باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

20 تفریح جذاب و سرگرم کننده تابستانی برای کودکان نوپا

20 تفریح جذاب و سرگرم کننده تابستانی برای کودکان نوپا

در این مقاله مطالعه می‌کنید

هنگامی که صحبت از تابستان به میان می آید رفتن به اردو، فعالیت های بیرون از خانه، بستنی خوردن و آب بازی اولین مواردی هستند که کودکان در ذهنشان تصور می کنند. به همین دلیل، ما در این مطلب 20 تفریح جذاب و سرگرم کننده تابستانی را تهیه کرده ایم که شما و فرزند دلبندتان می توانید در طول تابستان انجام داده و اوقات خوشی را تجربه کنید.

20 تفریح جذاب و سرگرم کننده تابستانی

1- جشن ژله خوری

یک بسته پودر ژله خریداری و بر اساس راهنمای آن شروع به تهیه کنید. هنگامی که ژله در یخچال در حال سرد شدن است، تعدادی اسباب بازی کوچک در آن قرار دهید. کودک با حس بازی، کنجکاوی و ماجراجویی شروع به خوردن ژله کرده تا به اسباب بازی خود دست یابد.

نکته: قبل از استفاده از اسباب بازی در ژله، حتما آن اسباب بازی را ضدعفونی کنید تا از انتقال بیماری های احتمالی جلوگیری به عمل آید.

جشن ژله خوری

2- رنگ کردن پنجره ها

یک ماژیک با جوهر پاک شونده برداشته، طرح های بزرگی بر روی شیشه پنجره کشیده و از کودکان بخواهید تا آن ها را به سلیقه خود رنگ کنند. بهتر است جهت جلوگیری از محو شدن خطوط، طرح ها را بر قسمت بیرونی کشیده و از کودکان بخواهید شیشه را از قسمت داخلی رنگ کنند.

رنگ کردن پنجره ها

3- دانه های یخ زده خاک ژله ای

کودکان، عاشق تجربه حسی این فعالیت خواهند شد. ابتدا، مقداری دانه خاک ژله ای را در آب خیسانده و به مدت یک شب نگه دارید. پس از آن که دانه ها بزرگ و آماده شدند، آن ها را در یک ظرف قرار داده و به مدت یک ساعت در فریزر بگذارید. سپس، دانه های یخ زده را برداشته و در یک تشت بزرگ قرار دهید تا کودک بتواند با آن ها بازی کند.

نکته: مراقب باشید کودکان، دانه های یخ زده خاک ژله را در دهان خو نگذارند زیرا این دانه ها باعث مسمومیت می شوند.

دانه های یخ زده خاک ژله ای

4-  رنگ آمیزی با پودینگ

برای انجام این بازی به پودینگ وانیل، رنگ خوراکی و یک پرده حمام نیاز است. ابتدا، پودینگ وانیلی را طبق راهنمای آن تهیه کرده و اجازه دهید مقداری بماند. سپس، پودینگ را در چند کاسه متفاوت قرار داده و به هر کدام یک رنگ خوراکی اضافه کنید.

در مرحله بعد، از کودک بخواهید با استفاده از این کاسه ها بر روی پرده حمام نقاشی بکشد. برای لذت بخش تر کردن این فعالیت می توان وسایلی همچون یک برس را در اختیار کودک قرار داد.

رنگ آمیزی با پودینگ

5- دسر رنگین کمانی

یک تشت بزرگ، چند بشقاب، یک اسپری خمیر ریش و مقداری دانه خاک ژله تهیه کنید. خمیر ریش را بر روی بشقاب ها اسپری کرده و اجازه دهید کودکان با استفاده از دانه های خاک ژله ای یا هر وسیله تزئینی دیگر آن را تزئین کنند. دسر رنگین کمانی شما آماده است!

نکته: خمیر ریش یک ماده شیمیایی است. مراقب باشید کودکان آن را با خوراکی های فانتزی اشتباه نگیرند.

دسر رنگین کمانی

6- آزمایش جا به جایی آب

برای انجام این آزمایش، به 2 لیوان هم اندازه آب، رنگ خوراکی و حوله کاغذی نیاز است. لیوان ها را در حدود 5 سانتی متر از هم فاصله داده و یکی از آن ها را تا نیمه پر از آب کنید. چند قطره رنگ خوراکی اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. یک حوله کاغذی پیچانده و دو سر آن را در دو لیوان یاد شده قرار دهید.

 به مدت یک ساعت صبر کرده و سپس کودک خود را جهت مشاهده نتایج دعوت کنید. بهتر است جهت ثبت شگفت زدگی کودک خود، یک دوربین از قبل آماده کنید. با افزایش تعداد لیوان ها و رنگ های خوراکی، می توان رنگین کمانی از آن ها را به وجود آورد.

آزمایش جا به جایی آب

7- رنگ پاشی

یک کاغذ، یک قاشق یا برس و چند کاسه دارای رنگ مایع تهیه کنید. به کودک اجازه دهید برس یا قاشق را در رنگ فرو برده و با چرخش مچ دست، رنگ را بر روی کاغذ بپاشد. به پاشش رنگ های مختلف از زوایای مختلف ادامه دهید. در پایان، کاغذ را خشک کرده و برای یادگاری نگه دارید.

رنگ پاشی

8- رنگین کمان ماکارونی

برای انجام این فعالیت به چندین رنگ ماکارونی نیاز است. یک تکه کاغذ بزرگ برداشته و چندین خط منحنی بزرگ بکشید تا طرح یک رنگین کمان بدست آید. حال، به کودک اجازه دهید جهت تشکیل چند لایه رنگین کمان، قطعات ماکارونی را بر روی کاغذ قرار دهد. تا زمان تکمیل این رنگین کمان، به تکرار این کار ادامه دهید.

رنگین کمان ماکارونی

9- ترکیب رنگ با یخ

 مقداری آب را در یک ظرف قرار داده و تعدادی رنگ خوراکی به آن اضافه کنید. این آب را در یک قالب یخ ساز قرار داده و اجازه دهید یخ ها تشکیل شوند. برای هر رنگ نیز به صورت جداگانه این فرایند را تکرار کنید.

پس از به دست آمدن یخ ها، آن ها را بر روی یک سینی یا درون یک ظرف به کودک دهید. همزمان با مشاهده آب شدن یخ ها و تشکیل رنگ های جدید، موضوع رنگ های اولیه و ثانویه را برای آن ها توضیح دهید.

ترکیب رنگ با یخ

10- کاوش یخ

چند کاسه یا ظرف را پر از آب کرده و تعدادی اسباب بازی کوچک در آن ها قرار دهید. آن ها را در فریزر قرار داده و اجازه دهید یخ تشکیل شود. روز بعد، قالب های یخ را در سینی قرار داده و یک چکش پلاستیکی یا ابزاری مشابه به کودک دهید. از کودک بخواهید با شکستن و کاوش در یخ، به اسباب بازی های موجود در آن ها برسد.

کاوش یخ

11- قصه گویی

فعالیت های قصه گویی در بیان آزادانه و خلاقانه احساسات به کودکان کمک می کنند. داستان ها ابزار هایی چند منظوره و قدرتمند برای آموزش به کودکان هستند. منبع این داستان ها می توانند زندگی شخصی، کتاب ها یا فیلم ها باشند. البته، داستان های بیان شده باید علاوه بر جالب بودن عنصر آموزندگی را نیز در خود جای دهند.

قصه گویی

12- مسابقه جستجو

مسابقه های جستجو می توانند در یادگیری رنگ ها، حروف الفبا، اعداد و بسیاری از موارد دیگر به کودکان کمک کنند. نحوه انجام این فعالیت کاملا ساده بوده و تنها کافی است به کودک خود اجازه یافتن موارد مختلف را بدهید.

کودک مواردی همچون برگ درختان، سنگ و علف را پیدا کرده و رنگ آن ها را با رنگ های چاپ شده تطابق می دهد. این بازی خلاقانه به کودکان در یادگیری لغات جدید، بهبود مهارت تفکر انتقادی و توانایی ارتباط اشیا و کلمات کمک می کند.

مسابقه جستجو

13- رنگ آمیزی صدف

رنگ آمیزی صدف ها یک فعالیت هنری ساده اما جالب برای کودکان در طول تعطیلات تابستانه است. مقداری صدف برداشته و با دادن برس و مقداری آبرنگ به کودک خود اجازه دهید هنرمند درونش را رها کند. بسته به نیاز کودک می توان برس های کوچک یا بزرگ تهیه کرد.

برس های کوچک امکان توجه به جزئیات را به کودک داده و مهارت های حرکتی ظریف را در او تقویت می کند. با این حال، در صورتی که کودک با برس های بزرگ یا پهن راحت تر است، مشکلی وجود نخواهد داشت.

رنگ آمیزی صدف

14- بازی اعداد و بستنی

یادگیری اعداد برای اولین بار در صورتی که با خوراکی خوشمزه ای همچون بستنی همراه باشد، برای کودک بسیار لذت بخش خواهد بود. چند قیف بستنی را بر روی کاغذ های رنگی بکشید.

تعدادی کاغذ برش داده و آن ها را به عنوان اسکوپ های بستنی شماره گذاری کنید. حالا از کودک خود بخواهید تا اعداد را در اسکوپ ها پیدا کرده و آن ها را در قیف مخصوص به خود قرار دهد. با اتمام جستجوی اعداد، بستنی ها کامل شده اند.

بازی اعداد و بستنی

15- آتشفشان ماسه ای

ابتدا، یک بطری پلاستیکی خالی را زیر مقداری خاک بپوشانید تا شکلی شبیه به یک کوه داشته باشد. سپس، با استفاده از یک قیف مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید. مقداری رنگ خوراکی را با سرکه ترکیب کرده و آن را به درون بطری بریزید. خود و کودکتان از فوران آتشفشان لذت ببرید.

آتشفشان ماسه ای

16- بولینگ با نارگیل

مقداری بطری پلاستیکی را با آب پر کرده تا نقش هدف های بولینگ را ایفا کنند. برای داشتن یک بازی رنگی تر، می توان مقداری رنگ خوراکی به هر کدام از بطری ها اضافه کرد. بطری ها را در یک الگوی مثلثی قرار داده و از یک نارگیل به عنوان توپ بولینگ استفاده کنید.

بولینگ با نارگیل

17- تمرین نشانه گیری با بادکنک آبی

با استفاده از گچ تخته سیاه، یک هدف یا خط بر روی پیاده رو رسم کنید. همچنین، می توان یک وسیله را مقداری دور تر به عنوان یک هدف قرار داد. چندین بادکنک را پر از آب کرده و از کودک خود بخواهید آن ها را تا حد امکان، نزدیک به هدف پرتاب کند.

تمرین نشانه گیری با بادکنک آبی

18- بازی پیناتا با کیسه آب

پیناتا نوعی بازی است که یک وسیله همچون کیسه ای پر از آب در وسط آویزان شده و افراد با استفاده از موارد مختلف به آن ضربه می زنند. اولین فردی که موفق به شکستن پیناتا شود برنده مسابقه خواهد بود.

 یک هدف را وسط قرار داده و از کودکان خود بخواهید بادکنک های آبی را به سمت آن پرتاب کنند. بستن چشم های کودکان می تواند لذت بازی را دو چندان کند.

بازی پیناتا با کیسه آب

19- حباب بازی

کودکان از بازی کردن، دنبال کردن و ترکاندن حباب ها بسیار لذت می برند. یک حباب ساز از فروشگاه های اسباب بازی تهیه کرده یا خودتان در خانه درست کنید. مقداری حباب ایجاد کرده و ترکاندن آن ها را بر عهده کودک خود بگذارید تا یک روز خسته کننده به روزی پر نشاط و خاطره انگیز تبدیل شود.

حباب بازی

20- بازی با تفنگ آب پاش

برای انجام این بازی به رنگ، آب، تفنگ آب پاش و یک بوم بزرگ نقاشی نیاز است. تفنگ ها را با مقداری آب و رنگ پر کرده و از کودکان بخواهید با آن ها به بوم نقاشی حمله کنند!

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی