باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

تغذیه برای چاق شدن کودک

خوشمزه ترین غذاهای مقوی برای چاق شدن کودک

در این مقاله مطالعه می‌کنید
کودکان در سن بین ۶ تا ۱۲ سال را کودک در سن رشد می نامند. این بدان معناست که کودک در این سن نیاز به انرژی و مواد مغذی دارند که برای تامین آن ها باید از رژیم غذایی متنوع و سالم استفاده شود. اگر کودک شما وزنش کمتر از حالت عادی است احتمالا انرژی کافی دریافت نمی کند و باید غذای مقوی برای وزن گرفتن و چاق شدن سریع کودک خود تهیه کنید.

اگر درباره وزن کم کودک خود نگرانی دارید و یا کودک شما به خوبی رشد نمی کند، بهتر است برای چاق شدن سریع کودکان به پزشک عمومی خود مراجعه کنید چرا که کاهش وزن کودکان می تواند علل زمینه ای داشته باشد و نیاز به برنامه غذایی برای چاق شدن سریع کودکان داشته باشد.

 

غذای مقوی برای چاق شدن کودک

 

برخی از نوزادان و کودکان نوپا برای افزایش وزن نیاز به رژیم غذایی پرکالری دارند. انجام این کار ممکن است سخت باشد زیرا آنها شکم های کوچکی دارند. ما در این مقاله به شما کمک میکنیم تا وزن کودک خود را افزایش دهید.

لیست غذاهای چاق کننده نوزاد 

غذاهای پر کالری برای نوزادان

آووکادو

لوبیا سیاه ، سورمه ای ، قرمز ، چیتی ، کلیوی ، سفید

تخم مرغ

موز

انبه

عدس

گوشت چرخ کرده تازه

ماست 

شیرکامل

 

در ادامه به برنامه هفتگی افزایش وزن کودکان و بمب افزایش وزن کودکان می پردازیم. البته این را بدانید که اگر احساس میکنید فرزند شما وزن کمی دارد حتما با متخصص اطفال و رژیم غذایی درمیان بگذارید تا بهترین مواد غذایی برای رشد کودک شما را به شما پیشنهاد دهد.

نقش تغذیه سالم در سلامت کودکان

قد و وزن نرمال کودک

نسبت قد به وزن یکی از معیار های سنجش وزن در افراد سالم می باشد. این نسبت ها اما در کودکان و نوجوانان در حال رشد معیار مناسبی برای سنجش رشد آن ها نمی باشند. نسبت وزن به قد در دختر ها و پسر ها تنها یک معیار ثابت بی معنی است که برای معنا دار شدن آن باید در کنار شاخص توده بدنی مخصوص کودکان قرار بگیرد.

قد و وزن نرمال برای کودکان 7 ساله بسیار مورد توجه والدین است. کودکان و نوجوانان معمولا در دوره های رشد خود جهش های رشدی را تجربه می کنند. در این دوره کاهش وزن یا چاق شدن کودک به صورت ناگهانی ممکن است طبیعی باشد هم چنان که دوره های قد کشیدن های ناگهانی در این افراد نیز اتفاق نیز اتفاق می افتد. هم چنین این اتفاقات ممکن است در دختران بالغی که به علل مختلف ترکیب چربی بدن شان به هم می خورد و یا توده استخوانی آن ها در حال تغییر است نیز اتفاق بیفتد.

قد و وزن نرمال برای کودکان پسر
قد و وزن نرمال برای کودکان دختر

روش هایی برای افزایش وزن کودک

اگر نگران این هستید که کودک شما کمبود وزن دارد بهتر است ابتدا به پزشک اطفال مراجعه کنید. اگر بعد از بررسی های پزشکی مشخص شد که کودک شما هیچ گونه بیماری و مشکل پزشکی خاصی ندارد راهکار بعدی برای چاق شدن و وزن گیری کودک شما استفاده از غذا و رژیم های تغذیه ای سالم خواهد بود.

بعضی از مواد غذایی مانند چربی و شکر اضافی غذا، میتوانند کالری زیادی به بدن برسانند اما هیچ کدام از این ها نمی تواند نیاز تغذیه ای کودک شما برای ساختن استخوان ها و بدنی قوی را فراهم کند.

البته شما نمی توانید ویژگی های ژنتیکی او را تغییر دهید اما می توانید بهترین رژیم تغذیه ای را برای وزن گرفتن کودک خود فراهم کنید. در این نوشتار ۵ تا از بهترین راهکار های افزایش کالری دریافتی آورده شده است:

خوردن های منظم و مرتب

بهتر است هیچ یک از وعده های غذایی روزانه را برای کودک خود حذف نکنید. این کار باعث میشود که کودک شما به هدف نهایی برای دریافت انرژی کافی نرسد. کودک شما در طول شبانه روز باید علاوه بر صرف یک صبحانه مفصل و خوشمزه یک ناهار اول ظهر یک ناهار عصر شام هنگام غروب و وعده غذایی قبل از خواب را برای وزن‌گیری مناسب داشته باشد.

بیشتر از حالت عادی بخورید

به جای خوردن یک عدد ساندویچ در ظهر دو عدد بخورید. در لیوان های بزرگ و طویل شیر بنوشید و از کاسه های بزرگ برای دادن غلات صبحانه به کودک خود استفاده کنید.

از غذاهایی با کالری بیشتر استفاده کنید

با مطالعه جدول های تغذیه ای متوجه خواهید شد که آب میوه کران بری بیشتر از آب پرتقال مواد تغذیه ای و کالری دارد. گرانولا کالری بیشتری از غلات صبحانه معمولی دارد. و کالری موجود در ذرت نیز از لوبیا سبز بیشتر است.

 روزانه مقدار زیادی آبمیوه و شیر کم چرب بنوشید

بهتر است برای رفع تشنگی کودک خود به جای آب از نوشیدنی های حاوی کالری استفاده کنید. یک ورزشکار فوتبال حرفه ای تنها با نوشیدن چند لیوان آب تمشک در یک تابستان می تواند بیش از 5 کیلوگرم وزن اضافه کند.

انواع نوشیدنی ها برای کودکان

کره بادام زمینی، تنقلات،آووکادو و روغن زیتون

این غذاها هر کدام حاوی مقادیر زیادی از اسید هاس چرب بدون ضرر می باشند که میتواند انرژی کودک شما را هنگام ورزش کردن تامین کند. مقدار زیاد چربی در این مواد غذایی به این معناست که این مواد کالری زیادی نیز در خود دارند. از مغر بادام هندی در غلات صبحانه و سالاد استفاده کنید.

در صبحانه و وعده شام از کره بادام زمینی استفاده کنید و از چیپس های بدون چربی برای میان وعده کودک خود استفاده کنید.

ورزش های هوازی و بی هوازی

انجام ورزش های بی هوازی و وزنه زدن و حرکت های مشابه آن می تواند علاوه بر تقویت عضلات به کودک شما کمک کند به جای تجمع چربی، وزن عضلانی خود را افزایش دهد. علاوه بر این ها ورزش هوازی بدن کودکان را گرسنه می کند و میل به خوردن و اشتهای آن ها افزایش می یابد.

همچنین ورزش کردن باعث تشنه شدن کودک می شود و به این وسیله می توان به آن ها مقدار بیشتری آبمیوه طبیعی پر از کالری داد.

تغذیه مناسب کودکان ورزشکار

غذای مقوی برای چاق شدن کودک

علاوه بر وزن گیری کودک، شما باید از غذای مقوی برای چاق شدن و رفع لاغری کودک استفاده کنید، که هم نیاز بدن او از املاح، مواد معدنی و پروتئین ها تامین شود و هم کمکی به چاق شدن کودک خود کرده باشید. برای افزایش وزن کودک خود از غذاهایی که کربوهیدرات بیشتری دارند مانند: برنج، نان، ماکارونی، سیب زمینی، ذرت و… استفاده کنید. مواد غذایی دارای کربوهیدرات روند چاق شدن کودک شما را سریع تر می کنند. در ادامه به بررسی انواع غذاها و وعده های مختلف غذایی کودکان می پردازیم.

غذای مقوی برای چاق شدن کودک

چاق شدن سریع کودکان

شما باید برای چاق شدن سریع کودکان در وعده صبحانه از غذاهایی که دارای کلسیم و پروتتئین هستند اسفاده کنید مانند: شیر خرما، شیر عسل، شیر موز، عدسی، خوراک لوبیا، کره و مربا و گردو، کره بادام زمینی، ارده و شیره، شیره خرما، شیره انگور، شیره توت، شیره انجیر، خامه، تخم مرغ، پوره سیب زمینی، ماست محلی و… .

اگر کودک شما تمایلی به خوردن مثلا شیر خرما یا خوراک لوبیا را نداشت می توانید از یک میکسر برای میکس کردن مواد استفاده کنید تا راحت تر آنها را میل کند. یا می توانید ظرف غذای کودک خود را تزیین کرده تا میل او به خوردن، بیشتر شود.

برای وعده ناهار کودک از غذاهای دارای کربوهیدرات و پروتئین استفاده کنید زیرا مواد غذایی که دارای پروتئین و کربوهیدرات هستند، باعث چاق شدن کودک می شوند.

از جمله غذای مناسب برای وعده ناهار کودک ماهی سالمون است. خوراک ماهی منبع غنی فسفر و پتاسیم و ویتامین های گروه B است که برای سلامتی کودک شما بسیار موثر است. غذاهای دیگری که برای کودک خود می توانید تهیه کنید، خوراک گوشت به همراه برنج، خوراک مرغ، پوره سیب زمینی و گوجه و گردو خرد شده، کوفته، ماکارونی، خوراک گوشت چرخ کرده، پاستا، عدس پلو، لوبیا پلو با ماهیچه و…

سعی کنید وعده شام کودک سبک تر باشد تا زودتر هضم شده و برای زمان خواب او تاخیر ایجاد نکند. غذاهایی که برای شام کودک شما مناسب است سوپ گوشت و قارچ و سبزی جات مختلف، سوپ شیر، سوپ مرغ، سوپ جو، خوراک میگو، بورانی ماست، خوراک بادنجان و گوجه، کتلت، کوکو سبزی و… .

البته این نکته را در نظر بگیرید کودکانی که زیاد ورزش نمی کنند به دلیل آنکه کالری نمی سوزانند بیشتر دچار اضافه وزن می شوند. زمان زیادی که صرف فعالیت های بی تحرک می شود مانند تماشای تلویزیون یا بازی های ویدیویی نیز به این مشکل کمک می کند.

برنامه غذایی برای چاق شدن کودکان

برای دریافت برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان، توسط متخصصان تغذیه اسپین کلاب، می توانید به لینک زیر مراجعه کرده و برنامه غذایی برای چاق شدن کودک خود را دریافت کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

دریافت رژیم آنلاین کودکان

مهمترین نکات در صبحانه کودک

صبحانه ات را کامل بخور. صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. چرا همیشه این حرف را از والدین می شنویم؟

خب تصور کنید شما یک اتومبیل هستید و پس از یک خواب طولانی شبانه حالا باک سوخت شما خالی است. وعده صبحانه دقیقا همان اولین سوخت باکی است که به شما کمک میکند روز خود را شروع کنید.

آماده کردن غذا همراه با کودکان

صبحانه یک کودک 8 ساله

سعی کنید مانند بقیه وعده های غذایی تنوع غذایی را در صبحانه کودکان خود نیز رعایت کنید.

  • میوه
  • سبزیجات
  • غلات (غلات صبحانه)
  • پروتئین (گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، تنقلات و دانه ها)
  • محصولات لبنی (شیر و مخصوصا شیر کم چرب، پنیر و ماست)

ایده هایی برای وعده صبحانه

  • صبحانه سنتی (نان و پنیر و گردو و گوجه و خیار، مربا و عسل)
  • تخم مرغ
  • تست فرانسوی، وافل و پن کیک
  • غلات صبحانه سرد و شیر
  • غلات صبحانه داغ مانند جوی برشته شده و گندمک
  • ماست همراه میوه و تنقلات و مغز ها
  • اسموتی میوه ها مانند اسموتی توت فرنگی

چند ایده جدید و کمی عجیب اما خوشمزه

  • موز، کشمش سبز و کره بادام زمینی همراه با نان
  • تخم مرغ زده شده به همراه پنیر خرد شده به همراه سس سالسا
  • کره به همراه پنیر تبریز
  • ساندویچ میوه و پنیر خامه ای (بهتر است از توت فرنگی و سایر میوه های تازه استفاده کنید)
  • ساندویچ کره بادام زمینی به همراه پنیر گریل شده که با مربا و یا مارمالاد سرو میشود.

برنامه غذایی کودک 6 ساله

با صبحانه نخوردن کودکان چه کنیم؟

بعضی از کودکان صبحانه نمی خورند چرا که دوست دارند تا دیر وقت بخوابند و یا فکر می کنند با حذف این وعده می توانند لاغر بمانند اما حقیقت این است که این کار باعث لاغر شدن نمی شود چرا که افرادی که وعده صبحانه را حذف می کنند در طول روز میل بیشتری به خوردن دارند.

اگر با وعده صبحانه مشکل دارید تنها به این دلیل که عجله زیادی دارید می توانید یکی ازین وعده های سریع صبحانه را امتحان کنید. این وعده ها را میتوانید شب قبل آماده کنید و همچنین در راه خود به مدرسه در دست نگه داشته و میل کنید.

  • یک بسته غلات برشته شده شیرین
  • ماست
  • میوه تازه
  • مافین تمام غله

غذاهای چاق کننده برای کودک یک ساله

کودک یک ساله شما برای رشد و استقامت بدنی نیاز به یک برنامه غذایی منظم و مقوی دارد. کودکان یک ساله بسته به قد و میزان فعالیت بدنی به طور میانگین بین 1200 تا 1300 کالری در روز انرژی نیاز دارند. 25 تا 35 درصد از کالری مورد نیاز کودک شما باید توسط چربی تامین شود.

بسیاری از چربی های غیر اشباع مفید را می توان در مواد غذایی مانند: روغن زیتون، آووکادو، تنقلات و مغز های مختلف وجود دارند. 45 تا 65 درصد از کالری مورد نیاز کودک شما باید از کربوهیدرات تامین شود. این کربوهیدارت را بهتر است از غلات کامل مانند برنج قهوه ای و یا نان سبوش دار تامین کرد. و در نهایت حدود 10 تا 30 درصد از انرژی بدن کودک شما باید با پروتئین تامین شود مخصوصا مواد غذایی که چربی کمتری دارند مانند گوشت مرغ، ماهی و یا سویا.

ماهی خوردن کودک

برای چاق شدن کودک 7 ساله

آیا برای چاق شدن کودک 7 ساله خود روش های مختلفی را امتحان کرده اید و نتیجه دلخواه را نگرفته اید؟ ما در اینجا روش های مختلفی را برای وعده های صبحانه، ناهار و شام معرفی می کنیم تا با استفاده از این روش ها، بهترین نتیجه را برای چاق شدن کودک دلبند خود بگیرید.

صبحانه

بهتر است برای ترغیب کودک خود به صبحانه از وعده های غذایی مناسب و سالم و متنوع در هر روز صبح استفاده کنید. اگر کودک شما برای رفتن عجله دارد برای صبحانه یک اسموتی یخی و خنک که از میوه های تازه مانند توت فرنگی موز  درست شده است به او بدهید تا در اتوبوس میل کند. اگر کودک شما دقایقی یرای نشستن فرصت دارد بهتر است یک وعده مقوی از غلات کامل به همراه سیب و موز خرد شده و کره بادام زمینی به همراه شیر برای او آماده کنید.

ناهار

کودکان معمولا دوست دارند در بوفه مدرسه غذا تهیه کنند و میل کنند اما وعده غذایی که در بوفه ها تهیه می شود معمولا به اندازه کافی برای کودکان مناسب نیست. بهتر است به کودک خود آموزش دهید که هر از چند گاهی خوردن همبرگر به همراه سیب زمینی سرخ شده خوب است اما باید سایر وعده های روزانه شامل غذای مناسب و سالم باشد.

بهتر است حتی اگر به کودک خود اجازه می دهید که هر از چند گاهی وعده غذایی خود را بخرد باز هم یک بسته ناهار به او بدهید. این بسته می تواند شامل ساندویچ مرغ همراه کاهو و گوجه فرنگی باشد و می توانید در کنار آن نیز از چیپس های کم چرب خانگی استفاده کنید.

پیشنهاد نهار برای کودکان

شام

بهتر است این وعده غذایی را به طور معمول چند روز در هفته تمام خانواده کنار هم میل کنند. کودک شما با مشاهده شما می تواند عادت های غذایی سالم را فرا بگیرد. بهتر است سعی کنید عادت غذایی کودک خود را تغییر دهید. اگر کودک شما لازانیا دوست دارد می تواند آن را به نودل به همراه مرغ مقداری پنیر کم چرب به همراه سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی استفاده کنید.

یا می توانید لازانیا را در کنار یک سالاد خوشمزه سرو کنید. سعی کنید در درست کردن بعضی از وعده های غذایی کودک خود را مشارکت دهید. اگر او ببیند که غذاها چطور درست می شوند ممکن است به خوردن بعضی از غذاها علاقمند شود.

مکمل چاق کننده کودک

غذاهای پرکالری و پروتئین می توانند به افزایش وزن کودک شما کنند. علاوه بر غذاها می توانید مکمل های چاق کننده کودک را نیز در رژیم غذایی او بگنجانید. برای بهبود وزن فرزندتان باید کالری بیشتری از غذاهای غنی از مواد مغذی به او بدهید. اگر فرزند شما کمبود مواد مغذی خاصی را دارد که باعث کاهش وزن او شده است ویتامین ها باعث افزایش اشتها و وزن می شود. آنها ممکن است به ویتامین های تیامین ، بیوتین ، کوبالامین ، ویتامین سی و دی نیاز داشته باشند. 

آیا ویتامین ها می توانند به وزن گیری کودک من کمک کنند؟

ممکن است از دوستان و والدین خود شنیده باشید که توصیه می کنند برای چاق کردن فرزندتان مقداری مولتی ویتامین برای رسیدن به وزن مناسب تجویز کنند. این چقدر صحت دارد؟ حقیقت این است که نه. در واقع یک تصور غلط در مورد این ایده وجود دارد که ویتامین ها می توانند مستقیما باعث افزایش وزن شوند. در واقع ویتامین ها عمدتا به این شکل عمل نمی کنند.ویتامین ها مواد مغذی حاوی کالری نیستند که بدن به عنوان چربی بدن ذخیره می کند و منجر به افزایش وزن می شود. علاوه بر این ویتامین ها برای جلوگیری از کمبود ویتامین ها که می توانند به کاهش اشتها کمک کند بسیار مهم می باشد.

شربتی برای چاق شدن سریع کودکان

امروزه استفاده از داروهای اشتها آور کودکان بسیار زیاد شده است و مادران زمانی که احساس کنند کودکان خود کمی لاغر شده اند، شربت اشتها آور تهیه می کنند تا کودکان به وزن قبلی خود برسند ولی این کار درست نیست زیرا این شربت ها عوارض خاص خود را دارد. در ادامه چند شربت اشتها آر به شما معرفی می کنیم:

شربت اشتهاآور عصاره انار

این شربت عصاره ای از چند میوه ترش است که در یک قوطی جمع آوری شده است و چون ترش است، با دادن آن به فرزند اشتهای او تحریک شده و تمایل به خوردن غذا دارد. از آن جایی که این شربت از عصاره میوه ها تشکیل شده است می توان گفت برای کودکان عوارضی به همراه ندارد.

 شربت سیپروهپتادین

یکی از معروف ترین شربت های اشتها آور که پزشکان تجویز می کنند شربت سپروهپتادین است که در کنا آن مکمل های دیگر هم برای کودک تجویز می شود. این شربت برای از بین بردن حساسیت های فصلی، پوستی، غذایی تجویز می شود که از عوارض آن می توان به افزایش اشتها اشاره کرد، اگر این شربت به طور مکرر و خیلی زیاد توسط کودکان مصرف شود می تواند منجر به توهم، دیوانگی، مشکلات قلبی و عروقی، ریوی  خواب آلودگی و تحریک پذیری و حتی مرگ شود.

شربت روی یا زینک پلاس

  یکی از علل کم اشتهایی یا بی اشتهایی کودکان کمبود روی یا همان زینک پلاس است. که با رفع آن بی اشتهایی کودک از بین می رود از این رو مادران برای تقویت فرزندان خود این شربت را به کودکان می دهند.

شربت آهن

با کمبود آهن در بدن، کودکان همیشه خسته، کسل و بی اشتها می شوند برای رفع بی اشتهایی کودک، مادران می توانند از شربت آهن استفاده کنند تا هم کمبود بدن کودک را جبران کنند و هم بی اشتهایی کودک را رفع کنند. با دادن این شربت به کودک، اشتهای کودک باز شده و کودکان می توانند مواد غذایی مفید را میل کنند.

میان وعده سرشار از پروتئین و چربی برای چاق شدن سریع کودک

غذاهای مقوی برای بچه های لاغر

بعضی از کودکان ممکن است کمبود وزن داشته باشند و ممکن است نشانه ای از مشکلات غذایی ، سلامتی یا عاطفی باشد. اگر نگران هستید که فرزندتان کم وزن باشد با پزشک کودک خود مشورت کنید. اگر کودک شما کم ورزن است با اطمینان از اینکه بیشتر وعده های غذایی و میان وعده ها غنی از مواد مغذی هستند شروع کنید. 

منابع خوب پروتئین برای افزایش وزن شامل تخم مرغ ، کره بادام زمینی ، سوپ لوبیا ، آجیل ها ، شیر کم چرب یا پرچرب ، ماست و پنیر است. نان و پاستا سبوس دار ، سیب زمینی پوره ، ذرت و غلات داغ گزینه های کربوهیدرات عالی می باشند. اگر کودک شما کالری کافی دریافت می کند اما به نظر می رسد هنوز به طور مناسب وزن اضافه نمی کند برای کشف هر نوع بیماری زمینه ای با پزشک او مشورت کنید. با این حال احتمال دارد که با صبر و حوصله و برنامه ریزی دقیق وعده های غذایی و میان وعده ، فرزند شما تعادل قد و وزن مناسبی را به دست آورد. 

به وعده های غذایی معمولی، چربی و روغن اضافه کنید

چربی و روغن های مفید می توانند به چاق شدن و وزن‌گیری سریع کودکان کمک کنند. البته برای استفاده از آن ها باید مقدار و فرمول مناسب مخلوط کردن مواد غذایی مختلف را بدانید. در زیر چند روش برای استفاده بیشتر از روغن های طبیعی پیشنهاد کرده ایم:

  • کره یا مارگارین غیر هیدروژنه یا روغن های گیاهی مانند کانولا یا روغن زیتون را به برنج، ماکارونی و سایر غلات پخته شده اضافه کنید.
  • کره بادام زمینی، کره بادام یا ارده را به نان، کراکر و پنکیک اضافه کنید. برای کودکان زیر چهار سال، مواد را نازک تر بمالید تا خوردن این میان وعده برای آنها راحت تر باشد.
  • به سوپ ها، میلک شیک ها، پوره سیب زمینی و هر نوع غذای آب گوشتی، خامه اضافه کنید.
  • به سبزیجات و میوه و یا سالاد میوه و سبزی، سس پنیر خانگی یا پنیر خرد شده اضافه کنید.

برای اطلاع از فرمول دقیق در مورد میزان افزودن کالری اضافی با استفاده از خامه، شیر خشک، پلیمرهای گلوکز، روغن و کره های مختلف می توانید با یک متخصص تغذیه کودکان مشورت کنید.

کره بادام زمینی برای وزن گرفتن کودک

یک برنامه منظم برای وعده های غذایی تنظیم کنید و در آرامش به کودک غذا بدهید.

برای کودک خود هنگام غذا خوردن آرامش فراهم کنید

به کودک خود فشار نیاورید که حتما باید غذا بخورد. کودکان هنگام گرسنگی خودشان غذا می خورند. شما فقط می توانید تعیین کنید که چه چیزی برای غذا بخورند. به کودک خود اجازه دهید در حین غذا خوردن ریخت و پاش کند و او را برای آداب غذا خوردن تحت فشار نگذارید. به خاطر داشته باشید که فعلا تغذیه ی او اهمیت دارد و نه مرتب بودن. همچنین توصیه می شود برای بهتر غذا خوردن کودک با هم و در کنار هم غذا بخورید. 

اگر می خواهید وزن‌گیری مناسبی را برای کودک خود داشته باشید، وعده های غذایی منظم و متعادلی برای کودک خود فراهم کنید. میان وعده را نه خیلی زیاد و پرحجم و نه خیلی کم و سبک در نظر بگیرید. بدون این که حواس کودک خود را پرت کنید، بگذارید او در آرامش میان وعده هایش را بخورد.

بمب افزایش وزن کودک

برای هر نوع نگرانی در مورد وزن نوزاد همیشه با یک پزشک مشورت کنید. آنها ممکن است به نمودارهای رشد مراجعه کنند تا ارزیابی کنند که آیا کودک شما از الگوهای رشد مناسب پیروی می کند یا خیر. 

روغن زیتون 

در مقایسه با چهارکالری موجود در یک گرم پروتئین یا کربوهیدارت هر گرم چربی حاوی حدود ۹ کالری است. یکی از گزینه های خوب روغن زیتون گیاهی است. سعی کنید برای تقویت بیشتر یک قاشق چای خوری روی سبزیجات پوره شده بریزید.

کره های آجیل

آجیل بسیار مغذی و مملو از چربی های سالم هستند. آکادمی آلرژی ، آسم و ایمونولوژی آمریکا توصیه می کند که هنگام شروع غذاهای جامد آنها را به تدریج به نوزادان معرفی کنید تا از بروز آلرژی جلوگیری کنید.

شیرکامل

از آنجایی که نوزادان باید در سال اول زندگی خود شیر مادر یا شیرخشک بنوشند این مرحله بی معناست. بین سنین ۱تا۲ سالگی شیرکامل را برای افزایش وزن کودک معرفی کنید. 

آووکادو

قوام خامه ای و طعم ملایم آن ، آووکادو را به یک افزودنی آسان برای نوزادان در مراحل اولیه خوردن غذاهای جامد تبدیل می کند. برخی از غذاهای کودک که در فروشگاه خریداری می شوند حتی آووکادو مخلوط شده با میوه های دیگر را نیز دارند.

موز

وقتی صحبت از محتوای کالری به میان می آید همه میوه ها برابر نیستند. موز چربی بسیار بیشتری نسبت به مثلا هنودانه ، سیب یا توت فرنگی دارد. آنها همچنین مملو از پتاسیم و فیبر هستند.

بلغور جو دوسر

پاشیدن غلات جو دو سر هر پوره غذای کودک را دلچسب تر می کند و همچنین مواد مغذی لازم مانند آهن و روی را فراهم می کند.

گلابی

مانند موز ، گلابی نیز نسبت به سایر میوه ها کالری بیشتری دارد. اگر نمی خواهید یک شیشه از انواع پوره شده را بشکنید یک گلابی رسیده را بخارپز کنید تا به راحتی آن را با چنگال له کنید.

 

آیا باید نگران وزن فرزندتان باشید؟

 

اگر کودک شما برای بازی کردن انرژی دارد و همراه با نقاط عطف رشد خود را دنبال می کند احتمالا به خوبی رشد می کند. به خاطر داشته باشید که نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند و آنهایی که نیازهای سلامتی ویژه ای دارند ممکن است نمودارهای رشد عمومی را دنبال نکنند. اگر کودک شما بی حال به نظز می رسد از شیر خوردن امتناع می کند یا مراحل رشد خود را برآورده نمی کند باید با یک متخصص در ارتباط باشید تا او شما را راهنمایی کند.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی