فیگور اسکیتینگ چیست؟ (سیر تا پیاز، از مبتدی تا المپیک!)

0

فیگور اسکیتینگ، همان اسکیت روی یخ می باشد که برای تبدیل شدن به یک فیگور اسکیتر رقابت المپیک یک تعهد تمام وقت و سالانه می خواهد. این یک وظیفه درازمدت است که معمولا نیاز به حداقل ۱۰ سال آموزش شدید دارد. اگر واقعا از ورزش لذت ببرید، اشتیاق شما می تواند این سختی را برای شما آسان کند.


📌 آمادگی برای فیگور اسکیتینگ در المپیک

 

✅شروع به موقع

چنانچه علاقه مند به فیگور اسکیتینگ در سطح المپیک هستید، باید این ورزش را از کودکی آغاز کنید. اگر چه عده بسیار اندکی از فیگور اسکیترها مانند جانی ویر، فعالیت خود را از اواخر نوجوانی آغاز کردند، اما این موارد بسیار نادر هستند.

اسکیت بازهای بسیاری از ۵ سالگی شروع به فعالیت می‌ کنند، اما در سنین ۷ الی ۱۲ سالگی نیز اسکیت بازهای موفق وجود دارند.

پیست اسکی

✅انتخاب پیست اسکیتینگ‌

برای تمرین مرتب و منظم باید پیست اسکیتینگ‌ را در منطقه خود انتخاب و برای تمرین از آن استفاده نمایید. اسکیت بازان ممتاز هر روز به طور تقربی ۳ الی ۵ ساعت روی یخ و ۲ الی ۳ ساعت خارج از یخ تمرین می‌ کنند.

چنانچه می ‌خواهید به یک اسکیت باز در سطح المپیک تبدیل شوید، باید مواردی که پیست اسکی به شما ارائه می ‌دهد را مد نظر قرار دهید.

✅شرکت در تیم نوجوانان و حرفه ای ها

در آخر باید اذعان داشت پیدا کردن مربی حرفه ای و تحت تعلیم وی قرار گرفتن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر روز برای یک الی دو درس منحصر به فرد برنامه ریزی نمایید. شروع با درس های گروهی بسیار مناسب است، اما توصیه می ‌شود مربی را پیدا کنید که چند بار در روز مانند قبل و بعد از مدرسه به شما آموزش دهد.

بسیاری از اسکیت بازان المپیک تحت تعلیم بیش از یک مربی هستند. یک مربی برای حالت و جنبه اجرا، مربی دیگر با توجه به سطح ورزشکار، برای مهارت و پرش.

به دنبال یک رهبر گروه باشید، زیرا اسکیت باز نیازمند فردی است که با کلیه قوانین و محدودیت های مجاز اسکیت و همچنین محدودیت هایی که وی در آن ها مهارت دارد، آشنایی دارد.

معلم خصوصی

فراموش نکنید که یک برنامه خوب می ‌تواند موفق شود اما یک رهبر خوب می ‌تواند این موفقیت را تضمین کند. علاوه بر این یافتن یک مربی حرفه ای که در زمینه یوگا و آموزش شخصی مهارت دارد، می ‌تواند باعث هدایت شما در فعالیت هایی که موجب پیشرفت شما می ‌شود، گردد.

یافتن مدیر برنامه خوب نیز در سامان دادن به کارهای اداری مورد نیاز برای مسابقات بسیار مؤثر است. چنین شخصی در صورت مشهور شدن ورزشکار مصاحبات مطبوعاتی وی را تدارک می‌ بیند و همچنین وی را در جریان زمان ‌بندی مسابقات قرار می ‌دهد.

✅در چه زمینه ای از فیگور اسکیتینگ علاقه مند هستید

رقابت ها در سطوح مختلف فردی، دو نفره و آیس دنسینگ یا رقص روی یخ وجود دارد. آیس دنسینگ بر اساس مراحل بسیار جزئی و آهنگ موسیقی است و برای افرادی مناسب است که دارای توانایی موسیقیایی بوده و در چرخش ها مهارت دارند.

آیس دنسینگ به دو صورت فردی و مشترک قابل اجرا است اما در مسابقات المپیک فقط به صورت دو نفره پذیرفته است. اگر می ‌خواهید به صورت مشترک یا آیس دنسینگ فعالیت کنید باید به دنبال یک هم رقص برای خود باشید.

✅تمرین

اساساً فیگور اسکیتر های رقابتی، شش روز در هفته تمرین می‌ کنند که برای شرکت در مسابقات المپیک باید همچنین بیشتر تمرین کرد. برای روزهای استراحت نیز توسط مربی خود برنامه ریزی نمایید زیرا این روزها به میزان روزهای تمرین حائز اهمیت هستند.

تمرین

✅پیوستن به باشگاه

زمانی که برای رقابت فراتر از سطح مهارت های اساسی آمادگی داشته باشید باید به عضویت یکی از باشگاه های فیگور اسکیتینگ در بیایید. برای پیوستن نیز باید به دنبال سازمان های رسمی دارای صلاحیت در منطقه خود باشید.

✅رقابت

 برای شرکت در بازی‌ های المپیکی باید ابتدا صلاحیت شرکت در تیم های المپیکی را داشته باشید. صلاحیت داشتن به معنای کسب رتبه اول تا سوم در مسابقات ملی کشور خود است.

فعالیت خود را ابتدا با مسابقات محلی آغاز کرده و با کسب تجربه راه خود را دنبال نمایید. ترتیب مسابقات به صورت ناحیه ای، منطقه ای، بخشی و ملی است.

 

📌 آمادگی فیزیکی برای فیگور اسکیتینگ

 

✅ انجام حرکات کششی قبل و بعد از ورزش

نرمش و گرم کردن مانع آسیب دیدن، کاهش انبساط عضلات و بهبود حرکات می ‌شود. مدت نرمش بین ۵ الی ۱۰ دقیقه یا زمانی که فرد شروع به عرق کردن می ‌کند، است.

✅ ورزش مستمر

 زمانی وارد این رشته ورزشی شدید، باید قسمت اعظمی از وقت خود را به آن اختصاص دهید. از این رو باید موارد زیر را همواره مد نظر قرار دهد.

  • فیگور اسکیتر باید چگونگی پرش، سرخوردن، چرخش و توقف را بداند.
  • وی همچنین باید روی تعادل، هماهنگی، چابکی، انعطاف پذیری و سرعت کار کند.
  • بر انجام تمرینات روزانه بر روی یخ و خارج از آن نیز باید تمرکز کند.

تغذیه سالم

✅ برنامه غذایی سالم

 ورزشکاران از آنجا که کالری بسیاری را می سوزانند باید سوخت مورد نیاز بدن خود را از طریق مواد غذایی سالم تأمین نمایند. به همین دلیل موارد زیر از جمله مواردی هستند که ورزشکار باید در برنامه غذایی خود به آن ‌ها توجه کند.

  • از نوشیدن آب فراوان و خوردن صبحانه هرگز نباید غافل شد.
  • از میزان کلسیم، آهن و ویتامین دی بدن خود باید اطمینان حاصل کرد.
  • از مصرف شکر و نمک زیاد باید پرهیز نمود.
  • میوه و برخی سبزیجات را به صورت آبمیوه، گوشت و ماهی را به شکل کبابی و سبزیجات را به صورت بخارپز مصرف نمایید.

✅ هماهنگ با آهنگ موسیقی تمرین کنید.

 آشنایی با آهنگ موسیقی و رقص باله جزئی از فیگور اسکیتینگ حرفه ای است. موسیقی را به سلیقه خود و بر اساس قوانین انتخاب موسیقی مناسبتی که برای آن آماده می ‌شوید، انتخاب کنید.

✅ خواب کافی

اسکیت بازهای جوان باید حداقل ۱۰ ساعت در شب بخوابند. بدن نیازمند زمانی برای رفع خستگی و تقویت ذهنی و فیزیکی است.

✅ ثبت نام در کلاس های متمم

فیگور اسکیترها معمولاً در کلاس های متمم مانند یوگا و باله شرکت می‌ کنند. یوگا باعث تقویت تعادل و پیلاتس برای کشیدن عضلات بسیار مؤثر هستند.

شکست خوردن

✅ زمین خوردن خود را مدیریت کنید.

 اسکیت بازان اغلب زمین می‌ خورند اما یک مربی خوب می ‌تواند به شما آموزش دهد چگونه زمین خوردن خود را مدیریت کنید.

 

📌 بررسی شرایط برای فیگور اسکیتینگ

 

✅ وضعیت مالی

 در ابتدا باید در نظر داشت که آیا خانواده از استطاعت مالی کافی برای پرداخت هزینه ها برخوردار است یا خیر. به طور دقیق نیز نمی‌ توان پیش بینی کرد چه مقدار هزینه برای این رشته کافی است. برخی هزینه ها می ‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • تدریس خصوصی
  • اسکیت و لباس
  • هزینه پیست
  • هزینه های مسافرت

✅ فشار بالا

فیگور اسکیتینگ حرفه ای مستلزم تمرین و رقابت سخت است. از این رو برای تحقق رویا خود باید آمادگی اختصاص زمان زیاد به این ورزش را داشته باشید.

باشگاه ورزشی ژیمناستیک ریتمیک و اسکیت نمایشی اسپین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.