باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

۲۰ مورد که باید قبل از رفتن به کلاس یوگا دانست

در این مقاله مطالعه می‌کنید

یوگا تمرینی هیجان انگیز است و آگاهی درباره آن، مانند آتشی مهار نشدنی در حال گسترش در سرتاسر دنیا می باشد. به نظر می رسد هر کسی بسیار کنجکاو است تا بداند چگونه کلاس یوگا که شامل تمرینات کششی می شود، می تواند یک راه حل برای مشکلات زیادی باشد؟

اگر شما نیز یکی از آن افراد هستید، باید بگوییم که در ادامه این مطلب، در ارتباط با مواردی که باید قبل از رفتن به یک کلاس یوگا بدانید، آمده است، لطفا با ما همراه باشید.

کلاس یوگا

یوگا تمرینی بر مبنای ذهن و بدن است که از اجرای فرمهای بدنی مختلف، کنترل بر روی تنفس، مدیتیشن و ریلکسیشن تشکیل شده است. شما می توانید با رفتن به کلاس یوگا، استرس خود را کم کنید، تمرکز بیشتری داشته باشید، فشار خون خود را کاهش دهید و همچنین ضربان قلب تان را کنترل نمایید.

یوگا تماما درباره دستیابی به بیشترین سطح آگاهی از بدن خود در زمان و مکان است. چه به دنبال یک دگرگونی در خود بوده و یا با توجه به حرکتی خاص در بدن خود علاقه داشته باشید، هنگامی که شروع به انجام دادن یوگا می کنید نسبتا ناخوشایند به نظر می رسد. اما باید برای آن منحنی یادگیری مقداری فضا ایجاد کنید.

یوگا آسان است، تنها کافیست به آن مقداری زمان بدهید. با کمک این آموزش پایه، شما مواردی را یاد می گیرید که باید در اولین کلاس خود انتظار داشته باشید.

یکی از دلایلی که کلاس یوگا در بین مردم رایج شده است، این است که تقریباً همه افراد می توانند حرکات یوگا را انجام دهند، شما می توانید با ثبت نام در کلاس یوگا در تهران ذهن و بدن خود را ورزیده کنید.

برای شرکت در دوره های یوگا باشگاه مدرن کلیک کنید

عضویت در باشگاه

پذیرفتن اصول یوگا

این نکات شما را به وسیله اصولی که نیاز دارید برای شرکت در یک دوره کلاس یوگا آماده می کنند. دانستن چند قانون پایه قبل از ورود به کلاس به شما اعتماد به نفس می دهد.

یوگا به هیچ مورد تجملی نیاز ندارد. تنها چیزی که نیاز دارید لباس هایی آزاد و راحت هستند تا امکان حرکت آزادانه را به بدنتان بدهند. تمامی تمرینات کششی شامل محدوده حرکتی کامل اعضای بدن می شوند. به همین دلیل، لباس ها هم باید به اندازه کافی آزاد باشند تا اجازه انجام حرکات را داده و هم به اندازه کافی اندازه باشند تا در هنگام خم شدن های متعدد سبب ایجاد موقعیت های خجالت آور نشوند.

در صورت سرد بودن هوا می توان یک لباس گرم کن پوشید اما باید مطمئن شد که آن لباس اجازه انجام حرکات مختلف را می دهد. علاوه بر آن، به یک زیر انداز یا تشک خوب یوگا نیز نیاز دارید. با این حال، توصیه می شود تا زمانی که از تصمیم خود برای ادامه یوگا مطمئن نشده اید می توانید از یک زیر انداز ارزان استفاده کنید. هنگامی که عاشق یوگا شدید، بسته به نوع یوگایی که انتخاب می کنید می توانید در خرید یک زیر انداز مناسب سرمایه گذاری کنید.

۲- سر وقت غذا میل کنید

ضروری است تا قبل از انجام تمرین معده و روده ها خالی باشند. باید فاصله ای ۲ تا ۴ ساعته بین آخرین وعده و زمان تمرین ایجاد کرد. تمرین کردن با شکمی پر سبب ناراحتی می شود.

۳- موبایل و کفش خود را بیرون نگه دارید

یوگا باید با پای برهنه انجام شود. یوگا تماما درباره نشستن بر روی زمین و ارتباط آن با بدن است. بنابراین نیازی به کفش وجود نداشته و باید آن ها را در بیرون و داخل جا کفشی قرار دهید.

یوگا نیاز به حضور در لحظه و آگاهی کامل از هر کدام از حواسی دارد که فرد تجربه می کند. زنگ خوردن موبایل نه تنها حواس فرد را پرت می کند بلکه سایر افراد را نیز اذیت می کند. قبل از ورود به کلاس یوگا موبایل خود را خاموش کنید.

۴- به سرعت از انجام یوگا منصرف نشوید

ممکن است عاشق ایده تمرین یوگا باشید اما پس از شرکت در یک کلاس یوگا سر خورده شوید. باید گفت که نباید به سرعت امید خود را از دست داد.

قبل از تصمیم بر نامناسب بودن یوگا، حداقل باید ۳ استودیوی مختلف را امتحان کرد. بخش بزرگی از تمرین نیز به مربی بستگی دارد که انتخاب می کنید تا شما را در مسیر یوگا هدایت کند.

در ارتباط با تمرین

حالا که نگاهی اجمالی به ضروریات یوگا صورت گرفت، ممکن است ایده خوبی باشد تا مواردی را که از یک کلاس انتظار می رود، یاد گرفته و در ارتباط با انتخاب نوع روش یوگا اطلاعات بدست آورد.

۵- خودتان انجام دهید

یوگا بیشترین میزان استراحت را به شما می دهد. این زمانی برای خود شماست. شما باید خودکاوی کرده و بر روی خود به عنوان یک موجود تمرکز کنید. از آنجایی که نیاز به تادیب نفس خود دارید، این کار نیازمند تلاش و تعهد می باشد. در تجربه کردن و آنچه که حسی خوب به شما می دهد غرق شوید تا هر بار که بر روی زیر انداز می نشینید چیزی جدید درباره خود کشف کنید.

۶- اجازه دهید تا آرام باشید

ناراحت کننده است که در تب و تاب زندگی های امروزه، آرام شدن و ریلکس بودن را چیزی تجملی فرض کنیم. استراحت کردن، آرام شدن یا تعادل در زندگی ضروری می باشند. یوگا به فرد کمک می کند تا استرس های گرفتار شده را رها کرده و به آرامش برسد.

همچنین، در صورتی که نیاز به استراحت در بین کلاس ها دارید باید اینکار را انجام دهید. در صورتی که احساس می کنید یک کلاس بسیار خسته کننده است و بدن تان نیاز به یک استراحت دارد، انجام حرکت بالاسانا را مد نظر قرار دهید. هشدار هایی را که بدن تان به شما می دهد نادیده نگیرید.

۷- به نفس کشیدن خود دقت کنید

حرکات و نفس کشیدن ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. تمرکز کردن بر روی تنفس و انجام حرکات به همراه دم و بازدم ضروری است. نفس کشیدن فرد را قادر می کند تا ذهن خود را متمرکز کرده و به بدنش استراحت دهد. به یاد داشته باشید، زمانی که از نفس کشیدن خود آگاهی یافتید، قادر خواهید بود بهتر پیشرفت کنید.

۸- برای انجام یک حرکت خودتان را ترغیب کنید، اما مجبور نکنید.

باید به بدن خود گوش دهید. در حالی که ترغیب خود برای پیشرفت کردن ضروری است، اما در صورتی که بدنتان نه می گوید، باید به آن گوش داده و فورا دست بکشید.

یوگا ورزشی در ارتباط با شکستن محدودیت ها و نرفتن به سمت درد ها می باشد. همچنین، باید به تدریج پیشرفت کنید. نمی توان با یک بار تمرین به حد کمال رسید. در واقع، چنین کاری برای شما مضر است.

ضروری است تا هر حر کت را به صورت کامل انجام داده و با ظرافت تمام از یک حرکت به حرکت دیگر بروید. هر حرکت، حالات  و پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد. در صورتی که یک حرکت را به درستی انجام نداده اید به سراغ حرکت بعدی نروید زیرا باید یک حرکت را به صورت کامل یاد بگیرید در غیر اینصورت یادگیری شما مانند ساختمانی خواهد بود که پی ریزی مناسبی ندارد.

همچنین، به یاد داشته باشید که آسیب دیدن یک واقعیت است و در یوگا نیز اتفاق می افتد. از قوانین پیروی کرده تا این خطرات را به حداقل برسانید.

۹- مقایسه نکنید

نباید خودتان را با دیگر دانش آموزان مقایسه کنید. یوگا تمرینی غیررقابتی است. تمام چیزی که باید از آن ها آگاهی داشته باشید توانایی هایتان می باشند.

هر کسی صرف نظر از سن، تناسب اندام، سلامت و غیره می تواند یوگا را انجام دهد. دانستن این نکته اهمیت دارد که یوگا یک مسیر و نه یک مقصد می باشد. یوگا تماما در ارتباط با اتحاد ذهن، بدن و روح است.

۱۰- یوگا می تواند سخت باشد، اما الزامی برای آن وجود ندارد.

در همه جا افراد مختلفی وجود دارند و در حالی که برخی از آن ها به انجام ورزش های شدید و با ریتم تند تمایل دارند، برخی دیگر ورزش هایی آرام و روان را می پسندند. یوگا مجموعه ای از تمرینات کششی است و بسته به تمایل فرد او می تواند یوگا هایی با ریتم تندتر مانند بیکرام یوگا، یوگای داغ (هات)، یوگای وینیاسا یا آشتانجا و همچنین یوگاهایی با ریتم آهسته تر مانند یین یوگا، آینگار یوگا یا کندالینی یوگا را انتخاب کند. هر نوع یوگایی که انتخاب شود، مزایای بدست آمده همان خواهند بود.

۱۱- نیازی نیست تا کاملا انعطاف پذیر باشید.

ممکن است به دلیل اینکه قوی یا منعطف نیستید کلا از ایده انجام یوگا منصرف شده و انجام دادن حرکت آشتاواکراسانا و یا هر حرکتی که دوست شما می تواند انجام دهد را حتی نتوانید تصور کنید.

قوی و منعف بودن شرط لازم جهت عضویت در یک کلاس یوگا نیست، بلکه افراد در این کلاس ها شرکت می کنند تا این دو مورد را بدست بیاورند. نگران نباشید کسی به شما نگاه نمی کند!

همچنین باید به خاطر داشته باشید که یوگا درباره ظواهر دیداری نیست. یک استودیو معمولی یوگا هیچ گاه آینه نخواهد داشت. زیرا تمرکز فرد باید بر روی چگونگی احساس خود و تمرین کشش باشد و نباید بر روی ظاهر خود متمرکز شود.

بیشتر بخوانید:    همه چیز در مورد یوگا تراپی

در کلاس یوگا آگاه و مراقب باشید.

در اینجا چند نکته احتیاطی بیان شده است. شما باید از همان ابتدا در ارتباط با مشکلات خود شفاف و رو راست باشید. تنها در صورتی مربی می تواند شما را هدایت و یاری کند که از مشکلات شما با خبر باشد.

۱۲- مربی را آگاه کنید.

مربی خود را از آسیب ها و بیماری های خود آگاه کنید تا از داشتن تمرینی ایمن مطمئن شوید. در صورتی که به فشار خون بالا، بیماری قلبی و احساس گیجی ابتلا دارید، باید این موضوع را با مربی خود در میان بگذارید.  این بیماری ها موارد منع شده ای دارند که ممکن است مربی با توجه به آن ها تغییراتی را در یک تمرین خاص به وجود آورد.

همچنین، از آنجایی که در این ورزش تازه کار هستید ممکن است کشش ناگهانی سبب واکنش بدن شما به شکل های متفاوت بشود. هنگامی که سموم بدن تخلیه می شوند ممکن است احساس سبکی در سر یا گیجی داشته باشید. علاوه بر آن، ممکن است یک گرفتگی یا سردردی خفیف را نیز تجربه کنید. این موارد نشانه های خوبی هستند اما با این حال، باید مربی از آن ها آگاه باشد. با کمی تمرین، به حالت قبل باز خواهید گشت.

۱۳- انجام یوگا در حین بارداری و قاعدگی

هنگامی که در دوران قاعدگی خود هستید، بهتر است از انجام حرکات وارونه جهت خسته نشدن بدن خودداری کنید. انجام ورزش در دوران قاعدگی هیچ اشکالی ندارد.

همچنین، در صورتی که باردار بوده و تمایل دارید، در کلاس یوگا ثبت نام کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که از قبل یوگا انجام داده اید، هنگامی که بارداری شما مشخص شد، مربی خود را از این موضوع باخبر کنید. او برخی حرکات را برای شما تغییر خواهد داد تا انجام حرکت راحت شود. روش های آرام سازی و مدیتیشن به دلیل مزایای بسیار آن ها برای مادر و کودک بسیار توصیه می شوند.

اصطلاحات یوگا

دانستن چند اصطلاح پایه در یوگا که ممکن است مربی از آن ها استفاده کند، اهمیت دارد. در اغلب اوقات، شما در کلاسی شرکت می کنید که از مدتی قبل وجود داشته است. به همین دلیل امکان دارد مربی از اصطلاحات خود استفاده کند و در صورت دانستن آن ها سردرگم نمی شوید.

۱۴- آسانا

حرکتی از یوگا است که آسانا نام دارد. این یک کلمه سانسکریت است.

۱۵- تنفس کامل یوگا

تنفس کامل یوگا هنگامی است که دمی عمیق بدون اعمال هر گونه فشار انجام می شود. هوا در ابتدا در قسمت پایینی ریه می رود و سبب برآمدگی آشکار شکم می شود. سپس قسمت میانی ریه ها پر می شوند. این هنگامی است که اطراف دنده ها شروع به باز شدن می کنند. در نهایت هوا قسمت بالایی ریه ها را پر می کند که در این مرحله قفسه سینه به جلو می آید. هنگامی که ریه ها به طور کامل پر شدند باید به آرامی بازدم انجام شده و آرام سازی صورت گیرد. انجام تمامی تنفس ها در طول زندگی مانند تنفسی که گفته شد امری ضروری است. خوشبختانه، یوگا این امکان را به افراد می دهد.

۱۶- پرانایاما

پرانایاما، تکنیک های نیروی حیاتی تنفس یوگی می باشند. این موارد به عنوان ابزار هایی مفید برای مدیریت استرس و آماده سازی ذهن برای مدیتیشن استفاده می شوند.

۱۷- مدیتیشن

می توان با استفاده از مدیتیشن به آرامش ذهنی دست یافت. تکنیک های این تمرین می توانند برای افزایش تمرکز، افزایش مدت زمان توجه و حضور ذهن و آرام سازی کامل استفاده شوند. فرد می تواند به وسیله مدیتیشن به آسانی ذهنی خستگی ناپذیر بدست آورد.

۱۸- یوگا نیدرا

یوگا نیدرا تکنیک دیگری برای دستیابی به آرامش عمیق است. این مورد بر روی سطوح روحی، ذهنی و جسمی کار کرده و به فرد اجازه می دهد تا آرامش درونی خود را عمیق تر و گسترده تر کند. این روشی است که همه ما برای تزریق قطره به قطره آرامش به زندگی های پر از استرسمان از آن استفاده می کنیم.

نتایج یوگا

خوب، تا اینجا در ارتباط با مواردی که باید در مورد کلاس، تمرین و اصول پایه بدانید صحبت کردیم. اما یوگا چه تاثیری دارد؟ در این قسمت، در ارتباط با مزایای این تمرین بی نظیر صحبت خواهیم کرد که بعضی از افراد آن را ((تجلی زندگی)) نیز می نامند.

۱۹- یوگا نه تنها سلامت بلکه کیفیت زندگی را نیز بهبود می بخشد.

اولین و بهترین نکته این است که در تمرین و کلاس یوگا باید صبر داشت. یوگا به صورت یک روزه نتایجی ایجاد نمی کند. تنها پس از یک ماه تمرین کردن است که فرد شروع به دیدن نتایج قابل ملاحظه می کند. اما دیدن نتایج حتمی است که در پایین چند تا از این موارد ذکر شده اند:

  • کاهش استرس
  • بهبود نحوه ایستادن
  • افزایش قدرت و انعطاف
  • تنفس آرام
  • شفافیت افکار
  • افزایش اعتماد به نفس
  • دست یابی به وزن ایده آل
  • افزایش انرژی
  • دستیابی به خوش حالی و آرامش درونی

۲۰- هیچ گاه تمرین خود را بیش از حد جدی نگیرید

هنگامی که جمله ای مانند این گفته می شود به این معنی نیست که این ورزش بدون پایبندی انجام شود، بلکه به این معنی است که باید با لذت این تمرین را انجام داد. از این مسیر طولانی و بدون پایان که در آن انعطاف و فعالیت عضلاتتان را بهبود می بخشید، لذت ببرید.

یوگا یک تمرین غیرفعال نیست. خودتان را در این ورزش رها کنید و  از هر حرکتی که انجام می دهید، لذت ببرید. همگام با پیش روی خود یاد بگیرید، پیشرفت کنید و از همه مهم تر در تمرینات روزانه خود لبخند بزنید.

جدید ترین مقالات ما