باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

آیا ورزش در زمان قاعدگی ضرر دارد؟

آیا ورزش در زمان قاعدگی ضرر دارد؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

وقتی زمان قاعدگی شما فرا رسیده است و با علائمی همچون درد، نفخ و خستگی، دست‌ و‌ پنجه نرم می‌ کنید، شاید رفتن به باشگاه آخرین چیزی باشد که دوست دارید انجام دهید. با این حال بهتر است بدانید که انجام بعضی تمرین ها در روزهای قاعدگی‌ باعث می شود هم از نظر جسمی و هم روانی احساس بهتری داشته باشید. در ادامه به بررسی اینکه آیا ورزش در زمان قاعدگی ضرر دارد؟ می پردازیم.

تحرک داشتن می تواند این دوره را برای شما بسیار راحت‌ تر سازد، از بهبود خلق و خو گرفته تا تسکین درد. البته لازم است هنگام ورزش کردن در قاعدگی به چند نکته، از جمله راه‌ های لذت‌ بخش‌ تر کردن فعالیت‌ ها و نشانه‌ هایی از بدنتان که به استراحت نیاز دارد، توجه کنید. 

فواید ورزش کردن در قاعدگی

ممکن است در ابتدا ناخوشایند به نظر برسد، اما ورزش کردن در طول قاعدگی می تواند مزایای چشمگیری داشته باشد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

ورزش عموماً آخرین کاری است که هر شخص در زمان قاعدگی دلش می‌ خواهد انجام دهد و افسانه‌ های مختلفی نیز در این باره وجود دارد. اما انجام دادن ورزش‌های سبک در ایام قاعدگی می‌ تواند به تسکین بسیاری از علائم کمک کند، مانند:

  • درد
  • گرفتگی‌ عضلات
  • نفخ
  • افسردگی
  • نوسانات خلقی
  • پرخاشگری
  • خستگی
  • تهوع

این موارد تنها بخشی از فوایدی هستند که می‌ توانید هنگام ورزش کردن در دوران قاعدگی تجربه کنید. علاوه بر این، آمادگی جسمانی برای سلامتی نیز اهمیت دارد و می‌ تواند خطر بیماری های جدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، آرتریت، پوکی استخوان، و دیابت را کاهش دهد. لازم نیست ورزش سنگین باشد یا هر روز انجام شود تا بتواند به شما کمک کند. اخیراً پژوهشی نشان داده است که ورزش می‌ تواند در مقابله با حداقل ۳۰ بیماری مزمن مفید واقع شود.

فواید ورزش کردن در قاعدگی

۱.کاهش علائم PMS

اگر شما در روزهای منتهی به دوران قاعدگی و در طول سیکل خود دچار خستگی و نوسانات خلقی می شوید، ورزش هوازی منظم می‌ تواند به کاهش این علائم کمک کند.

۲. بهره بردن از اندورفین

ورزش باعث افزایش طبیعی سطح اندورفین‌ بدن می‌ شود، به همین علت می‌ تواند خلق و خو را بهبود بخشیده و حس بهتری به شما بدهد. یکی از اصلی‌ ترین مزیت‌ های ورزش کردن در دوران قاعدگی، آزاد شدن اندورفین‌ ها و احساس «سرخوشی» پس از آن است. از آنجایی که اندورفین‌ ها مسکن‌ های طبیعی هستند، زمانی که در حین ورزش آزاد می‌ شوند می توانند به تسکین قاعدگی های دردناک شما کمک کنند.

۳. احساس بیشتر قدرت و توان بدنی

طبق یک تحقیق، دو هفته اول سیکل قاعدگی (روز اول همان اولین روز از شروع پریود است) ورزش می تواند شما را قادر سازد به دلیل سطوح پایین هورمون های زنانه، افزایش قدرت و توان بیشتری را تجربه کنید.

۴. بهبود خلق و خو

لازم به ذکر است که ورزش کردن در این دوره، خلق و خوی شما را بهتر کرده و گردش خون را تقویت می‌ کند. ورزش همچنین معمولاً به تسکین گرفتگی‌ های عضلانی، سردرد یا کمردرد ناشی از قاعدگی‌ کمک خواهد کرد.

۵.مقابله با قاعدگی های دردناک

در صورتی که قاعدگی های دردناکی را تجربه می‌ کنید (که به آن دیسمنوره نیز می گویند)، به خوبی می دانید که این زمان از ماه چقدر می تواند ناراحت کننده باشد. خبر خوب این است که ورزش هایی مانند پیاده روی سبک ممکن است به کاهش این علائم کمک کند.

بهترین تمرینات دوران قاعدگی

بهترین تمرینات ورزشی قاعدگی

اولین روزهای دوره قاعدگی‌ تان ممکن است ناخوشایندترین زمان باشند، به‌ویژه اگر خونریزی زیادی داشته باشید. به همین دلیل، تمرکز بر حرکات و ورزش‌ های آرام و سبک باید در صدر فهرست فعالیت‌ های شما قرار گیرد.

تمرین‌ های قلبی-عروقی یا هوازی خود را با شدت کمتری انجام دهید یا از میزان آن بکاهید. بهتر است تمرینات هوازی، کاردیو، پیاده روی سبک یا کوتاه تر را در نظر بگیرید. طبق تحقیقات، ریه ها در اواخر سیکل قاعدگی عملکرد بهتری دارند، بنابراین می بایست این نوع تمرینات را برای پایان قاعدگی خود نگه دارید.

به‌ دلیل احتمال افزایش قدرت در این زمان، گنجاندن تمرینات قدرتی با حجم کم و فعالیت‌ های مبتنی بر قدرت حرکتی تصمیم هوشمندانه ای محسوب می شود. در واقع، این زمان فرصتی مناسب برای انجام جلسات طولانی‌ تری شامل تمرینات قدرتی و کاردیو سنگین به صورت ترکیبی است.

یوگا و پیلاتس

دو تا سه روز منتهی به قاعدگی زمان خوبی برای انجام فعالیت هایی مانند یوگا و پیلاتس است که می تواند به آرامش بدن شما کمک کند و به طور بالقوه علائمی مانند گرفتگی عضلات، حساسیت سینه ها و خستگی و درد عضلانی را کاهش دهد.

زمانی که به طور غیرعادی احساس خستگی کردید، احتمالاً بهتر است تمرینات قلبی عروقی یا تمرینات استقامتی سنگین خود را کاهش دهید. بسیاری از زنان در این ایام گزارش می‌ دهند که احساس فشار بیشتری را تجربه می کنند؛ بنابراین تمرین‌ هایی که نسبتاً دشوار هستند، در این دوران بسیار سخت تر به نظر می‌ رسند.

چگونه می توان ورزش کردن را در طول قاعدگی خود راحت تر کرد؟

چگونه می توان ورزش کردن را در طول قاعدگی خود راحت تر کرد؟

ورزش کردن در این دوره نباید اذیت کننده باشد. در ادامه به چند راه برای آماده شدن برای یک ورزش لذت بخش اشاره می کنیم:

انتخاب لوازم بهداشتی مناسب: برای محصولات مراقبتی دوران قاعدگی گزینه های بسیار زیادی – از تامپون گرفته تا لباس زیر – وجود دارد. محصولی را انتخاب کنید که به شما کمک می کند در طول ورزش احساس راحتی و محافظت بیشتری داشته باشید.

مصرف مسکن: اگر می‌خواهید ورزش کنید اما علائم قاعدگی دردناکی مانند گرفتگی عضلات را تجربه می‌ کنید، مصرف مسکن‌ هایی مانند ایبوپروفن می‌ تواند به شما کمک کند تا تمرین لذت‌ بخش‌ تری داشته باشید.

رعایت بهداشت: اگر احساس می کنید به خاطر بوی مربوط به قاعدگی، ورزش کردن برایتان دشوار و موجب شرمساری است؛ بایستی موارد بهداشتی مانند پوشیدن لباس زیر و لباس ورزشی تمیز، تمیز کردن اندام تناسلی خود پس از ورزش، و تغییر منظم تامپون ها و سایر محصولات بهداشتی قاعدگی را برای سالم و شاداب ماندن خود کامل رعایت کنید.

آماده بودن از قبل: زمان نزدیک به قاعدگی، کیف ورزشی خود را با محصولاتی مانند تامپون یا پدها و همچنین برخی از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن آماده کنید.

مهربان بودن با خود: ورزش کردن در قاعدگی کار بسیار مفیدی است و می تواند به بهبود علائم شایع مربوط به این دوره کمک کند. با این حال زمانی که حوصله انجام دادن آن را ندارید، بهتر است به خودتان اجازه استراحت کردن بدهید. گاهی کاری نکردن بهترین و آرامبخش ترین کار ممکن است.

باشگاه ورزشی اسپین

 

منبع :

https://www.healthline.com

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی