باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

فواید ترامپولین برای کودکان

فواید ترامپولین برای کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید

همگی می دانیم که ترامپولین سرگرم کننده و لذت بخش است. کنترل کردن خنده ی خود در حین پریدن این بازی کودکانه بسیار سخت است. اما آیا می دانستید که انجام عادی فعالیت ورزشی ترامپولین، فواید و مزایای مهمی برای سلامتی شما دارد؟ به علاوه، ترامپولین فواید ذهنی زیادی برای کودکان نیز دارد.

در این مقاله به مهمترین فواید ترامپولین برای کودکان می پردازیم:

ترامپولین چیست؟

ترامپولین یکی از محبوب ترین اسباب بازی هایی است که هر کودکی در دوران کودکی خود می خواهد. به زبان ساده ترامپولین یک وسیله تناسب اندام است که می توان از آن برای فعالیت های تفریحی و ژیمناستیک نیز استفاده کرد. از یک پارچه مشبک ضخیم تشکیل شده است که روی یک قاب دایره ای کشیده شده است. پارچه با فنر به قاب متصل می شود و این امکان را به فرد می دهد که بپرد و روی آن بپرد.

سن مناسب برای معرفی ترامپولین به کودکان

اغلب والدین تعجب می کنند که چه سنی برای معرفی کودکانشان به ترامپولین مناسب است. طبق بسیاری از مطالعات، سن مناسب کودکان برای شروع ورزش ترامپولن 6 سال است. قبل از این، بدن آنها به طور کامل رشد نکرده است و استخوان های آنها به اندازه کافی قوی نیستند که بتوانند فشار یا ضربه مکرر پریدن را تحمل کنند. کودکان زیر شش سال ممکن است در ترامپولین آسیب ببینند، بنابراین احتیاط توصیه می شود. با این حال، برخی از مطالعات می‌گویند بچه‌های چهار ساله‌ای که فعال و خوش اندام هستند، می‌توانند زیر نظر بزرگسالان ترامپولین را انجام دهند. برای بچه‌های کوچک‌تر زیر چهار سال، والدینشان می‌توانند به آنها اجازه دهند روی یک ترامپولین کوچک بازی کنند، مشروط بر اینکه تمام اقدامات ایمنی رعایت شود.

مهمترین فواید ترامپولین برای کودکان

مهمترین فواید ترامپولین برای کودکان
  1. سلامت قلب

 تنها ده دقیقه بالا و پایین پریدن روزانه بر روی ترامپولین و افزایش میزان ضربان قلب، ماهیچه‌ی مورد نیاز برای سیستم قلبی عروقی را تقویت می کند. کودکان شما آن قدر سرگرم بازی و پریدن هستند که حتی متوجه نمی شوند که چه فعالیت خوبی را برای قلب های کوچک خود انجام می دهند.

  1. افزایش سطح انرژی

 هنگامی که کودکان شما پرش انجام می دهند، اکسیژن بیشتری در بدن و خون آنها به جریان می افتد. این امر فوراً باعث افزایش سطح انرژی آنها شده و احساس هشیاری بیشتری خواهند داشت. کودکان خود را وادار کنید تا روز خود را پرانرژی شروع کنند!

  1. هماهنگی و مهارت های حرکتی

بسیاری از ما این مورد را درک نمی کنیم که پریدن روی ترامپولین، به سطح خاصی از هماهنگی نیاز دارد (این مورد به کسانی اشاره دارد که احساس افتخار می کنند که به آنها «نامتعادل و ناهماهنگ» گفته نمی شود). این مسئله حتی برای کودکان شما نیز صادق است، زیرا تعادل و هماهنگی خود را به دست می آورند.

پریدن روی ترامپولین باعث ایجاد تغییر مداوم در مرکز ثقل می شود، که کودکان با تغییر موقعیت و حرکات دو جانبه ی خود، سریعاً به آن واکنش نشان می دهند. این امر به معنای ترکیبی از پرش، حفظ تعادل و تمرکز است و به تمامی کودکان کمک می کند تا مهارت های حرکتی، تعادل و هماهنگی خود را به یک باره بهبود بخشند.

ترامپولین برای کودکان
  1. داشتن ذهنی شاد

پریدن حتماً دلیلی دارد که باعث می شود همه، احساس خوشحالی کنند. افزایش گردش اکسیژن باعث آزاد شدن اندورفین می شود که طبیعتاً حال شما را بهتر می کند. بالا و پایین پریدن روی ترامپولین لذت بخش است و راه خوبی است تا کودکان احساس راحتی و آرامش در انتهای روز داشته باشند. تمرکز، سرگرمی و تکرار پرش روی ترامپولین، برای ارتقای مهارت های حسی بسیار عالی است.

  1. افزایش اعتماد به نفس!

برای کودکانی که نسبت به چیزهای جدید و فعالیت‌ های بدنی محتاط هستند، ترامپولین بهترین راه برای ایجاد اعتماد به نفس است. هیچ راه و روش درست یا غلطی برای پریدن روی ترامپولین وجود ندارد (به شرطی که در هنگام پرش مراقب سلامتی خود باشید). بنابراین کودکان موفقیت آنی را تجربه می کنند که شجاعت و اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد.

  1. یادگیری آسان می شود!

از جمله فواید ترامپولین برای کودکان این است که  می تواند به توانایی یادگیری کودکان نیز کمک کند. ترامپولین با آرام کردن کودکان و بهبود تمرکز آنها، می تواند تعامل کودکان در یادگیری را بهبود بخشد. خود ترامپولین نیز می تواند ابزاری موثر و سرگرم کننده برای یادگیری باشد. شمردن اعداد و پرش روی اشکال رنگی و دنبال کردن دستورالعمل ها، تنها برخی از راه هایی هستند که کودکان می توانند از طریق بازی یاد بگیرند.

علاوه بر این، تحقیقات زیادی انجام گرفته است که نشان می دهد فعالیت بدنی می تواند به یادگیری کودکان کمک کند، زیرا به عملکرد شناختی آنها کمک می کند. الگو و مبحث جدیدی به نام «تمرین-یادگیری» نیز پدیده آمده است که دقیقاً همان ترکیبی از تمرین و یادگیری است.

 ترامپولین های جدیدی ساخته شده اند  که دارای فناوری حسگر پیشرفته هستند و به کودکان توانایی انجام طیف وسیعی از بازی های تعاملی را می دهند. این فناوری، کودکانی که در کناره های ترامپولین به پریدن می پردازند را کنترل می کند. به عبارت دیگر، کودکان با پریدن می توانند تکرار کردن، اشکال، رنگ ها، حیوانات، شمارش اعداد، جمع کردن، تفریق کردن و غیره را بیاموزند! این پیشرفت های جدید، فواید فعالیت های ورزشی را با ابزارهای آموزشی ترکیب کرده و یادگیری را لذت بخش می کنند!

یادگیری ترامپولین
  1. داشتن سیستم ایمنی قوی

بالا و پایین پریدن روی ترامپولین برای دفع کردن سموم از بدن بسیار عالی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، زیرا اندام های داخلی بدن را به تحرک واداشته و باعث گردش لنفاوی می شود. ترامپولین سموم را از سلول ها بیرون کشیده و باعث جذب مواد مغذی می شود.

  1. بهبود حالت و وضعیت بدنی

پریدن روی ترامپولین علاوه بر بهبود تعادل کودکان، می تواند وضعیت بدنی آنها را نیز بهبود بخشد. سطح ترامپولین دائماً بالا و پایین می شود و بنابراین، کودکان همیشه باید از مرکز ثقل خود آگاه باشند. تعادلی که کودکان به واسطه ی ترامپولین به دست می آورند، به بهبود تعادل آنها در دیگر فعالیت ها نیز کمک می کند.

  1. تنفس هوای تازه!

همانطور که ترامپولین کودکان را سالم و سلامت نگه می دارد، آنها را وادار می کند که به خارج از خانه رفته و از هوای تازه لذت ببرند. کودکان با پریدن روی ترامپولین و لذت بردن از آن در فضای خارج از خانه (به جای انجام بازی های منفعل در فضای داخل خانه که باعث مشکلات زیادی برای والدین می شود)، می توانند ویتامین دی خود را از آفتاب دریافت کنند.

ترامپولین ها تغییرات زیادی را به خود دیده اند. اکنون ترامپولین های امن تری همچون ترامپولین شرکت اسپرینگ فری وجود دارد که تمامی قسمت های سخت روی سطح ترامپولین را از بین برده است. این چیزی است که باعث می شود ترامپولین شرکت اسپرینگ فری، امن ترین ترامپولین دنیا شود.

عزت نفس را بهبود می بخشد

هنگامی که یک کودک مهارت های جدیدی را در ترامپولین کسب می کند، شروع به کسب اعتماد به نفس می کند که به نوبه خود به تصویر بهتری از خود تبدیل می شود.

بر موفقیت یادگیری تاثیر می گذارد

همانطور که کودکان یاد می گیرند حرکت بدن خود را کنترل کنند، می تواند به آنها کمک کند تا چیزهای دیگری را نیز یاد بگیرند. از آنجایی که ترامپولین کنترل و هماهنگی ماهیچه ها را آموزش می دهد، بسیاری از کودکان با استفاده منظم از ترامپولین، پیشرفت در موفقیت یادگیری خود را مشاهده می کنند.

خطرات و عوارض ترامپولین برای کودکان

ترامپولین در اکثر خانه‌هایی که بچه‌ها دارند رایج است. بیشتر والدین قبل از اینکه به بچه‌هایشان اجازه بازی با ترامپولین را بدهند، از ایمنی ترامپولین اطمینان می‌دهند. در واقع، به دلیل سلامتی و مزایای بسیار زیاد ترامپولینینگ، بسیاری از والدین فرزندان خود را تشویق می‌کنند که ترامپولین را انجام دهند. اما برخی از والدین نیز تعجب می کنند که آیا ترامپولن زدن برای کودکان بی خطر است یا خیر. بله، ترامپولین‌ها برای بچه‌ها بی‌خطر و خوب هستند، مشروط بر اینکه تمام اقدامات ایمنی انجام شود. با این حال، ممکن است آسیب‌ها یا خطرات خاصی برای بچه‌ها در رابطه با ترامپولین وجود داشته باشد. بچه‌های کوچک کنترل کمتری بر نحوه جهش یا مکان فرود دارند، بنابراین ممکن است هنگام سقوط دچار جراحات شوند. اگرچه اکثر ترامپولین ها با اقدامات ایمنی همراه هستند، کودکی که روی ترامپولین می پرد ممکن است به دلیل سقوط آسیب های جزئی داشته باشد.

با این حال، برخی از پزشکان اطفال از استفاده از ترامپولین برای کودکان نوپا جلوگیری می کنند. بدترین خطرات ناشی از صدمات ناشی از سقوط ترامپولین آسیب مغزی، فلج، آسیب های عصبی، شکستگی استخوان، رگ به رگ شدن، ضربه به سر یا مرگ است. بیشتر این موارد زمانی اتفاق می‌افتد که کودک سعی می‌کند طناب بزند یا واژگون شود و روی ترامپولین بیفتد. گاهی اوقات بسیاری از بچه ها با هم روی ترامپولین می پرند و ممکن است در اثر برخورد با یکدیگر یا با قاب یا فنر دستگاه آسیب ببینند. بنابراین، برای جلوگیری از هر گونه آسیب یا حوادث ناگوار و برای اطمینان از ایمن بودن ترامپولین برای کودکان، استفاده ایمن از آن مهم است.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی