باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

تی ار ایکس برای چی خوبه؟ [چند کش ساده و 7 مزیت برتر]

در این مقاله مطالعه می‌کنید

ورزش تی آر ایکس روش بسیار خوبی برای تقویت قدرت بدن، بهبود تحرک، افزایش استقامت قلبی و عروقی، چربی سوزی بیشتر و ثبات بدن است. حال در ادامه به توضیح تی آر ایکس و اینکه ورزش تی آر ایکس برای چی خوبه می پردازیم.

 

ورزش تی آر ایکس

تی آر ایکس تمرینی مقاومتی کامل بدن است که مزایای زیادی دارد و تنها برای تمرین از تسمه های تخصصی trx استفاده می شود. تمرین با بندهای trx ، راه بسیار خوبی برای تقویت قدرت ، بهبود تحرک ، افزایش استقامت قلبی عروقی و ایجاد ثبات در مرکز بدن می باشد و در هر جایی می توان از آن استفاده کرد.

یکی از مشهورترین مزایای trx سادگی آن است. به جای اتکا به وزنه یا تجهیزات دیگر ، تمرینات از وزن بدن شما به عنوان اهرم استفاده می کنند. بنابراین انجام آنها آسان است و تقریبا در هر جایی با بند بسیار محکم قابل انجام است.

با نگه داشتن دو بند با دست یا آویزان کردن پاهای خود در گهواره های پا ، وزن بدن خود را در برابر گرانش به کار میگیرید تا برای هر تمرین به همان اندازه یا کمتر مقاومت کنید. این دو بند یک نقطه اتصال به لنگر شما را به اشتراک می گذارند و فضای حرکتی ۳۶۰ درجه ای در دسترس را ایجاد می کنند.

ورزش تی آر ایکس

تاریخچه ورزش تی آر ایکس

همه چیز با یک کمربند جیو جیتسو، چند تار چتر نجات، و تمایل یک نیروی دریایی ایالات متحده برای نوع جدیدی از تمرین آغاز شد. رندی هتریک در حالی که در سال 1997 در آسیای جنوب شرقی مستقر شده بود، از تمرینات وزن بدن که برای حفظ تناسب اندام در جاده به آنها تکیه می کرد، خسته می شد.

بنابراین او با ایده جدیدی روبرو شد و اولین نمونه اولیه از مربی تعلیق را که امروز در زمین ورزشگاه می بینیم، ساخت. پس از ترک نیروها چند سال بعد، هتریک زمان زیادی را در ورزشگاه ها صرف توسعه ایده خود کرد و در نهایت TRX متولد شد.

او گفت: «افرادی که یوگا و پیلاتس را دوست دارند، TRX را دوست دارند زیرا کراس اوورهایی وجود دارد. اما برای دوندگان، دوچرخه سواران یا هرکسی که ورزشکار استقامتی است و می خواهد تمرینات قدرتی بیشتری داشته باشد نیز عالی است.

یکی از دلایلی که به ویژه برای دوندگان یا کسانی که تمرینات HIIT را دوست دارند خوب است، این است که به مفاصل از کوبیدن زمین استراحت می‌دهد و در عین حال عضلات شما را در سرعت خود قرار می‌دهد. اگر به طور مکرر در حال دویدن یا وزنه زدن هستید، TRX یک گزینه عالی برای ایجاد تنوع و تقویت بدن شما به روشی کاملاً جدید است.

مزایای تی آر ایکس نسبت به سایر ورزش ها​

  • تی ار ایکس برای همه افراد بوده و به سطح تناسب اندام شما بستگی ندارد.
  • متنوع بوده و شما را خسته نخواهد کرد.
  • سوزاندن کالری بیشتر
  • تقویت عضلات میانی بدن
  • خطر کمتر از نظر آسیب دیدن نسبت به تمرین با وزنه
  • عضله سازی بیشتر
  • عدم نیاز به مکانی خاص
  • فعالیت بیشتر در زمان کمتر
  • تقویت استقامت فرد در حرکت پلانک
ورزش تی آر ایکس

فواید ورزش تی ار ایکس بانوان

ورزش تی آر ایکس هم برای آقایان و هم برای بانوان مناسب می باشد. اما امروزه بانوان علاقه بیشتری به انجام ورزش تی آر ایکس دارند چون هم می توانند عضله سازی کنند و هم چربی سوزی. حال در ادامه چند مزیت ورزش تی آر ایکس را برای شما بازگو می کنیم

  • ورزش تی آر ایکس کم خطر است و برخلاف بدنسازی باعث آسیب به بدن فرد نمی شود.
  • ورزش تی آر ایکس ورزشی سبک است و قدرت آن را می توانید با ایجاد شیب کم و زیاد کنید.
  • در ورزش تی آر ایکس هم چربی سوزی و هم عضله سازی با هم اتفاق می افتد.
  • حتی می توانید این ورزش را در خانه هم انجام دهید.

هر چند وقت یکبار میتوان ورزش تی آر ایکس را انجام داد؟

ورزش تی آر ایکس نیز مانند سایر ورزش ها می توان حداقل سه بار در هفته انجام داد که مربی بتواند نیازهای شما را با استفاده از برنامه تمرینی برآورده کند. این ورزش می تواند بهبودهای زیادی را در سلامت و تناسب اندام ایجاد نماید.

تی آر ایکس برای چی خوبه؟

تی آر ایکس ورزشی برای همه افراد بوده و به سطح تناسب اندام فرد بستگی ندارد. یک نکته مثبت در این تمرینات امکان ایجاد تغییرات در هر تمرین بوده تا افراد از سطح تازه کار تا پیشرفته قادر به انجام آن باشند. گاهی اوقات دیدن بند های مقاومتی و تصور تحمل وزن بدن یا آویزان شدن می تواند برای افراد ترسناک باشد. ورزشکاران باید بدانند که شدت تمرینات قابل تغییر هستند.

 

برای مثال، تمرین آویزان شدن ابتدا در حالت ایستاده انجام شده و به تدریج بر شدت آن افزوده می شود. در ورزش های دیگر، افراد دائم تلاش می کنند تا بر تعداد حرکات یا سنگینی وزنه های خود اضافه کنند. این در حالی است که در ورزش تی آر ایکس، تنها اندکی تغییر در نحوه ایستادن بدن کافی است تا سختی تمرین چندین برابر شود.

1_ تقویت عضلات میانه شکم به کمک تی آر ایکس​

در ورزش تی آر ایکس، عضلات میانی شکم همواره در حال تقویت و تمرین هستند. همچنین، تحقیقات نشان داده اند که عضلات شکمی در این ورزش فعالیت بیشتری را تجربه می کنند. ورزش تی آر ایکس روشی عالی برای داشتن یک شکم شش تکه و رویایی است.

2_ تنوع و بهبود تمرینات به مرور زمان​

تمرینات تی آر ایکس بسیار متنوع بوده و هر کدام دارای شدت های متفاوتی است که افراد هیچ گاه احساس خستگی نمی کنند. با کمک این تغییرات و تنوع زیاد، همواره روش جدیدی برای به چالش کشیدن شما وجود داشته و تکراری شدن تمرینات معنایی ندارد. طول بند های تی آر ایکس همچون نحوه قرار گیری بدن در حین تمرین قابل تغییر است. افراد با کمک این دو عنصر می توانند شدت تمرینات را کاهش یا افزایش دهند.

3_ تمرینات کم خطر​

تمرینات تی آر ایکس علاوه بر اینکه از مزایای تمرینات سنتی بهره مند هستند، در مقایسه با آن ها خطر کمتری را به همراه دارند. احتمال آسیب دیدن در این ورزش نسبت به تمرین با وزنه کمتر بوده و فشار کمتری بر مفاصل وارد می شود.

در ورزش تی آر ایکس، افراد علاوه بر تقویت قدرت بدنی، تحرک و انعطاف پذیری بیشتری را تجربه می کنند. بنابراین، افرادی که به فکر یک روتین ورزشی جدید هستند، می توانند تی آر ایکس را به عنوان یک گزینه فوق العاده در نظر گیرند.

ورزش تی آر ایکس بانوان

4_ عضله سازی با تمرینات تی آر ایکس​

عضله سازی، یکی دیگر از مزایای چندگانه ورزش تی آر ایکس به شمار می رود. تحقیقات نشان داده اند که میزان ترشح هورمون رشد در حین و پس از تمرینات تی آر ایکس همچون دیگر ورزش ها بوده و میزان عضله سازی در این موارد یکسان است.

بنابراین، افراد به جای تمرینات سنتی می توانند همان توده و حجم عضلانی را با استفاده از تمرینات این ورزش به دست آورند. تمرینات تی آر ایکس عضلات فرد را به گونه ای تقویت می کنند که هرگز پیش از آن تقویت نشده و با ایجاد فشار اندک بر مفاصل، خطر آسیب دیدن را به حداقل می رسانند.

5_ کالری سوزی بیشتر با تی آر ایکس​

افراد در ورزش تی آر ایکس در مدت زمانی یکسان، کالری سوزی بیشتری را نسبت به ورزش های دیگر تجربه کرده و زود تر به نتایج و تناسب اندام دلخواه خود دست می یابند. طبق تحقیقات انجام شده، نسبت ترشح هورمون تستوسترون به کورتیزول در این ورزش بیشتر بوده و تنها پس از یک جلسه تمرینی می توان افزایش رشد عضلانی و سرعت کالری سوزی را تجربه کرد.

6_ کسب نتایج بیشتر در زمان کمتر​

برای افرادی که زمان محدودی دارند، تی آر ایکس یک گزینه بی نظیر است. این ورزش در مقایسه با ورزش های تناسب اندام سنتی می تواند در مدت زمانی کمتر، نتایجی مشابه را به فرد هدیه دهد. تمرینات تی آر ایکس بر افزایش قدرت، تعادل، انعطاف پذیری و پایداری بخش میانی بدن تمرکز دارند. در زندگی امروزه که زمان بسیار با ارزش و کمیاب است، بهتر است ورزشی انتخاب کنیم که زمان کمتری نیاز دارد.

پلانک ورزش تی آر ایکس | ورزش تی آر ایکس برای چی خوبه

7_ یادگیری بهترین شیوه حرکت پلانک​

در نهایت، یکی از بهترین مزایای ورزش تی آر ایکس توانایی فرد در انجام حرکت پلانک به شیوه ای فوق العاده است. تمرین با بند های مقاومتی علاوه بر تقویت بازو ها، ناحیه میانی بدن و شکم را نیز درگیر و تقویت می کند. بسیاری از تمرینات و حرکات با حالت پلانک شروع شده یا پایان می یابند. این ورزش، تمرینی مناسب برای کل بدن به شمار می رود.

8_ مناسب برای تمام سطوح

فرقی ندارد که یک ورزشکار المپیکی باشید یا فقط به یک سرگرمی جدید تناسب اندام بپردازید. تمرین trx برای تمام سطوح بدنی مناسب می باشد. فقط با اندکی تغییر وضعیت بدن می توان بار روی عضلات را کم یا زیاد کرد به این معنی که همه می توانند از این روش تمرین استفاده کنند.

9_ بهبود قدرت و کاردیو

تمرینات trx نه تنها قدرت عضلانی شما را بهبود می بخشد بلکه استقامت قلبی عروقی شمار را نیز بهبود می دهد. با تغییر سرعت انجام تمرین ، می توانید تمرینی که به قلب و ریه های خود می دهید را افزایش دهید.

۱۰_ ورزش تی آر ایکس برای جحم دهی عضلات​

تمرین تی آر ایکس چند گروه عضلانی را در طول هر حرکت ورزشی به چالش می کشد.مرکز ثقل شما همیشه از تعادل خارج می شود و چاره ای جز درگیر کردن هسته ، پشت ، باسن و شانه های خود برای تثبیت حرکت باقی نمی گذارد. این به آن معناست که پلانک تی آر ایکس ، اسکات و هل دادن پویاتر می شود زیرا سایر گروه های عضلانی برای حمایت از حرکت کار می کنند.

۱۱ـ مزایای توانبخشی و بازیابی آسیب TRX

اگر آسیب یا درد مزمنی دارید که شما را از استفاده از تجهیزات تمرینی سنتی باز می دارد، سیستم تمرین TRX می تواند یک ابزار تمرینی موثر باشد. برخلاف تمرین‌های سنتی تحمل وزن که می‌توانند بر بدن شما، به‌ویژه مفاصل استرس وارد کنند، TRX یک تجربه تمرینی کم‌ضرر را ارائه می‌دهد. شما با تنظیم زاویه تا زمانی که احساس راحتی کنید، کنترل کاملی بر میزان مقاومت خود دارید. علاوه بر این، TRX شما را قادر می سازد تا با وزن بدن خود کار کنید و به شما این امکان را می دهد که به جای اضافه کردن وزنه های خارجی مانند دمبل یا هالتر، در محدوده آشنای خود ورزش کنید.

آیا TRX به اندازه وزنه زدن خوب است؟

پاسخ کوتاه بله است! در حالی که ایده کم کردن وزنه ها ممکن است برای به دست آوردن قدرت معکوس به نظر برسد، ثابت شده است که TRX می تواند به اندازه وزنه ها قدرت و توده عضلانی ایجاد کند. نگرش شما همچنین می تواند زمانی که متوجه شوید، و همچنین احساس کنید، از چند ماهیچه دیگر در هنگام انجام تمرینات TRX در مقایسه با تمرینات سنتی استفاده می کنید، تغییر می کند.

به عنوان مثال، حلقه دوسر بازوی دمبل روی بازوهای شما کار می کند، اما یک حلقه دوسر بازوی TRX روی بازوها، شکم، عضلات سرینی، همسترینگ و پشت شما کار می کند. با تلاش قلب برای پمپاژ خون به تمام این ماهیچه ها به طور همزمان، شما پاسخ قلبی عروقی را نیز احساس می کنید.

ایا ورزش تی آر ایکس برای چربی سوزی خوبه

آیا تمرین TRX برای کاهش وزن خوب است؟

بله ، تمرین TRX برای کاهش وزن بسیار مناسب می باشد. شما می توانید هر روز از آن استفاده کنید اما تمرینات شما همیشه چیزی متفاوت خواهد بود. با تمرین روی هر عضله و اعضا ی بدن می توانید هم چربی سوزی انجام دهید و هم قوی تر شوید و عضله سازی کنید.

ورزش تی آر ایکس در مقابل وزنه برداری​

بسیاری از مردم بر این باورند که وزنه زدن تنها راه برای ساخت عضله و قدرت می باشد. تصور اینکه آویزان کردن روی تسمه می توانند نتایجی مشابه با تمرین مقاومتی سنتی داشته باشد برای این افراد دشوار است. بهتر است بدانید که هر دو روش تمرین گزینه های عالی برای دستیابی به این اهداف به نظر می رسند. 

مطالعات نشان می دهد که ورزش تی آر ایکس روشی موثر برای عضله سازی ، قدرت ، بهبود ثبات و سلامت قلب و عروق است. این واقعا به ترجیح ورزش و آنچه باعث می شود برای تمرینات بیشتر برگردید بر میگردد. البته تلفیق تی آر ایکس و وزنه برداری سازگاری عضلانی و قدرتی ایجاد می کند.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی