مقایسه ژیمناستیک و باله

ژیمناستیک و باله دو نمونه از ورزش های هوازی هستند. به این معنا که این ورزش ها باعث افزایش ضربان قلب، ارتقاء سلامت قلبی عروقی و پیشرفت آمادگی جسمانی کلی می شوند. هر دوی این ورزش ها شامل یک سری حرکات هستند که نیازمند مهارت هایی مثل انعطاف بدنی، قدرت و تعادل می باشند. اما باید بدانید که با وجود این شباهت ها، ژیمناستیک و باله هر کدام به نوعی متفاوت، بدن ورزشکار را به چالش می کشند. در ادامه مطلب، به مقایسه ژیمناستیک و باله می پردازیم.

ورزش یا هنر

ورزش و باله

هنگام مقایسه ژیمناستیک و باله باید به این نکته توجه کنیم که ژیمناستیک یک ورزش و باله یک هنر است. به طور کلی، ژیمناستیک به طور رقابتی برای به رخ کشیدن قدرت جسمانی انجام می شود؛ در حالی که باله نوعی رقص برای داستان سرایی می باشد. رقص باله مثل تمامی رقص های دیگر نوعی، ابراز هنر است. البته، ژیمناستیک و باله وجوه اشتراک متعددی دارند. هر دوی آنها نیازمند قدرت، ظرافت و آمادگی جسمانی بالا می باشند. همچنین، برخی از انواع ژیمناستیک وجود دارد که ممکن است با به کار گیری برخی از المان های رقص انجام شود. برای مثال، ژیمناستیک ریتمی ترکیب ژیمناستیک و رقص، همراه با موسیقی می باشد.

تفاوت در تجهیزات ژیمناستیک و رقص باله

حرکات ژیمناستیک می تواند بدون تجهیزات و تنها روی یک تشک انجام شود (مثل چرخ و فلک یا پشتک وارو). ژیمناستیک ریتمی در برخی موارد، با استفاده از ربان یا حلقه انجام می شود. همچنین، برخی از حرکات ژیمناستیک ممکن است روی طناب، میله، یا حلقه اجرا شوند. باله نیز می تواند بدون هر گونه تجهیزاتی به اجرا در آید. رقاصان باله می توانند در زمان گرم کردن یا تمرین، از یک میله ی باله برای تکیه استفاده کنند. البته لازم به ذکر است که در هنگام اجرای اصلی، معمولاً از تجهیزات متعددی، برای افزودن زیبایی هنری رقص باله استفاده می شود.

کالری مصرفی ژیمناستیک و رقص باله

هر دوی این ورزش ها باعث سوزاندن کالری می شوند. هر چه فرد چاق تر باشد، کالری مصرفی نیز بیشتر است. یک فرد 125 پوندی در طی 30 دقیقه ژیمناستیک، 120 کالری می سوزاند. این اندازه برای افراد 155 و 185 پوندی به ترتیب 149 و 178 کالری می باشد. در ورزش باله، یک فرد 125 پوندی در 30 دقیقه، حدود 180 کالری می سوزاند. این مقدار برای افراد 155 و 185 پوندی به ترتیب 223 و 266 کالری می باشد. شدت ورزش نیز در میزان کالری مصرفی مؤثر است. ژیمناستیک و باله هر دو از ورزش های نسبتاً سنگین محسوب می شوند. اما می توان هر کدام را با شدت کمتر یا بیشتری تمرین کرد.

ژیمناستیک برای کودکان

اهمیت نکات ایمنی در ژیمناستیک و رقص باله

از آنجایی که ژیمناستیک و باله فعالیت های جسمانی هستند، توجه به نکات ایمنی در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. به منظور محدود کردن خطر آسیب دیدگی، ورزشکاران باید طرز صحیح اجرای حرکت را آموخته و قبل از تمرین حتماً گرم کنند. ژیمناست ها همیشه باید با یک همراه تمرین کنند. فرد همراه باید در نزدیکی شما در زمان تمرین بأیستد و مراقب از دست دادن تعادل شما باشد. اگر تازه شروع به تمرین ژیمناستیک کرده اید، همیشه در حضور یک همراه و تور ایمنی تمرین کنید.

برای اجرای باله باید کفش مناسب داشته باشید. مخصوصاً زمانی که تکنیک مورد نظر روی انگشتان پا اجرا شود. رقص باله نیازمند سطح بالایی از تعادل، قدرت و انعطاف پذیری می باشد.

تأثیر رقص باله در کیفیت ژیمناستیک

همانطور که قبلاً به این موضوع اشاره شد، اجرای باله می تواند در کنترل تنفس در زمان اجرا، بهبود کلی انعطاف پذیری و ارتقاء سطح تعادل و آمادگی جسمانی به ژیمناست کمک کند. بسیاری از ورزشکاران ژیمناستیک، در باله نیز فعالیت دارند. این دو ورزش بسیار به هم نزدیک بوده و فعالیت در هر کدام می تواند توانایی های فرد در دیگری را افزایش دهد. یادگیری مهارت های باله و ژیمناستیک، فرآیندی زمانبر است و هر دوی آنها به یک اندازه نیازمند تمرین و پشتکار می باشند.

جزئیاتی که باله به کیفیت ژیمناستیک شما اضافه می کند

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری زمانی شکل می گیرد که بدن شما به انجام فعالیت های ورزشی و کششی عادت کند. همانطور که می دانیم، ژیمناستیک یک ورزش رقابتی است که از قدرت تمامی ماهیچه های بدن استفاده می کند. انعطاف پذیری در ژیمناستیک از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این مهارت از کشیدگی های عضلانی جلوگیری کرده و به ورزشکار اجازه ی خم شدن و چرخیدن غیر عادی را می دهد.

تأثیر باله در انعطاف پذیری ژیمناست

درست مثل ژیمناستیک، باله نیز ورزشی است که اساس آن انعطاف پذیری رقاص می باشد. طبیعی است که بدن به مرور زمان انعطاف پذیری خود را از دست دهد. علت این امر توقف فعالیت های ورزشی و کششی و در نتیجه، توقف کشش مداوم عضلات می باشد. عضلات در صورت عدم تمرین خشک می شوند. به طوری که اگر یک ژیمناست بعد از چند ماه تمرین نکردن بخواهد حرکتی که قبلاً به آن تسلط داشته را انجام دهد، به احتمال زیاد دچار آسیب دیدگی خواهد شد. باله با آماده نگه داشتن عضلات، باعث می شود که انعطاف پذیری ژیمناست دچار کاهش نشود. در مواردی که ژیمناست به طور مداوم تمرین نمی کند، باله می تواند جلوی تحلیل عضلات و کاهش نیروی ژیمناست را بگیرد.

تعادل

تعادل مهارتی است که فارغ از نوع ورزش یا فعالیت، همیشه نیاز به زمان و تمرین فراوان دارد. اهمیت تعادل در ژیمناستیک آنجاست که اگر ژیمناست در طی اجرای حرفه ای تعادل خود را از دست بدهد، غیر از احتمال آسیب دیدگی، از امتیاز او در رقابت نیز کم می شود. در صورتی که ژیمناست تعادل کافی نداشته باشد، نباید انتظار موفقیت بالایی را از او داشته باشیم! درست مثل ژیمناستیک، در تمرینات باله نیز افراد روی طناب تمرین تعادل می کنند. باله همچنین روی تقویت مرکز بدن تأکید دارد، که مرکز تمام قدرت بدن می باشد.

باله چگونه به تعادل ژیمناست کمک می کند؟

در باله به شدت از عضلات پایین تنه استفاده می شود. به همین دلیل زمانی که ژیمناست تمرینات ژیمناستیک انجام نمی دهد هم، پایین تنه ی قدرتمندی خواهد داشت. قدرت پای به دست آمده توسط باله، به بدن ژیمناست کمک می کند که اجرای حرکات ژیمناستیک را با قدرت و ظرافت بیشتری انجام دهد. در تمرینات باله حرکات پا و پرش های کوتاه و بلند متعددی گنجانده می شوند. بنابراین، یک ژیمناست با انجام تمرینات باله بدون اینکه متوجه شود، از بروز آسیب دیدگی های آتی پا پیشگیری خواهد کرد.

بنابراین، ژیمناست در طی یک دوره ی کوتاه باله متوجه ارتقاء توانایی های پای خود خواهد شد. رقاصان باله مهارت بالایی در فرود آمدن محکم و با ظرافت روی پاهای خود دارند. این توانایی به ژیمناست هم، در فرود آمدن بی نقص کمک فوق العاده ای خواهد کرد. به عنوان مثال، رقاصان باله دائماً روی انگشتان پا قرار دارند و ژیمناست ها نیز باید روی انگشتان پا بدوند. ماندن روی انگشتان پا کار دشواری بوده و یادگیری آن زمانبر می باشد. هر چه ژیمناست بیشتر روی این حرکات کار کند، عضلات مربوطه و کیفیت اجرای آن بالاتر می رود.

باله چگونه به فرم بدن کمک می کند؟

رقص باله به رقاص می آموزد که چگونه بدون استفاده از آینه، فرم و حالت درست بدن خود را یاد بگیرد. ژیمناست ها نیز در زمان تمرین از آینه استفاده نمی کنند. این ورزشکاران با فکری باز و آگاهی از محیط اطراف خود تمرینات ژیمناستیک را انجام می دهند. اگر ژیمناستی در فرم و حالت بدن و آگاهی از محیط اطراف خود ضعیف است، باله بهترین گزینه برای تقویت این مهارت ها می باشد. برای اینکه شما بتوانید تمامی مهارت های باله و ژیمناستیک را به درستی اجرا کنید، داشتن یک فرم بدنی ایده آل از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر فرم و حالت بدن شما ایده آل نباشد، برخی از حرکات هر دوی این ورزش ها ممکن است در چشم بیننده درست به نظر نرسد.

یک ترفند خوب برای تمرین فرم درست بدن این است که شما فرض کنید یک عروسک خیمه شب بازی هستید و یک نخ از پشت پاشنه ی پا به سرتان متصل است. بنابراین، برای اینکه این نخ کشیده شود شما باید صاف بأیستید تا شل و ول به نظر نرسید! همانطور که اشاره کردیم آموختن فرم درست بدنی به زمان و تمرین زیادی احتیاج دارد. در باله، ژیمناست می تواند با یادگیری مهارت های مختلف جزئیات و مهارت های ورزش ژیمناستیک را بهبود بخشیده و شما را به یک ورزشکار حرفه ای تری تبدیل کند.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

 شماره تماس شعبه : 09129171854

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سایر موضوعات

محبوب ترین مقالات اسپین کلاب

Group 180

باشگاه ورزشی ژیمناستیک و باله اسپین

شما می توانید اسپین را در اینستاگرام با آی دی ESPINCLUB@ دنبال کنید

Group 180

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

تأیید نام‌نویسی به شما ایمیل خواهد شد.

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

تماس با ما