باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

کودکان مبتلا به اسکولیوز

تمرینات ورزشی مناسب برای کودکان مبتلا به اسکولیوز

در این مقاله مطالعه می‌کنید

اسکولیوز باعث انحنای ستون فقرات به طرفین و در ادامه باعث درد، ضعف و تغییر در نحوه راه رفتن فرد می شود که این بیماری برخی از کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. که در بعضی موارد خفیف، افراد می توانند اسکولیوز را با تمرینات و کشش های خاص به تنهایی درمان کنند و نیاز به جراحی را از بین ببرند. انجام تمرینات ورزشی باعث افزایش قدرت، انعطاف پذیری و سلامت کلی بدن کودک میشود و میتواند در درمان بیماری موثر باشد.

اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز وضعیتی است که در آن ستون فقرات به طرفین خم می شود. چندین نوع مختلف از این بیماری وجود دارد. شایع ترین نوع اسکولیوز که در کودکان شایع است، «ایدیوپاتیک» است. اسکولیوز ایدیوپاتیک به این معنی است که علت دقیق ایجاد این وضعیت نامعلوم است.

اسکولیوز باعث می شود که ستون فقرات به شکل “C” یا “S” درآید و در عین حال به سمت میانی پشت نیز پیچش می کند. معمولاً بیماری اسکولیوز در قسمت میانی پشت (نخاعات سینه ای) رخ می دهد و به ندرت مشاهده می شود که در قسمت تحتانی کمر (ستون فقرات کمری) نیز ایجاد میشود. این عارضه می‌تواند هم در قسمت فوقانی و هم در قسمت تحتانی کمر رخ دهد، اگرچه معمولاً این اتفاق در مراحلی از بیماری می افتد که نیاز به مداخله پزشکی وجود دارد.

اسکولیوز اغلب در دوران بلوغ ایجاد می شود و طبق آمار، دختران بیشتر از پسران به این بیماری مبتلا می شوند. اسکولیوز می تواند در دوران کودکی وجود داشته باشد، اما اغلب در طول جهش رشد کودک به سرعت بدتر می شود.

تأثیر ورزش در بهبود کودکان مبتلا به اسکولیوز

فعالیت ورزشی مبتنی برا تقویت گیرنده های حسی _ عمقی در بهبود عملکرد تعادلی و کاهش میزان انحنای اسکولیولیز (تغییر s شکل ستون فقرات)، تمرینات تعادلی مبتنی بر تقویت گیرنده های حسی _ عمقی در برنامه های ورزشی، میتواند در بهبود کودکان مبتلا به اسکولیوز تاثیرگذار باشد.

حرکات اصلاحی اسکولیوز

با انجام این تمرینات، می توانید قدرت میان تنه خود را افزایش دهید، وضعیت بدنی خود را بهبود بخشید و ماهیچه های کمر خود را تقویت کنید. این تمرینات کمی به اصلاح موقعیت ستون فقرات شما کمک می کند و برخی از ناراحتی های اسکولیوز را کاهش می دهد.

حرکت چرخش لگنی

1- چرخش لگنی

با انجام این تمرینات، می توانید قدرت میان تنه خود را افزایش دهید، وضعیت بدنی خود را بهبود بخشید و ماهیچه های کمر خود را تقویت کنید.

مرحله 1: به پشت، روی زمین یا مت ورزشی دراز بکشید.

مرحله 2: عضلات میانی و باسن خود را فعال کنید تا پشت خود را روی زمین صاف کنید و لگن خود را کمی به سمت جلو متمایل کنید.

مرحله 3: این حالت را به مدت پنج ثانیه نگه دارید.

شما می توانید این تمرین را در دو ست 10 تایی در روز تکرار کنید تا به رشد عضلات کمر کمک کنید.

کشش چرخشی نشسته

2- کشش چرخشی نشسته

تمرین کشش چرخشی نشسته می ‌تواند به بهبود انعطاف ‌پذیری شما کمک کند، که از جمله مزایای دیگر آن این است که می ‌تواند باعث کاهش برخی از کمر درد های دیگر شود:

مرحله 1: روی زمین یا روی مت ورزشی بنشینید.

مرحله 2: پای راست را روی پای چپ بیاندازید و کف پای راست را روی زمین قرار دهید.

مرحله 3: دست راست خود را به عنوان تکیه گاه پشت خود قرار دهید.

مرحله 4: نیم تنه خود را به سمت پای راست بچرخانید.

مرحله 5: بازوی چپ خود را دراز کنید تا آرنج روی زانو فشار بیاورد و کشش را شدید تر کند.

مرحله 6: به شانه راست خود نگاه کنید تا کشش بیشتر شود.

مرحله 7: میتوانید تا زمانی که مربی، فیزیوتراپ یا پزشک شما اجازه می دهد، بدن خود را در این وضعیت نگه دارید.

برای تمرین متقارن، این کشش را دوباره در سمت دیگر خود تکرار کنید.

حرکت گربه - گاو

3- حرکت گربه – گاو

تمرین کششی دیگری برای افزایش انعطاف پذیری در سراسر بدن، تمرین گربه – گاو است. این تمرین به عنوان کشش گربه – شتر نیز شناخته می شود:

مرحله 1: روی دست ها و زانوهای خود قرار بگیرید. مچ های دست باید در راستای شانه ها و زانوهای باید در راستای باسن باشد.

مرحله 2: در حالی که عضلات میانی خود را درگیر می کنید پشت خود را گرد کنید تا زمانی که در قسمت تحتانی کمر احساس کشیدگی کنید. این حالت «گربه» است.

مرحله 3: سینه و دنبالچه خود را به سمت بالا ببرید. در حالی که کمر خود را قوس می دهید و شکم خود را کشیده اید، نگاه خود را به بالا ببرید.

شما می توانید این تمرین را در دو ست 10 تایی در روز تکرار کنید.

حرکت سگ پرنده

4. حرکت سگ پرنده

این تمرین قدرت میان تنی شما را افزایش می دهد. تقویت و تحکیم عضلات میانی می تواند تقارن وضعیت بدن و همچنین قدرت شما را بهبود بخشد.

مرحله 1: روی دست ها و زانوهای خود قرار بگیرید. مچ دست در راستای شانه ها، باسن و زانوها باید در یک راستا قرار بگیرند.

مرحله 2: بازوی راست را تا ارتفاع شانه در مقابل خود بالا به صورت صاف بیاورید.

مرحله 3: پای چپ خود را پشت سر خود و تا ارتفاع باسن به صورت مستقیم بالا بیاورید.

مرحله 4: در این حرکت نیز، میتوانید تا زمانی که مربی، فیزیوتراپ یا پزشک شما اجازه می دهد، بدن خود را در این وضعیت نگه دارید. حواستان باشد کمر خود را قوس یا گرد نکنید.

حرکت پلانک

5. پلانک

پلانک یک تمرین ساده اما موثر برای تقویت میان تنه است. در اینجا نمونه ای از تمرین پلانک وجود دارد که می توانید انجام دهید:

مرحله 1: روی شکم خود دراز بکشید.

مرحله 2: بالاتنه خود را با تکیه بر آرنج خود بالا بیاورید. مطمئن شوید که شانه‌ها و آرنج‌هایتان در یک راستا باشند. ساعدهای شما باید کاملاً روی زمین در مقابل شما و به موازات یکدیگر قرار گیرند و آرنج شما تقریباً زاویه 90 درجه داشته باشد.

نکاتی برای بهتر ورزش کردن

اگر کودک مجبور به پوشیدن نیمه تنه است، توصیه می کنیم آن را در حین ورزش، یعنی در حین کلاس بدنسازی یا در یک فعالیت بدنی، حین تمرینات توانبخشی در خانه، دربیاورید. در آوردن آن فشار روی اندام های داخلی را کاهش می دهد و در حالت دراز کشیدن فشار عمودی ناشی از نیروی گرانش وجود ندارد، بنابراین پوشیدن آن ضروری نیست.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی