باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

روش های غذایی برای کاهش وزن کودکان

بهترین عادات غذایی برای مقابله با چاقی شکم در کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید
میزان چاقی شکم در کودکان رو به افزایش است. یک مطالعه جدید که توسط مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) انجام شد دریافت که بیش از 15 درصد کودکان 6 تا 9 ساله در سال 1999 تا 2000 دارای اضافه وزن بوده که نسبت به میزان 11 درصدی این آمار در سال های 1994 تا 1998 افزایش یافته است.

همچنین، این مطالعه دریافت که افزایش میزان اضافه وزن و چاقی به ابتلای بیشتر کودکان به بیماری های از قبل ایجاد شده و مرتبط با چاقی منجر شده است. از جمله این بیماری ها می توان به کلسترول بالا و دیابت نوع 2 اشاره کرد. در این مقاله، در رابطه با ورزش برای لاغری شکم کودکان مطالبی را توضیح خواهیم داد.

چگونه می توان چاقی شکم در کودکان را برطرف کرد؟

هیچ راه آسان و سریعی برای کمک به کاهش وزن کودک وجود ندارد. این مورد نیازمند ایجاد تغییرات طولانی مدت در سبک زندگی و عادات غذایی می باشد که این موارد نیز باید در ساختار خانواده گنجانده شوند. با این حال، این کار قابل انجام بوده و چگونگی آن در زیر بیان شده است:

رژیم های غذایی کودکان

1- اهدافی واقع بینانه برای کودک خود تعیین کنید

از آنجایی که کودکان هنوز در حال رشد هستند، بهتر است به آن ها کمک شود تا به جای کم کردن وزن، آن را ثابت نگه دارند. همزمان با اینکه قد کودک بدون افزایش وزن بلند تر می شود، او به طور طبیعی لاغر تر خواهد شد.

برای کودکان چاق تر یا دارای اضافه وزن بیشتر، کاهش نیم کیلوگرم در هفته یک هدف مناسب است. هر چه هدف بیشتر قابل دستیابی باشد، احتمال پایبندی کودک به این تغییرات در تمام طول زندگی خود بیشتر است.

2- تشویق به ورزش کردن

هر گونه فعالیت هوازی در سوزاندن کالری ها به کودک کمک خواهد کرد. پیاده روی، دویدن آرام، دوچرخه سواری و اسکیت بازی ، ورزش هایی خوب جهت سوزاندن کالری ها می باشند.

همچنین، باید کودک را تشویق کرد تا در موارد دیگر نیز فعال بماند. از جمله این موارد می توان به استفاده از پله ها به جای آسانسور و راه رفتن به جای رانندگی تا فروشگاه یا خانه یک دوست اشاره کرد.

اسکیت برای لاغری کودکان

3- ورزش برای لاغری شکم کودکان

پیشرفت تکنولوژی و سبک زندگی کم تحرک امروزه مهم ترین علت چاقی شکم در کودکان است. برای لاغر شدن شکم کودکان ورزش کردن یا انجام برخی از فعالیت های ورزشی روزانه به مدت حداقل 60 دقیقه تاثیر زیادی دارد. این کار می تواند با 15-20 دقیقه در روز شروع شود و مدت زمان آن به تدریج افزایش یابد.

با همراه کردن همسالان فرزند خود یا تشکیل جلسات رقص و موسیقی، دویدن با سگ خانگی و انجام هر بازی گروهی که فعالیت بدنی داشته باشد، کودک را به این کار بیشتر علاقمند می کنید. بدین ترتیب کودک به شرکت در این نوع فعالیت ها ترغیب می شود. بهترین ورزش شکم برای کودکان عبارتند از:

  • ژیمناستیک
  • شنا
  • دوچرخه سواری
  • رقص
  • دو
  • اسکیت سواری
  • ایروبیک (ورزش های هوازی)

ورزش در خانه برای لاغری شکم کودکان

4- مواد غذایی سالم و مغذی را انتخاب کنید

کودک خود را تشویق کنید تا به صورت روزانه سه وعده غذایی کوچک و دو میان وعده کوچک مصرف کند تا برای فاصله های زمانی طولانی احساس گرسنگی نکند. زیرا این مورد می توانند در نهایت به پرخوری منجر شوند.

باید مقادیر زیادی میوه و سبزیجات در اختیار این کودکان قرار داده و آن ها را به نوشیدن آب تشویق کرد. یک پرتقال نه تنها کالری های کمتری نسبت به یک لیوان آب پرتقال دارد بلکه دارای فیبر نیز می باشد که می تواند به احساس سیری و رضایت بیشتر کودک کمک کند. با این روش باعث کاهش چاقی شکم در کودکان خواهد شد.

مصرف مواد غذایی آماده و فرآوری شده را کاهش دهید. این موارد حاوی مقادیر بالاتری از کالری و چربی می باشند. به جای آن ها، می توان بشقاب کودک را با میوه ها و سبزیجات پر کرده و به جای پاستا، برنج و نان سفید از انواع سبوس دار آن ها استفاده کرد.

کودک باید از انواع کم چرب شیر، پنیر ها و ماست ها استفاده کند. اسنک های کم چرب مانند پف فیل نسبت به چیپس ها، کیک ها و بسکوییت ها گزینه های بهتری هستند. این انواع سبوس دار حاوی فیبر بوده و می توانند به پایداری بیشتر احساس سیری در کودک کمک کنند. در صورتی که کودک در ابتدا به این تغییرات علاقه مند نیست، نباید دلسرد شد.

برای دریافت رژیم آنلاین برای کودکان خود کلیک کنید

تحقیقات نشان می دهد کودکان پس از اینکه چند بار یک ماده غذایی را در بشقاب خود دیدند، رغبت بیشتری برای مصرف آن خواهند داشت. نوشیدنی های حاوی شکر را تهیه نکنید. جای نوشابه، آب میوه ها و نوشیدنی های ورزشی (انرژی زا) را با آب و شیر کم چرب (بدون خامه) عوض کنید.

کودک را به داشتن عادات غذایی خوب تشویق کنید. 3 وعده غذایی و 2 میان وعده در روز می توانند از گرسنگی بیش از حد کودک پیشگیری کنند که این مورد خود به عدم پرخوری آن ها کمک می کند.

علت چاقی شکم در کودکان

1. ارتباط دیر خوابیدن با علت چاقی شکم در کودکان

خواب ضعیف به طور فزاینده ای در کودکان رایج است و ارتباط بین مدت زمان خواب کوتاه در اوایل کودکی و چاقی به طور مداوم در حال یافتن است. دیر خوابیدن سبب چاقی می شود،  معمولا هورمون های تنظیم کننده اشتها در شب ترشح می شوند. زمانی که تایم و ساعت خواب کودک نامنظم میشود به دنبال آن هورمون هایش بی نظم ترشح میشوند. پس دیرخوابیدن یا بدخوابی، علت چاقی شکمی در کودکان است

2. صبحانه نخوردن

کودکان و بزرگسالانی که صبحانه را حذف می کنند، بیشتر از کسانی که صبحانه می خورند دچار افزایش وزن میشوند. محققان دریافتند نوجوانان یا کودکانی که اولین وعده غذایی خود را از دست می دهند، به طور متوسط ​​در مقایسه با کسانی که صبحانه می خورند، دور کمر بیشتری دارند. اما دیر صبحانه خودن هم میتواند علت چاقی شکم در کودکان باشد.

3. کم تحرکی و چاقی شکم در کودکان

یکی دیگر از عوامل چاقی شکم در کودکان، کم تحرکی یا عدم تحرک است. امروزه این معضل به دلیل شیوه زندگی ما با کم فعالیتی و بی تحرکی و غذاهای فرآوری شده با انرژی زیاد، است که به مشکل اضافه وزن کمک کرده است. کودکان اغلب دارای اضافه وزن هستند و اضافه وزن در بزرگسالی خطری جدی برای سلامتی محسوب می شود. پس لازم است، درمان چاقی شکم کودکان را هر چه زودتر شروع کنید.

روش های کاهش چاقی شکم در کودکان 7 تا 10 سال

برای زمان تماشای تلویزیون و کامپیوتر مقررات تعیین کنید. زمانی که کودک روبروی یک نمایشگر می نشیند، زمانی است که فعالیت ندارد. هنگامی که این پدیده به یک عادت تبدیل شود به افزایش وزن منجر می شود. باید اطمینان حاصل شود که کودک می داند برای مدت مشخصی می تواند از تلویزیون، گوشی های هوشمند، بازی های ویدیویی یا کامپیوتر استفاده کند.

هنگامی که این زمان به پایان می رسد باید او را تشویق کرد که از جای خود بلند شده و به بازی کردن بپردازد. کودکان در این سن به میزان برابری با کودکان خردسال تر به ورزش کردن نیاز دارند. این میزان جمعا 60 دقیقه در روز می باشد. ورزش کردن می تواند شامل دوچرخه سواری، شنا کردن، بسکتبال، ورزش ایروبیک یا بازی دریافت توپ باشد.

ورزش هایی برای مقابله با چاقی شکم در کودکان

کودکان را در آشپزخانه بیاورید. به گفته گرو این سن زمانی مناسب برای آموزش درباره غذا خوردن سالم می باشد. اجازه دهید تا به آماده کردن منوی غذا، خرید مواد لازم و پختن وعده های غذایی کمک کنند. در صورتی که در ارتباط با تهیه یک وعده غذایی سالم حرفی برای گفتن داشته باشند احتمالا هیجان و علاقه بیشتری نسبت به آن خواهند داشت.

تمامی خانواده را شریک کنید. نباید به گونه ای رفتار شود که کودک به خاطر وزن خود احساس تنهایی کند. در ارتباط با اهمیت انتخاب های سالم با تمام خانواده خود صحبت کنید و به یاد داشته باشید که کودکان عادات والدین خود را تکرار می کنند. این جمله یعنی در صورتی که تمایل دارید کودکتان مواد گیاهی بیشتر مصرف کرده و بیشتر ورزش کند، شما نیز باید این موارد را انجام دهید.

1- عادات غذایی خانواده خود را تغییر دهید

کودک خود را تشویق کنید تا تنها در هنگام گرسنگی غذا بخورد و این کار را به عنوان یک فعالیت انجام ندهد. وعده های غذایی خانوادگی را تنها در آشپزخانه یا اتاق ناهار خوری و به دور از دیگر حواس پرتی ها مانند تلویزیون مصرف کنید.

در صورتی که کودک در حال تماشای تلویزیون غذا می خورد، امکان دارد از میزان غذای مصرفی خود آگاه نبوده و در نهایت پرخوری کند و این مورد خد باعث چاقی شکم در کودکان میشود.

عادات غذایی خانواده برای لاغری کودکان

2- تکنیک های اصلاح رفتار را امتحان کنید

یک سیستم پاداش دهنده می تواند به حفظ انگیزه کودک در پایبندی به رژیم غذایی خود کمک کند. برای مثال، در صورتی که کودک به مدت یک هفته به جای نوشابه از آب استفاده کند، به او یک فعالیت مورد علاقه یا یک اسباب بازی کوچک هدیه دهید. نباید مواد غذایی را به عنوان پاداش به کودک داد.

3- با یک پزشک متخصص اطفال در ارتباط باشید

هر دو هفته یک بار کودک خود را جهت وزن سنجی و انجام آزمایش های خون (در صورت نیاز) نزد یک پزشک متخصص اطفال ببرید. از وزن سنجی های روزانه در خانه خودداری کنید زیرا نوسان های اندک در وزن کودک می توانند سبب افزایش استرس او شوند.

4- حامی کودک باشید

ضروری است تا جهت کمک به کودک، کل خانواده عادات غذایی خود را تغییر دهند. مطمئن شوید که مقادیر زیادی از مواد غذایی کم ارزش در خانه خود نگهداری نمی کنید. برش های هویج یا کرفس یا میوه ها را در دسترس قرار دهید. وعده های غذایی کم چرب و سالم در خانه خود تهیه کنید و مهم تر از همه، حامی کودک خود بوده و او را بسیار تشویق کنید تا شاهد کاهش چاقی شکم در کودکان خود باشید.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک نمایشی | ایروبیک | اسکیت

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی