باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

رقص برای کودکان

فواید و اهمیت کلاس رقص برای کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید

کلاس های رقص، فرصت سرگرمی، دوست یابی و ورزش را برای کودکان فراهم می کنند، اما مزایای رقص کودکان فراتر از این حرفهاست. رقص، علاوه بر اینکه نوعی هنر محسوب می شود، به عنوان یک ورزش نیز مزایای زیادی برای کودک دارد. برای والدینی که به دنبال یک تفریح سالم و شاد برای کودک خود هستند، رقص فعالیتی ست که ارزش فکر کردن را دارد! در ادامه به بررسی فواید رقص کودکان می پردازیم.

کلاس ها و درس های رقص کودک، با توسعه ی مهارت های حل مسئله، انعطاف پذیری ذهنی، خلاقیت، هماهنگی، کار گروهی، همکاری و اعتماد به نفس برای کودکان تمام گروههای سنی، مفید هستند. والدینی که قصد دارند کودکان خود را در کلاسهای رقص ثبت نام کنند، باید بدانند که آموزش های کلاس رقص کودک برای تمام جنبه های زندگی او، مفید و مؤثر هستند. 

رقص کودکان

آموزش رقص کودکان

آموزش رقص کودکان یکی از مشاغل با ارزش در جامعه هنری است. در حالی که گاهی اوقات چالش برانگیز است، شما در زندگی کوچک آنها تغییر ایجاد می کنید و ممکن است یکی از آنها روزی بزرگ شود و تبدیل به یک رقاص فوق العاده موفق شود.

بچه ها عاشق هدایت شدن هستند و هرگونه دانش جدیدی که در اختیارشان قرار بگیرد، جذب می کنند. از آنجا که بچه ها عاشق فعالیت هستند، شرکت در کلاس رقص اغلب یک گام منطقی است. آموزش رقص کودکان به شما این فرصت را می دهد که چیزی را که برای شما بسیار خاص است – عشق به رقص – به دیگران منتقل کنید و از این فرصت دیدن نحوه تفسیر آن در بدن کوچک لذت ببرید. فواید رقص برای کودکان بسیار زیاد است که گوشه ای از آن را در این مقاله بازگو می کنیم.

فواید رقص برای کودکان

رقص راهی سرگرم کننده برای فعال کردن فرزند شما است. رقص جوانب مثبت زیادی دارد، از آمادگی جسمانی گرفته تا افزایش اعتماد به نفس و خلاقیت. فرزند شما مجبور نیست یک رقصنده حرفه ای شود، اما مزایای زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را نادیده بگیرید. در اینجا می توانید چند مورد از فواید رقص کودکان را مطالعه کنید.

کاهش چاقی، منبع سرگرم کننده ورزش، فشار خون و سطح کلسترول سالم و کمک به حفظ یک سبک زندگی متعادل. شواهد بالینی قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد کودکانی که به طور فعال در هنرهای نمایشی شرکت می کنند، زمان کمتری را برای نشستن در مقابل صفحه نمایش کامپیوتر و بازی می گذرانند و بنابراین در خطر ابتلا به مشکلات سلامتی کمتری قرار دارند. کودکانی که بیش از دو ساعت در روز را به سرگرمی‌های مرتبط با صفحه نمایش می‌گذرانند، در معرض خطر بالای ابتلا به مشکلات سلامتی مانند چاقی هستند.

فواید سلامت جسمانی رقص برای کودکان خردسال
بهبود وضعیت قلب و ریه ها
افزایش قدرت عضلانی، استقامت و آمادگی هوازی
هماهنگی بهتر
چابکی بهتر
انعطاف پذیری بهتر
فشار خون سالم
تعادل کلی بهبود یافته است
بهبود آگاهی فضایی
مزایای سلامتی غیر فیزیکی رقص برای کودکان خردسال
افزایش اعتماد به نفس فیزیکی کلی
بهبود سلامت عمومی و روانی
اعتماد به نفس بیشتر
عزت نفس بیشتر
خودانگیختگی بیشتر

ورزش و رقص

1- رقص فرصتی برای ورزش کردن را فراهم می کند

فرقی نمی کند سبک رقص کودک انتخابی شما برای کودکتان چیست، رقص می تواند یک ورزش عالی برای او باشد. کودکان انرژی بالایی دارند و نیاز دارند بدنشان را حرکت دهند! با اینکه انجام بازی آزادِ بدون ساختار، برای تمام کودکان ضروری است، کلاس رقص ساختاریافته نیز، یک راهکار عالی دیگر برای فعال بودن، به ویژه در زندگی کم تحرک امروزی می باشد. از مزایای فیزیکی رقص کودکان می توان به تعادل، هماهنگی، استقامت قلبی عروقی و انعطاف پذیری اشاره کرد.

2- رقص ذهن و بدن را به هم متصل می کند

بدن برای خوب رقصیدن، نیاز به اکسیژن دارد. تنفس هماهنگ برای رقصیدن به رقصنده ها کمک می کند تا با تنفس خود ارتباط برقرار کنند. این تمرین، یک ابزار عالی برای مدیریت احساسات است. در عین حال، آموزش رقص به افراد کمک می کند تا درک بهتری از بدن خود و عملکرد آن داشته باشند.

3- رقص موجب بهبود آگاهی فضایی و شناخت دیگران می شود

چه در یک کلاس رقص خلاقانه باشید، یا در یک کلاس رقص تکنیکی، باید یاد بگیرید که در حین رقص، با افراد دیگر برخورد نکنید. برای این منظور، شما باید آگاهی فضایی بالایی داشته باشید که از طریق تمرین منظم به دست می آید. وقتی که کودکان به صورت تعاملی تمرین رقص می کنند، توانایی خود برای سازش و احترام به نظرات و عقاید دیگران را توسعه می دهند.

رقص و تقویت عادت های مطلوب

4- رقص موجب تقویت عادت های مطلوب سازگاری و نظم می شود

توسعه مهارت ها در رقص به زمان و تمرین زیادی نیاز دارد. با اینکه هرکسی می تواند یک رقص قدرتمند و تعالی بخش را تجربه کند، تسلط پیدا کردن بر تکنیک، مستلزم نظم و انضباط از سوی هنرجو می باشد. نظم و انضباط در رقص به جنبه های دیگر زندگی هنرجو انتقال پیدا می کند. این نظم و انضباط همچنین موجب بالا رفتن اعتماد به نفس کودکان به هنگام یادگیری مهارت های جدید می شود.

۵- رقص باعث رشد عصبی می شود

وقتی کودک از موسیقی لذت می برد و یاد می گیرد با ریتم آن برقصد، مغز او را تحریک می کند. این باعث بهبود توانایی های شناختی و همچنین سلامت عصبی آنها می شود.

۶-رقصیدن انعطاف پذیری را بهبود می بخشد

به بالرین ها نگاه کنید. لازم نیست کودک شما یک پیچ خوردگی شود، اما رقص می تواند او را انعطاف پذیرتر کند. انعطاف پذیری می تواند احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهد. همچنین دامنه حرکتی وسیع تری به شما می دهد و جریان خون را در عضلات شما بهبود می بخشد

 

چگونه رقص موجب رشد کودک می شود؟

یک کلاس رقص با کیفیت در اوایل کودکی، با صرف زمان زیاد، کودک را برای ورود به جامعه آماده می کند.  پیوندی که بین هنرجو و مربی او ایجاد می شود، بسیار قوی می باشد و این روابط به کودکان کمک می کند که چگونه تبدیل به یک شهروند خوب شوند. همچنین، رقص می تواند به کودکان فرصت دهد، ذهن خود را تقویت کنند. وقتی به کودکان نوپای در حال رشد زمان داده می شود تا آزادانه روی زمین حرکت کنند، آنها الگوهای حرکتی پیش بینی شده ای را انجام می دهند.

رشد کودک با رقص

این الگوهای حرکتی، رفلاکس های بدو تولد کودکان را برطرف می کند و در نهایت بدن آنها را آماده راه رفتن می کند. “توسعه مهارت های حرکتی” شامل یادگیری حرکاتی می شود که نوزاد به واسطه ی آنها پا به دنیای بیرون می گذارد. رقص مغز از تمام این الگوهای حرکتی استفاده می کند و وقتی به عنوان یک تمرین رقص پشت سرهم اجرا شود، مغز را تقویت می کند. هرکسی می تواند رقص مغز را انجام دهد. از کودک تحت نظر مربی گرفته تا شهروند سالمندی که روی صندلی ست می تواند این تمرین را اجرا کند. این تمرین را می توان روی زمین، به صورت ایستاده و یا در سبک های مختلف رقص انجام داد.

مزایای ذهنی رقص

مطالعات نشان می دهند که رقص کودکان در واقع موجب رشد سلولهای مغز می شود. فرایندهای مختلف کلاس رقص، به طور متفاوتی از مغز استفاده می کنند. یادگیری رقص آرایی، به پرورش مهارت های توالی یابی و حافظه طولانی مدت و کوتاه مدت کمک می کند. از سوی دیگر، رقصیدن نیازمند تفکر، تصمیم گیری و ترکیب دانش است. رقص مغز از طریق توسعه ی الگوهای حرکتی همراه با توالی یابی، مغز را تقویت می کند. افراد همچنین پس از انجام حرکات متوالی رقص، احساس تمرکز، انرژی و قدرت بیشتری پیدا می کنند.

مزایای سلامتی رقص برای کودکان

کودکان در هر سنی از رقصیدن، از پیش دبستانی گرفته تا نوجوانان، چیزی برای به دست آوردن دارند. رقص فواید بسیاری برای سلامتی کودکان دارد که برخی از آنها عبارتند از:

1. سلامت جسمانی را بهبود می بخشد

کودکانی که ورزش می کنند دید بهتری به زندگی دارند. آنها عزت نفس بالاتری دارند و نسبت به افراد غیرفعال احساس پرانرژی، اعتماد به نفس و شادی بیشتری دارند. رقصیدن برای کودکان با افزایش دریافت اکسیژن و کمک به ایجاد استقامت، ریه ها و ماهیچه های آنها را تقویت می کند. همچنین به جلوگیری از بیمار شدن آنها کمک می کند.

2. سلامت روان را بهبود می بخشد

رقص برای کودکان، به ویژه درس های رقص، نظم و انضباط، تمرکز و تمرکز را آموزش می دهد. کودکانی که در رقص شرکت می کنند کمتر وقت خود را صرف انجام کارهای منفی مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن می کنند. به آنها می آموزد که مسئولیت پذیر باشند و همچنین احساس ارزشمندی داشته باشند.

3. سلامت اجتماعی را بهبود می بخشد

کودکانی که در رقص برای بچه ها شرکت می کنند، کمتر دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهند و حس بهتری از کار گروهی دارند. آنها می توانند احساسات خود را بهتر بیان کنند، که باعث محبوبیت اجتماعی آنها می شود. به علاوه، کودکانی که در رقص برای کودکان شرکت می‌کنند، دامنه وسیع‌تری از فعالیت‌ها و مهارت‌ها را به دست می‌آورند که در حال حاضر و در زندگی آینده‌شان به آنها کمک می‌کند.

4. سلامت عاطفی را بهبود می بخشد

رقص برای کودکان به بهبود خلق و خو و ایجاد اعتماد به نفس آنها کمک می کند. رقصندگان جوان می توانند احساسات خود را به طور مؤثرتری بیان کنند و آنها را هم از درون و هم از بیرون شادتر می کند. آنها نسبت به خود احساس خوبی دارند و دیدگاه مثبتی به زندگی دارند.

5. بهبود فیزیکی و جلوگیری از خطرات عدم تحرک

هنگامی که کودکان آسیب می بینند، توانایی رقصیدن آنها را تشویق می کند که رژیم فیزیوتراپی خود را دنبال کنند. همچنین اگر به دلیل بیماری مجبورند از مدرسه یا ورزش در خانه بمانند، این یک راه عالی برای فعال نگه داشتن آنها از نظر بدنی است.

همچنین بخوانید:

کودکان چه چیزی از رقصیدن یاد می گیرند؟

وقتی که افراد در کلاس های رقص شرکت می کنند، آنها روش های خاصی را برای حرکت دادن بدن خود آموزش می بینند و اولویت های خاص خود را برای انجام حرکات دارند. کودک ممکن است متوجه شود که حرکات آهسته را به حرکات سریع ترجیح می دهد یا بین دو رقص تپ دنس و هیپ هاپ، به تپ دنس علاقه ی بیشتری دارد. هر سبک رقص، حرکات خاص خود را دارد که با آنها شروع می شود و به پایان می رسد. به این حرکات، آداب رقص گفته می شود. من فکر می کنم در شروع کلاس قرار دادن دست روی مانع باله، قشنگ ترین آداب رقص است.

آموزش رقص کودکان

هنرجوهای رقص یاد می گیرند که می توانند عضوی از یک گروه باشند و به عنوان عضوی از این گروه، هم می توانند رهبری تیم را به دست بگیرند و هم می توانند از دیگران پیروی کنند. اینها درس های مهم و قابل انتقالی هستند. هنرجوهای رقص همچنین یاد می گیرند که چگونه خلاق باشند. برخی از افراد فکر می کنند خلاقیت یک توانایی ذاتی ست اما در واقع مهارتی ست که می توان آن را پرورش داد. کلاسهای رقص خلاقانه، با آموزش حرکات ترکیبی رقص به افراد کمک می کنند تا خلاقیت خود را پرورش دهند. 

چه نوع رقصی برای مبتدی ها مناسب است؟

در واقع نمی توان گفت که یک سبک رقص خاص برای مبتدی ها مناسب است، بلکه همه چیز بستگی به مربی رقص دارد. رقص مدرن اکتشافی می تواند به فرد کمک کند که با بدن خود ارتباط برقرار کند. شرکت در چنین کلاسی، قبل از حضور در کلاس باله بسیار مفید است. بسیاری از باشگاه ها، پیش از معرفی باله رسمی، از این روش برای آموزش حرکات خلاقانه به کم سن ترین هنرجوهای خود استفاده می کنند، گرچه مبتدیان بزرگسال، به سختی می توانند چنین فرصت هایی را به دست آورند.

کودک شما کدام سبک را باید انجام دهد؟

فرم های بی شماری در اینجا وجود دارد، بنابراین شما باید تحقیقات خود را انجام دهید. از نوع رقص شروع کنید و از آنجا کار کنید. شما می توانید بین:

کلاسیک یا سنتی: مانند رقص باله یا فرهنگی (اسپانیایی، آفریقایی، حتی رقص خط). اینها به فداکاری نیاز دارند، اما مخصوصاً با باله، می تواند مسیر شغلی را ایجاد کند. باله معمولاً از 4 سالگی شروع می شود.
معاصر یا مدرن: این شامل سبک های فری استایل، رقص تفسیری، بریک دنس و سبک های هیپ هاپ است. اغلب در بین دانش آموزان دبستانی محبوب است.
تپ و جاز: این ممکن است به شخصیت خاصی نیاز داشته باشد. اما این دو سبک عالی برای کسانی هستند که به باله یا رقص مدرن علاقه ای ندارند. عالی برای مبتدیان و پیش دبستانی ها.
سالن رقص: رقص اجتماعی لاتین و سالن رقص آمریکایی به سبک آمریکایی که برای بچه ها و والدینی که فشار رقابت را نمی خواهند بلکه تمام مزایای رقص و مزیت یادگیری آداب معاشرت را می خواهند بسیار عالی است. این برای بچه‌های کوچک‌تر، به‌ویژه پسران، قبل از اینکه نسبت به جنس مخالف خود آگاه شوند، خوب است.
آکروباتیک: برای کودکان ورزشکارتر که مایل به رقصیدن رقابتی نیز هستند. این ممکن است نیاز به فداکاری بیشتری نسبت به سایر فرم‌های رقص داشته باشد، اما مجموعه‌ای از مهارت‌های عظیم را آموزش می‌دهد. بچه های بزرگتر مناسب ترین هستند.
رقص گروهی: اگر نمی خواهید فرزندتان در کلاس شرکت کند، شاید بتوانید یک گروه رقص را سازماندهی کنید. اینها معمولاً خود مدیریت هستند و بازار بزرگی برای سرگرمی برای آن وجود دارد. محدوده سنی متفاوتی را با خدمه پیدا خواهید کرد.

چرا رقصیدن برای کودکان مفید است؟

رقص مانند یک تمرین خلاقانه است که نیاز به نظم و فداکاری دارد. این به کودکان اجازه می دهد تا مهارت های حرکتی خود را توسعه دهند، به ویژه در عضلات کوچک دست و پا که به آنها در شروع نوشتن و انجام ریاضیات در مدرسه کمک می کند. علاوه بر این، به تعادل و هماهنگی لازم برای ورزش هایی مانند فوتبال و نت بال نیز کمک می کند.

رقص راهی عالی برای بهبود تناسب اندام قلبی عروقی و استقامت است زیرا به حرکت بدنی و قدرت عضلانی نیاز دارد. این می تواند به کاهش وزن و رشد فیزیکی کلی کمک کند، که به ویژه برای کودکان در حال رشد بسیار مهم است. رقصیدن همچنین مهارت‌های زبانی را بهبود می‌بخشد و آنها را وادار می‌کند تا کارهایی را با کلمات انجام دهند آموزش رقص به کودکان یکی از کارهای مهم می باشد و باید اصولی انجام شود.

کلاس رقص کودکان

اگر قبل از تصمیم گیری درباره چیزهایی که در نزدیکی شما موجود است تحقیق کنید، کار را برای خود آسان تر خواهید کرد. از آنجا، شما می خواهید علایق، اهداف و شخصیت فرزندتان را در نظر بگیرید. شما می توانید کلاس های ورزشی و رقص کودکان اسپین کلاب را دنبال کنید و فرزندان خود را ثبت نام نمایید. ما آماده آموزش رقص کودکان دلبند شما هستند.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی