باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

آیا ژیمناستیک قد را کوتاه میکند

آیا ژیمناستیک قد را کوتاه میکند؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

اغلب در میان والدین ژیمناستیک کارها این بحث وجود دارد که آیا ژیمناستیک قد کودک را کوتاه میکند یا خیر. کسانی که معتقدند ژیمناستیک مانع رشد است؛ این موضوع را ذکر می کنند که اغلب تمرینات سخت و فشرده ی ژیمناست های جوان برای بدن آنها سختگیرانه است و رشدشان را ( به ویژه در دوران بلوغ) محدود می کند. در ادامه به بررسی ژیمناستیک و کوتاهی قد کودکان می پردازیم.

وب‌ سایت‌ های معتبر در زمینه ژیمناستیک و تعداد روز افزون کانال‌ های یوتیوب ژیمناستیک، کودکان را به شرکت در فعالیت ‌های مربوط به ژیمناستیک و خرید تجهیزات آن برای استفاده در خانه‌ تشویق می ‌کنند. همچنین با وقوع همه گیری ویروس کرونا، کودکان زمان بیشتری را در خانه در حال انجام حرکاتی شبیه تمرینات ژیمناستیک و پشتک وارو زدن، می‌ گذرانند. آیا این فعالیت ‌ها در بلند مدت باعث کوتاه شدن قد می شوند؟

آیا ژیمناستیک باعث کوتاه شدن قد می شود؟

پاسخ یک «نه» ی سرراست است. پژوهشی با عنوان «نقش تمرین سنگین در رشد و بلوغ ژیمناست ‌های هنری» در سال 2013 انجام شده است. این پژوهش در کتابخانه ی ملی پزشکی واقع در مؤسسه ی ملی بهداشت ایالات متحده منتشر شد و نشان داده است که تمرینات ژیمناستیک نقشی در کاهش رشد و بلوغ ندارد.

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد ژیمناستیک رشد را متوقف می کند در واقع بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ژیمناستیک در واقع می تواند به رشد قد و قوی تر شدن کودک کمک کند. ژیمناستیک می تواند به بهبود وضعیت و هم ترازی کودک کمک کند که به نوبه خود می تواند منجر به استفاده موثرتر از انرژی و سلامت کلی بدن شود.علاوه بر آن قدرت و انعطاف پذیری به دست آمده از ژیمناستیک می تواند به محافظت در برابر آسیب های بعدب در زندگی کمک کند.

برای بار دیگر، تمرین فشرده و سنگین ژیمناستیک هیچ نقشی در خطر انداختن میزان قد بزرگسالی زنان و مردان در سنین جوانی و بلوغ ندارد. طول بالاتنه و پایین تنه ی بدن تحت تأثیر ژیمناستیک قرار نمی گیرد.

حرکت سبد ژیمناستیک

چرا قد اکثر ژیمناست ها کوتاه است؟

اول از همه، این احتمال وجود دارد که ژیمناست ها به دلیل ماهیت این ورزش ریز نقش و کوچک هستند. ورزش ژیمناستیک نیازمند این است که ورزشکاران خود را بین میله‌ ها پرت کنند، روی چوب ۱۰ سانتی متری معلق بزنند و بدن خود را ماهرانه در حالت ‌هایی قرار دهند که سایر ورزشکاران فقط آرزوی آن را دارند. با توجه به ماهیت این ورزش ممکن است که ژیمناستیک به راحتی افراد کوتاه قد را جذب کند، درست همان طور که ورزشی مانند بسکتبال بازیکنان قد بلند را جذب می کند.

آیا درست است که بگوییم ورزش بسکتبال رشد یک ورزشکار را افزایش می دهد؟ کم بودن ورزشکاران قد بلندتر در رشته ی ژیمناستیک را می توان این گونه توضیح داد که دسته ای از کودکان در سنین کمتری نسبت به بقیه رشد می کنند و هنگامی که ژیمناستیک بسیار سخت می شود، از آن کناره گیری می کنند.

توضیح احتمالی دیگر این است که رژیم غذایی ژیمناست ها ممکن است دلیل ریز نقش و کم وزن نگه داشتن آن ها باشد. این معمولاً زمانی اتفاق می ‌افتد که ورزشکاران متوجه نمی ‌شوند که باید عادت های غذایی خود را تنظیم کنند و در واقع بیشتر غذا بخورند؛ همان طور که تمرینات آن ها افزایش یابد، عادت بد غذایی منجر به ایجاد سطوح ناکافی کالری، کلسیم و ویتامین D (که برای رشد استخوان ‌ها ضروری هستند) می شود. قبلا مقاله ای در این مورد نوشته ایم که خواندنش می تواند مفید باشد: رژیم غذایی مناسب دختران نوجوان ژیمناست

 

۱. ژنتیک 

 

اول اینکه به ژنتیک بر میگردد. بسیاری از بهترین ژیمناست ها از خانواده هایی با قد کوتاه می آیند. بنابراین جای تعجب نیست که آنها در سمت کوچکتر قرار بگیرند. برخی افراد به سادگی با تیپ بدنی مناسب برای ژیمناستیک به دنیا می آیند. آنها دارای مقدار مناسبی از فیبرهای عضلانی سریع انقباض هستند که برای حرکات انفجاری ضروری می باشند و دارای نسبت بالایی از فیبرهای عضلانی نوع یک می باشند که در برابر خستگی مقاوم هستند.

 

۲. رژیم غذایی 

 

مورد دوم رژیم غذایی در قد ژیمناستیک نقش دارد. برای اینکه سبک و چابک بمانند ، بسیاری از ژیمناستیک کارها از رژیم های غذایی سخت پیروی می کنند تا لاغر بمانند. آنها باید بسیار مراقب رژیم غذایی خود باشند و غذاهایی بخورند که به آنها در حفظ وزن و ترکیب بدنی سالم کمک می کند.

آنها پروتئین و کالری زیادی مصرف می کنند تا برنامه تمرینی شدید خود را تامین کنند. با این حال، آنها همچنین باید مراقب باشند که زیاده روی نکنند و وزن زیادی اضافه نکنند که می تواند بر عملکرد آنها تأثیر منفی بگذارد. این بدان معنی است که آنها گاهی اوقات باید مواد مغذی مهمی مانند کلسیم و آهن را که می تواند به رشد قد آنها کمک کند را از دست بدهند.

 

۳. آموزش

 

در نهایت، تمرین بر قد ژیمناستیک تأثیر می گذارد. بسیاری از ژیمناستیک ها قبل از اینکه به طور کامل به قد بالغ خود برسند، تمرین را از سنین پایین شروع می کنند. این به این معنی است که استخوان ها و ماهیچه های آنها فرصتی برای رسیدن به اندازه کامل بالقوه خود ندارند. اگر کودکی قبل از رسیدن به سن بلوغ تمرینات خود را به عنوان ژیمناستیک شروع کند، ممکن است به اندازه دیگری رشد نکند.

علاوه بر این، تمرینات شدیدی که ژیمناست ها انجام می دهند در واقع می تواند منجر به کاهش قد شود. بدن آنها دائماً تحت استرس است و استخوان هایشان به همان سرعتی که اگر تمرین نمی کردند نمی توانند رشد کنند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به از دست دادن دائمی قد شود. در ادامه بیشتر به بررسی ژیمناستیک و کوتاهی قد کودکان می پردازیم.

حرکت ژیمناستیک روی میل

اثرات طولانی مدت ژیمناستیک بر بدن شما

یک پژوهش یافته های جالبی داشته است. آن ها به این نتیجه رسیدند که میزان قد در بزرگسالی شخصی که به شدت در ژیمناستیک هنری تمرین کرده است (حتی در دوران بلوغ و کودکی)، تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

هیچ مدرکی مبنی بر این که تمرین به عنوان یک ژیمناست باعث کاهش طول بالاتنه یا پاهای شما می شود یا این که زمان و نرخ جهش رشد تحت تاثیر قرار می گیرد، وجود نداشته است.

به نظر می رسد که این تصور که ژیمناستیک مانع رشد شما شود، یک شایعه ی دهان به دهان شده است یا حداقل هیچ عواقب منفی قابل توجهی ندارد. ما معتقد هستیم، احتمال بیشتری می رود که اتفاقاً مشارکت زیاد در ژیمناستیک تأثیر مثبتی بر آمادگی جسمانی شما داشته باشد.

ژیمناستیک از نظر بدنی فشرده و سنگین است

ژیمناستیک به تعادل، توانایی بدنی، انعطاف پذیری و قدرت نیاز دارد. طیف فعالیت‌ هایی که کودکان در کلاس ژیمناستیک در آن شرکت می‌کنند؛ شامل رشته ‌هایی مانند میله ‌های ژیمناستیک است که به مقدار زیادی کنترل و قدرت در بالاتنه و ماهیچه ها نیاز دارد.

ژیمناست ‌های جوان همچنین باید مهارت‌ ها و حرکات زمینی و خرک را بیاموزند که هم به پاهای قوی نیاز دارند و هم شامل حرکات سریع و سخت‌ گیرانه ی بدنی می باشند.

چگونه قد کوتاه ژیمناستیک کارها به آنها برتری می دهد؟

آیا ژیمناستیک قد را می سوزاند ؟ در حالی که قد تنها عامل تعیین کننده موفقیت در ژیمناستیک نیست، مطمئناً یک عامل مهم است. ژیمناست های کوتاه قد بارها و بارها ثابت کرده اند که قادر به برتری در بالاترین سطوح این ورزش هستند. در واقع، بسیاری از موفق ترین ژیمناست های تاریخ دارای قد متوسط یا کمتر از حد متوسط بوده اند.

 

۱. ژیمناست های کوتاه قد چابک تر هستند

 

ژیمناستیک ها اغلب به دلیل نیازهای این ورزش، کوتاه قد تصور می شوند. به طور کلی، هر چه ورزشکار کوتاه‌تر باشد، در مسابقات بهتر عمل می‌کند. ژیمناستیک ها باید بتوانند کارهای آکروباتیک را انجام دهند و بدن خود را در موقعیت هایی که نیاز به انعطاف پذیری و قدرت بالایی دارد، بچرخانند.

در نتیجه، بسیاری از ژیمناستیک ها قد کوتاه تری نسبت به افراد عادی دارند. افراد قد کوتاه‌تر معمولا استخوان‌های فشرده‌تری دارند که باعث سبک‌تر شدن آن‌ها می‌شود و در هنگام چرخش و چرخش در هوا به آنها مزیتی می‌دهد. اندازه کوچکتر آنها همچنین باعث می شود که آنها راحت تر تجهیزات را در دست بگیرند و تعادل خود را حفظ کنند.

 

۲. چرخش ژیمناست های کوتاه قد آسان تر است

 

در ژیمناستیک، قد کوتاه تر باعث می شود ژیمناستیک ها بتوانند بدن خود را بچرخانند و به تراز مناسب بدن دست یابند. این به این دلیل است که اندام‌های کوتاه‌تر دامنه حرکتی بیشتری را فراهم می‌کنند و به ژیمناستیک اجازه می‌دهند بدن خود را راحت‌تر بچرخانند.

موفقیت یک ژیمناستیک اغلب به توانایی آنها در چرخش بدن در هوا و زمین به روشی خاص بستگی دارد. از آنجایی که قد کوتاه‌تر، دستیابی به تراز بدنی مناسب را برای ژیمناست‌ها آسان‌تر می‌کند، آنها اغلب می‌توانند این مانورها را سریع‌تر و مؤثرتر از خود انجام دهند. ما سعی کردیم در این مقاله به ژیمناستیک و کوتاهی قد کودکان بپردازیم و سوال شما را که آیا ژیمناستیک باعث کوتاهی قد می شود را پاسخ دهیم.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی