باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

رقص یا ژیمناستیک؟ کدام برای کودک بهتر است؟

ژیمناستیک یا رقص: کدام یک برای کودکان بهتر است؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

ژیمناستیک و رقص، هر دو فعالیت هایی فوق العاده عالی برای کودکان هستند. به عنوان والدین، ممکن است در انتخاب هریک از این فعالیت ها برای فرزندتان کمی تردید داشته باشید. هر دو، به کودکان کمک می کنند تا انرژی خود را تخلیه نمایند، سرگرم کننده و خلاق هستند و برای فعالیت و تناسب اندام در دوران خردسالی مناسبند. اما کودک خود را در کدام یک ثبت نام می کنید؟

رقص یا ژیمناستیک؟ کدام برای کودک بهتر است؟

کدام یک برای کودک شما بهتر است، ژیمناستیک یا رقص؟ اگر مجبور شدید بین کلاس ژیمناستیک یا رقص یکی را برای فرزندتان انتخاب نمایید، حتما رقص را برگزینید. ژیمناستیک در افزایش قدرت و ریسک پذیری کودکان اثرگذار است اما در نهایت نمی تواند یک ورزش مادام العمر باشد، اما رقص را می توان به صورت سرگرمی، یا یک فعالیت حرفه ای، تا سن پیری ادامه داد.

در حقیقت، ممکن است عوامل زیادی مانند محل زندگی، در دسترس بودن کلاس ها، معلم، سالن ورزشی یا استودیو و موارد اقتصادی، بر تصمیم شما تاثیر بگذارند. قرار دادن بچه ها در فعالیت های فوق برنامه و ورزشی ارزان نیست.

چرا رقص را انتخاب کردیم؟

رقص یا ژیمناستیک؟ چرا رقص بهتر است؟

دلیل اصلی برای ثبت نام کودک در کلاس رقص، به جای ژیمناستیک، این است که ژیمناستیک، کاری نیست که بتوان پس از یک سن خاص، به خوبی انجام داد. اکثر ژیمناست های حرفه ای تا اواسط 20 سالگی از این ورزش خارج می شوند و حتی در آن زمان، به عنوان فردی سن بالا برای این ورزش شناخته می شوند.

ژیمناستیک، ورزشی نیست که به تداومش بتوان افتخار کرد. اگر می خواهید فرزندتان چیزی بیاموزد که بتواند به انجام آن، تا زمانی که تصمیم بگیرد دیگر آن را دوست ندارد، ادامه دهد، بهترین انتخاب رقص است.

رقص تنوع بیشتری دارد!

رقص به قدری متنوع است که اگر کودکتان سبکی را دوست ندارد، می تواند سبک دیگری را انتخاب نماید. اگرچه ما به همه کودکان یادگیری رقص و انجام تمرینات باله را به طور جدی توصیه می کنیم، اما اگر کودک شما در آغاز از آن لذت نمی برد، هرگز نباید او را مجبور به ادامه نمایید؛ زیرا این کار اشتیاق او را به رقص کاهش می دهد.

بنابراین به کودک اجازه دهید یکی از سبک های مختلف ارائه شده در یک مدرسه رقص، مانند تپ، جاز، هیپ هاپ یا حتی آکروبات را برگزیند. آنها حتی می توانند همزمان بیش از یک سبک رقص را امتحان نمایند و بعداً تصمیم بگیرند که کدام نوع را ترجیح می دهند. و سپس، وقتی بزرگتر شدند، به تمرین باله نیز می پردازند تا قدرت و انعطاف پذیری شان را افزایش دهند.

رقص یا ژیمناستیک؟ ژیمناستیک تنوع بیشتری دارد

کودک ممکن است رقص تپ را لذتبخش تر بداند زیرا این سبک فقط به معنی پا کوبیدن صحیح نیست؛ بلکه فهم درست و آهنگین اصوات و ریتم ها را به او می آموزد. ایجاد موسیقی با پاها، موضوعی ست که کودک ممکن است از آن هیجان زده شود. یا شاید ترجیح می دهد با موسیقی سریعتر، خوش روح و محبوبتری برقصد، و از حرکت سریع بدن خود در رقص جاز لذت میبرد.

سبک های مختلف رقص، به کودک این امکان را می دهد تا خلاقیت خود را کشف نماید و با روش های منحصر به فردی که برای او راحتی و شادی به همراه دارد، ابراز وجود کند.

مزایای ژیمناستیک

چه زمانی و چرا باید ژیمناستیک را به جای رقص انتخاب کنید؟

معمولاً پیشنهاد می شود که به دلیل حافظه و انعطاف پذیری عضلات، ژیمناستیک را در اسرع وقت شروع کنید. مسئله این است که وقتی کودک 2، 3 یا 4 ساله است، نمی داند کدام یک را می خواهد انجام دهد. به عنوان پدر و مادر، این شما هستید که باید به جای آنها انتخاب کنید  و امیدوار باشید که گزینه مناسبی را برگزیده اید.

اگر کودک 1-4 سال داشته باشد و بتوانید او را در بیش از یک فعالیت ثبت نام نمایید، یا به او اجازه دهید چندین کلاس مختلف را امتحان کند، بهتر است برای آغاز، او را در یک سالن ورزشی و کلاس رقص ثبت نام نمایید؛ به ویژه اگر فرزندتان کلاس خاصی را ترجیح نمی دهد.

حرکت سرسره در ژیمناستیک

اما اگر کودکتان نشانه های استعداد در ژیمناستیک را دارد، بهتر است به جای رقص، به کلاس ژیمناستیک فرستاده شود. برخی از این علائم عبارتند از:

  • داشتن انعطاف پذیری مناسب، به ویژه در ناحیه پشت، به آنها این امکان را می دهد که فقط با تماشا و تقلید از دیگران، ترفندهایی مانند خمیدگی کمر و walkovers را به راحتی انجام دهند.
  • اگرچه ژنتیک خانواده در قد کودک بی تاثیر نیست؛ اما راه دیگری برای گفتن آن وجود ندارد، ژیمناست ها به طور کلی افرادی کوتاه قد و ریزاندام هستند که کوتاه تر بودنشان به آنها امکان می دهد تا بر ترفندها و حرکات آکروباتیک خود مسلط شوند.
  • انعطاف پذیری بدن کودکان مانند یک بندباز است. در این حالت، صرف نظر از قد، ژیمناستیک به آنها کمک می کند تا عضلات و انعطاف پذیری خود را کنترل نمایند (همانند باله). این نوع انعطاف پذیری بالا، همچنین می تواند در ژیمناستیک موزون، سبک متفاوتی از ژیمناستیک سنتی که به صورت گروهی با موسیقی اجرا می شود، نیز مفید باشد. اکثر ژیمناست های موزون نیز برای تقویت موسیقی و مهارت های رقص در اجرای خود، به یادگیری باله یا نوع دیگری از رقص می پردازند.
رقص یا زیمناستیک؟مزایای رقص

مزایا و معایب رقص و ژیمناستیک چیست؟

هم رقص و هم ژیمناستیک، به کودک در دستیابی به مهارت های اجتماعی و پیروی از حرف معلم، کمک می کنند زیرا در غیر این صورت، می تواند به خود آسیب برساند یا برای یک نقش خاص در رقص انتخاب نگردد، و کودک این امر را سریعا یاد می گیرد. اما مزایا و معایب هر کدام چیست؟

شاید این مقاله هم برایتان جالب باشد:

عضله سازی در کدامیک بهتر اتفاق می افتد، ژیمناستیک یا رقص؟

عضلات مورد نیاز برای رقص و ژیمناستیک متفاوت است زیرا رقص و ژیمناستیک، با هم فرق  دارند. اگر کودک در یادگیری یکی از آنها متعهد و منظم باشد، حین انجام فعالیت انتخابی، عضلات زیادی برای حمایت از بدنش ساخته می شوند، به همین دلیل عضله سازی در این کودکان، نسبت به کسی که هیچ کدام از این فعالیت ها را انجام نداده است، آسان تر می باشد، اما باز هم، اگر بخواهد رشته خود را تغییر دهد، ممکن است عضله سازی کمی زمان ببرد.

یک ژیمناست، باید بتواند از بازوهای خود به طور موثری برای پرش و انجام حرکات با سایر دستگاه ها مانند میله های موازی، میله های ناهموار، خرک و اسب پومل استفاده نماید. در حالی که رقصندگان، به طور کلی نیازی به حمایت از بدن با بازو ندارند و بنابراین به اندازه یک ژیمناست، بالا بودن قدرت بالاتنه برایشان لازم نیست.

رقص یا ژیمناستیک؟ عضله سازی در کدام بیشتر است؟

عضلات لگن هم برای رقص و هم برای ژیمناستیک مهم هستند زیرا این فعالیت ها شامل چرخش های بدنی زیادی هستند. اگر انعطاف پذیر نباشید، نمی توانید حرکات ژیمناستیک یا رقص را با موفقیت انجام دهید، و کشش لگن امکان انعطاف پذیری را فراهم می کند. رقصنده ها، به خصوص در باله، باید در موقعیت های مشخصی برقصند و حتی اگر یک رقصنده جاز یا تپ باشند، افزایش عضله سازی و انعطاف پذیری، می تواند به طور کلی به آنها در ایجاد حرکات دلپذیرتر کمک نماید.

از طرف دیگر، ژیمناست ها در بین میله های موازی می ایستند و به طور کلی نیازی به انجام حرکاتی مشابه رقص ندارند. بنابراین نیازی نیست که کنترل عضلات پا را به همان روش انجام دهند.

کدام فعالیت را انتخاب کنم؟

در نهایت، شما به عنوان پدر و مادر، فرزندان خود را بهتر از هر کسی می شناسید، گاهی اوقات حتی بهتر از خودشان. و باید همان کاری را انجام دهید که احساس می کنید برایشان مناسب تر است و به آنها فرصت بدهید تا در فعالیت متناسب خود پیشرفت نمایند.

رقص یا ژیمناستیک؟ کدام را انتخاب کنیم؟

رقص و ژیمناستیک هر دو دارای جنبه های مثبت و منفی هستند، به همین دلیل تحقیق در مورد هر دو فعالیت مهم است. نباید روی یکی از آن ها به شکلی کورکورانه سرمایه گذاری نمایید و در آینده آرزو کنید که کاش فعالیت دیگر را برمی گزیدید، مخصوصاً وقتی که با زندگی فرزندتان سر و کار دارید.

هر تصمیمی که می گیرید، همیشه بدانید که مجبور نیستید به آن پایبند باشید! اما در پایان، بدانید که بهترین تصمیم ممکن را گرفتید.

پیشگیری از پوکی استخوان با رقص باله

سوالات شما:

خیر – قد کوتاه ‌ها در ژیمناستیک موفق ‌ترند در مسابقات ژیمناستیک همانطوری که قد بلندها در والیبال و بسکتبال یک مربی تیم ملی ژیمناستیک یک قد کوتاه را برای تیم انتخاب می‌کند. به خاطر حرکات روی خرک، دار حلقه و موازنه که زیباتر از یک قد بلند انجام می‌دهد. به خاطر همین به اشتباه همه فکر می‌کنند چون تیم ژیمناستیک همه قد کوتاه هستند، ژیمناستیک قد را کوتاه می‌کند بلکه قد 90% ژنتیک و 10% باقی مانده را بخصوص برای دختران بعد از بلوغ می‌توان با حرکات کششی جبران و کمک کرد که به قد دلخواه خود برسند.

پس بعد از ژنتیک ژیم و باله کمک مؤثری و رابطه مستقیمی با رشد و قد کودک نوجوان دارد.

کشش و انعطافی که این دو رشته (ژیمناستیک، باله) به عضلات بدن کودک می‌دهند و باعث سفت عضلات در کنار انعطاف باعث می‌شود که در آینده هر رشته‌ای را انتخاب می‌کنند موفق‌تر باشند و آسیب کمتری ببینند.

به همه مادرها توصیه می‌شود قبل از شروع هر رشته‌ای مثلاً صخره نوردی، پاتیناژ، رزمی خصوصی رزمی، و حتی رشته‌های توپی که مربیان فوتبال توصیه می‌کنند قبل از شروع فوتبال حتماً کودک یک دوره ژیمناستیک را گذرانده باشد. و حتی والیبال، بسکتبال. که حتماً فرزندان خود را در کلاس‌های ژیمناستیک و باله ثبت نام کنند و حداقل 1 سال این دوره را بگذرانند تا دچار پارگی عصب، لنگیافت، تاندون و شکستگی نشوند در رشته‌های تخصصی که در آینده انتخاب می‌کنند.

پس رشته‌های کششی باله، ژیمناستیک در آینده برای کودکان شما آسیب‌های ورزشی را به صفر می‌رساند پس با حرکات کششی از آسیب‌های ورزشی در آینده کودکانتان جلوگیری کنید.

با حرکات کششی و موفقیتی که کودک در آینده در رشته تخصصی خود چه توپی و رزمی و هر رشته‌ای کسب می‌کند و انعطاف بدن کمک می‌کند که خیلی موفق‌تر باشد باعث می‌شود در کلاس اعتماد به نفس کودک بالا برود ولی اگر فرزندانتان را با بدنی و عضلاتی که آماده نیست به سمت رشته دلخواهش سوق دهید باعث آسیب عدم اعتماد به نفس و دلزدگی در کودک و عدم موقعیت خواهد شد.

پس با فعالیت بدنی از ابتدا و شروع حرکات کششی این عوامل را در کودکان خود تقویت کنید.

1) من عاشق آموختن و رقابت هستم.

2) من متعهد می‌شوم که آنچه در توان دارم به بهترین نحو انجام بدهیم.

3) من مثبت فکر می‌کنم و مثبت حرف می‌زنم.

4) هنگام تمرین و رقابت 100 درصد تمرکز خود را به کار می‌گیرم.

5) اگر به بهترین نحو روی انجام کارهایم تمرکز کنیم چه برنده شوم یا نه من فرد موفق میدان بوده‌ام.

پزشکان حرکات کششی و انعطافی که در رشته باله و ژیمناستیک وجود دارد را عامل مهمی درترمیم کف پای صاف می‌دانند و می‌توانند با گذشت زمان کمک زیادی به صافی کف پا بچه بکند.

 

بله، کودکانی که موارد پاهای ضربدر و پرانتزی دارند با توصیه پزشک رشته باله را شروع می‌کند به خاطر حرکاتی که در باله کودک مدام رو پنجه‌های پا حرکاتی را انجام می‌دهد و فرم پاها را به شکل خیلی زیادی مرتب صاف می‌کند که پزشکان برای این موارد باله را توصیه می‌کنند.

 

بله، به خاطر حرکات و تکنیک‌های باله که بدن بچه (کودک) باید خیلی کشیده و صاف باشد به این دو مورد اسکولیور و شانه‌های نامتقارن بسیار کمک می‌کند که حتی اصلاح شود و این عارضه کامل از بین برود.

ورزش باله به خاطر تکنیک‌های عالی که در حین کار کودک کامل باید در یک خط صاف بدنش حرکات را انجام دهد با کمک مربی و شرکت مداوم در کلاس‌های باله این عارضه به طور کلی برای کودک از بین می‌رود و هم‌چنین در نوجوانان  در حل و شد که به طور صحیح نمی‌نشینند.

کودکان و نوجوانایی که نرمی استخوان دارند با تجویز پزشک که توصیه می‌کند رشته باله را شروع کنند به خاطر اینکه باله عضلات را قوی و سفت می‌کند و مانع از شکستگی استخوان در ضربه‌های جزئی می‌شود و به این خاطر باله برای کودکان نرمی استخوان در درجه اول توصیه پزشکان است.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی