باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

تفاوت بین پارکور و ژیمناستیک

تفاوت بین پارکور و ژیمناستیک در چیست؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

ژیمناستیک قبلاً محبوب‌ترین ورزش حرکتی در جهان بود، سپس با آمدن پارکور جایگاه ژیمناستیک به‌شدت متزلزل شد، البته این جایگاه ژیمناستیک نبود که تا حدی متزلزل شد بلکه محبوبیت زیاد پارکور تفاوت زیادی در میزان محبوبیت ژیمناستیک ایجاد کرده است. ورزش‌های پارکور و ژیمناستیک بسیار شبیه یکدیگر هستند زیرا هر دو  آن‌ها ورزش‌های آکروباتیک هستند. با این‌ حال آن‌ها تفاوت‌هایی هم دارند مانند اینکه پارکور بر رسیدن از نقطه A به نقطه B در کار آمدترین شکل ممکن متمرکز است. در ادامه با تفاوت بین پارکور و ژیمناستیک آشنا خواهیم شد.

پارکور حتی چیزهای عجیب ‌و غریبی دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این موارد گاهی اوقات بسیار سرگرم‌کننده هستند. ژیمناستیک ورزشی المپیکی است که در آن هر یک از ورزشکاران باید با انجام و چرخش‌ها و پشتک وواروها نمرات بالاتری از داوران کسب کرده و حریف خود را شکست دهند.

پارکور چیست؟

پارکور ورزش حرکتی نسبتاً جدیدی است که در ابتدا در فرانسه به‌عنوان رشته آموزشی نظامی معرفی شد و اکنون ورزشی است که تمام بچه‌های باحال آن را انجام می‌دهند. در حال حاضر این ورزش حتی در فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه شما هم وجود دارد. نکته اصلی در پارکور این است که در سریع‌ترین حالتی که می‌توانید از نقطه A به نقطه B برسید.

این کار را با دویدن‌، پرش از فاصله‌ها، بالا رفتن از دیوارها (شاید حتی ساختمان‌ها) و پریدن از روی موانع موجود در سر راه خود انجام می‌دهید. در پارکور هم می‌توانید پارکور پشتک بزنید یا چرخش داشته باشید اما این کار همیشه لازم نیست‌، ولی انجام دادن آن باعث می‌شود که پارکور کار بسیار باحال و خفنی به نظر برسید.

ژیمناستیک چیست؟

ورزش حرکتی به سبک قدیمی، ژیمناستیک ورزشی قدیمی است. هزاران سال قدمت دارد، در مقایسه با آن پارکور کاملاً جدید است.

ژیمناستیک از یونانیان باستان آمده (حداقل با توجه به آنچه در اینترنت موجود است) و مانند پارکور‌، برای اولین بار به‌عنوان تمرین آموزشی نظامی استفاده‌شده است.

انواع مختلفی از ژیمناستیک وجود دارید که اگر بخواهید می‌توانید هر یک از آن‌ها را انجام دهید. در اینجا برخی از آن‌ها آورده شده است:

  ژیمناستیک هنری

–  ژیمناستیک ترامپولین

–  ژیمناستیک ریتمیک

و در حال حاضر پارکور هم یکی از رشته‌های ژیمناستیک است‌، بنابراین اگر بخواهید می‌توانید آن را هم به لیست اضافه کنید. ژیمناستیک در مورد آموزش حرکت دادن بدن به روش‌های آکروباتیک است.

یعنی اگر تصمیم دارید تا حرکات ژیمناستیک را انجام دهید و این ورزش را آغاز کنید باید آمادگی شروع انجام حرکات زیادی مانند چرخش و پشتک و وارو را داشته باشید. اما اگر ورزش ژیمناستیک را انجام دهید این‌طور نیست که فقط چرخش و پشتک و وارو داشته باشید. کارهای زیاد دیگری هم باید انجام دهید که به انعطاف‌پذیری و قدرت بدنی بالایی نیاز دارد.

تفاوت بین پارکور و ژیمناستیک

تفاوت‌ بین پارکور و ژیمناستیک وجود دارد اما هر دوی آن‌ها ورزش‌های آکروباتیک و حرکتی هستند. آن‌ها فقط روش‌های متفاوتی برای انجام این حرکات آکروباتیک دارند. آن‌ها همچنین ذهنیت‌های متفاوتی در مورد نحوه انجام این حرکات دارند. 

تفاوت اول: محلی که این ورزش‌ها در آن انجام می‌شوند

♒️ پارکور عمدتاً ورزشی است که در فضای انجام می‌شود و از محیط شهری به‌عنوان زمین تمرین استفاده می‌کند. البته در برخی از جاها سالن‌های ورزشی سرپوشیده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را پیداکرده و در آنجا تمرین کنید اما زمین تمرین پارکور به این مکان‌ها محدود نمی‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مکانی را پیدا کنید که بتوانید پارکور انجام دهید و رفتن به آنجا برای شما راحت باشد.

پارکو چیست

و اگر چاق هستید یا می‌خواهید اندام متناسبی داشته باشید می‌توانید ورزش پارکور را شروع کنید. حتی اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید این کار را انجام دهید نگران نباشید از عهده آن برمی‌آیید و این کار بسیار امکان‌پذیر است. اما گاهی اوقات پیدا کردن مکان مناسب برای تمرین دشوار است زیرا تمرین پارکور در مکان اشتباه می‌تواند شما را درگیر مشکلات امنیتی و پلیس کند.

♒️ ژیمناستیک ورزشی است که در مکان سرپوشیده انجام می‌شود و به تجهیزات تخصصی نیاز دارد. اگر می‌خواهید ژیمناستیک انجام دهید‌، باید یک سالن بدنسازی در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید. هزینه پیوستن به باشگاه ورزشی بسته به اینکه کدام سالن ورزشی باشد متفاوت است. برای انجام پارکور نیازی به عضویت در باشگاه نیست. می‌توانید این ورزش را خارج از باشگاه یا سالن انجام دهید تا رایگان باشد.

تفاوت دوم: اهداف هر ورزش

♒️ پارکور عمدتاً ورزشی غیر رقابتی است که در آن شما و دوستانتان در مکانی دورهم جمع می‌شوید و چالش‌های مربوط به پارکور را انجام می‌دهید. پارکور عمدتاً بر بهبود و افزایش توانایی شما درحرکت در از یک نقطه‌به‌نقطه‌ای دیگر متمرکز است و می‌خواهد برای بهتر شدن در پارکور خود را به چالش بکشید. پارکور ورزش غیررقابتی محسوب می‌شود.

اما مسابقاتی وجود دارد که شما و سایر ورزشکاران پارکور کار می‌توانید در آن شرکت کنید‌، بیشتر افرادی که پارکور انجام می‌دهند تمایل دارند این کار را برای خودسازی و سرگرمی انجام دهند. همچنین قوانین زیادی در مورد نحوه انجام حرکات در پارکور وجود ندارد. می‌توانید فقط هر طور که دوست دارید حرکت آن را انجام دهید بدون اینکه نگران باشید که حرکات شما چطور قضاوت می‌شوند. برخی می‌گویند پارکور صرفاً یک ورزش نیست بلکه شیوه‌ای برای زندگی است.

♒️ژیمناستیک ورزشی رقابتی است که برای انجام دادن آن به‌ طور معمول به باشگاه ورزشی می‌پیوندید و برای حاضر شدن در مسابقه‌ها و رقابت‌ها تمرین می‌کنید. اما از آنجایی‌که ژیمناستیک ورزشی رقابتی است‌، بدیهی است‌ که باید توانایی خود را در انجام حرکت آکروباتیک مانند پارکور ارتقا دهید.

ژیمناستیک هنری

برخی از افراد ژیمناستیک را فقط برای تمرین انجام می‌دهند و قصد رقابت ندارند اما اکثر افرادی که می‌شناسم این ورزش را به‌صورت رقابتی انجام می‌دهند. همچنین قوانین سختی در مورد نحوه انجام حرکات در این ورزش وجود دارد بنابراین این قوانین ورزش ژیمناستیک را به ورزشی بسیار سخت‌گیرانه تبدیل می‌کند.

این قوانین گاهی دست و پای ورزشکار را می‌بندد و اجازه نمی‌دهد تا خلاقیت در او بروز کند زیرا انجام کارهای خارج از قوانین باعث می‌شود که در حین مسابقه نمره کمی از طرف داوران دریافت کند. اما این موارد بدان معنا نیست که ژیمناستیک ورزشی خسته‌کننده است زیرا با انجام این ورزش هنوز هم یاد می‌گیرید که کارهای شگفت‌انگیزی انجام دهید.

کدام رشته برایم مناسب است؟ پارکور یا ژیمناستیک

حالا که می‌دانید پارکور و ژیمناستیک چه ورزش‌هایی هستند و به تفاوت بین این دو آگاه هستید، احتمالاً می‌پرسید که کدام‌ یک را باید بیاموزید. این موضوع کاملاً به شما بستگی دارد‌، اما از آنجا که این وبلاگ در مورد پارکور است‌، مسلماً من پارکور را توصیه می‌کنم.

پارکور ورزشی جدید و تازه است و می‌‌تواند به تغییر دیدگاه شما در مورد محیط شهری کمک کند. همچنین اگر تصمیم بگیرید که این ورزش را مانند من با دوستان خود یاد بگیرید‌، ورزشی کاملاً رایگان خواهد بود. ژیمناستیک نیز گزینه بدی نیست اما با یادگیری و انجام پارکور می‌توانید بیشتر مزایای یادگیری ژیمناستیک را هم به دست آورید.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی