وسایل مورد نیاز ژیمناستیک ریتمیک چیست؟

0

ژیمناستیک ریتمیک ترکیبی از باله، رقص و آکروباتیک با حرکاتی گویا و تعدادی ابزار کمکی است. در این مقاله با وسایل مورد نیاز ژیمناستیک ریتمیک و نیز قوانین ژیمناستیک ریتمیک آشنا می شوید.


این ورزش برای توسعه انعطاف پذیری، قدرت و همچنین هماهنگی بدن، ایده آل است. این امر ناشی از سبک های مختلف رقص و تمرین هایی است که ایده مشترک حرکت گویا را به عنوان یک ابزار برای ورزش به اشتراک می گذارد.

ژیمناستیک ریتمیک

📌 برنامه فردی

 طناب، حلقه، توپ، میل و روبان از جمله وسایل مورد نیاز ژیمناستیک ریتمیک محسوب می شوند. یک ابزار هر دو سال یکبار از رقابت خارج می شود و ژیمناست باید در چهار رویداد دیگر به رقابت بپردازد.

📌 برنامه گروهی

در برنامه گروهی ژیمناست ها در دو حالت مختلف رقابت می کنند. در یک حرکت (routine)، تمام ورزش کاران از همان ابزار استفاده می کنند. در حرکت دوم، ژیمناست ها از دو قطعه مختلف استفاده می کنند.

📌 موسیقی و هنر رقص

تمامی حرکات ژیمناستیک ریتمیک باید با موسیقی انجام شوند، تنها توقف های کوتاهی در موسیقی مجاز است. حرکات موزون باید درباره یک موضوع باشد که از ابتدا تا انتها با استفاده از انواع حرکات بدن و حمل ابزار انجام شود.

وسایل مورد نیاز ژیمناستیک ریتمیک

۱- طناب

طناب در ژیمناستیک ریتمیک

طناب یکی از وسایل مورد نیاز ژیمناستیک ریتمیک است که معمولا جنس آن از مواد کنفی یا مصنوعی می باشد. طول طناب بستگی به چگونگی استفاده ژیمناست از آن دارد. ژیمناست ها در طناب نوسان ایجاد می کنند، آن را پرتاب می کنند، دوباره می گیرند و حرکات چرخشی هشتی شکل می سازند. هم چنین در حالی که طناب را در دست دارند از میان آن جهش می کنند.

طناب یک ابزار بسیار پویا است که نیازمند چالاکی، توانایی پرش و هماهنگی است. شکل طناب حین اجرا باید به خوبی طراحی شده باشد و هیچ منحنی در آن دیده نشود.

۲- حلقه

حلقه از دیگر وسایل مورد نیاز ژیمناستیک ریتمیک می باشد که از چوب یا پلاستیک ساخته شده است. معمولا حلقه ۷/۰ الی ۸/۰ متر قطر دارد. ژیمناست ها حرکاتی مانند پرتاب و دریافت حلقه را انجام می دهند.

مدیریت حلقه نیازمند تغییرات مکرر محل گرفتن آن و ایجاد هماهنگی میان حرکات است. فضای حلقه از اطراف بدن چرخش می کند، از بالا و روی آن عبور می کند و روی دست یا دیگر قسمت های بدن می چرخد و پرتاب می شود. مدیریت این ابزار شامل نوسان، دایره و شکل هشت است. حلقه ابزاری است که بیشترین جنبه ها و مهارت های فنی را ارائه می دهد. این ابزار باید در تمامی سطوح و طرح ها استفاده شود.

۳- توپ

ژیمناستیک ریتمیک با توپ

یکی از وسایل مورد نیاز ژیمناستیک ریتمیک توپ می باشد که از لاستیک یا مواد مصنوعی ساخته شده است و حدود ۲۰ سانتیمتر قطر دارد. ژیمناست حرکاتی مانند پرتاب، بالا و پایین انداختن و چرخش توپ را انجام می دهد.

توپ یک ابزار ظریف و احساسی است این بدین معنی است که رابطه احساسی بیشتری میان بدن و ابزار لازم است. توپ با هماهنگی عالی با بدن جابجا می شود.  پرتاب های دیدنی با کنترل و دقت در گرفتن، برخورد و غلتیدن بر روی بدن یا روی زمین، اصول حرکتی این ابزار هستند. مدیریت این ابزار شامل، جهش، نوسان، دایره، شکل هشت یا پشتک است.

۴- میل

میل ها از وسایل مورد نیاز ژیمناستیک ریتمیک هستند که بیشتر مناسب ژیمناست های چیره دست می باشند. تمرین با میل ها نیازمند یک ریتم بسیار پیشرفته و حداکثر هماهنگی روان شناختی و دقت است. ژیمناست از میل ها برای اجرای حرکت آسیاب، دایر کوچک، چرخش، پیچش، پرتاب و گرفتن آن از هوا استفاده می کند.مدیریت آن شامل جهش، هشتی شکل و حرکات نامتقارن است.

۵- روبان

ربان در ژیمناستیک ریتمیک

از آخرین وسایل مورد نیاز ژیمناستیک ریتمیک می‌توان از روبان یاد کرد. روبان یک نوار منحصر به فرد است که معمولا از ساتن ساخته شده و به دسته ای که از چوب یا مواد مصنوعی ساخته شده، متصل شده است. ژیمناست ها انواع الگوها از جمله مارپیچ، حلقه و مارها را با روبان ایجاد می کنند. ژیمناست باید روبان را در کل حرکت(routin) خود در حال حرکت نگه دارد.

روبان یک شی بلند، سبک وزن است که ممکن است در تمامی جهات پرتاب شود. حرکاتی که با روبان انجام می شود باید بزرگ و روان باشد. وظیفه اش ایجاد طرحی در فضا است. در هوا پرواز می کند تا تصاویر و شکل هایی از هر نوع ایجاد نماید. مارها، مارپیچی و پرتاب از ملزومات رقابت روبان است. گروه های حرفه ای روبان شامل مار، مارپیچی، پرتاب و دریافت، پرتاب های کوتاه است. اداره کردن روبان شامل جهش، نوسان، دایره و شکل هشت است.

قوانین ژیمناستیک ریتمیک

 ژیمناستیک ریتمیک با حلقه✅ جهش و پرش

تمامی جهش ها و پرش ها باید از ارتفاع مناسبی برخوردار بوده و از شکلی واضح و دامنه خوبی برخوردار باشد. تمام جهش ها باید با پشت خمیده و تماس سر با پاها انجام شود.

✅ تعادل

تمامی حرکات تعادلی باید روی انگشتان پا یا زانوها انجام شود. این حرکات باید واضح انجام شوند و از شکل ثابت و مناسبی برخوردار باشند.

✅ بالا آوردن پا از پشت به صورت عمودی

تمامی حرکات این حالت باید روی انگشتان پا، بدون کمک پاشنه پا انجام شود.

باشگاه ورزشی ژیمناستیک ریتمیک و اسکیت نمایشی اسپین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.