باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

مقابله با بلوغ به عنوان یک رقصنده

مقابله با بلوغ به عنوان یک رقصنده

در این مقاله مطالعه می‌کنید

تحولاتی که در دوران بلوغ اتفاق می افتد، شامل برخی از اساسی ترین تغییرات هستند. بلوغ، به دوره ای از تغییرات سریع که منجر به بلوغ جسمی و تولید مثلی می شوند، اشاره دارد، از جمله افزایش قد و وزن، تغییرات در تجمع و توده چربی و همینطور بخش عضلانی بدن (بخش فاقد چربی)، ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه (مثل رشد سینه ها) و تغییر در تناسب اندام ها.

مذاکره کردن درباره پیامدهای تغییرات فیزیکی و روانی این دوران، چالش برانگیز است و در عین حال فرصتی را برای رقصندگان فراهم می کند تا در زمینه های آموزشی دیگر، پیشرفت کنند. در ادامه مطلب، مقابله با بلوغ به عنوان یک رقصنده را توضیح خواهیم داد.

تحولات دوران بلوغ

چالش های فیزیکی:

برخی از چالش ها، ناشی از تغییرات فیزیکی هستند. یک اتفاق کلیدی در دوران بلوغ، جهش رشد است که زمان شروع تا پایان آن، حدود ۳ سال است. این مساله شامل رشد قد و وزن است و پیامدهای زیادی برای بدن دارد. زمان شروع این تغییرات به جنسیت بستگی دارد، به طور متوسط دختران ۲ سال زودتر از پسران به بلوغ می رسند.

حداقل زمان شروع این تغییرات برای دختران ۱۲ سالگی و برای پسران ۱۴ سالگی است. رقصندگان نوجوان، معمولا دچار تاخیر در بلوغ هستند، هرچند که رقص مستقیما باعث این تاخیر نمی شود. تغذیه نامناسب، موازنه منفی انرژی (NEB) و ژنتیک همگی بر زمان شروع بلوغ، تاثیر دارند.

تغییرات فیزیکی اساسی بدن مانند افزایش قد، چربی بدن و توده عضلانی به روش های مختلف بر عملکرد فیزیکی بدن تاثیرات موقتی قابل توجهی دارند. رشد سریع اندام ها می تواند تعادل، هماهنگی و انعطاف پذیری بدن را مختل کند.

  • با رشد بدن، استخوان ها قبل از بافت های نرم بدن رشد می کنند، که باعث بروز خطرات و آسیب های بیشتر و همینطور از دست رفتن موقتی انعطاف پذیری بدن، می شود.
  • رشد سریع اندام ها، تاثیرات منفی بر آگاهی شما از محل قرارگیری دست ها و پاهایتان دارد و می تواند مرکز ثقل بدن را تغییر دهد. از این رو باید برای بازیابی تعادل و هماهنگی خود، مرکز ثقل بدنتان را مجددا تنظیم کنید.

این تغییرات بر روی برخی از حرکات اصلی رقص تاثیر می گذارند. به عنوان مثال، کاهش قدرت و انعطاف پذیری منجر به کشش کمتر ساق پا و کاهش تعادل خواهد شد و همچنین کاهش هماهنگی، بر روی پیروت ها (Pirouette) و موقعیت های تعادلی اثر می گذارد و با کاهش کنترل فنی بدن، خطر آسیب به بدن افزایش می یابد.

چالش های فیزیکی رقص

چالش های روانی و محیطی:

چالش ها، فقط فیزیکی نیستند. اینکه چگونه خود را با تغییرات دوران بلوغ وفق می دهیم و چگونه می توانیم این تغییرات را در رقص خود درک و مدیریت کنیم، مهم است. گاهی اوقات، تغییرات طبیعی و نرمال بدن که مرتبط با بلوغ هستند در رقص، منفی قلمداد می شوند.

هر چند ممکن است، ویژگی هایی مانند رشد سینه ها، بزرگ تر شدن باسن و افزایش توده چربی، تهدیدی برای آرزوهای شما در زمینه رقص باشند، اما در واقع مشکلی نیستند و فقط بخشی از پروسه رشد طبیعی بدن هستند.

سنی که در آن بلوغ اتفاق می افتد، همه چیز را پیچیده تر می کند، زیرا اغلب مصادف است با زمانی که اکثر رقصندگان تمرینات جدی خود را شروع می کنند، هر هفته ساعات بیشتری تمرین می کنند و این تغییرات، باعث ایجاد چالش های فیزیکی در تمریناتی مانند پوینت (Pointe) می شود.

علاوه بر پیامدهای فیزیکی، تغییرات دوران بلوغ می توانند بر سلامت روان، مانند اعتماد به نفس و انگیزه شما نیز اثر بگذارند.

 پیامدهای حاصل از بلوغ علاوه بر تاثیر بر سلامت روانی و ترک تحصیل، ممکن است بر شرکت کردن در فعالیت های بدنی همچون رقص، که در آن فشار زیادی برای رعایت چارچوب ها و اصول و همینطور سازگاری سریع با تغییرات فیزیکی وجود دارد، بیشتر باشد. برای مقابله با بلوغ به عنوان یک رقصنده چه باید کرد؟

 پیامدهای حاصل از بلوغ

نکات مهم در مواجه با برخی از چالش ها:

  1. فراموش نکنید که این تغییرات موقتی هستند!

به یاد داشته باشید که تغییرات در انعطاف پذیری، تعادل و هماهنگی همگی موقتی هستند و پس از اتمام دوران بلوغ، برطرف خواهند شد.

  1. پشتکار داشته باشید.

در طول دوران جهش رشد، ممکن است احساس پس رفت داشته باشید، یا احساس کنید آنطور که می خواهید پیشرفت نمی کنید. همه این ها، حل می شوند و در نهایت به حالت عادی برمیگردید، بنابراین روحیه خود را حفظ کنید.

  1. خودتان را دیگران مقایسه نکنید.

زمان شروع بلوغ و تغییرات مرتبط با آن، بین نوجوانان همسن و سال حدود ۵ سال تفاوت دارد. بنابراین مواردی همچون انعطاف پذیری بدن خود را با دیگران به خصوص در این دوران، مقایسه نکنید.

  1. با خود مهربان باشید.

برای پیشرفت در این دوران، انتظارات غیر واقعی از خود نداشته باشید. انتظاراتتان را متناسب با بدنتان که در حال تغییر است، تنظیم کنید و مطمئن شوید که در صورت امکان به خود زمان کافی برای استراحت می دهید و به جای افزایش انعطاف پذیری بدن، بر روی حفظ آن تمرکز می کنید.

  1. برای مذاکره درباره تغییرات، پیش قدم شوید.

مذاکره درباره تغییرات قابل مشاهده تر، همانند رشد سینه ها دشوار است، به ویژه زمانی که شما مجبور به پوشیدن لئوتارد و جوراب شلواری و رقص در مقابل آینه می شوید. این ها همه مراحل طبیعی رشد هستند، در حالیکه در محیط رقص می توانند «بیگانه» به نظر برسند.

نکات مهم در مواجه با برخی از چالش ها

احساس خودآگاهی را با خود تمرین کنید، سعی کنید در صورت امکان دور از آینه تمرین کنید، و با معلم یا دوستان خود درباره گزینه های دیگری برای لباس رقص صحبت کنید. پس از آن متوجه خواهید شد که بسیاری از هم سن و سالان شما نیز با این مسائل درگیر هستند.

  1. بر روی آموزش های دیگر در این دوران تمرکز کنید.

بر روی جنبه های دیگر همچون موسیقی، هنر و همچنین تلاش برای حفظ تکنیک های خود، تمرکز کنید. این مساله به شما امکان پیشرفت می دهد، زیرا شما بر پیشرفت روی جنبه های دیگر آموزشی که در این دوران واقع بینانه هستند، تمرکز می کنید.

  1. بر احساس ناشی از حرکات تمرکز کنید، نه اینکه چطور به نظر می رسند.

در این دوران، به جای تمرکز بر ظاهر حرکات و مقایسه خود با دوستانتان یا خودتان پیش از این دوران ، بر احساس ناشی از این حرکات و بر روی خود حرکات تمرکز کنید.

مزایای بلوغ بر آموزش رقص:

اگرچه بلوغ می تواند تاثیرات منفی زیادی در رقص داشته باشد، اما فواید زیادی نیز دارد. هم پسران و هم دختران در دوران نوجوانی، افزایش قدرت، توانایی، سرعت، چابکی و استقامت را تجربه می کنند. از این رو در این زمان می توانند به موفقیت های زیادی دست یابند.

قدرت و توانایی بیشتر، می تواند برای رقص مفید باشد، مانند ایجاد قدرت و توانایی بیشتر در انجام حرکات بزرگی همچون آلگرو (Allegro). افزایش توانایی می تواند هم از نظر زیبایی و هم فیزیکی، مفید باشد. از نظر روانی نیز، تاثیرات زیادی بر روی رقص دارد. دو زمینه کلیدی رشد در دوران نوجوانی، شامل زمینه های شناختی و عاطفی است.

رشد شناختی به نحوه درک مسائل و منطقی رفتار کردن در مقابل آن ها، اشاره دارد. رشد در این جنبه ها، بیشتر به سن و تجربه افراد مربوط می شود تا بلوغ فیزیکی آن ها. رشد عاطفی، به افزایش تمایل به تجربه کردن انواع خاصی از تجربه های عاطفی به ویژه هیجان، مربوط می شود.

جدید ترین مقالات ما