باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

فرق بدنسازی و فیتنس

در این مقاله مطالعه می‌کنید

فیتنس به گونه ای طراحی شده تا تمرینات فرد بر بهبود عملکرد روزانه او متمرکز شوند. همانطور که فعالیت ها و عملکرد افراد با یکدیگر متفاوت است، تمرینات این ورزش نیز برای هر فرد نسبت به دیگری تفاوت دارد. با اینکه فرق فیتنس و بدنسازی به وضوح مشخص است اما در ادامه به آن پرداخته ایم …

فیتنس چیست؟

فیتنس با هدف تمرکز بر افزایش کیفیت حرکات روزمره طراحی شده و شامل تمریناتی همچون پرش با هر دو پا و تبر زنی می شود. این ورزش شباهتی با دیگر ورزش ها و تمرینات دیوانه واری همچون حفظ تعادل تک پا بر روی توپ ندارد.

از آن جایی که تمرینات این چنینی آمادگی فرد را جهت انجام حرکات روزمره افزایش نمی دهند، در فیتنس نیز جای ندارند. برای مثال در این ورزش، یک بازیکن فوتبال جهت بهبود عملکرد پای خود تمرینات سرعتی پا انجام داده و یک بازیکن گلف جهت بهبود ضربه زدن به توپ، تمرین چرخش با دستگاه سیم کش را انجام خواهد داد.

تفاوت فیتنس و بدنسازی در چیست

بدنسازی چیست؟

بدنسازی رشد ماهیچه های بدن از طریق ورزش و رژیم غذایی برای اهداف زیبایی شناختی است. بدنسازی رقابتی مستلزم نمایش رشد عضلانی ، تقارن و تعریف شما برای داورانی است که بدن شما را با سایر بدنسازان مقایسه می کنند. بدنسازی و تمرینات قدرتی شباهت های زیادی دارند اما تفاوت های زیادی نیز دارند. که در ادامه به تفاوت فیتنس و بدنسازی می پردازیم.

فرق بدنسازی و فیتنس​

فیتنس، دشمن قسم خورده بدنسازی نبوده و در واقع بسیاری از حرکات این ورزش همچون اسکوات و ددلیفت در برنامه های تمرینی فیتنس نیز استفاده می شوند. تنها تفاوت این دو ورزش، در زمینه زیبایی و تفکیک عضلانی است.

در حالی که بدنسازی اغلب به ظاهر عضله اهمیت می دهد، فیتنس عملکردی بر چگونگی حرکت عضلات تمرکز دارد. به همین دلیل، برنامه های بدنسازی تمرینات بیشتری همچون جلو بازو دمبل و زیر بغل با دستگاه داشته در حالی که برنامه های فیتنس عملکردی بیشتر تمریناتی همچون برپی و پرش اسکوات را در خود جای داده اند. درادامه به بررسی تفاوت بدنسازی و فیتنس می پردازیم.

۱. هدف انجام آن

فیتنس بر ارتقا‌ء و حفظ سلامت و تناسب اندام کلی تمرکز دارد در صورتی که بدنسازی با هدف ساخت توده عضلانی و دستیابی به اندامی زیبا انجام می شود.

۲. شدت تمرین

تمرینات بدنسازی شدیدتر است و گروه های عضلانی خاصی را با وزنه های سنگین و تمرینات شدید هدف قرار می دهد اما در فیتنس معمولا تمرینات متنوع تر است و می توان آن را بر اساس نیازها و ترجیحات فردی تنظیم کرد.

۳. تغذیه

هم فیتنس و هم بدنسازی نیاز به توجهدر تغذیه دارد اما بدنسازان اغلب از یم رژیم غذایی سخت و رژیم مکمل برای حمایت از رشد و ریکاوری عضلات پیروی می کنند. فیتنس کارها می توانند بر روی یک رژیم غذایی کامل و متعادل برای سلامت کلی تمرکز کنند.

۴. سبک زندگی

سبک زندگی در فیتنس و بدنسازی کاملا متفاوت می باشد. تمرینات فیتنس معمولا کوتاه تر ، شدیدتر و بیشتر بر نتایج فوری بر نتایج فوری ورزش متمرکز هستند. هدف معمولا سوزاندن کالری ، افزایش متابولیسم و ظاهر خوب است. به این ترتیب سبک زندگی مرتبط با تمرینات تناسب اندام اغلب آرام تر ، معمولی تر و راحت تر است. از طرف دیگر بدنسازی نیازمند تعهد طولانی مدت است. بسیاری از بدنسازان اهداف و برنامه های خاصی دارند که آنها را در یک بازه زمانی چند هفته یا حتی ماه ها دنبال می کنند و در این بین استراحت کمی دارند.

۵. نتیجه ورزش 

تفاوت بین فیتنس و بدنسازی با مشاهده نتایج بیشتر آشکار می شود. هدف تمرینات فیتنس به طور معمول افزایش سلامت ، تعادل و تندرستی کلی می باشد در حالی که تمرینات بدنسازی برای افزایش اندازه و قدرت عضلات انجام می شود. وقتی صحبت از تمرینات تناسب اندام به میان می آید افراد ممکن است متوجه افزایش انعطاف پذیری ، چابکی ، استقامت قلبی و بهبود وضعیت بدنی شوند.

۶. مکمل ها

وقتی صحبت از مکمل ها می شود، تناسب اندام و بدنسازی چند فلسفه متفاوت دارند. تمرینات تناسب اندام معمولاً بیشتر بر سلامت و تندرستی عمومی متمرکز می شوند و به همین دلیل اغلب به مکمل ها متکی نیستند.

با این حال، بدنسازی بسیار بیشتر بر افزایش اندازه و قدرت عضلات متمرکز است و در نتیجه نیاز به مکمل بیشتری دارد. بدنسازان تمایل زیادی به پودرهای پروتئینی، مکمل های قبل از تمرین، مکمل های بعد از تمرین و سایر مکمل های تخصصی دارند.

در حالی که مقادیر دقیق و انواع مکمل ها ممکن است متفاوت باشد، استفاده از مکمل ها در بین بدنسازان بسیار رایج تر از کسانی است که صرفاً بر روی تناسب اندام تمرکز می کنند.

۷. سبک زندگی

برای کسانی که درگیر تمرینات تناسب اندام هستند، زندگی اجتماعی اغلب به عنوان بخش مهمی از باانگیزه ماندن و تفریح تلقی می شود. شرکت در کلاس های گروهی، شرکت در رویدادهای اجتماعی با سایر ورزشکاران یا صرف وقت با دوستانی که اهداف مشابهی دارند می تواند راهی عالی برای ادامه مسیر و لذت بردن از سفر باشد.

از سوی دیگر، بدنسازی تمایل بیشتری به تمرکز انفرادی دارد. کسانی که درگیر بدنسازی هستند، اغلب فداکاری مورد نیاز برای ورزش خود را بر اجتماعی بودن ترجیح می دهند. در حالی که یک خرده فرهنگ کامل به بدنسازی اختصاص داده شده است، اغلب به عنوان اولویت کمتری نسبت به ورزش، رژیم غذایی و تمرین در نظر گرفته می شود.

۸. انعطاف پذیری و سازگاری

رژیم بدنسازی بسیار ساختار یافته و کمتر با تغییرات سازگار است. انحراف از برنامه می تواند بر نتایج مورد نظر تاثیر بگذارد و انعطاف وذیری آن را کاهش دهد.اما در فیتنس می توان برنامه را با تطبیق با تغییرات اهداف شخصی برنامه ها یا شرابط فیزیکی تنظیم کرد. این سازگاری تضمین می کند که تناسب اندام یک انتخاب سبک زندگی قابل دستیابی و لذت بخش در طول مراحل مختلف زندگی باقی می ماند.

در نتیجه ، تناسب اندام و بدنسازی نشان دهنده رویکردهای متمایز به فعالیت بدنی است که هر کدام اهداف ، روش ها و نتایج خاص خود را دارند. تناسب اندام سلامت کلی و عملکرد را در اولویت قرار می دهد در حالی که بدنسازی بر اندازه عضلات ، تقاون و زیبایی شناسی تمرکز دارد. درک آناتومی تناسب اندام و بدنسازی به افراد این امکان را می دهد تا براساس اهداف و ترجیحات شخصی خود انتخاب های آگاهانه ای داشته باشند.

تفاوت فیتنس و بدنسازی

مزایای فیتنس چیست؟

فیتنس تحرک را افزایش می دهد. اغلب افراد به طور باور نکردنی 9 تا 12 ساعت از روز را نشسته اند. در صورتی که شغل فرد در اداره باشد، این زمان بیشتر هم خواهد بود. بنابراین، بهتر است در زمان ورزش کردن به جای نشستن بر روی دستگاه های مختلف، مقداری تحرک داشت.

فیتنس عملکردی نیازمند جا به جایی و انجام تمرینات در جهت های مختلف است. هنگامی که افراد در حالت ایستاده قرار دارند، نسبت به حالت نشسته کالری بیشتری مصرف کرده و سوخت و ساز قند در بدن آن ها بهبود می یابد. علاوه بر این موارد، هنگامی که پس از یک روز بی تحرک، ضربان قلب بالا رفته و فرد حس سوزان یک ورزش شدید را تجربه می کند، خلق و خوی او بهبود می یابد.

1_ بهبود حالت قرار گیری بدن​

متاسفانه در اغلب افراد، استرس زندگی مدرن و فشار شغل های امروزی تاثیر ناخوشایندی بر حالت قرار گیری بدن بر جای می گذارند. امروزه قوز کمر و افتادگی شانه ها بیش از پیش در افراد جامعه رواج یافته و به هیچ عنوان برای سلامت بدن مناسب نیستند.

فیتنس عملکردی می تواند افتادگی ها و عملکرد عضلات را بهبود بخشد. برای مثال، با کاهش تنش عضلانی در قفسه سینه می توان به عقب رفتن شانه ها و اصلاح طرز قرار گیری بدن کمک کرد.

2_ چربی سوزی بیشتر

از آن جایی که در فیتنس تمام بدن در حال حرکت و جنب و جوش است، در مقایسه با بدنسازی و تمرینات هوازی در جا، چربی سوزی بسیار بیشتری اتفاق می افتد. انجام تمرینات چند جهتی، چند مفصلی و چند عضلانی سبب افزایش چربی سوزی و تناسب در تمام اندام ها می شود.

الگو های حرکتی در این ورزش، ضربان قلب را بالا برده و حتی پس از اتمام ورزش، بدن را وادار به سوزاندن کالری های فراوان می کند.

3_ بهبود انعطاف پذیری​

تمرینات فیت نس می توانند با افزایش محدوده های حرکتی بدن، انعطاف پذیری آن را افزایش دهند. تمام هدف این ورزش، تقویت بدن و بازسازی حرکات طبیعی آن است. همانطور که قدرت انقباض عضلات اهمیت دارد، کشش مناسب آن ها نیز جهت داشتن بدنی منعطف مهم است.

4_ افزایش کیفیت زندگی

فیتنس عملکردی ورزشی است که علاوه بر تناسب اندام و ظاهر مناسب، کیفیت زندگی بهتری را نیز به فرد هدیه می دهد. هدف این ورزش تقویت فرد در انجام کار های روزمره بوده و همگام با افزایش سن اهمیت آن نیز بیشتر می شود.

این ورزش برای بهبود افراد در انجام فعالیت هایی همچون مراقبت از کودکان یا خم شدن برای برداشت رخت ها از لباس شویی طراحی شده است.

5_ نشاط و سرگرمی همیشگی

این ورزش تمرینات متنوع و متعددی داشته و فرد را از انجام آن ها دل زده نمی کند. فیتنس عملکردی به جای محدود شدن به یک گروه عضلانی و انجام تمرینات تکراری، بر یکپارچگی کل بدن تمرکز و فرصت های بی شماری را برای داشتن یک ورزش با نشاط فراهم می کند.

6_ عضله سازی بیشتر

تمرین عملکردی با استفاده از ابزار های مختلف و همچنین وزن بدن، فیبر های عضلانی مختلف را تحریک کرده و رشد عضلات را سرعت می بخشد. توده عضلانی بیشتر در هنگام استراحت کالری بیشتری مصرف کرده و با وارد کردن فشار به استخوان، تراکم آن را نیز افزایش می دهد.

فیت نس حتی گروهی از عضلاتی که ضعیف تر بوده و اغلب نادیده گرفته شده اند را تقویت می کند. افراد به کمک این ورزش به تناسب اندامی بی نظیر برای انجام فعالیت های روزانه خود دست می یابند. فیتنس عملکردی می تواند طرز قرار گیری بدن را اصلاح کرده و انعطاف پذیری را بهبود بخشد.

به همین دلیل در صورت تمایل به داشتن توانایی دویدن به دنبال کودکان، انجام کار های روزمره و تحرک مناسب، این ورزش به شما پیشنهاد می شود. افرادی که تمام روز را به میز محل کار خود زنجیر شده اند، با انجام این ورزش می توانند علاوه بر بهبود کیفیت زندگی، تحرک بیشتری را همگام با افزایش سن تجربه کنند.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی