باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

روش های خوشحال کردن کودکان

روش های خوشحال کردن کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید

هر پدر و مادری دوست دارد فرزندانی شاد و موفق تربیت کند و در این راه، توصیه‌ های زیادی برای والدین وجود دارد. اما به کدام توصیه باید اعتماد کنند؟روش های خوشحال کردن کودکان کدامند؟ برای پاسخ به این سوالات، ما ده ها مقاله علمی و مجله تحقیقاتی را مطالعه کرده ایم و در انتها لیستی از ۱۲ روش علمی برای تربیت کودکانی با اعتماد به نفس را توضیح داده ایم.

روش های خوشحال کردن کودکان

خودتان فرد شادتری شوید

مشکلات عاطفی در فرزندان با مشکلات عاطفی والدینشان رابطه مستقیم دارد. روانشناسان دریافته‌ اند که والدین شاد، احتمال بیشتری برای داشتن فرزندانی شاد دارند. در یک مطالعه به اسم « رازهای خانواده های شاد»، از کودکان پرسیده شد، اگر یک آرزو در مورد والدینتان برآورده شود، آن آرزو چیست؟

شاد بودن والدین

 پاسخ آنها این نبود که والدینشان وقت بیشتری را با آنها سپری کنند، حتی این نبود که والدینشان کمتر به آنها نق بزنند یا آزادی بیشتری به آنها بدهند. بلکه آرزوی بچه ها این بود که والدین استرس و خستگی کمتری داشته باشند. پس چه کاری میتوانید انجام دهید تا فردی شادتری شوید؟

تا جایی که می توانید به عنوان یک خانواده جشن بگیرید

خانواده های شاد هم چیزهای کوچک و هم چیزهای بزرگ را جشن می گیرند، پایان یک هفته شلوغ، نمره خوب، اولین روز مدرسه، ارتقای شغلی، تعطیلات و جشنواره ها. جشن ها می توانند به سادگی رفتن به یک پارک با هم یا به اندازه برگزاری یک مهمانی غافلگیرکننده باشند. خانواده های شاد، فرزندانی شادتر دارند، بنابراین مهم است که اغلب به عنوان یک خانواده شاد جشن بگیرید.

ازدواج خود را بر فرزندانتان در اولویت قرار دهید

درمانگر خانواده می گوید: « خانواده هایی که بر کودکان متمرکز شده اند، والدینی مضطرب، خسته و فرزندانی پرتوقع و حق به جانب تربیت می کنند. ما والدین امروزی خیلی زود زندگی و ازدواج خود را فدای فرزندانمان می کنیم». او در ادامه توضیح می دهد: «بزرگترین هدیه ای که میتوانید به فرزندان خود بدهید، داشتن یک ازدواج رضایت بخش است».

در اینجا چند نکته برای تقویت ازدواج شما نوشته ایم:

ازدواج خود را بر فرزندانتان در اولویت قرار دهید

هنگامی که فرزندانتان با شما صحبت میکنند، به آنها توجه کنید

اگر میخواهید فرزندانتان شاد و موفق باشند، برقراری ارتباط با آن ها حیاتی است. یکی از راههای موثر در این زمینه، این است که هرگاه فرزندتان با شما صحبت میکند با دقت به او توجه کنید. به این صورت که تمام وسایل الکترونیکی و … را از خود دور کنید و واقعا به حرفهای او گوش دهید. این کار فرزندتان را تشویق میکند تا ارتباط بیشتری با شما بگیرد.

به عنوان یک خانواده، وعده های غذایی را منظم در کنار هم میل کنید

کودکانی که به طور منظم با خانواده خود غذا میخورند، در مدرسه، ورزش، هنر و تقریبا هر زمینه ای موفق تر میشوند. این کودکان دایره لغات بزرگتر و اعتماد به نفس بیشتری دارند و در مدرسه نمرات بهتری میگیرند.

همچنین احتمال مصرف مواد مخدر، سیگار و مشروبات الکلی در آنها کمتر است و احتمال کمتری دارد که درگیر سایر رفتارهای پرخطر در دوران نوجوانی و یا مشکلات روانی شوند. همه این موارد به این دلیل است که این خانواده ها اغلب با هم غذا میخورند.

به فرزندان خود بیاموزید که احساسات خود را مدیریت کنند

کودکانی که میتوانند احساسات خود را مدیریت کنند، تمرکز بیشتری دارند. این مساله برای موفقیت طولانی مدت مهم است. همچنین این کودکان از سلامت جسمانی بهتری نیز برخودارند. برای کمک به فرزندانتان برای مدیریت احساساتشان به این نکات دقت کنید:

  • اول از همه خودتان مدیریت احساساتتان را به آنها نشان دهید.
  • با فرزندانتان همدردی کنید.
  • به فرزندان خود توضیح دهید که همه ی احساسات قابل قبول هستند، اما همه رفتارها درست نیستند و آنها باید مدیریت احساسات را یاد بگیرند.
  • پیشرفت فرزندانتان را به آنها یادآور شوید.
به فرزندان خود بیاموزید که احساسات خود را مدیریت کنند

به فرزندان خود بیاموزید که روابط معنادار ایجاد کنند

داشتن روابط قوی برای رشد و سلامت روانی کودکان حیاتی است. کودکانی که فاقد این روابط هستند، در مدرسه عملکرد بدتری دارند و بیشتر در معرض مشکلات قانونی قرار میگیرند و همچنین احتمال مشکلات روانی در آنها بیشتر است. والدین چه کاری میتوانند انجام دهند تا به فرزندان خود در ایجاد روابط معنادار و درست کمک کنند؟

والدین باید به نشانه های عاطفی فرزندانشان واکنش مناسب نشان دهند. زیرا فرزندان، احساس امنیت بیشتری خواهند داشت. (این مساله، پایه و اساس عزت نفس است). والدین باید محیطی را برای فرزندان خود ایجاد کنند تا روابط دوستانه با دوستانشان برقرار کنند و در عین حال حل تعارضات را به آنها آموزش دهند.

برای فرزندان خود حد و مرزهای معقولی تعیین کنید.

والدینی که حد و مرزهای معقولی برای فرزندانشان تعیین و اجرا میکنند، فرزندانی با اعتماد به نفس و موفق تربیت میکنند. والدین باید منطق قوانین را برای فرزندانشان توضیح دهند با اینکار، آنها رابطه نزدیکتری با فرزندانشان دارند و فرزندان هم درک بهتری از قوانین والدین خود خواهند داشت.

در مورد والدینی که حد و مرز تعیین نمیکنند، باید گفت که: «بچه ها فقدان قوانین را به عنوان نشانه ای میدانند که والدینشان واقعا اهمیتی به این مسائل نمیدهند، و مسئولیت خود را به عنوان پدر یا مادر بودن، به درستی انجام نمیدهند».

البته نباید فراموش کرد که کنترل بیش از حد از سمت والدین برای فرزندان، ناسالم است و تاثیرات منفی آن بیشتر خواهد بود و نباید فراموش کنند که کودکان برای استفاده حداکثری از پتانیسل خود به مرزهایی نیاز دارند.

مطمئن شوید که فرزندانتان خواب کافی دارند

تحقیقات نشان داده است کودکانی که خواب کافی ندارند، دچار مشکلات زیر میشوند.

  • عملکرد مغز ضعیف تری دارند.
  • نمی توانند به خوبی تمرکز کنند.
  • احتمال چاقی در آنها بیشتر است.
  • خلاقیت کمتری دارند.
  • کمتر قادر به مدیریت احساسات خود هستند
خواب کافی کودکان

برای کمک به خواب کافی فرزندانتان، یک روال ثابت قبل از خواب ایجاد کنید و فعالیتهای هیجان انگیز را بعد از شام محدود کنید. علاوه بر این، یک تا دو ساعت پیش از زمان خوابشان، اجازه استفاده از دستگاه‌ های الکترونیکی را به آنها ندهید، زیرا نور آبی دستگاه های الکترونیکی بر الگوهای خواب تاثیر منفی میگذارند و تولید ملاتونین را مهار میکنند. همچنین میتوانید اتاق خواب فرزندان خود را تا حد امکان ساکت و تاریک کنید تا کیفیت خواب آنها بهبود یابد.

روی فرآیند تمرکز کنید، نه نتیجه نهایی

والدینی که بیش از حد بر موفقیت فرزندان خود تاکید میکنند، به احتمال زیاد کودکانی تربیت می کنند که مشکلات روانی دارند و رفتارهای پرخطر بیشتری خواهند داشت. آیا جایگزینی برای تمرکز بر موفقیت وجود دارد؟ بله، روی فرآیند تمرکز کنید.

همانطور که تحقیقات داده شده است، کودکانی که بر تلاش و پشتکار خود تمرکز میکنند، و نه الزما بر روی نتیجه مطلوب، در درازمدت به موفقیت بیشتری دست می یابند. بنابراین به دنبال فرصتهایی باشد تا رفتار، پشتکار و تلاش خوب را در فرزندانتان تقویت کنید. با گذشت زمان، آنها به طور طبیعی به نتایج بهتری دست خواهند یافت.

به فرزندان خود زمان بیشتری برای بازی بدهید

وقتی میگوییم «بازی»، منظورمان بازی های آنلاین و کامپیوتری نیست، بلکه منظور ما بازی در فضای باز است. تحقیقات نشان میدهد که چگونه زمان بازی برای یادگیری و رشد کودکان ضروری است. این تحقیق حتی نشان میدهد که هرچقدر زمان بازی های بدون چارچوب در فضای آزاد، بازیهای فکری و حرکتی فرزند شما کمتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که دچار مشکلات رشدی مرتبط با سلامت جسمی، عاطفی، اجتماعی و روانی شوند.

داشتن ذهنی بازیگوش حتی بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر بهتری خواهد داشت. بنابراین ب فرزندان خود اجازه دهید که بدون داشتن چارچوب و محدودیتهای بی دلیل، بازی کنند (البته نه بازی های کامپیوتری)، در نتیجه آنها دانش آموزان بهتری خواهند شد.

زمان تلویزیون فرزندان خود را کاهش دهید

مطالعات نشان میدهد که ارتباطی قوی میان افزایش شادی و زمان کمتر تلویزیون وجود دارد. به عبارت دیگر، افراد شاد نسبت به افراد ناراضی کمتر تلویزیون تماشا میکنند. مطالعه ای که روی بیش از ۴۰۰۰ نوجوان انجام شده نشان میدهد، کسانی که بیشتر تلویزیون تماشا میکنند بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. با محدود کردن زمان تلویزیون خود، برای فرزندان خود الگو باشید.

همچنین میتوانید یک بحث خانوادگی برای تصمیم گیری در مورد دستورالعملهای تماشای تلویزیون خانواده خود داشته باشید. البته در این مقاله بیشتر روی تلویزیون تاکید شده، اما برای هر صفحه نمایش دیگری هم برقرار است.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی