باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

رقص باله

رقص باله چیست و چه مزایایی دارد؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

باله تجلی افسانه ای حرکت و هنر در دنیای رقص است که مدت هاست مهم و محترم شمرده شده و هنوز هم رویاپردازان بی شماری را به فضای فوق العاده رقابتی اش دعوت می کند. مزایای کلاس های باله کودکان به بچه ها و دانش آموزان نوجوان از آن چه فکر می کنید بیشتر است. اگر کودکتان دوست دارد رقص باله یاد بگیرد، مهم است که یک کلاس باله کودکان که به صورت اصولی این رقص را آموزش می دهند پیدا کنید تا آجرهای اولیه آموزش کودکتان درست چیده شوند.

باله چیست؟

باله اغلب به عنوان باله کلاسیک یا تکنیک کلاسیک شناخته می شود. در دادگاه های فرانسه و ایتالیا در قرن شانزدهم به عنوان یک سرگرمی که توسط آماتورهای اشرافی انجام می شد سرچشمه گرفت. اصول ژانر رقص تقریبا مانند آن زمان است. شکل بیرونی پاها ، پنج حالت پاها و بازوها ، ظرافت و حالت ایستاده. 

رقص باله چیست؟

باله یکی از قدیمی ترین و هنری ترین اشکال رقص است و تاریخچه غنی ای دارد. این رقص برای نخستین بار در عصر رنسانس ایتالیا طی قرن 15 ظهور کرد و فرانسه و روسیه تکنیک هایش را پرورش دادند. همچنین واژه باله فرانسوی بوده و از واژه ایتالیایی «بالتو» برگرفته شده که به معنای رقصیدن است. باله در قرن 20ام جهانی شد و به فرهنگ های کشورهای سراسر دنیا پا گذاشت.

حرکات اصلی باله چیست؟

یکی از ویژگی های زیبایی شناختی قوی ، شکل های خطی از طریق بدن و در فضای رقص است. استفاده از چرخش در سوکت لگن ، در حالی که تمام مراحل به نوبه خود باقی می مانند. در تمرین از پنج موقعیت پا استفاده می شود.
“Port de bras” روشی برای حمل بازوها است که از موقعیت های تنظیم شده به نام های 1، 2، brare و arabesque می آید.
ظرافت در حرکات، حس موزیکال بودن در بدن که با حالت و متانت اجرا می شود، به باله اجازه می دهد بی زحمت و بی وزن به نظر برسد.
باله های کلاسیک روایتی دارند و داستان اغلب از طریق میم روایت می شود. این بدان معنی است که حالات چهره در باله مهم است.
باله های مدرن از روایت فاصله گرفته اند و بیشتر انتزاعی هستند و به رقصندگان اجازه می دهند مهارت های فنی و توانایی های حرکتی خود را نشان دهند.

فیلم آموزشی از نحوه رقص باله کودکان در باشگاه اسپین

سبک های گوناگون باله

سبک های قدیمی رقص باله مانند باله فرانسوی، ایتالیایی، و روسی تحت تاثیر جغرافیا بودند. اما تکنیک های جدیدتر مانند باله نئوکلاسیک و معاصر از ترکیب باله کلاسیک و روش های گوناگون رقص به وجود آمده اند. عصر رمانتیک آغازگر اجراهای زیاد سبک باله رمانتیک قرن نوزدهم بود.

رقاصان باله که بالرینا نام داشتند «توتو»های سنتی می پوشیدند و معمولا در نقش فرشتگان سحرآمیز افسون گر قلب مردان ظاهر می شدند.  تکنیک پوینت یا ایستادن روی نوک انگشتان پا، حرکات دقیق بدن، و احساسات زیاد وجه تمایز این سبک است. «لا سیلفید» و «کوپلیا» دو باله رمانتیک معروف هستند.

رقص باله کلاسیک

اصطلاحات و روش های باله کلاسیک سبک های فرانسوی، ایتالیایی، و روسی را جدا کرده است. همچنین فندق شکن و دریاچه قو از معروف ترین باله های چایکوفسکی هستند.

سبک های باله

باله نئوکلاسیک

باله نئوکلاسیک برخلاف باله کلاسیک، داستان، لباس، یا طراحی صحنه ندارد. این نوع باله از رسمیت دور شده و پذیرای رویکردها و ایده های تازه است. «جورج بلنشین» را به عنوان بهترین طراح رقص نئوکلاسیک می شناسند.

روش های باله مانند باله کلاسیک در گونه معاصر آن با سبک های رقص مدرن، محلی، و جاز ترکیب می شود. حرکات در باله معاصر و رقص معاصر موزون تر و سریعتر هستند و شاهد رقص روی کف صحنه، رقص پابرهنه، و بازیگری هستیم.

باله تجلی افسانه ای حرکت و هنر در دنیای رقص است که مدت هاست چه برای کودکان 4 ساله تازه وارد و چه برای بالریناهای باتجربه روی صحنه نمایش قلب بسیاری را بدست آورده و هنوز هم بخشی اصلی از دنیای رقص است.

اصلاحات کلیدی رقص باله

Arabesque – یک پا در پشت بدن کشیده شده است.

Assemblé – پرشی که از یک پا بلند می شود و روی دو پا فرود می آید.

نگرش – وضعیتی که در آن روی یک پا بایستید و پای دیگر را با زانو خم شده بلند کنید.

Dégagé – ساق و پا دراز هستند و پا از زمین جدا می شود.

Grand Batement – پرتاب بزرگ از پا، جلو، پهلو یا عقب.

هماهنگی – توانایی زمان بندی و قضاوت در مورد انقباضات و رهاسازی عضلات.

دینامیک – چقدر انرژی یا شدت برای حرکت می گذارید. برای اطلاعات بیشتر به ویکی Dynamics in Dance مراجعه کنید.

اکستنشن – صاف کردن ماهیچه و اندام.

Jeté – اصطلاحی فرانسوی به معنای جهش با انتقال وزن از یک پا به پای دیگر.

Pirouette – چرخش روی یک پا.

Plié – یک خم زانو کنترل شده در یک وضعیت تنظیم شده با پاها بیرون آمده است.

Relevé – بالا آمدن روی توپ های پا.

بازنشسته – عملی که در آن یک پا به پهلو بلند می شود، با زانو خم شده، به طوری که انگشت پا در کنار زانوی تکیه گاه قرار می گیرد.

Sauté – برای پریدن، معمولاً بین دو تا دو فوت.

سیسون – پرشی که از دو پا بلند می شود و روی یک پا فرود می آید.

Temps Levé – پرشی که از یک پا بلند می شود و مانند یک پرش روی همان پا فرود می آید.

تندو – ساق و پا دراز هستند، اما پا روی زمین باقی می ماند.


آموزش تکنیک های رقص باله کودکان در باشگاه اسپین

ویژگی خاص رقص باله

از آن جا که سبک های رقص زیادی وجود دارد، شاید بپرسید علت دوام و پیشرفت باله در دنیایی که گرایشات فرهنگی و علایق در آن همواره رو به تغییر است چیست. باله به فرم اصلی خود وفادار مانده و با این حال هنوز محبوب همه است. محبوبیت باله پیش رقاصان و طرفداران چند علت دارد:

مزایای رقص باله برای کودکان

مزایای فیزیکی باله

باله ورزش خیلی خوبی است اما مزایای فیزیکی بسیاری دارد. در کلاس های باله کودکان طرز درست ایستادن و هماهنگى آموزش داده می شود. کودک از لحظه ایستادن روی میله یاد می گیرد چگونه عضلاتش را درگیر کند، صاف بایستد، و کنترل بدنش را در دست بگیرد.

حالت درست بدن امروزه که کودکان ساعت ها پشت کامپیوتر، موبایل و … می نشینند، اهمیت زیادی دارد! کلاس های رقص باله کودکان سبک زندگی سالم را ترویج می کنند. باله سرگرمی خوبی برای کودکان است اما این فعالیت نفس گیر به قوای جسمانی، انعطاف، و استقامت‌ نیاز دارد. کودکان با فراگرفتن این مهارت ها طی طولانی مدت عادت های سالم یاد می گیرند.

همچنین بخوانید: تاثیر باله و ژیمناستیک در بهبود کف پای صاف در کودکان

فواید رقص باله

مزایای باله برای روان کودکان

باله ورزشی فیزیکی و روحی است. این رقص تمرکز و تفکر نقادانه را پرورش می دهد. باله به کودکان یاد می دهد چگونه دستورالعمل ها را دنبال کرده و چگونه مشکلات احتمالی روی صحنه را شناسایی و حل کنند. به علاوه، رقص باله اعتماد به نفس را افزایش می دهد. یادگیری این رقص سرشار از حس غرور و موفقیت است.

باله به کودکان یاد می دهد حین اجرا روی صحنه راحت باشند و این امر به آنان در دیگر ابعاد زندگی کمک می کند. همچنین به گفته سازمان ملی آموزش رقص باله آگاهی حسی، شناخت، و هوشیارى کودکان را افزایش می دهد. این مهارت ها چه درون استودیوی باله و چه بیرون آن حائز اهمیت هستند.

همچنین بخوانید: فواید باله برای ذهن کودکان و دانش آموزان

مزایای اجتماعی رقص باله

کلاس های باله مهارت های تک تک رقاصان را پرورش می دهد. اما کودکان باید برای بهترین اجرا با یکدیگر کار کنند. بنابراین، کلاس های رقص محلی برای پرورش کار تیمی، همکاری، ارتباط، و اعتماد کودکان است. باله کودکان همچنین دوستی و پیوند ایجاد می کند. کلاس های باله کودکان دورهمی اجتماعی خیلی خوبی است و به کودکان در ایجاد ارتباط خارج از محیط مدرسه کمک می کند. فراگیری مهارت های اجتماعی از سنین پایین آغازگر برقراری روابط سالم در طول زندگی است.

مزایای رقص باله برای بزرگسالان

۱. وضعیت بدن را بهبود می بخشد 

بسیاری از مردم ساعت ها در مقابل نمایشگرها یا در کلاس های درس می نشینند که می تواند عادات بد وضعیتی با اثرات طولانی مدت ایجاد کند. کلاس های باله می توانند به ایجاد وضعیت صحیح روزانه ، بهبود تعادل و هماهنگی کمک کنند و افزایش آگاهی از نحوه ایستادن ، نشستن یا راه رفتن شما در زندگی روزمره کمک می کند.

۲. انعطاف پذیری را بهبود می بخشد

انعطاف پذیری پیش نیاز باله نیست. شما آن را به تمرین منظم بدست می آورید. از آنجایی که باله شامل کشش ایستا و پویا است  انجام هر دو به انعطاف پذیری کلی شما کمک می کند.

۳. ایجاد اعتماد به نفس

باله علاوه بر فواید جسمی می تواند به بهبود سلامت روانی و عاطفی نیز کمک کند. آموزش باله کلاسیک حس غرور و موفقیت را القا می کند که می تواند عزت نفس را افزایش دهد. با بهبود و تسلط بر ترکیب های حرکتی چالش برانگیز ، آنها احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنند که می تواند به سایر بخش های زندگی شما نیز منتقل شود.

۴. هورمون های شادی را آزاد می کند 

در کلاس باله زمانی که بر روی قرارگیری بدن و هماهنگی با موسیقی در لحظه تمرکز می کنید ، میتوانید از استرس های زندگی روزمره فرار کنید. تمرین بدنی باله اندورفین ترشح می کند که در حین و بعد از کلاس احساس خوبی به شما می دهد.

۵. خلاقیت را تحریک می کند

باهوش ترین افراد فوق العاده خلاق هستند و رقصنده ها که می توانند بداهه پردازی های درخشانی را در یک کلاه اجرا کنند ، از همان روز اول مجبور به کشف خلاقیت خود می شوند. علاوه بر این ، باله یک شکل هنری جذاب با قرن ها داستان شگفت انگیز است.

بهترین سن شروع رقص باله چه سنی است؟

اگر به رقصیدن باله فرزندان خود فکر می کنید و آنها نیز علاقه به رقص باله هستند بهتر است بین ۳ تا چهارسالگی ثبت نام را انجام دهید. در این سن ذهن کودک هنوز در حال رشد است و به آنها اجازه می دهد سریعتر از زمانی که کمی بزرگتر هستند سازگار شوند و یاد بگیرند. شروع کلاس های باله پیش دبستانی یا برنامه های باله کودکان می تواند به کودکان خردسال کمک کند تا هماهنگی، تعادل و نحوه کنترل حرکت خود را بیاموزند. کلاس های باله اولیه برای کودکان همچنین به کودکان می آموزد که چگونه دستورالعمل ها را دنبال کنند و راهی عالی برای فعال ماندن و ورزش کردن بدن جوان خود ارائه می دهند.

یادگیری تکنیک ها و نظم و انضباط مناسب برای هر کسی که در مورد باله جدی است بسیار مهم است، و این یک تمرکز کلیدی در دوره های باله کودکان است. تمرینات حرفه ای و عملی بیشتر بعداً در سنین 8 تا 10 سالگی شروع می شود.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی