باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر ۲ سال

غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر ۲ سال

در این مقاله مطالعه می‌کنید

مادران کودکان نوپا گوش کنید: زمانی که کودکان ما خوردن پوره را پشت سر می گذارند و یک مجموعه کامل دندان دارند، به این معنی نیست که برای خوردن تمام غذاهایی که در یخچال داریم آماده هستند. ما در این مقاله فهرستی از غذاهایی را جمع آوری کرده ایم که غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر ۲ سال می باشند. مانند همیشه والدین باید برای توصیه های غذایی متناسب با نیازهای منحصر به فرد کودکشان، با متخصص اطفال مشورت کنند. همانطور که معرفی غذاهای جدید به کودکی که غذاهای جامد را تازه شروع کرده می تواند هیجان انگیز باشد، غذاهایی وجود دارد که سال اول باید از فهرست خارج کنید.

غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر ۲ سال

 برخی از غذاها برای کودکانی که تازه غذا می خورند، خطر خفگی را به دنبال دارند و برخی دیگر مناسب نوزادان نیستند. این مقاله، در خصوص غذاهایی که در سال اول زندگی نوزاد باید از آنها پرهیز کنید و همچنین زمان مناسب معرفی این غذاها به کودکان، اطلاعاتی را ارائه می دهد. در ادامه به بررسی غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر ۲ سال می پردازیم.

۱. عسل

عسل یا غذاهایی که با عسل درست می شوند، برای سال اول مجاز نیستند، زیرا حاوی هاگ های باکتری کلستریدیوم بوتولینوم می باشند. با اینکه این هاگ ها برای بزرگسالان بی خطر هستند، اما می توانند در نوزادان زیر ۱ سال باعث بوتولیسم شوند. این بیماری نوزادی جدی و نادر می تواند موجب یبوست، مکیدن ضعیف، اشتهای ضعیف، لاغری و حتی ذات الریه و کم آبی بدن شود. بنابراین تا اولین تولد کودک خود صبر کنید سپس به کودک دلبند خود عسل دهید.

عسل یکی از مواد ممنوعه کودکان زیر دوسال

۲. شیرگاو

این ماده برای سلامتی مفید است اما کودکان زیر ۱ سال باید از خوردن شیر گاو خودداری کنند، زیرا هضم آن برای نوزادان می تواند سخت باشد. شیر گاو همچنن تمام مواد مغذی مانند آهن و ویتامین  E مورد نیاز کودک برای رشد در سال اول را ندارد، به همین دلیل شیرمادر یا شیر خشک بهترین منابع شیر برای کودک هستند. گرچه، اکثر پزشکان در مورد خوردن ماست، پنیر و پنیر سفت از ۸ ماهگی به بعد مشکلی ندارند. زمانی که نوزاد شما از یک سالگی عبور کرد، شیرگاو را می تواند در حد اعتدال مصرف کند. مراقب آلرژی به شیر باشید، گرچه بسیار نادر است.

۳. آب میوه

آب میوه، با آب قند فرق چندانی ندارد و حاوی کالری است، اما چربی، پروتئین، کلسیم، زینک، ویتامین دی و فیبر مورد نیاز کودک را ندارد. آبمیوه می تواند تمایل کودک به شیر مادر یا شیر خشک را که غذای اصلی کودک در سال اول زندگی او است از بین ببرد. آب میوه زیاد همچنین می تواند باعث پوسیدگی دندانها، اسهال و سایر مشکلات گوارشی مزمن شود.

۴. خوراکی های شیرین

نوزادانی که تا به حال کاپ کیک نخورده اند، هنوز نمی دانند چقدر شیرین است و به آن تمایلی ندارند. جوانه های چشایی کودک، میل طبیعی به شیرینی دارد، اما در این سن نسبت به طعم های دیگر مانند ترشی، تندی و حتی تلخی نیز پذیراتر هستند. نیازی نیست که تمام شیرینی های طبیعی مورد علاقه ی کودک مانند موز را ممنوع کنید، زیرا آنها مواد مغذی مورد نیاز کودک را تأمین می کنند. فقط از شیرین کردن غذای کودک با میوه خودداری کنید و حداقل تا تولد یک سالگی کودک صبر کنید و خوراکی های شیرین به ویژه شکلات و شیرینی های سفت را به او ندهید. شکلات علاوه بر شیرین بودن، حاوی کافئین می باشد و شیرینی های سفت خطر خفگی را در پی دارند.

۵. غذاهای غیر پاستوریزه

همانطور که انتظار دارید، هیچ گاه نباید لبنیات یا آبمیوه غیرپاستوریزه به کودک خود دهید. این مواد غذایی می توانند باکتری های خطرناکی داشته باشند که موجب بیماری های جدی در نوزادان و کودکان کم سن می شوند.

۶. گوشت دودی و عمل آمده

اکثر گوشت های دودی و عمل آمده مانند بیکن حاوی نیترات و دیگر مواد شیمیایی هستند و سرشار از سدیم و چربی حیوانی هستند که باید در مقادیر بسیار کم به کودک داده شود. این موضوع در مورد اکثر ماهی های دودی صدق می کند.

۷. ماهی با جیوه بالا

تحقیقات نشان می دهند که اگر کودک به طور منظم ماهی بخورد، بهره ی هوشی او افزایش می یابد. فقط از انواع ماهی با جیوه ی بالا مانند کوسه، اره ماهی، شاه ماهی، تاج ماهی و غیره اجتناب کنید. همچنین ماهی های آب های آلوده را از سفره غذا حذف کنید. در عوض ماهی های ایمن دیگری از جمله هداک، هیک، ماهی سفید، تیلاپیا، قزل آلا، میگو و گوش ماهی را می توانید امتحان کنید. همچنین مصرف ماهی تن برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود.

غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر ۲ سال ماهی دارای جیوه

۸. غلات تصفیه شده

تمام کربوهیدرات ها از نظر تغذیه ای برابر نیستند. کربوهیدرات های پیچیده، حاوی مواد مغذی طبیعی هستند که در فرایند تصفیه سازی از بین می روند. غلات کامل همچنین حاوی فیبر هستند که به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می کنند. بنابراین نان سفید را از غذای کودک حذف کنید و پاستا، نان، غلات و برنج با ۱۰۰ درصد غلات کامل را در سوپرمارکت ها انتخاب کنید. حتی زمانی که مافین یا وافل را در خانه درست می کنید، به جای آرد سفید از آرد گندم کامل استفاده کنید. زود شروع کردن این عادت ها در کودک، به او کمک می کند که در آینده انتخاب های غذایی هوشمندانه تری داشته باشد. همیشه نان ها، پاستاها، مافین ها و وافل ها را برای کودک خود به تکه های ریز تبدیل کنید.  

خطرات خفگی برای نوزادان و کودکان نوپا

به دلیل خطر خفگی، از دادن غذاهایی که در دهان حل نمی شوند یا با لثه ها له نمی شوند خودداری کنید. این غذاها شامل موارد زیر می شوند:

  • کشمش خام
  • نخود کامل
  • انگور کامل
  • سبزیجات خام سفت مانند هویج، فلفل دلمه ای
  • میوه های خام سفت مانند سیب و گلابی نارس
  • تکه های گوشت یا مرغ
  • ذرت بوداده
  • آجیل ها
  • کره بادام زمینی حاوی تکه های بادام زمینی
  • هات داگ
  • آدامس

چه زمانی می توانم به کودک غذاهای آلرژی زا بدهم؟

شما ممکن است شنیده باشید که باید از دادن غذاهای آلرژی زا مانند بادام زمینی، تخم مرغ، گندم، لبنیات و صدف به کودکان زیر یکسال خودداری کنید. اما امروزه آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند که  معرفی غذاهای آلرژی زا به کودک را بین ۴ تا ۱۱ ماه شروع کنید تا از آلرژی های غذایی خودداری کنید. از آنجا که بسیاری از این غذاها به ویژه بادام ها همراه با پروتئین های سالم، فولات و دیگر مواد مغذی ضروری هستند، برای کودک مفید هستند. قبل از معرفی این غذاها به کودک، ابتدا با پزشک مشورت کنید، مخصوصاً اگر در خویشاوندان نزدیک سابقه ی آلرژی داشته باشید و همچنین از دادن بادام درسته خودداری کنید، زیرا قبل از ۴ سالگی خطر خفگی را در پی دارد. در عوض سعی کنید مصرف آن را به صورت روغن یا کره بادام شروع کنید و آن را خیلی نازک روی نان بمالید.

منبع :

https://www.whattoexpect.com

https://www.nhs.uk/conditions/baby

جدید ترین مقالات ما