خوشمزه ترین غذاهای مقوی برای چاق شدن کودک

کودکان در سن بین ۶ تا ۱۲ سال را کودک در سن رشد می نامند. این بدان معناست که کودک در این سن نیاز به انرژی و مواد مغذی دارند که برای تامین آن ها باید از رژیم غذایی متنوع و سالم استفاده شود. اگر کودک شما وزنش کمتر از حالت عادی است احتمالا انرژی کافی دریافت نمی کند و باید غذای مقوی برای چاق شدن کودک خود تهیه کنید.

اگر درباره وزن کم کودک خود نگرانی دارید و یا کودک شما به خوبی رشد نمی کند بهتر است برای چاق شدن سریع کودکان به پزشک عمومی خود مراجعه کنید چرا که کاهش وزن کودکان می تواند علل زمینه ای داشته باشد و نیاز به برنامه غذایی برای چاق شدن کودکان داشته باشد.

قد و وزن نرمال کودک

نسبت قد به وزن یکی از معیار های سنجش وزن در افراد سالم می باشد. این نسبت ها اما در کودکان و نوجوانان در حال رشد نعیار مناسبی برای سنجش رشد آن ها نمی باشند. نسبت وزن به قد در دختر ها و پسر ها تنها یک معیار ثابت بی معنی است که برای معنا دار شدن آن باید در کنار شاخص توده بدنی مخصوص کودکان قرار بگیرد.

قد و وزن نرمال برای کودکان 7 ساله بسیار مورد توجه والدین است. کودکان و نوجوانان معمولا در دوره های رشد خود جهش های رشدی را تجربه می کنند. در این دوره کاهش وزن یا چاق شدن کودک به صورت ناگهانی ممکن است طبیعی باشد هم چنان که دوره های قد کشیدن های ناگهانی در این افراد نیز اتفاق نیز اتفاق می افتد. هم چنین این اتفاقات ممکن است در دختران بالغی که به علل مختلف ترکیب چربی بدن شان به هم می خورد و یا توده استخوانی آن ها در حال تغییر است نیز اتفاق بیفتد.

قد و وزن نرمال برای کودکان پسر قد و وزن نرمال برای کودکان دختر

غذاهای چاق کننده کودکان لاغر

اگر نگران این هستید که کودک شما کمبود وزن دارد بهتر است ابتدا به پزشک اطفال مراجعه کنید. اگر بعد از بررسی های پزشکی مشخص شد که کودک شما هیچ گونه بیماری و مشکل پزشکی خاصی ندارد راهکار بعدی برای چاق شدن کودک شما استفاده از غدا و رژیم های تغذیه ای سالم خواهد بود.

بعضی از مواد غذایی مانند چربی و شکر اضافی غذا میتوانند کالری زیادی به بدن برسانند اما هیچ کدام از این ها نمی تواند نیاز تغذیه ای کودک شما برای ساختن استخوان ها و بدنی قوی را فراهم کند.

البته شما نمی توانید ویژگی های ژنتیکی کودک خود را تغییر دهید اما می توانید بهترین رژیم تغذیه ای را برای او فراهم کنید. در این نوشتار ۵ تا از بهترین راهکار های افزایش کالری دریافتی آورده شده است:

خوردن های منظم و مرتب

بهتر است هیچ یک از وعده های غذایی روزانه را برای کودک خود حذف نکنید. این کار باعث میشود که کودک شما به هدف نهایی برای دریافت انرژی کافی نرسد. کودک شما در طول شبانه روز باید علاوه بر صرف یک صبحانه مفصل و خوشمزه یک ناهار اول ظهر یک ناهار عصر شام هنگام غروب و وعده غذایی قبل از خواب را داشته باشد.

بیشتر از حالت عادی بخورید

به جای خوردن یک عدد ساندویچ در ظهر دو عدد بخورید. در لیوان های بزرگ و طویل شیر بنوشید و از کاسه های بزرگ برای دادن غلات صبحانه به کودک خود استفاده کنید.

از غذاهایی با کالری بیشتر استفاده کنید

با مطالعه جدول های تغذیه ای متوجه خواهید شد که آب میوه کران بری بیشتر از آب پرتقال مواد تغذیه ای و کالری دارد. گرانولا کالری بیشتری از غلات صبحانه معمولی دارد. و کالری موجود در ذرت نیز از لوبیا سبز بیشتر است.

 روزانه مقدار زیادی آبمیوه و شیر کم چرب بنوشید

بهتر است برای رفع تشنگی کودک خود به جای آب از نوشیدنی های حاوی کالری استفاده کنید. یک ورزشکار فوتبال حرفه ای تنها با نوشیدن چند لیوان آب تمشک در یک تابستان می تواند بیش از 5 کیلوگرم وزن اضافه کند.

انواع نوشیدنی ها برای کودکان

کره بادام زمینی، تنقلات، آووکادو و روغن زیتون

این غذاها هر کدام حاوی مقادیر زیادی از اسید هاس چرب بدون ضرر می باشند که میتواند انرژی کودک شما را هنگام ورزش کردن تامین کند. مقدار زیاد چربی در این مواد غذایی به این معناست که این مواد کالری زیادی نیز در خود دارند. از مغر بادام هندی در غلات صبحانه و سالاد استفاده کنید.

در صبحانه و وعده شام از کره بادام زمینی استفاده کنید و از چیپس های بدون چربی برای میان وعده کودک خود استفاده کنید.

ورزش های هوازی و بی هوازی

انجام ورزش های بی هوازی و وزنه زدن و حرکت های مشابه آن می تواند علاوه بر تقویت عضلات به کودک شما کمک کند به جای تجمع چربی وزن عضلانی خود را افزایش دهد. علاوه بر این ها ورزش هوازی بدن کودکان را گرسنه می کند و میل به خوردن و اشتهای آن ها افزایش می یابد.

همچنین ورزش کردن باعث تشنه شدن کودک می شود و به این وسیله می توان به آن ها مقدار بیشتری آبمیوه طبیعی پر از کالری داد.

تغذیه مناسب کودکان ورزشکار

غذای مقوی برای چاق شدن کودک

علاوه بر وزن گیری کودک، شما باید از غذای مقوی برای چاق شدن کودک استفاده کنید، که هم نیاز بدن او از املاح، مواد معدنی و پروتئین ها تامین شود و هم کمکی به چاق شدن کودک خود کرده باشید. برای چاق شدن کودک خود از غذاهایی که کربوهیدرات بیشتری دارند مانند: برنج، نان، ماکارونی، سیب زمینی، ذرت و… استفاده کنید. مواد غذایی دارای کربوهیدرات روند چاق شدن کودک شما را سریع تر می کنند. در ادامه به بررسی انواع غذاها و وعده های مختلف غذایی کودکان می پردازیم.

غذای مقوی برای چاق شدن کودک

چاق شدن سریع کودکان

شما باید برای چاق شدن سریع کودکان در وعده صبحانه از غذاهایی که دارای کلسیم و پروتتئین هستند اسفاده کنید مانند: شیر خرما، شیر عسل، شیر موز، عدسی، خوراک لوبیا، کره و مربا و گردو، کره بادام زمینی، ارده و شیره، شیره خرما، شیره انگور، شیره توت، شیره انجیر، خامه، تخم مرغ، پوره سیب زمینی، ماست محلی و… .

اگر کودک شما تمایلی به خوردن مثلا شیر خرما یا خوراک لوبیا را نداشت می توانید از یک میکسر برای میکس کردن مواد استفاده کنید تا راحت تر آنها را میل کند. یا می توانید ظرف غذای کودک خود را تزیین کرده تا میل او به خوردن، بیشتر شود.

برای وعده ناهار کودک از غذاهای دارای کربوهیدرات و پروتئین استفاده کنید زیرا مواد غذایی که دارای پروتئین و کربوهیدرات هستند، باعث چاق شدن کودک می شوند.

از جمله غذای مناسب برای وعده ناهار کودک ماهی سالمون است. خوراک ماهی منبع غنی فسفر و پتاسیم و ویتامین های گروه B است که برای سلامتی کودک شما بسیار موثر است. غذاهای دیگری که برای کودک خود می توانید تهیه کنید، خوراک گوشت به همراه برنج، خوراک مرغ، پوره سیب زمینی و گوجه و گردو خرد شده، کوفته، ماکارونی، خوراک گوشت چرخ کرده، پاستا، عدس پلو، لوبیا پلو با ماهیچه و…

سعی کنید وعده شام کودک سبک تر باشد تا زودتر هضم شده و برای زمان خواب او تاخیر ایجاد نکند. غذاهایی که برای شام کودک شما مناسب است سوپ گوشت و قارچ و سبزی جات مختلف، سوپ شیر، سوپ مرغ، سوپ جو، خوراک میگو، بورانی ماست، خوراک بادنجان و گوجه، کتلت، کوکو سبزی و… .

برنامه غذایی برای چاق شدن کودکان

برای دریافت بهترین برنامه غذایی برای چاق شدن کودکان توسط متخصصان تغذیه اسپین کلاب، می توانید به لینک زیر مراجعه کرده و برنامه غذایی برای چاق شدن کودک خود را دریافت کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

مهمترین نکات در صبحانه کودک

صبحانه ات را کامل بخور. صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. چرا همیشه این حرف را از والدین می شنویم؟

خب تصور کنید شما یک اتومبیل هستید و پس از یک خواب طولانی شبانه حالا باک سوخت شما خالی است. وعده صبحانه دقیقا همان اولین سوخت باکی است که به شما کمک میکند روز خود را شروع کنید.

آماده کردن غذا همراه با کودکان

صبحانه یک کودک 8 ساله

سعی کنید مانند بقیه وعده های غذایی تنوع غذایی را در صبحانه کودکان خود نیز رعایت کنید.

  • میوه
  • سبزیجات
  • غلات (غلات صبحانه)
  • پروتئین (گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، تنقلات و دانه ها)
  • محصولات لبنی (شیر و مخصوصا شیر کم چرب، پنیر و ماست)

ایده هایی برای وعده صبحانه

  • صبحانه سنتی (نان و پنیر و گردو و گوجه و خیار، مربا و عسل)
  • تخم مرغ
  • تست فرانسوی، وافل و پن کیک
  • غلات صبحانه سرد و شیر
  • غلات صبحانه داغ مانند جوی برشته شده و گندمک
  • ماست همراه میوه و تنقلات و مغز ها
  • اسموتی میوه ها مانند اسموتی توت فرنگی

چند ایده جدید و کمی عجیب اما خوشمزه

  • موز، کشمش سبز و کره بادام زمینی همراه با نان
  • تخم مرغ زده شده به همراه پنیر خرد شده به همراه سس سالسا
  • کره به همراه پنیر تبریز
  • ساندویچ میوه و پنیر خامه ای (بهتر است از توت فرنگی و سایر میوه های تازه استفاده کنید)
  • ساندویچ کره بادام زمینی به همراه پنیر گریل شده که با مربا و یا مارمالاد سرو میشود.

برنامه غذایی کودک 6 ساله

با صبحانه نخوردن کودکان چه کنیم؟

بعضی از کودکان صبحانه نمی خورند چرا که دوست دارند تا دیر وقت بخوابند و یا فکر می کنند با حذف این وعده می توانند لاغر بمانند اما حقیقت این است که این کار باعث لاغر شدن نمی شود چرا که افرادی که وعده صبحانه را حذف می کنند در طول روز میل بیشتری به خوردن دارند.

اگر با وعده صبحانه مشکل دارید تنها به این دلیل که عجله زیادی دارید می توانید یکی ازین وعده های سریع صبحانه را امتحان کنید. این وعده ها را میتوانید شب قبل آماده کنید و همچنین در راه خود به مدرسه در دست نگه داشته و میل کنید.

  • یک بسته غلات برشته شده شیرین
  • ماست
  • میوه تازه
  • مافین تمام غله

غذاهای چاق کننده برای کودک یک ساله

کودک یک ساله شما برای رشد و استقامت بدنی نیاز به یک برنامه غذایی منظم و مقوی دارد. کودکان یک ساله بسته به قد و میزان فعالیت بدنی به طور میانگین بین 1200 تا 1300 کالری در روز انرژی نیاز دارند. 25 تا 35 درصد از کالری مورد نیاز کودک شما باید توسط چربی تامین شود.

بسیاری از چربی های غیر اشباع مفید را می توان در مواد غذایی مانند: روغن زیتون، آووکادو، تنقلات و مغز های مختلف وجود دارند. 45 تا 65 درصد از کالری مورد نیاز کودک شما باید از کربوهیدرات تامین شود. این کربوهیدارت را بهتر است از غلات کامل مانند برنج قهوه ای و یا نان سبوش دار تامین کرد. و در نهایت حدود 10 تا 30 درصد از انرژی بدن کودک شما باید با پروتئین تامین شود مخصوصا مواد غذایی که چربی کمتری دارند مانند گوشت مرغ، ماهی و یا سویا.

برای چاق شدن کودک 7 ساله

آیا برای چاق شدن کودک 7 ساله خود روش های مختلفی را امتحان کرده اید و نتیجه دلخواه را نگرفته اید؟ ما در اینجا روش های مختلفی را برای وعده های صبحانه، ناهار و شام معرفی می کنیم تا با استفاده از این روش ها، بهترین نتیجه را برای چاق شدن کودک دلبند خود بگیرید.

صبحانه

بهتر است برای ترغیب کودک خود به صبحانه از وعده های غذایی مناسب و سالم و متنوع در هر روز صبح استفاده کنید. اگر کودک شما برای رفتن عجله دارد برای صبحانه یک اسموتی یخی و خنک که از میوه های تازه مانند توت فرنگی موز  درست شده است به او بدهید تا در اتوبوس میل کند. اگر کودک شما دقایقی یرای نشستن فرصت دارد بهتر است یک وعده مقوی از غلات کامل به همراه سیب و موز خرد شده و کره بادام زمینی به همراه شیر برای او آماده کنید.

ناهار

کودکان معمولا دوست دارند در بوفه مدرسه غذا تهیه کنند و میل کنند اما وعده غذایی که در بوفه ها تهیه می شود معمولا به اندازه کافی برای کودکان مناسب نیست. بهتر است به کودک خود آموزش دهید که هر از چند گاهی خوردن همبرگر به همراه سیب زمینی سرخ شده خوب است اما باید سایر وعده های روزانه شامل غذای مناسب و سالم باشد. بهتر است حتی اگر به کودک خود اجازه می دهید که هر از چند گاهی وعده غذایی خود را بخرد باز هم یک بسته ناهار به او بدهید. این بسته می تواند شامل ساندویچ مرغ همراه کاهو و گوجه فرنگی باشد و می توانید در کنار آن نیز از چیپس های کم چرب خانگی استفاده کنید.

پیشنهاد نهار برای کودکان

شام

بهتر است این وعده غذایی را به طور معمول چند روز در هفته تمام خانواده کنار هم میل کنند. کودک شما با مشاهده شما می تواند عادت های غذایی سالم را فرا بگیرد. بهتر است سعی کنید عادت غذایی کودک خود را تغییر دهید. اگر کودک شما لازانیا دوست دارد می تواند آن را به نودل به همراه مرغ مقداری پنیر کم چرب به همراه سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی استفاده کنید. یا می توانید لازانیا را در کنار یک سالاد خوشمزه سرو کنید. سعی کنید در درست کردن بعضی از وعده های غذایی کودک خود را مشارکت دهید. اگر او ببیند که غذاها چطور درست می شوند ممکن است به خوردن بعضی از غذاها علاقمند شود.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

🚗  خیابان ولیعصر | بالاتر از زعفرانیه | خیابان یکتا | نبش فهمیده

☎️ شماره تماس شعبه : ۲۲۷۵۹۶۸۱

0

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما بزودی از طریق  ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل برای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
پرسش از دکتر