باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

خواص عسل گشنیز در طب سنتی

خواص عسل گشنیز در طب سنتی

در این مقاله مطالعه می‌کنید

عسل گشنیز یک ماده غذایی است که به تازگی تولید شده است؛ گیاه گشنیز از سرزمین های اروپای شرقی و خاورمیانه نشأت می گیرد و اخیراً در ایتالیا نیز کشت می شود. این نوع عسل تقاضای بسیار زیادی در بازار دارد و در بخش های مختلفی مانند آشپزی و درمان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مطلب، خواص عسل گشنیز در طب سنتی را توضیح خواهیم داد.

گیاه گشنیز

گیاه گشنیز

گشنیز نوعی گیاه دارویی است که از نظر ظاهری به گیاه جعفری شباهت دارد. این گیاه دارای برگ های سبز و گل های کوچک سفید است که مانند یک ساختار چتری رشد می کنند. با اینکه زنبورهای عسل به گیاه گشنیز علاقه ی بسیاری دارند، عسل گشنیز بسیار کمیاب است.

این بدان علت است که شهد این گیاه به شدت تحت تأثیر شرایط آب و هوایی است و معمولاً در فواصل زمانی ۵ یا ۶ سال تولید می شود. در نتیجه، یافتن شهد گشنیز برای زنبورها کار بسیار دشواری است، به همین دلیل، تولیدات آن تقاضای بسیاری دارد. همچنین، فرآورده های گشنیز چندان گسترده نیستند و پیدا کردن آن کار دشواری است. طعم عسل گشنیز بسیار خاص بوده و خواص مفید آن گستردگی بسیاری برای افراد دارد.

تاریخچه گشنیز

گشنیز یکی از قدیمی ترین گیاهان موجود است. منشاء آن حتی به تمدن مصر باستان نیز می رسد. نام این گیاه در انجیل ذکر شده و دانه های آن در مقبره های فراعنه به عنوان نشانه ی خوش شانسی و ثروت مورد استفاده قرار می گرفته است. حتی رومیان باستان نیز از آن به عنوان گیاه دارویی و چاشنی برای شیرین کردن غذاها استفاده می کردند.

طعم عسل گشنیز

طعم عسل گشنیز را می توان در دو کلمه خلاصه کرد: خاص و منحصر به فرد. رایحه ی معطر آن باعث می شود طعم اصلی آن به صورت شیرین با اندکی ته مزه ی تند احساس شود. این عسل تعادلی غیرمعمول بین مزه های شیرین و شور ایجاد می کند. بنابراین طعم تند ناچیز آن در ترکیب با برخی از چای های گیاهی و غذاهای خوش طعم بسیار خاص خواهد بود!

طعم عسل گشنیز

در مورد بوی آن نیز می توان رایحه های شیرینی حس کرد که تقریباً قابل مقایسه با بوی نارگیل همراه با برخی رایحه های بالزامیک بسیار تازه است. تبلور آن به طور متوسط سریع است اما هرگز به طور کامل رخ نمی دهد و رنگ آن به نارنجی کم رنگ تمایل دارد.

موارد مصرف عسل گشنیز

عسل گشنیز به عنوان یک شیرین کننده ی طبیعی، نه تنها برای شیرین کردن چای (معمولی و گیاهی)، دمنوش ها و عرقیجات مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه کاربرد آن در زمینه ی آشپزی نیز بسیار متنوع است. زمانی که این عسل با گوشت یا پنیرهای خاص ترکیب شود، طعم بسیار خوب و محبوبی پیدا می کند.

بیش ترین کاربرد آن در غذاهای حاوی گوشت گاو و مرغ است که طعم آن ها به خوبی با هم ترکیب می شود. با این حال، همانطور که همه ی ما می دانیم، عسل به طور کلی به انجام یک عمل ساده (همان شیرین کنندگی) محدود نمی شود بلکه دارای پتانسیل های پنهان بسیاری از جمله خواص مفید بی شمار برای سلامتی است.

ارزش غذایی و خواص عسل گشنیز

عسل گشنیز در مقابله با بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی بسیار مؤثر است. استفاده از آن برای مشکلات روده مانند یبوست و همچنین برای مقابله با بروز شکم درد، نفخ و ورم معده گزینه ای مناسب خواهد بود. همچنین، برای درمان زخم نیز به کار می رود. خواص درمانی عسل گشنیز بسیار شگفت انگیز است.

مزایای عسل گشنیز عبارتند از:

  • گردش خون را بهبود می دهد
  • حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است
  • نوعی آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود
  • عمل هضم را تقویت کرده و حالت تهوع را تسکین می دهد
  • عناصر مهمی مانند آهن، مس و منگنز در آن وجود دارند.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم عسل گشنیز حاوی: پروتئین (۰.۸ گرم)، کربوهیدرات (۸۱.۵ گرم) و صفر چربی است. برای استفاده ی بهینه از این عسل، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نشود. برای بهره مندی از تمام خواص عسل گشنیز، مصرف یک قاشق چای خوری از آن در صبح هنگام صبحانه کافی است.

با این حال، افرادی که از عسل گشنیز به عنوان تثبیت کننده ی روده استفاده می کنند، برای تقویت عمل هضم بهتر است همیشه مقدار متوسطی از آن را عصرها (بعد از نهار) مصرف کنند. زمان ایده آل مصرف عسل گشنیز، حداقل نیم ساعت قبل از خواب است.

جدید ترین مقالات ما