ورزش زومبا برای بانوان

محبوب ترین برنامه از میان همه برنامه‌ های زومبا، خود کلاس زومبا برای بانوان است. این کلاس رقص، شامل ترکیبی از فعالیت‌ های با شدت کم و زیاد است. این مساله، به بهبود سیستم قلبی و عروقی بدن کمک می کند. همچنین فعالیت‌ های زومبا، از طریق حرکات ابتدایی رقص باعث افزایش تعادل، هماهنگی، چابکی و تا حد زیادی قدرت می شوند.

برای کسب موفقیت در کلاس های زومبا، به مهارت های خاصی در رقص نیاز نیست اما، افرادی که هماهنگی و سرعت بیشتری دارند، ممکن است حرکات را سریع تر انجام دهند. زومبا برخلاف سایر ورزش های رقابتی هیچ امتیازی ندارد؛ از این رو با خیال آسوده برقصید و از رقصیدن خود لذت ببرید.

ورزش زومبا برای بانوان

آهنگ های کلاس زومبا بانوان

در کلاس های زومبا، معمولا از آهنگ های لاتین استفاده می کنند. این آهنگ ها، در ابتدا با ریتم آرام شده می شوند و به مرور با شدت گرفتن تمرینات، ضرباهنگ آن ها نیز افزایش می یابد و در نهایت در مرحله خنک کردن، آهنگ ها با ریتم آرامی به پایان می رسند. حتی اگر شما یک رقصنده حرفه ای نیستید، اصلا نگران نباشید؛ زیرا حرکات تکراری هستند و بسیاری از افراد در حین رقصیدن به مرور آن ها را فرا می گیرند.

تاریخچه زومبا بانوان

زومبا، به طور رسمی در سال ۲۰۰۱ در آمریکا، توسط یک رقصنده کلمبیایی به نام آلبرتو بتو پرز که در دهه ۹۰ میلادی کلاس های فیتنس را در کشور خود، کلمبیا شروع کرده بود، تاسیس شد. داستان پرز را می توان نمونه عینی یک اتفاق خوش یمن دانست. او زمانی که در حال تدریس ایروبیک در یکی از باشگاه های محلی بود، متوجه شد که در حین رقص، ریتم موسیقی اصلی را فراموش کرده است.

چرا به آن زومبا می گویند؟

در واقع، به دلیل شباهت رقص زومبا به موسیقی کوبایی رومبا، به این اسم خوانده می شود. موسیقی، یک جز جدانشدنی در کلاس های زومبا است و این باعث شده که در ذهن همگان، زومبا با موسیقی شاد همراه باشد.

ورش مفید برای بانوان

انواع کلاس ها ی زومبا

زومبا، اصولا برای زنان جذابیت بیشتری دارد اما، همه می توانند در کلاس ها شرکت کنند. از آن جایی که رقص برای همه افراد و با هر سطح از توانایی، حتی برای افرادی که از نظر حرکتی مشکل دارند یا استعدادی در رقص ندارد نیز، مناسب است. از این رو، افراد زیادی به رقص زومبا علاقه مند شدند، به خصوص در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ که زمان اوج محبوبیت زومبا بود.

در نتیجه، برنامه های متنوعی را به کلاس های زومبا اضافه کردند تا این کلاس ها را برای همه افراد، در هر سن، با هر جنسیت و در هر از سطحی توانایی و تناسب اندام، مناسب کنند. کلاس ها، عبارتند از:

  • آکوا زومبا: برای افرادی که دچار آسیب های ناحیه تحتانی شده اند یا اینکه به ورزش هایی با ضربه کمتر نیاز دارند، مناسب است. آکوا زومبا تلفیقی از شور رقص زومبا و فعالیت در استخر است.
  • زومبا طلایی: برای افراد مسن تری که تمایل دارند موسیقی های هیجان انگیز کلاس های زومبا را با شدت کمتری اجرا کنند، مناسب است.
  • زومبا کودکان: برای بچه های ۷ تا ۱۱ ساله طراحی شده است. در این کلاس ها، حرکات سنتی زومبا را بازی و فعالیت ها تفلیق کرده اند تا بچه ها در حین ورزش، کمی سرگرم شوند.
  • زومبا کودکان جونیور: شبیه زومبا کودکان است. با این تفاوت که برای رده سنی ۴ تا ۶ سال مناسب است. زومبا کودکان جونیور، بیشتر از اینکه به یک کلاس شبیه باشد، شبیه یک جشن رقص است و به فعال نگه داشتن کودکان کمک می کند.
  • زومبا استپ: از همان رقص لاتین الهام گرفته است. با این تفاوت که یک استپ هوازی به هدف افزایش شدت تمرینات و اضافه کردن حرکات تقویت کننده برای پاها، به آن اضافه شده است.
  • زومبینی: برای کودکان نوپا تا سن ۳ سال طراحی شده است. کلاس های زومبینی، یک بار در هفته و به مدت ۴۵ دقیقه است. در این کلاس ها، کودکان با مربی هایشان ارتباط برقرار می کنند و در بازی های مناسب با سن خودشان شرکت می کنند. تمرکز این کلاس بیشتر بر روی یادگیری و کسب تجربه است و نمی توان به آن به چشم یک فعالیت ورزشی فشرده نگاه کرد.
زومبا برای سلامتی بدن بانوان مفید است

روش کار کلاس های زومبا

تقریبا، همه کلاس های زومبا به صورت گروهی و در جلسات ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای برگزار می شوند وکلاس ها توسط یک مربی مجرب، اداره می شوند. این کلاس ها، معمولا در باشگاه های بدنسازی و فیتنس برگزار می شوند.

مبانی ورزش زومبا بانوان

کلاس ها، شامل مجموعه از آهنگ های پر هیجان لاتین است که با حرکات رقص طراحی شده، هماهنگ می شوند. آهنگ های ابتدایی، ریتم آهسته تری دارند و هدف آن ها کمک به گرم کردن بدن است، ریتم آهنگ ها به مرور تندتر می شوند. در نهایت، تمرینات با یک آهنگ آرام برای خنک کردن بدن به پایان می رسند.در فاصله بین آهنگ ها، بهتر است آب بنوشید و کمی استراحت کنید. 

برای کلاس های فیتنس مبتنی بر کاردیو مانند زومبا، روش درست این است که به صورت منظم و هفته ای حداقل ۲ الی ۳ جلسه در کلاس ها شرکت کنید. به طور کلی، زومبا شبیه یک مهمانی رقص است که به یک تمرین نیز تبدیل شده است. این مساله، دقیقا همان چیزی است که مردم درباره زومبا دوست دارند. زومبا، یک تمرین هیجان انگیز، موثر و ایمن برای افرادی است که می خواهند سلامت سیستم قلبی و عروقی خود را بهبود بخشند. به طور کلی، زومبا معایب کمی دارد و فقط نیاز است که اقدامات احتیاطی را هنگام شروع تمرینات رعایت کنید

معایب ورزش زومبا بانوان

زومبا، مزایای زیادی دارد اما معایب احتمالی نیز دارد که باید آن ها را نیز در نظر بگیرید.

سلامتی و شادابی با زومبا

روی تقویت و انعطاف پذیری بدن تمرکز نمی کند

اینکه زومبا مزایای قلبی و عروقی زیادی دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست، اما هنوز اطلاعات کافی برای اینکه اثبات کنند که آیا زومبا باعث تقویت بدن و افزایش انعطاف پذیری آن نیز می شود یا نه، در اختیار نیست. مگر اینکه در کلاس های Strong by Zumba شرکت کنید. در این کلاس ها، حرکات قدرتی به عنوان جز اصلی تمرینات زومبا انجام می شوند. شما نباید به زومبا به چشم یک کلاس تناسب اندام کلی، نگاه کنید.

ممکن است در کنار جلسات هفتگی زومبا، تمایل داشته باشید که تمرینات قدرتی و کششی را نیز به برنامه هایتان اضافه کنید. شما می توانید در روزهایی که زومبا انجام نمی دهید، ۳۰ دقیقه تمرین قدرتی و پس از آن ۱۰ دقیقه تمرینات کششی انجام دهید.

نکات ایمنی زومبا

همه برنامه های فیتنس، صرف نظر از نوعشان یک خطر ذاتی دارند. ممکن است در حین کلاس، یکی از عضلات شما کشیده شود، مچ پای شما پیچ بخورد یا اینکه زمین بخورید. اگر این مشکلات به کرات برای شما پیش بیایند، ممکن است شما درد شدیدی را احساس کنید یا آسیب جدی ببینید. زومبا، به طور کلی یک ورزش ایمن است، اما از آن جایی که همه ورزش ها خطرات ذاتی مخصوص به خودشان را دارند، بهتر است پیش از شروع کلاس ها، از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید.

اگر شما دچار آسیب های ناحیه تحتانی شده اید یا اینکه سابقه مشکلات مچ پا یا زانو را دارید، بهتر است پیش از شروع کلاس با یک متخصص ارتوپد مشورت کنید. شاید در این شرایط شرکت در کلاس های زومبا طلایی و آکوا زومبا برای شما مناسب تر باشد.

در صورتی که شما یک فرد مبتدی هستید، بهتر است در ابتدا زیاد به خود فشار نیاورید. به خودتان زمان بدهید و اجازه دهید سرعت شما به مرور بیشتر شود. حرکات سریع یا بدون هماهنگی، احتمال آسیب های جسمی را بیشتر می کند.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

 شماره تماس شعبه : 09129171854

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سایر موضوعات

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما بزودی از طریق  ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل برای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

محبوب ترین مقالات اسپین کلاب

پرسش از دکتر