باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

انواع پرش در باله

آموزش انواع پرش در رقص باله

در این مقاله مطالعه می‌کنید

دوست دارید بدانید که در رقص باله چند نوع پرش داریم و هر کدام را چطور باید انجام داد؟ البته که دوست دارید. ممکن است بعد از دیدن یک اجرای زیبای رقص باله با خود فکر کرده باشید که بالرین ها چطور این پرش های فوق العاده را انجام می دهند؟ ما قصد داریم تا کمی کلیت ماجرا را برایتان تعریف کنیم و در نهایت در مورد انواع مختلف پرش ها و اصطلاحات مربوط به پرش‌های باله که ممکن است نیاز باشد بدانید، توضیح دهیم.

انواع پرش در باله

همانطور که می دانیم، باله نیز مانند هر رقص دیگر از مجموعه ای از حرکات حاصل می‌شود. پس از یادگیری فرم اساسی پرش، وقت آن است که حرکت کنید، پیشرفت کنید و راه خود را برای کاوش در همه روشهای مختلف پرش باز کنید.

در باله 5 نوع پرش وجود دارد که به شرح زیر هستند:

پرش در باله

پرش‌های مقدماتی در باله

قبل از رفتن به سراغ پرش های بزرگ در باله و آن پرش های شگفت انگیز که به آسمان می روند، می‌خواهیم پرش های کوچک باله را توضیح بدهیم. پرش‌های کوچک با همدیگر یک روند زیبا را خلق می‌کنند. از پرش های کوچک باله، معروف به پتی آلگرو (petit allegro )، در تمرینات برای کمک به ایجاد تُن موسیقی در فرد، هماهنگی و کارهای سریع و فانتزی استفاده می‌شود.

در صحنه نمایش، از این پرش ها برای خلق تنوع و رقص‌های مربوط به هر شخصیت استفاده می شود. اجازه دهید برخی از این حرکات ریز را بررسی کنیم:

پرش SOUBRESAUT

پرشی مستقیم از پوزیشن پنجم (برای آموزش 5 پوزیشن پایه در باله مقاله آموزش اصطلاحات باله را بخوانید.) درحالیکه هر دو پا و قوس‌ها باز شده باشند. رقاص با شروع حرکت demi plié و رسیدن به نیروی محرکه حرکتی، به سمت بالا در هوا می‌رود. در این پرش، اجتناب از ساییدن پاها به هم ضروری است.

SOUBRESAUT

پرش TEMPS DE POISSON

نام این حرکت، حرکت ماهی است، بسیار لطیفی به نظر می رسد، درست است؟ پرش temps de poisson حرکتی است که بالرین در آن در اوج پرش، پشت خود را خم می کند، در حالی که پاها را کنار هم قرار داده و نقاط حرکت را طوری تلاقی می‌دهد تا حرکتی شبیه دم ماهی شکل بگیرد. سپس با یک پا در حالت demi-plié فرود می آید، در حالی که پای مخالفش به سمت هوا کشیده می شود.

TEMPS DE POISSON

پرش CHANGEMENT

چینجمنت بسیار دوست داشتنی است. پرشی که در آن پاها به سرعت موقعیت خود را تغییر می‌دهند و می تواند بدون تلاش زیاد، که البته در کلام گفته می‌شود، یک حرکت شیک برایمان فراهم کند. با شروع از پوزیشن پنجم، مستقیماً بالا و پایین می پرید و فشار را از حرکت  pliéمی‌گیریم. در هوا، سریع پا را عوض می کنید تا در پوزیشن پنجم قرار بگیرید، در حالی که پای مخالف در جلو قرار بگیرد.

پرش CHANGEMENT

پرش TEMPS DE L’ANGE

این حرکت دقیقاً همان ماهی یا temps de poisson است، با این حال، اگر پاهای خود را در جهت هوا قرار دهید، با نام temps de l’ange شناخته می شود. همه قوانین مطابق با همان حرکت ماهی اعمال می شود.

پرش ÉCHAPPÉ SAUTÉ

این پرش برای فرار از حرکت است. با شروع از پوزیشن پنجم، بالرین شروع به پرش می کند تا یا در پوزیشن دوم یا پنجم در حالت حرکت demi- plié به پایان برسد. هر دو پا با فاصله مساوی از نقطه شروع مرکز اصلی حرکت می‌کنند.

ÉCHAPPÉ SAUTÉ

پرش PAS DE CHAT

یک پرش باله نسبتاً آسان دیگر که بسیار دوست-داشتنی است، PAS DE CHAT یا قدم گربه است. در این پرش ظریف، جهنده و پرشکوه بالرین باید در حقیقت، گربه‌ای را در آغوش بگیرد. با شروع از پوزیشن پنجم، پای جلو با حرکت Retiré عبور می کند در حالی که پای دیگر از کف زمین بلند می شود و همچنین بالا می رود و از طریق Retiré مجدد این پا هم عبور می کند. پای اول همان پایی است که در درجه اول فرود می‌آید و پای دوم در پوزیشن پنجم به آن پا می‌رسد.

PAS DE CHAT

پرش‌های پیشرفته در باله

خوب، ما برخی از پرش های ابتدایی باله را بررسی کردیم. مواردی که شاید بتوان آنها را به راحتی طبقه‌بندی کرد. یا برای یک بالرین آسان است! با این حال، اکنون زمان آن فرا رسیده است که به پرشهای دشوار باله بپردازیم. این حرکات ترفندهایی دارند که حتی برای افراد آموزش دیده نیز مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

صرف نظر از اینکه چقدر در باله حرفه ای باشید، این پرش های پیشرفته می تواند برای شما مشکل باشد. بنابراین بلند شوید، خود را آماده کنید و اگر به کمی اطمینان یا کمی راهنمایی در مورد چگونگی اجرای برخی از حرکت های دشوار نیاز دارید، از مربیان حرفه ای باله باشگاه اسپین کمک بگیرید.

پرش GRAND JETÉ

حرکت Grand Jeté به طرز مشهوری یکی از دشوارترین پرش‌های باله است. این پرشی فوق العاده طاقت فرسا است که لازم است بالرین برای حفظ انعطاف پذیری به طور مداوم کشش خود را حفظ کند. مشکلی که در رابطه با Grand Jeté وجود دارد، این است که فقط چند هفته تمرین نکردن کافی است تا شما به حالت قبلی خود برگردید.

Grand Jeté برای بعضی از بالرین ها بسیار مشکل ساز و استرس آور است، به دلیل اینکه باید با ظرافت خود را به هوا برانید و در عین حال برای یک لحظه در بالای زمین معلق باشید. رسیدن تقریبی به این حرکت کافی نیست، چراکه باید آن را در هوا ببینیم تا پرشی دیده شود که همگی می‌شناسیم.

GRAND JETÉ

پرش TOUR JETÉ

حرکت TOUR JETÉ همان حرکت ژته است اما با اضافه شدن نوعی پیچش کمی دستکاری می‌شود. این حرکت در واقع نوعی Grand Jete را  به جهشی کمی کوچکتر تبدیل می کند که جهت گیری رقصندگان را حفظ می‌کند. در یک نوبت، این حرکت شامل حرکت battement dégagé  پا و سپس در نوبت بعدی شامل fouetté می شود.

بالرین باید با حرکت‌ arabesque پا (حرکتی که در آن یک بالرین روی یک پا (پای پشتیبانی) می ایستد با پای دیگر (پای کار) به صورت کشیده، مستقیم یا پشت بدن قرار بگیرد.) را انجام دهد تا فرود بیاید. گیج کننده به نظر می رسد؟ باید هم این چنین باشد! دلیلی برای اجرای بسیار دشوار آن وجود دارد، اما اگر به آن دست پیداکنید، یکی از زیباترین پرش های باله را یاد گرفته اید.

TOUR JETÉ

پرش CABRIOLE

می‌توان به عنوان یک پرش به حرکت CABRIOLE دست یافت، اگرچه به طور معمول شامل حرکاتی است که می‌توان به آن عنوان یک جهش را داد. با این حال، پس از plié، پای کشیده شده به سمت بالا و بیرون رانده می شود. آن ها همراه هم ضرب می‌زنند تا پای درحال حرکت را حتی بالاتر بفرستند و به دنبال آن بدن نیز از این حرکت پشتیبانی می کند. فرود روی پای تکیه‌گاه اتفاق می افتد.

پرش CABRIOLE

بسیاری از بالرین ها در مورد حرکت CABRIOLE نگرانی دارند. آنها معمولا این سوال برایشان پیش می آید: «آیا وقتی پاهای خود را در حرکت CABRIOLE به هم می‌کوبیم آسیبی به ما نمی‌رسد؟» جواب این است که در حرکت CABRIOLE، پاهای خود را به هم نمی‌کوبید. در واقع ران‌های خود را به هم می‌زنید.

توصیه می‌کنیم یادگیری CABRIOLE را در بشکه‌ای – ترجیحاً محکم که در صورت لزوم بتوانید آن را فشار دهید، شروع کنید. برای رسیدن به CABRIOLE باید توسط ستون فقرات و عضلات شکم خود را بلند کرده و بدن خود را راست کنید. پایین نگه داشتن تیغه‌های کمبرند شانه‌ای به سمت پایین، دقیقاً مانند arabesque بسیار ضروری است. این چنین نمونه‌های پرش های پیشرفته، انواع پرش‌های موجود در باله کلاسیک هستند.

سبکی از باله ترکیبی نیز وجود دارد که به آن باراسل میگوییم. در این ورزش تمام حرکات روی زمین و بصورت نشسته انجام می شود و هیچگونه پرشی در آن وجود ندارد .

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی