ورزش نکردن کودکان چه عوارض روحی و روانی برای آنها دارد؟

بیرون آمدن از منزل در هوای خوب و آفتابی، بسیار راحت و دلپذیر است، اما اگر برای ادامه فعالیت در ماه های سرد سال به نیروی محرکه دیگری نیاز دارید، باید بدانید که ورزش کردن همچون، باله، ژیمناستیک، کاراته و کیک بوکسینگ می تواند بر سلامت روانی فرزندان شما تأثیر مثبت بگذارد.

عوارض ورزش نکردن برای کودکان

ایجاد حالتهای افسردگی در دوران کودکی، می تواند در بزرگسالی، تأثیر زیادی بر روان فرد داشته باشد. این امر ممکن است سبب کاهش پیشرفت تحصیلی، تاثیرگذاری بر سلامت جسمانی و کاهش عزت نفس فرد گردد.

به علاوه، کودکان مبتلا به افسردگی، با احتمال بیشتری در مراحل بعدی زندگی خود (بزرگسالی) نیز افسردگی را تجربه می کنند، بنابراین بهتر است بتوانیم آن ها را به ابزارهایی برای مبارزه با افسردگی مسلح نماییم تا در طول سال های نوجوانی خود تندرست و سلامت بمانند.

1. افزایش استرس

در چند دهه گذشته، سطح استرس در دوران کودکی افزایش یافته است، به طوری که امروزه حدود 40 درصد از کودکان، احساس استرس و نگرانی بیش از حدی را تجربه می کنند. استرس طولانی مدت در کودکان خردسال، می تواند بر رشد مغز و رشد فیزیکی بدن موثر بوده و آن را کند یا حتی متوقف نماید.

علاوه بر این، مطالعه و بررسی محققان نشان داده موش هایی که ورزش می کردند، نسبت به موش هایی که فعالیت کمتری داشتند، در کنترل شرایط استرس زا موفق تر بوده اند. ورزش منظم، می تواند پاسخ های مرتبط با استرس را از بین برده و با ترشح هورمون های القاکننده احساس خوب، با آن مقابله کند.

عوارض ورزش نکردن برای کودکان

2. نوسانات خلقی

ورزش نکردن، سبب کاهش احساس تندرستی می گردد. سلامت روان، نقشی حیاتی در یادگیری و زندگی افراد دارد و به کودکان کمک می کند تا از تجربیات روزانه خود لذت ببرند، روابط مثبت و معناداری با دیگران برقرار کنند و مهارت های شناختی و ضروری خود را برای مراحل بعدی زندگی بهبود بخشند.

ورزش های هوازی و شدید، ترشح اندورفین و دوپامین را در بدن تحریک می کنند، که این امر می تواند منجر به بهبود خلق و خوی کودک، رفع اضطراب و کاهش خطر ابتلا به افسردگی گردد.

3. کم خوابی

ورزش نکردن، می تواند بر الگو خواب فرد نیز تأثیر بگذارد. توصیه می شود که کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه، بسته به سنشان بین 9 تا 11 ساعت در شب بخوابند. با این حال، کودکانی که فعالیت کمتری دارند، به احتمال زیاد برای به خواب رفتن و حفظ خواب با مشکل مواجه میشوند.

این کمبود خواب در طول زمان افزایش می‌یابد، و بنابراین، یک ساعت خواب کمتر در طول شب، می‌تواند تقریباً معادل یک شب بی خوابی کامل در پایان هفته در نظر گرفته شود. کمبود خواب می تواند سبب بروز مشکلات تمرکزی، ناسازگاری عملکردی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت و تاخیر در پاسخ دهی گردد. حفظ الگوی خواب منظم و سالم در کودکانی که ورزش می کنند، بسیار راحتتر صورت می گیرد.

مضرات کم تحرکی و ورزش نکردن

4. کاهش عملکرد در مدرسه

ورزش، قدرت مغز را افزایش می دهد و از این طریق سبب بهبود نتایج تحصیلی می گردد. به علاوه، تحقیقات نشان می دهند که داشتن فعالیت متوسط، ​​باعث افزایش عملکرد مغز، بهبود مهارت های ادراکی و عملکرد تحصیلی در کودکان می شود.

ورزش، با افزایش جریان خون ورودی به مغز، در بسیاری از موارد از جمله تمرکز، هوشیاری و مهارت حل مساله تاثیر مثبتی می گذارد. فقدان فعالیت بدنی، به این معنی است که فرزند شما ممکن است این مزایا را از دست بدهد و از پتانسیل تحصیلی کامل خود در مدرسه بهره مند نشود.

5. افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری ها

حفظ وزن سالم و تنظیم فشار خون، بدون داشتن فعالیت بدنی منظم دشوارتر است. کودکانی که اضافه وزن بیشتری دارند، مستعد ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 می باشند.

علاوه بر این، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، در کودکانی که فعالیت بدنی نداشته باشند، تقویت نمی گردد و این امر، خطر ابتلا به شکننده شدن استخوان‌ ها، پوکی استخوان و آتروفی عضلانی را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.ورزش کردن منظم، می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها در حال حاضر و در آینده کمک کند.

فواید ورزش برای کودکان

♒️ ورزش کردن سبب ترشح سروتونین از مغز می گردد، این ماده شیمیایی به تنظیم سلامت روانی فرد کمک می کند.

♒️ فعالیت بدنی، با تحریک ترشح انتقال دهنده عصبی نوراپی نفرین، باعث بهبود خلق و خوی افراد می گردد.

♒️ جوانانی که در ورزش های گروهی شرکت می کنند، مهارت های اجتماعی را یاد می گیرند و اعتماد به نفس بالاتری دارند.

♒️ کودکانی که توانایی های جسمانی خود را پرورش می دهند و مهارت های جدیدی می آموزند، نسبت به بدن خود احساس مثبت بیشتری دارند.

♒️ حین انجام فعالیت های بدنی، حواس کودک از افکار استرس زا و منفی منحرف می گردد.

همه ما زندگی های پرمشغله ای داریم و بهانه جویی برای به تعویق انداختن فعالیت های جسمانی برایمان آسان است، اما ایجاد چند تغییر کوچک در زندگی روزمره، می تواند مزایای بزرگی به همراه داشته باشد.

در این مورد، می توانید هفته ای یک بار فرزندانتان را پیاده به مدرسه ببرید یا به جای آسانسور از پله استفاده نمایید. ممکن است بچه ها از این موضوع استقبال نکنند، اما می توانید با ایجاد یک مسابقه، آن ها را به انجام این کار علاقه مند نمایید. به یاد داشته باشید که ورزش کردن، تنها راه انجام فعالیت بدنی برای کودک نیست.

اهمیت ورزش برای کودکان و نوجوانان

کودکان به ورزش نیاز دارند بنابراین، نکته مهم این است: کودکانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، از نظر جسمی و روانی سالم تر هستند و در مدرسه عملکرد بهتری خواهند داشت. با این حال، امروزه با فراگیر شدن فناوری های مدرن، کودکان تمایل کمتری به انجام فعالیت بدنی دارند و میزان توصیه شده و 60 دقیقه ای از داشتن فعالیت بدنی متوسط تا شدید را رعایت نمی کنند. در واقع، یک مطالعه نشان می دهد که از هر 4 کودک، 3 کودک به اندازه کافی ورزش نمی کنند.

امروزه کودکان و نوجوانان، بیش از هر زمان دیگری، هر روز ساعات زیادی از وقت خود را در مقابل تلویزیون، دستگاه های تلفن همراه و رایانه، به تماشای فیلم، بازی کردن یا استفاده از رسانه های اجتماعی می گذرانند. یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق کودکان به داشتن تحرک، محدود کردن فعالیت‌هایی است که نیازی به داشتن تحرک ندارند.

دستورالعمل انجام فعالیت بدنی کودکان

♒️ کودکان بین 2 تا 5 سال، باید کمتر از یک ساعت در روز به صورت نشسته با صفحه نمایش در ارتباط باشند.

♒️ استفاده از رسانه های الکترونیکی برای سرگرمی، در کودکان و نوجوانان بین 5 تا 17 سال، باید به حداکثر 2 ساعت در روز محدود گردد.

محدود کردن فعالیت های بی تحرک در کودکان، ابتدا می تواند دشوار باشد؛ با این حال، مزایایی که افزایش فعالیت بدنی برای کودک به همراه دارد، ارزش این دشواری را خواهد داشت. به یاد داشته باشید که القای عادات سالم از سنین پایین، کودک را برای زندگی آینده آماده می کند، به خصوص که آن ها مزیت های مرتبط با ورزش و فعالیت بدنی را تجربه می نمایند.

نکاتی برای تشویق کردن کودکان به ورزش

اگر در بلند کردن فرزندتان از روی مبل و حفظ تحرک آن ها مشکل دارید، این نکات را امتحان نمایید:

♒️ فرزندانتان را تشویق کنید تا در انواع فعالیت های متناسب با سن خود شرکت نمایند. ورزش های گروهی و فعالیت های فوق برنامه، برای یادگیری مهارت های مختلف و حفظ فعالیت بدنی کودک بسیار مناسب هستند. در طول تعطیلات مدرسه، فرزند خود را به یک کمپ ورزشی بفرستید و از این طریق به حفظ سلامت روانی و فعالیت بدنی آن ها کمک نمایید.

تشویق کردن کودکان به ورزش

♒️ والدین میتوانند مثال خوبی برای هدایت فرزندتان باشد. خودتان سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیرید و فعال بودن را بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهید. این امر می تواند به اندازه استفاده از پله به جای آسانسور، یا پیاده روی و دوچرخه سواری تا مدرسه، تاثیر مثبتی داشته باشد.

♒️یک برنامه منظم برای داشتن فعالیت بدنی تنظیم کنید. ورزش های تیمی برای این کار بسیار مناسب هستند زیرا تمرینات و بازی های برنامه ریزی شده ای دارند. ثبات، کلید ایجاد عادات خوب است و کودک شما تا بزرگسالی، به انجام این عادت ها ادامه خواهد داد.

♒️مهمتر از همه اینکه سعی کنید این فعالیت ها سرگرم کننده باشند. اگر کودکان از این کار لذت ببرند، به احتمال بیشتری آن را ادامه خواهند داد.


باشگاه ورزشی کودکان اسپین

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

 شماره تماس شعبه : 09129171854

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سایر موضوعات

محبوب ترین مقالات اسپین کلاب

Group 180

باشگاه ورزشی ژیمناستیک و باله اسپین

شما می توانید اسپین را در اینستاگرام با آی دی ESPINCLUB@ دنبال کنید

Group 180

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

تأیید نام‌نویسی به شما ایمیل خواهد شد.

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

تماس با ما