باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

فواید باله برای ذهن کودکان و دانش آموزان

فواید باله برای ذهن کودکان و دانش آموزان

در این مقاله مطالعه می‌کنید

قصد داریم شما را با فواید رقص باله آشنا کنیم. رقص باله تنها هدفش رسیدن به قهرمانی در یک رشته ورزشی نیست. فقط تعداد محدودی از رقصندگان باله به دنیای حرفه ای رقص راه پیدا می کنند. اما یادگیری و تمرین هنر باله می تواند بلافاصله، به طور مداوم، و در طول زندگی، از نظر روحی و جسمی، برای یک رقصنده مفید باشد. شاید اگر فقط کمی از فواید رقص باله برای کودکان را بشنوید، تعجب کنید.

یک دانش آموز رقص باید هر هفته (گاهی اوقات چندین روز در هفته) به کلاس برود، و ساعات زیادی را در مدرسه بگذراند، و باز هم مسئول انجام تکالیف درسی، کارهای خانه و غیره باشد. با این وجود، یک رقصنده باله باید با وجود تمام فراز و نشیب ها، چشم اندازی طولانی مدت برای خود ایجاد کرده و به برنامه اش پایبند باشد.

فواید باله برای ذهن و رشد شخصیت کودکان

به نظر می رسد که تقویت احساس انضباط شخصی تنها مزیت باله نیست؛ آموزش باله همچنین برای ذهن و بدن رقصنده مفید است. در ادامه به مواردی که اثرگذاری باله بر آنها اثبات شده است، اشاره می کنیم.

همچنین بخوانید:

فواید باله در پیشرفت در مدرسه

همانطور که ملزومات تمرین باله مهارت های انضباطی را تقویت می کند، همچنین می تواند سبب بهبود درک رقصنده، از هندسه، فیزیک و سایر اصول ریاضی و علوم گردد. دانش آموزانی که در رشته رقص تحصیل می کنند، در  ریاضی به ترتیب نمره بهتری از دیگر دانش آموزان کسب می نمایند. فهم مفاهیم در دبیرستان برای این افراد ساده تر است، زیرا می توانند حرکاتی که در رقص و هماهنگی حرکات به طور عملی انجام می دهند را با دروس تئوری مرتبط نمایند.

فواید باله در بهبود تمرکز

اجرای باله توسط دانش آموزان، مستلزم اجرای ماهرانه حرکات آن است. دانش آموزان می دانند که تنها راه پیشرفت در آموزش رقص، داشتن تمرکز کامل و مداوم بر روی آموزش و اهداف رقصشان است.

توسعه مهارت های تمرکز با توجه جوانترین رقصندگان برای دریافت دستورالعمل ها آغاز می شود. کمی بعد، آن ها روی خم شدن زانوها و صاف کردن آن ها متمرکز می شوند. با پیشرفت رقصندگان، تمرکز برای درک حرکت و آگاهی از قسمت های متحرک بدن بهبود می یابد.

در ادامه، یاد می گیرند که باسن خود را به سمت داخل داده، و لگن را به عنوان یک کاسه در نظر بگیرند و سعی کنند که از این کاسه آب را به جلو یا عقب نریزند، سپس بازوها را هماهنگ کرده و در آخر به موسیقی فکر کنند.

این حرکت فقط شامل پایین و بالا نیست، بلکه به صورت پایین، پایین، پایین، پایین و بالا، بالا، بالا، بالا می باشد. آن ها شمارش موسیقیایی را یاد می گیرند و می آموزند که نسبت به جنبه های بسیار کوچک حرکت، مانند نقطه قرار گیری وزن و سایر قسمت های مرتبط بدن، و چرخاندن سر همزمان با باز کردن بازوها، حساس تر شوند. این امر مستلزم توجه و تمرکز است.

تاثیر باله در افزایش اعتماد به نفس

پذیرش انتقاد سازنده

برای هر کسی، پذیرش انتقاد اغلب سخت است. با این حال رقصنده ها دائماً مورد انتقاد قرار گرفته و یاد می گیرند که نه تنها آن را بپذیرند، بلکه به دنبال آن باشند. آن ها دیگر از انتقاد به عنوان یک تجربه منفی یاد نمی کنند. در واقع، آن ها به سرعت به جایی می رسند، که اگر در کلاس مورد انتقاد قرار نگیرند، احساس بی ارزش بودن می کنند.

تشخیص اینکه نظر دادن افراد درباره شما، درواقع به نفعتان است – توانایی گوش دادن به پیشنهادات و استفاده از آن- آن هم در سنین پایین، هدیه بزرگی ست.

ورزش باله و داشتن اندامی زیبا

باله چیزی فراتر از یک ورزش با حرکات شبیه به رقص و پوشیدن کفش ها و لباس های مخصوص میباشد. در ورزش باله باید بیش از آن چه که فکر میکنید استقامت و تمرین خود را بالا ببرید و از فواید بی نظیر ورزش باله میتوان بهبود طرز ایستادن، افزایش اعتماد به نفس، افزایش انعطاف پذیری، بهبود عملکرد حسی حرکتی، سوزاندن کالری، کاهش استرس و بهبود روابط اجتماعی است.

باله به شما کمک میکند که ژست و استایل بهتری داشته باشید و هر حرکت از این ورزش به هوشیاری نیاز دارد و باید در طول آن بتوانید درست و صحیح بایستید و در این مدل ورزش باید در تمام لحظات شانه ها به سمت عقب باشد و گردن نیز کاملاً بالا قرار بگیرد. افزایش توانایی تعادل در بدن میتواند به طرز وسیعی عملکردهای حسی حرکتی فرد مرتبط باشد و شرکت کردن در یک کلاس باله میتواند عملکرد دو نیمکره مغز را افزایش دهد و ارتباط آن ها با یکدیگر را بهبود بخشد تمرکز برای برطرف کردن اشتباهات در انجام حرکات باله میتواند ذهن شخص را از مسائل دیگر زندگی بردارد و در نتیجه استرس تان را نیز کاهش دهد.

عضو شدن در کلاس باله و تعامل با گروه ها و افراد میتواند زندگی سالم تری را برای فرد بسازد و این مکان بهترین فرصت برای پیدا کردن دوست جدید میباشد همنطور که به تجربه های شما نیز می افزاید ساخت ارتباطات قوی و شاد شما را به انسان اجتماعی تری تبدیل می کند و با بهبود روحیه از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و یا مرتبط با آن رهایی پیدا خواهید کرد.

ورزش باله و داشتن اندامی زیبا

کودک با شرکت در کلاس باله از سنین جوانی برای اجرا در مقابل مخاطب آماده شده و قدرت کافی برای صحبت در مقابل جمع و رهبری یک گروه را به دست خواهد آورد. این مهارت تا آخر عمر برای او ماندگار است و هر چقدر رقصنده جوان در باله پیشرفت کند تراز و کنترل بدن را بیشتر خواهد آورد و این موارد در زندگی روزمره او حائز اهمیت هستند، برای مثال یک کودک بالرین هرگز غوز نخواهد کرد.

انعطاف پذیری یکی از مؤلفه های مهم در پیشگیری از آسیب و درد است و انعطاف پذیری یکی از دستاوردهای مهم کودک در کلاس باله به شمار می آید که کودک سالها از فواید آن بهره خواهد برد.

یادگیری، تمرین و اجرای رقص باله سرگرمی خوبی است. در این کلاس رقصندگان جوان این فرصت را دارند که خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. پتانسیل های خود را آزمایش کنند و به سمت یک هدف مشتکر بروند، شادی رقص در تمام طول عمر با آنها خواهد بود.

حرکات تمرکزی در باله

تاثیر باله در افزایش اعتماد به نفس

واضح است که هرچه سطح دانش آموز در اجرای تکنیک ها و داشتن مهارت، پیشرفت کند، اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت. گرچه دانش آموزان کوچک تر، نمی توانند بار خودآگاهی را تحمل کنند، اما نوجوانان و بزرگسالان ممکن است به خاطر وجود ترس از انجام اشتباه کارها و احمق به نظر رسیدن در چشم دیگران، نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. به همین دلیل، به دانش آموزان توصیه می شود که با شجاعت وارد کلاس شوند.

یادگیری نحوه انجام یک حرکت مدتی طول می کشد، و ایستادن و انجام حرکت در حالی که بداند هنوز قادر به انجام آن نیست، مقداری شهامت می خواهد. با این وجود، تنها راه یادگیری یک حرکت، این است که چندین هزار بار آن را به طور ناقص انجام دهید.

شجاعت امتحان کردن چیز های جدید را داشته باشید و بپذیرید که اشتباه کردن اشکالی ندارد. نیازی نیست از ابتدا کامل باشید. شما راه درازی در پیش دارید و باید برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید. چنین شجاعتی یک عنصر اساسی برای اعتماد به نفس است که در همه جنبه های زندگی یک رقصنده، نفوذ خواهد کرد.

تاثیر باله در بهبود تمرکز

فواید باله در بهبود مهارت های اجتماعی

بیشتر دانش آموزان در مدرسه، علی رغم اینکه در مدارس دانشگاهی یکسان تحصیل نمی کنند، از طریق رقص با یکدیگر پیوند برقرار کرده و رقیب رقص همدیگر می شوند. همه دانش آموزان با همکلاسی های خود در مدارس رقص دوستی نزدیکی برقرار می کنند. کلاس ها، زمینه های مناسبی برای ایجاد روابط دوستانه هستند.

اگرچه دانش آموزان مجاز نیستند در کلاس با یکدیگر صحبت کنند، اما هنوز هم کلاس، یک محیط کاملاً اجتماعی، مبتنی بر تقسیم تجربه ها و یادگیری روش های متفاوتی برای دوستی است.

کلاس های باله رفاقت را بین کودکان تقویت می کنند، زیرا دانش آموزان یک رقص، اهمیت کار گروهی و این که هر کسی در تیم نقش خاصی ایفا می کند را، یاد می گیرند. تحقق این امر در هر مرحله از یادگیری باله، با اجرای قوانین بسیار سختگیرانه آداب معاشرت، تسهیل می شود.

بدیهی است که دانش آموزان در این مدارس رعایت نوبت را یاد می گیرند و می آموزند که همیشه نفر اول برای انجام حرکات نیستند. به آن ها آموزش داده می شود که شما، مهمترین فرد کلاس نیستید و باید وقتی دیگران کار خوبی انجام می دهند، برایشان خوشحال باشید.

بهبود مهارت های اجتماعی

فواید رقص باله برای تقویت حافظه

به خاطر سپردن ترکیبات و رقص ها به صورت هفتگی، کاملاً توانایی های حافظه را تقویت می کند. هرچه رقصنده مهارت بیشتری در انجام حرکات خود داشته باشد، معلم کمتر مراحل و ترکیب ها را به او نشان می دهد، و این مسئله باعث می شود که دانش آموزان بسیار با دقت به حرف های معلم خود گوش دهند.

به علاوه، با پیشرفت دانش آموز در کلاس، ترکیبات رقص پیچیده تر و طولانی تر می شوند. در این هنگام دانش آموز باید توانایی تشخیص الگوها را پیدا کند. توانایی حفظ و شناخت الگوها یک “مهارت زیبا و مهم” است که با ایجاد مسیرهایی در مغز، روشی کاملاً متفاوت برای یادگیری و استفاده از مغز را امکان پذیر می کند.

مزایای جسمی رقص باله

وضعیت بدن، انعطاف پذیری و هماهنگی، از طریق سخت کوشی و حضور منظم در جلسات رقص بهبود می یابد. همه ما در زندگی محدودیت های جسمی متفاوتی را تجربه می کنیم، اما همیشه می توانیم برای بهبود شرایط فعلی خود تلاش کنیم.

رقص با تمرکز روی این مسائل، می تواند آن ها را بهبود بخشد. باله، به طور خاص، آگاهی مناسبی از فرم بدن، حالت آن، تعادل و لطافت حرکات  را به فرد می دهد. مزایای بهبود وضعیت بدنی، مستقل از سالهایی که برای انجام چنین فعالیت هایی صرف شده است، می باشد.

آموزش باله فواید خود را در سنین پیری، هنگامی که غالب افراد کمر درد را -که به حالت بدن مرتبط است- تجربه می کنند، نشان می دهد. حالت قرار گیری بدن در باله، به یک عادت برای فرد تبدیل می شود. او به این که شما چه کسی هستید و چگونه حرکت می کنید، مرتبط است.

این، مزیتی ست که تا هنگام پیری، زمانی که همه آدم های اطرافتان به مشکلات حرکتی دچار شده اند، متوجهش نمی شوید. همچنین، آگاهی رقصنده ها از بدنشان، درک این نکته که از نظر جسمی چه چیزی را تجربه می کنند و چگونه باید آن را بهبود بخشند، را برای آن ها آسان تر می نماید.

سبک زندگی سالم با رقص باله

ذات سخت گیرانه آموزش باله، نوعی سبک زندگی را به افراد تحمیل می کند. به عنوان مثال دانش آموزان حرفه ای تر، مراقب غذا خوردن خود هستند، آب کافی مصرف می کنند و خواب کافی دارند. آنها مراقب وسایل خود هستند و در زندگی نیز، مسئولیت پذیرند.

کسی که در یک رشته خاص به صورت حرفه ای فعالیت دارد، وقت و فرصتی برای انتخاب های ناسالم ندارد، زیرا اوقاتش غالبا در مدرسه، کلاس ها یا خواب سپری می شود. به علاوه رقصندگان عموما ترجیح می دهند با رقصندگان دیگر، و افرادی که زیاد به مصرف مواد مخدر و الکل فکر نمی کنند، معاشرت نمایند همچنین اکثر رقصندگان، سیگار نمی کشند.

سبک زندگی رقصنده باله

بدیهی است که فواید رقص باله بی شمار، بسیار گسترده و فراتر از تجربه واقعی رقص است. شرکت در یک کلاس باله به صورت هفتگی، به طور مداوم، به زندگی دانش آموزان هدف و جهت می دهد و به آنها می آموزد که نه تنها در برابر خودشان، بلکه درمقابل دیگران نیز پاسخگو باشند. این امر، یک تجربه از فوق العاده یادگیری، برای رقصندگان در هر رده سنی، به همراه دارد.

بنابراین به نظر می رسد که رقص باله شما را برای مدت بسیار طولانی متناسب، سالم و جوان نگه می دارد! برای داشتن اندامی زیبا، هوشی سرشار و لذت بردن از شادی ها شما را در کلاس هایمان خواهیم دید!

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی