باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

قدرت مغز در باله

قدرت مغز در باله

در این مقاله مطالعه می‌کنید

در رابطه با قدرت مغز در باله چه می دانید؟ باید گفت که اصولا در رقص باله، سلامت مغز مورد توجه قرار نمی گیرد، اما مطالعات جدید برای یافتن نتایج بیشتر بر روی این موضوع تمرکز کرده اند. همه رقص باله را به خاطر فواید جسمانی آن می شناسند، اما بسیاری از مردم بخصوص بسیاری از رقصندگان، از تاثیرات ذهنی آن بر مغز آگاه نیستند.

برخی از تاثیرات رقص باله بر مغز، بعد از چند جلسه ظاهر می شوند، اما برخی از آن ها سال ها طول می کشد تا ظاهر شوند. مطالعات نشان داده اند که رقص باله تاثیر مثبتی بر عملکرد قسمت های مختلف مغز، از جمله هماهنگی، حفظ تعادل و حافظه ماهیچه ای، فرآیندهای فکری شناختی و بخش های مربوط به تصمیم گیری، دارد.

اسکن ها و مطالعات انجام شده، تفاوت های فیزیکی را در مغز رقصندگان باله نشان داده اند، که این تفاوت ها، بهبود قابل توجهی را در بخش های مختلف ذهن نشان می دهد.

تاثیرات رقص باله

رقص چه تاثیری در بهبود مغز دارد؟

در رابطه با قدرت مغز در باله باید گفت این است که رقص و بخصوص رقص باله، تاثیرات باورنکردنی بر افکار خودآگاه و ناخودآگاه مغز دارند. ماهیت چند بعدی و کاملا آگاهانه باله، باعث می شود که یک فعالیت بسیار محرک برای مغز باشد. پزشک ارشد سلامت روان و رقصنده باله، توضیح می دهد که باله بهترین ورزش برای مراقبه و ذهن آگاهی است. متمرکز کردن افکار در زمان حال، باعث می شود که مسیرهای عصبی با یک الگوی تفکر سالم تقویت شوند.

شرکت در یک کلاس ۹۰ دقیقه ای باله، زمان خوبی برای مغز است تا بتواند کارهای مفیدی انجام دهد. رقص باله از این جهت منحصر به فرد است، که یک رقصنده باله کاملا از نظر ذهنی باید در زمان حال حضور داشته باشد تا حرکات را به خاطر بسپارد، روی قرارگیری هر بخش بدن تمرکز کند، موسیقی را احساس و درک کند، همزمان و همگام با سایر رقصندگان حرکت کند، به خصوص در رقص های دو نفره.

در باله برخلاف سایر فعالیت های ورزشی، همچون دوچرخه سواری، شنا یا دو، جایی برای رویابافی ذهن وجود ندارد. در باله لحظاتی وجود دارد که رقصندگان قدم ها و حرکات را فراموش می کنند و برای بازگشت به رقص و هماهنگی با سایرین، نیاز به تمرکز دارند.

علاوه بر این، فرآیند یادگیری و آموزش حرکات جدید از سوی مربیان، می تواند باعث تحریک مغز شود. استفاده از مفاهیم جدید در باله، ناحیه تصمیم گیری در بخش دوم مغز را درگیر می کند. زیرا رقصندگان اغلب به صورت ناخودآگاه باید تصمیماتی را بگیرند که به آن ها برای انجام برخی از کارها، مانند حفظ تعادل در حین چرخش، پرش بالاتر و تاکید بر حفظ هماهنگی بین ضرب آهنگ موسیقی و بدن، کمک کنند.

یک تحقیق جالب نشان داده است که مغز دانش آموزانی که رقص باله انجام می دهند به نسبت سایرین، بیشتر برانگیخته می شود. از این رو، به دلیل تحریک بیشتر مغز و بهبود حافظه و هماهنگی، این دانش آموزان عملکرد بهتری در مدرسه دارند، و این مساله به معنی اعتماد به نفس بیشتر برای رقصندگان است که باعث می شود بتوانند مهارت های جدید را بهتر یاد بگیرند.

رقص چه تاثیری در بهبود مغز دارد؟

رقص و زوال عقل چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

تاثیرات حاصل از رقص باله بر روی مغز یک رقصنده تنها به دوران مدرسه محدود نمی شود. مطالعات زیادی نشان داده اند که رقص باله می تواند تا ۷۶٪ خطر زوال عقل را کاهش می دهد. تاثیر ذهنی و جنبه اجتماعی رقص روی مغز افراد سالخورده بسیار شگفت انگیز است. رقص باله از این نظر منحصر به فرد بود که یکی از ۱۱ فعالیت فیزیکی بود که توانسته بود این تاثیر را بر مغز بگذارد.

مطالعات نشان داده اند که رقص نه تنها خطر زوال عقل را کاهش می دهد بلکه می تواند علائم مبتلایان به زوال عقل را نیز کاهش دهد. رقص باعث بهبود عملکرد شناختی می شود و چون همراه با فعالیت های بدنی است، تاثیر قابل توجهی بر سلامت سالخوردگان دارد. جالبتر این است که رقص برای درمان مبتلایان به پارکینسون بسیار مناسب است. پارکینسون، سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب باعث لرزش، ضعف بدنی، راه رفتن ناپایدار و از دست دادن حرکات ناخودآگاه مانند پلک زدن، می شود.

هنگامی که بیمار مبتلا به پارکینسون شروع به رقصیدن مداوم می کند، این علائم اغلب کاهش می یابند یا حتی ممکن است ناپدید شوند. تاثیر رقص بر مغز، ماهیت شگفت انگیز آن را نشان می دهد که همزمان نیاز به قدرت ذهنی و بدنی دارد.

آیا رقص باله باعث حفظ تعادل می شود؟

بیماران مبتلا به پارکینسون تنها افرادی نیستند که از تاثیرات رقص بر مغز سود می برند. از آن جایی که رقص باله سخت ترین و ساختارمندترین نوع رقص است، تحقیقات بیشتری بر روی مغز رقصندگان باله به نسبت سایر رقصندگان انجام شده است. به نظر می رسد، در مغز رقصندگان باله تراکم ماده خاکستری در ناحیه پردازش دهلیزی مغز یا ناحیه ای که سرگیجه را کنترل می کند، کاهش یافته است.

رقصندگان باله در واقع تکامل یافته اند که در حین چرخش، کمتر از یک فرد معمولی یا حتی یک رقصنده معمولی، احساس سرگیجه کنند. علاوه بر این، تراکم ماده خاکستری در قشر جلوی مغز رقصندگان باله بیشتر که این مساله به حفظ تعادل کمک می کند.

بنابراین مغز رقصندگان باله نه تنها برای کاهش سرگیجه بلکه برای بهبود حفظ تعادل نیز تکامل یافته اند. این دو عامل باعث می شوند تا رقص باله برای افرادی که سرگیجه مزمن دارند، به طور شگفت انگیزی یک روش درمانی باشد.

باله و تاثیر آن بر سلامت روانی عاطفی

بسیاری از مردم تاثیر ورزش بر تولید هورمون های شادی در مغز را می دانند، اما بسیاری نمی دانند که رقص در این زمینه یک پله بالاتر از سایر ورزش ها قرار دارد. ترکیب حرکات فیزیکی با موسیقی، مقادیر زیادی سروتونین، اکسی توسین، دوپامین و اندروفین تولید می کند که همگی آن ها باعث ایجاد حس نشاط، شادی و آرامش بیشتری می شوند.

تحقیقات نشان داده است که موسیقی باعث کاهش استرس و اضطراب می شود و استفاده از موسیقی کلاسیک باله، برای پیشگیری و کاهش اضطراب یک روش موثر است.

مطالعات نشان داده اند که رقص علائم افسردگی را کاهش می دهد. این امر به خصوص برای نوجوانان بسیار مهم است، زیرا میزان افسردگی در سنین نوجوانی در بالاترین حد خود قرار دارد. ترکیب موسیقی، حرکات فیزیکی و تعاملات اجتماعی که رقص باله و سایر رقص ها فراهم می کنند، در هر سنی می تواند به افراد کمک کند.

تاثیر رقص بر سلامت مغز

باله، فواید فیزیکی بسیار زیادی دارد، اما تاثیراتی که می تواند بر مغز بگذارد نیز به همان اندازه قابل توجه هستند. براساس مطالعات انجام شده بر روی رقصندگان باله، می دانیم که رقص باله حکم یک شتاب دهنده برای سلامت روان را بازی می کند. از آن جایی که باله فواید ذهنی و جسمی بسیاری دارد، می توانیم بفهمیم که چگونه یک فعالیت بدنی می تواند باعث ایجاد تحولات منحصر به فرد و قابل توجه بر روان و جسم فرد شود.


باشگاه ورزشی اسپین

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی