باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

سبک های مختلف یوگا

آشنایی با سبک‌های مختلف یوگا

در این مقاله مطالعه می‌کنید

یوگا انواع مختلف زیادی دارد و احتمالا دانستن اینکه کدام سبک به خصوص مناسب شما و تمرین یوگای شماست مشکل است. اکثر سبک‌های یوگا بر پایه ی ژست ابتدایی یوگا هستند، با وجود این، تجربه کردن یکی از سبک‌ها با سبک دیگر به کلی فرق دارد. در این راهنمای کوتاه از محبوب‌‌ترین انواع یوگا را به همراه ویژگی‌های اصلیشان خلاصه ای تهیه کرده ایم تا دانستن این را که از کجا آغاز کنید برای شما آسان‌‌تر کنیم. در ادامه به معرفی سبک های مختلف یوگا می پردازیم.

یوگا و فواید آن کدامند؟

صرف نظر ازاینکه چه سبک یوگایی را برای تمرین انتخاب می‌کنید، به احتمال زیاد در بسیاری از حوزه‌های سلامت بهبودی را مشاهده خواهید کرد. با تمرین منظم می‌توانید:

  • انعطاف پذیری را افزایش دهید
  • قدرت و کشسانی ماهیچه را بالا ببرید
  • سلامت گردش خون و قلب را تقویت کنید
  • خواب بهتری داشته باشید
  • سطح انرژی تان را بالا ببرید
  • عملکرد ورزشی را بهبود ببخشید
  • آسیب‌ها را کاهش دهید
  • اندام‌ها را سم زدایی کنید
  • وضعیت بدنتان را بهبود ببخشید

انواع سبک های یوگا به شرح زیر است:

۱. وینیاسا یوگا

وینیاسا به معنی قرارگرفتن به روش خاص است و دراین جا به معنی حالات یوگا است که ورزشی‌‌ترین سبک یوگا به حساب می‌آید و در دهه ی ۱۹۸۰ از آشتانگا یوگا اقتباس شده است. بسیاری از انواع یوگا مثل آشتانگا، یوگای قدرتی و پرانا جریان وینیاسا به شمار می‌آیند.

۱. وینیاسا یوگا​

۲. هاتا یوگا

واژه سانسکریتی هاتا یک ابرواژه برای همه ی حالت‌های فیزیکی یوگا می‌باشد. در غرب، هاتا یوگا صرفا به همه ی دیگر سبک‌های یوگا اشاره دارد که برپایه ی ورزش هوازی است. بااین حال، دیگرشاخه‌های یوگا مثل کریا، راجا و کارما از یوگای جسمانی مجزا هستند. یوگای جسمانی سبک‌های متعددی دارد و پرطرفدارترین یوگا است.

۳. آینگار یوگا

آینگار یوگا توسط ب.ک.س آینکار بنیان نهاده شده و روی حرکات هماهنگ، پیشرفته و دقیق تاکید دارد. درکلاس آینگار دانش آموزان یوگا حالت‌های گوناگونی را هنگام کنترل تنفس اجرا می‌کنند.

۴. کوندالینی یوگا

تمرین یوگای کوندالینی از لحاظ جسمی و روحی برابر است. این سبک در آزادکردن انرژی کوندالینی محبوس در بدن یا انرژی پیچ خورده در پایین ستون فقرات اهمیت دارد.

آشنایی با سبک های یوگا

۵. آشتانگا یوگا

آشتانگا در سانسکریت به مسیر هشت گانه ی اندام در یوگا ترجمه شده است. در شهر میسور هندوستان مردم گرد هم می‌آیند تا با سرعت خودشان این سبک یوگا را انجام دهند. اگر کلاس رهبری آشتانگا را دیدید، انتظار می‌رود که زنجیره را بلد باشید. وینیاسا یوگا از آشتانگا نشأت می‌گیرد، زیرا سبک جریان تنفس را به حرکت مرتبط می‌سازد. برای آشنایی بیشتر با این تمرین خاص، به راهنمای مبتدی آشتانگا یوگا نگاهی بیندازید.

۶. بیکرام یوگا

بیکرام یوگا به یاد بیکرام چاودهاری نام گذاری شده است و در اتاقی شبیه به سونا که معمولا با دمای ۱۰۵ درجه و رطوبت ۴۰٪ تنظیم شده است، توالی مجموعه ژست‌ها را نشان می‌دهد. چاودهاری با تعرض جنسی ‌و دعوی تعرض در ایالات متحده مواجه شد و در سال ۲۰۱۷ به مکزیک فرار کرد. بسیاری از استودیوهایی که پیش‌‌تر بیکرام کار می‌کردند، حالا در تلاش اندکه با  قطع همکاری با موسس آن، یوگای داغ تمرین کنند.

۷. یین یوگا

یین یوگا یک سبک یوگای کند به حالت نشسته است که مدت زمان طولانی‌‌تری برگزار می‌شود. همچنین یین یوگا یک تمرین مراقبه است که به رسیدن به صلح درونی کمک می‌کند.

۸. یوگای ترمیمی

تمرکز یوگای ترمیمی روی استراحت کردن پس از یک روز طولانی و آرامش ذهنی است. در درجه ی اول، این سبک روی آرامش بدن متمرکز است و همچنین آزادسازی و پاک کردن ذهن را تسهیل می‌کند.

۱. وینیاسا یوگا

۹. یوگا پیش از تولد

این نوع یوگا به طور به خصوصی برای خانم‌های باردار در همه ی ماه‌ها مناسب است. بسیاری گفته اند که یوگای پیش از تولد به خاطر فعالیت کف لگن، تمرکز روی تنفس و انس گرفتن با کودک درحال رشد یکی از بهترین انواع ورزش برای همه ی مادران باردار است.همچنین این یوگا به آمادگی مادران برای اتاق زایمان کمک می‌کند.

۱۰. یوگا آنوسارا

آنوسارا ورژن امروزی هاتا یوگا است و ازاین لحاظ که روی هماهنگی تاکید دارد بیشترین شباهت را به وینیاسا دارد، اما به ارتباط بین ذهن، بدن و قلب توجه بیشتری دارد. این یوگا توسط جان فرند که سیستم خاصی به نام اصول جهانی همسویی را خلق کرد پایه گذاری شد. وی درسال ۲۰۱۲ پس از اتهام آزار جنسی و سوء مدیریت مالی استعفا داد. از آن به بعد فرند با ‌دسی و میکا اسپرینگر برای تدریس روش Bowspring همکار شده است.

۱۱. جیواموکتی یوگا

در سال ۱۹۸۴ شارون کانون و‌ دیوید لایف این یوگا را تاسیس کردند. جیوا موکتی در اصل کلاس‌های سبک جریان است که با آموزه‌های معنوی هندو درآمیخته شده است. محور اصلی این سبک روی کره ی زمین به عنوان یک موجود زنده تأکید دارد. ازاین رو، بسیاری از طرفداران جیواموکتی فلسفه ی گیاهخواری را دنبال می‌کنند.

۱۲. یوگا هوایی

یوگا هوایی که گاهی اوقات یوگای ضدجاذبه هم نامیده می‌شود وسبک نسبتا جدیدی است، اما به سرعت متداول شده است. این یوگا شامل حالت‌های یوگای سنتی به همراه پشتیبانی بیشتر یک بانوج نرم و محکم است که از سقف آویزان شده است. این بانوج مثل یک پشتیبان در ژست‌هایی مثل کبوتر یا سگ روبه پایین استفاده می‌شود و به شما کمک می‌کند تا ژست‌های وارونه را که فراتر از توانایی‌های شما یا سطح آسودگی هستند به راحتی انجام دهید. همچنین این نوع یوگا برای ساواسانا به سبک پیله هم به کار می‌رود که کلاس‌های آن می‌تواند هم آرامش بخش باشد و هم از لحاظ فیزیکی چالش برانگیز. ملیسا ونس یک معلم ثبت شده ی یوگا است و معلم یوگای هوایی استاد محور در خارج از آتلانتاست. ونس می‌گوید: آموزش یوگای هوایی برای من بسیار ارزشمند بوده است، زیرا شاهد آگاهی مبتدیان از بدنشان و غلبه ی آنها بر ترس از وارونه شدن بوده ام. آویزان شدن به شکل وارونه جریان خون را در بدن برعکس می‌کند و ‌فشارروی ستون فقرات را از بین می‌برد و احساس سرخوشی و آسودگی بیشتری می‌دهد.

۱۳. آکرو یوگا​

۱۳. آکرو یوگا

آکرو یوگا حالات آشنای یوگا را دارد، مثل حالت سگ رو به پایین یا پلانک و با اضافه شدن یک پارتنر، این حالت بامزه‌‌تر هم می‌شود. یک پارتنر مثل یک تکیه گاه روی زمین عمل می‌کند و دیگری درحال پرواز است و روی کف پاها پیچ و تاب میخورند. لایل میچل، مربی آکرویوگا در آشویل می‌گوید: آکرویوگا این امکان را به افراد می‌دهد که از زندان مستطیل شکل زیرانداز یوگا جدا شوند و رابطه ای را با همتای ورزشکار خود بیابند. این نوع یوگا از طریق بازی و خنده ارتباط بین ذهن و بدن را کشف می‌کند، مهارت ارتباطی موثر با پارتنر ایجاد می‌کند و به ایجاد مرزهای صحیح کمک می‌کند. وی می‌گوید: کشف این مهارت‌ها از طریق آکرویوگا به تقویت مهارت‌ها در دیگر رابطه‌ها در زندگی تفسیر می‌شود.

۱۴. یوگای قدرتی

همانند یوگای ونیاسا، یوگای قدرتی ریشه‌هایش را به سمت آشتانگا می‌کشد، اما نظم کمتری دارد و تفسیر و اجرای آن از سوی مربیان بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. چان می‌گوید: به طور کلی یوگای قدرتی فعال‌‌تر است و نسبت به دیگر سبک‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود. سلیک افزود: یوگای قدرتی ماهیچه‌ها را قوی می‌کند و درعین حال انعطاف پذیری را بالا می‌برد. تنوع زنجیره‌ها مغز را درگیر می‌کند، حال آنکه شما از همه ی گروه‌های عضلانی استفاده می‌کنید. یوگای قدرتی می‌تواند یوگای داغ باشد یا نباشد و بعضی از استودیوها ترکیبی از یوگای قدرتی و یوگای جریان آهسته را انجام می‌دهند تا دانش آموزان در این تمرین دشوار احساس راحتی کنند. همچنین طرفداران یوگای قدرتی ممکن است به بوتی یوگا هم علاقه مند باشند. بوتی یوگا شامل رقص قبیله ای، حرکات اصلی و چند تمرین اصلی است.

منبع :

https://www.doyogawithme.com

 

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی