باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

بازی های ریتمیک برای کودکان پیش دبستانی

بازی های ریتمیک برای کودکان پیش دبستانی

در این مقاله مطالعه می‌کنید

مغز کودکان هنگام شنیدن موسیقی، نواختن یک ساز یا رقصیدن، مسیر های ارتباطی بیشتری تولید کرده و فرایند یادگیری را آسان تر می کند. فعالیت ها و بازی های همراه با موسیقی، نه تنها مزایای تکاملی برای کودکان دارند، بلکه روشی مناسب برای ارتباط با دیگر کودکان نیز به شمار می روند.

از دیگر مزایای بازی های یاد شده، می توان به بهبود مهارت های زبانی و درک مفاهیم ریاضی اشاره کرد. یک مطالعه در سال 2011 بیان داشت که بین میزان مشارکت در بازی های همراه با موسیقی و آمادگی کودکان برای مهارت های خواندن و نوشتن ارتباط چشم گیری وجود دارد.

محققان همچنان افزودند که این بازی ها، آگاهی شنیداری کودکان را افزایش داده و به نظر می رسد که فرایند پردازش موسیقی و مفاهیم زبانی یکسان است. مهارت های موسیقی و ریاضی به قدری در هم تنیده اند که تقویت یکی، منجر به بهبود دیگری نیز می شود. موسیقی با آموزش ریتم به کودکان، درک آن ها از مفاهیم ریاضی همچون الگو ها را افزایش می دهد. در این مطلب بازی های ریتمیک برای کودکان پیش دبستانی را برای شما توضیح خواهیم داد.

آگاهی شنیداری کودکان

18 بازی که کودکان را به صدا ها، رقصیدن و موسیقی علاقه مند می کنند

1- با من برقص

یکی از ساده ترین فعالیت ها، رقصیدن است. یک فضای خالی در خانه پیدا کرده و با پخش موسیقی شروع به رقصیدن کنید. در طول این فعالیت می توان از انواع اسباب بازی ها همچون توپ نیز استفاده کرد. لیستی از آهنگ های مورد علاقه هر کدام از اعضای خانواده تهیه کنید تا همه افراد بتوانند در این فعالیت شرکت کنند.

2- بازی ایست!

تعدادی از آهنگ های مورد علاقه کودک خود را پخش کرده و سپس با گفتن ایست! موسیقی را قطع کنید. هر کس در هر حالتی که هست باید از حرکت بایستد. اولین کسی که حرکت کند، بازنده است.

3- گروه موسیقی

همه ساز های موسیقی موجود در خانه را جمع کرده و هر کس به نواختن یک ساز بپردازد. در صورت نداشتن ساز، می توان از ظروف خالی همچون تابه ها، سطل ها و غیره استفاده کرد. یک قاشق چوبی و فلزی به کودک داده و از او بخواهید تا با کوبیدن به ظروف مختلف آهنگ بسازد.

گروه موسیقی کودکان

4- هر چه می شنوی، نقاشی کن!

آهنگ های مختلفی را آماده کرده و یک کاغذ به همراه چند عدد مداد رنگی یا مداد شمعی به کودک بدهید. موسیقی را پخش کرده و از او بخواهید آنچه را که می شنود نقاشی کند. در صورت سردرگمی کودک، از او بخواهید مثلا با شنیدن آهنگ های آرام، با مداد دارای رنگ تیره خطوط بلند یا منحنی بکشد.

همچنین، همگام با تند تر شدن ریتم موسیقی، با استفاده از رنگ های روشن تر خطوط تیز تر نقاشی کند. در این بازی جواب درست و غلط وجود نداشته و باید اجازه داد که کودک احساسات خود را نقاشی کند. این بازی را می توان به کمک گچ تخته سیاه در محوطه بیرون از خانه نیز انجام داد.

5- حدس زدن اسم آهنگ

آهنگ های مورد علاقه کودک را لیست کرده و همگام با پخش کردن آن ها از او بخواهید نام هر کدام را بازگو کند. با کمتر کردن زمان حدس زدن یا مقدار آهنگ، می توان این بازی را سخت تر کرد.

6- رقص آرام و تند

آهنگ هایی با سرعت های مختلف تهیه کرده و از کودک بخواهید همگام با سرعت آهنگ شروع به رقصیدن کند.

7- خوانندگی زیر دوش!

در هنگام حمام کردن از کودک بخواهید تا با خواندن آهنگ های مختلف، تغییر صدا در این محیط را تجربه کند. با کشیدن و جمع کردن پرده حمام یا باز و بسته کردن درب و پنجره، دیگر تغییرات صدایی را به او آموزش دهید.

خوانندگی کودکان در حمام

8- رقص حیوانات

از کودک خود بخواهید تا هنگام رقصیدن، رفتار حیوانات مختلف همچون راه رفتن گربه یا بالا پریدن کانگورو و نمونه های دیگر را تقلید کند.

9- مسابقه نشستن

از جمله بازی های ریتمیک برای کودکان پیش دبستانی، مسابقه نشستن است. چند صندلی را به صورت دایره وار و پشت به یکدیگر قرار داده و یک موسیقی پخش کنید. از کودکان بخواهید تا به دور این صندلی ها چرخیده و بلافاصله پس از قطع شدن آهنگ، هر کدام بر روی یک صندلی بنشیند.

تعداد صندلی ها یکی کمتر از افراد بوده و در هر مرحله یک نفر از بازی بیرون می رود. با این حال، بیرون رفتن را نیز می توان با مزه نشان داده و مسئولیت قطع کردن آهنگ را بر عهده آن کودک گذاشت.

10- آهنگ سازی با کودکان پیش دبستانی

ممکن است باور کردنی نباشد اما کودکان پیش دبستانی با دریافت راهنمایی مناسب می توانند آهنگ سازی کنند. در این بازی هر علامت بیانگر یک صدا خواهد بود. برای مثال دایره و مثلث به ترتیب بیانگر کوبیدن پا به زمین و دست ها به یکدیگر هستند. پس از تعیین چند نماد مختلف، از کودک بخواهید تا با نوشتن توالی های مختلف از این علائم آهنگ خود را طراحی کند.

11- گذشتن از زیر طناب

یک طناب تهیه کرده و دو سر آن را به دو طرف دیوار وصل کنید. حال، از کودکان بخواهید تا با خم شدن از زیر آن عبور کنند. در صورت کافی بودن تعداد کودکان، می توان از دو نفر برای نگه داشتن طناب نیز استفاده کرد. هر نوع موسیقی برای این بازی مناسب بوده و با کاهش ارتفاع طناب به صورت تدریجی می توان بر دشواری این بازی افزود.

گذشتن کودکان از زیر طناب

12- گلوله آتشین

در این بازی کودکان در یک ردیف نشسته و همزمان با پخش شدن موسیقی، یک توپ را همچون یک گلوله آتش از فردی به فرد دیگر می دهند. با قطع شدن صدای آهنگ، کسی که توپ را در دست دارد، بازنده است. از این کودکان بخواهید تا همگام با آهنگ شروع به رقصیدن کنند تا حس ناخوشایندی نداشته باشند.

13-  حدس زدن ساز موسیقی

در این بازی باید آهنگ هایی از ساز های مختلف پخش کرده و از کودکان بخواهید تا اسم هر ساز را حدس بزنند. جهت آموزش انواع ساز های موسیقی به کودکان، می توان کلیپ های مختلفی از هر ساز در اینترنت جستجو کرده و به او نشان داد.

14- هدیه با چند لایه

یک هدیه کوچک همچون یک اسباب بازی را در چندین لایه کاغذ کادو یا پلاستیک یا کیسه بپیچانید. از کودکان بخواهید به صورت یک دایره نشسته و یک آهنگ پخش کنید. کودکان همزمان با آهنگ هدیه را به یکدیگر داده و با قطع شدن آهنگ، کودکی که آن را در دست دارد یک لایه را باز می کند. کودکی که آخرین لایه را باز کند، برنده هدیه خواهد شد.

15- مسابقه خوانندگی

همه اعضای خانواده را جمع کرده و همراه با آهنگ ها شروع به خوانندگی کنید. در صورت نداشتن میکروفون می توان از یک برس مو یا شانه استفاده کرد.

16- همخوانی با آهنگ ها

کودکان پیش دبستانی تمایل دارند که یک انیمیشن یا برنامه را بار ها و بار ها تماشا کنند. در این موقعیت می توان از کودک خواست تا همراه با آهنگ های آن برنامه، شروع به خواندن و رقصیدن کند.

17- رقصیدن با شال

وسایلی همچون یک شال، گل یا روبان به کودک داده و از او بخواهید تا رقص منحصر به فرد خود را با آن اجرا کند. در این فعالیت، خلاقیت و تخیل کودک فعال می شود.

18- رقص با زنگوله

یک وسیله همچون زنگوله، ظرف حاوی چند مهره یا مواردی از این قبیل را به کودک داده و از او بخواهید تا همگام با ریتم آن را به صدا در آورد.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی