کیک بوکسینگ چیست؟

کیک بوکسینگ مشت های بوکس را با ضربات کاراته ترکیب می کند. در این رشته، تنوع ورزشی کمی وجود دارد. برخی از کیک بوکسورها، در مقابل حریف خود در رینگ، این ورزش را انجام می دهند. برخی از علاقمندان به تناسب اندام، کیکبوکسینگ را به عنوان یک تمرین هوازی کار می کنند. تکنیک های کیک بوکسینگ برای دفاع شخصی نیز کاربردی است. در طول چند دهه ی گذشته، ورزش رزمی کیک بوکسینگ یکی از هیجان انگیزترین ورزش ها برای مشاهده و تمرین بوده است.

تاریخچه کیک بوکسینگ

کاراته از قرن 19 به عنوان یک ورزش رزمی شناخته شده است، اما کیک بوکسینگ تاریخچه بسیار کوتاهتری دارد. اصطلاح کیک بوکسینگ توسط یک ترویج دهنده بوکس ژاپنی در سال 1950 ایجاد شد. این ترویج دهنده از این اصطلاح برای اشاره به بوکس و کاراته موی تای استفاده کرد. این اصطلاح بعدها در ایالات متحده به معروفیت بیشتری در سال 1970 دست یافت. کاراته کاران آمریکایی از محدودیت امتیازدهی مسابقات ناامید شده بودند و تصمیم گرفتند مسابقات خود را در رینگ بوکس برگزار کنند.

چند اسطوره ی ورزشی از آن زمان   بنی اورکیدز   “معروف به جت” و  بیل والاس معروف به “پاطلایی” هستند. کیکبوکسینگ در زمانی محبوبتر شد که شبکه  ESPN در سال 1979 شروع به پخش مسابقات کرد.

تاریخچه کیک بوکسینگ

سبک و استایل های کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ در نیویورک، یونان، تایلند، برزیل و در سرتاسر جهان، به شکل های مختلفی وجود دارد. امروزه، یک تعریف واحد از ورزش کیک بوکسینگ در دنیای هنرهای رزمی وجود ندارد. یک هیئت ورزشی بین المللی واحد برای تنظیم قوانین کیکبوکسینگ در نیویورک، ژاپن، یا هر شهر یا کشور دیگری وجود ندارد. عناصر ورزش رزمی کیک بوکسینگ، اغلب در مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی جای گرفته اند که به عنوان کیک بوکسینگ تعریف نمی شوند.

اما فرهنگ های مختلف در سراسر جهان به شیوه ی خاص خود به تمرینات کیک بوکسینگ ادامه می دهند. در اینجا به چند سبک برجسته تر اشاره کرده ایم:

موی تای

تاریخچه موی تای که در تایلند توسعه یافته به قرن 16ام بر می گردد. موی تای به این دلیل "ورزش هشت اندام" شناخته شده است که هشت نقطه تماس برای ضربه به حریف مورد استفاده قرار می گیرند. هشت نقطه، دو دست، دو پا، دو آرنج و دو زانو می باشند. مبارزان موی تای پس از یک کلینچ از هم جدا نمی شوند، اما در عوض به دنبال استفاده از این مجاورت برای انجام تکنیک های ضربه های زانو و آرنج هستند.

موی تای

کیک بوکسینگ ژاپنی

کیکبوکسینگ ژاپنی که منشأ آن در سال 1960 می باشد، اولین ورزشی ست که به عنوان کیک بوکسینگ شناخته شده است. زمانی که دیگر انواع آن توسعه یافتند، این ورزش به کیک بوکسینگ ژاپنی تغییر نام داد. کیک بوکسینگ ژاپنی مشابه با موی تای است ولی امتیازدهی آن متفاوت است.

کیک بوکسینگ آمریکایی

در کیک بوکسینگ آمریکایی، ضربه زیر کمر مجاز نیست. ضربه با آرنج ها و نیز ضربه زدن با ساق پا نیز معمولاً آزاد نیستند.

سانشو

سانشو که به ساندا نیز معروف است، یک نوع کیک بوکسینگ چینی است که در آن استفاده از فنون پرتابی و کشتی امکان پذیر است اما در آن گلاویز شدن (grappling) و قفل حریف در خاک (submissions) مجاز نیستند.

همچنین بخوانید:

ساواته (کیک بوکسینگ فرانسوی)

ساواته به معنای کفش یا پوتین قدیمی می باشد. ساواته به این دلیل که در آن رقبا کفش می پوشند، غیر معمول است. آنها مجاز هستند که فقط با پا و نه با زانو یا ساق پا ضربه بزنند.

آدیتادا (کیک بوکسینگ هندی)

این سبک از هند نه تنها شامل ضربات دست ها، آرنج ها، زانوها و پاها می شود، بلکه ضربات از ناحیه پیشانی را نیز در بر می گیرد. تکنیک های گلاویز شدن و تمرکز بر مورد هدف قرار دادن نقاط فشار، نیز مهم هستند. حریفان آدی تادا، پدهای محافظ نمی پوشند.

یاو-یان (کیک بوکسینگ فیلیپینی)

منشأ یاو-یان در سال 1970 می باشد. نام آن از " سایاونگ کاماتاپایان" گرفته شده است که به معنای "رقص مرگ" می باشد. ضربات معمولاً رو به پایین هستند و از چرخش ران برای اعمال نیرو استفاده می کنند.

یاو-یان (کیک بوکسینگ فیلیپینی)

لت وی (کیک بوکسینگ برمه ای)

لت وی ضربات از هر قسمت بدن از جمله ضربات سر را در برمی گیرد. این ورزش گاهی اوقات به عنوان کیک بوکسینگ باندو نیز شناخته می شود.

Gwan-gyokdo (کیک بوکسینگ کره ای)

Gwan-gyokdo عناصر دو سبک ورزش رزمی معروف در کره مانند موی تای و تایکواندو را با هم ترکیب می کند. در حال حاضر یک مبارز از یک سبک می تواند با مبارزی از سبک ورزشی دیگر مبارزه کند.

پرادال سری

این نوع کیکبوکسینگ از کامبودیا می آید. چرخش ران برای انجام ضربات استفاده می شود. در این سبک ، ضربه با آرنج نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

تکنیک های کیک بوکسینگ

کیک بوکسورهای رقابتی از محدوده ی وسیعی از تکنیک ها برای گمراه کردن و شکست دادن رقیب استفاده می کنند. مشت ها شامل، ضربه با مشت، از زیر مشت زدن و قلاب هستند. مشت قلاب یکی از کاری ترین ضربات است چرا که به اطراف چرخانده می شود و از کنار با قدرت به حریف وارد می شود. تکنیک های ضربات، شامل ضربات رو به جلو، قلاب، ضربات جانبی، لگد دَوَرانی و ضربات چرخشی به عقب می باشند. ضربات چرخش به عقب برای غافلگیر کردن حریف بسیار مناسب هستند. یک کیک بوکسور این تکنیک را با چرخاندن سریع و عقب بردن پاشنه پا به طرف حریف، انجام می دهد.

تکنیک های کیک بوکسینگ

قوانین کیک بوکسینگ

چندین سازمان وجود دارند که مسابقات کیک بوکسینگ را اداره می کنند. قوانین بین سازمان ها مختلف می باشند، اما معمولاً مسابقات بین سه و 12 راند هستند. هر راند معمولاً دو تا سه دقیقه طول می کشد. شرکت کنندگان از محافظ دست و پا استفاده می کنند. برخی از این سازمان ها، ضربات زیر کمر را مجاز می دانند اما برخی دیگر تکنیک های ضربات را به بالای کمر محدود می کنند. مسابقات کیکبوکسینگ و بوکس مشابه هم اجرا می شوند. حریفان بر اساس وزن تقسیم بندی می شوند و نتیجه مسابقه بر اساس تصمیم گیری داوران، قرعه کشی و ضربه فنی می باشد.

قوانین کیک بوکسینگ

آماده شدن برای مسابقات

در آماده سازی برای مسابقات، کیک بوکسورها، قدرتی ترین تمرینات را در دنیای ورزشی انجام می دهند. کیک بوکسورها باید آمادگی کامل داشته باشند تا در طول مدت یک مسابقه، هم ضربه وارد کنند و هم ضربه بخورند. این امر مستلزم تمرینات استقامتی عضلانی و تمرین استقامت قلبی عروقی می باشد. یک مثال از حرکات ورزش کیک بوکسینگ، تمرین پوش آپ یا شنا در سطحی بالاتر می باشد. پوش آپ های در سطحی بالاتر با استفاده از یک صندلی برای بالابردن پاها در حین انجام حرکات پوش آپ انجام می شوند.

آماده شدن برای مسابقات

7 مورد از فواید ورزش کیک بوکسینگ

اگر شما به دنبال یک برنامه تناسب اندام انگیزشی هستید، تمرینات ورزش رزمی کیک بوکسینگ با انرژی بالا را به برنامه ورزشی خود استفاده کنید. تمرینات کیک بوکسینگ، تکنیک های هنرهای رزمی را با حرکات کاردیوی پمپاژ کننده قلب ترکیب می کنند که این به این معناست که شما می توانید تمرینات تمام بدن را انجام دهید و در کمترین زمان به تناسب اندام دست پیدا کنید.

شما چه یک فرد تازه وارد به دنیای تناسب اندام باشید و چه یک ورزشکار قدیمی در باشگاه باشبد، انجام تمرین کیک بوکسینگ حداقل یک بار در هفته می تواند به شما برای تجدید انرژی کمک کند. در اینجا به 7 مزیت تمرینات کیک بوکسینگ اشاره شده است.

فواید ورزش کیک بوکسینگ

1.استرس را کاهش می دهد.

با جای دادن حرکات کیک بوکسینگ انرژی بالا در برنامه ورزشی خود می توانید چند دقیقه بدون استرس مشت و ضربه بزنید. حرکات در کیک بوکسینگ چندین گروه عضلانی اصلی را به چالش می کشد و به سرعت یک تمرین تمام بدن را برای شما فراهم می کند.

2.سطح اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

مبارزه کیک بوکسینگ به آزادسازی اندورفین هایی که روحیه شما را بهتر می کنند کمک می کند و حس اعتماد به نفس شما را افزایش می دهند. اندورفین ها همچنین به ایجاد حس شادی و مثبت اندیشی تا چند ساعت پس از تمرین کمک می کنند.

3.هماهنگی بهبود می یابد.

اگر شما از مشکلات وضعیت بدن رنج می برید و هماهنگی ضعیفی دارید، می توانید بدن خود را قوی کنید و واکنش ها و مهارت های هماهنگ سازی بدن خود را تقویت کنید. ضربه ها و مشت های سریع در برنامه ی تمرینی کیک بوکسینگ، به شما فرصت تمرکز انرژی برای اجرای موفق هر حرکت را می دهد.

4. مگا کالری ها را می سوزاند.

ورزش کیک بوکسینگ تناسب اندام می تواند در هر ساعت، 800 کالری بسوزاند و این افزایش متابولیسم بدن به چربی سوزی بدن شما کمک می کند. یک برنامه ی کاردیوی انرژی بالا، برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام سریع عالی است.

چربی سوزی کیک بوکسینگ

5. تمرین متقاطع ایده آل

اگر شما چند هفته به طور مداوم در حال تمرین بر روی تردمیل هستید، نیاز به یک استراحت از برنامه ی کاردیوی معمول خود دارید. شما می توانید برای انجام تمرینات سنگیتر، وزنه ی مچ دست یا پا بپوشید یا برای مقاومت بیشتر، فقط یک جفت دستکش سبک بپوشید. فقط یک یا دو دوره تمرین در هر هفته می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام کمک کند.

6. انرژی را افزایش می دهد.

ورزش رزمی کیک بوکسینگ یک تمرین کاردیوی انرژی بالا می باشد که بدن و ذهن شما را تقویت می کند و سطح انرژی شما را بالا خواهد برد. شما در این ورزش، نفس نفس می زنید و سموم بدن از طریق تعریق از بدن شما خارج می شود؛ این فرایند سطح انرژی بدن شما را بالا خواهد برد.

7. وضعیت بدنی را بهبود می بخشد.

اگر شما در تمام مدت روز پشت کامپیوتر نشسته اید، تمرینات کیک بوکسینگ، آن دسته از عضلات بدن شما را که در تمام طول روز به آنها توجهی نشده به چالش خواهد کشید و شروع به ساختن هسته ی اصلی بدن خود می کنید. عضلات اصلی بدن شما در اطراف دیواره شکم مورد هدف تمرینات کیک بوکسینگ قرار می گیرند، چرا که شما برای تعادل نیاز به استفاده از کمر و شکم خود دارید.

ورزش کیک بوکسینگ

معایب کیک بوکسینگ

علی رغم هیجان و جذابیت تمرینات کیک بوکسینگ، به دلیل احتمال آسیب، شرکت کنندگان باید بسیار مراقب باشند. این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که آیا کیک بوکسینگ خطرناک است؟ یک پژوهش قدیمی انجام شده توسط محققان، مربیان کیک بوکسینگ و کیک بوکسینگ کاران را مورد نظر سنجی قرار داد. آنها متوجه شدند که میزان آسیب های گزارش شده بسیار بالا می باشد. بیش از 31 درصد از مربیان و بیش از 15 درصد از شرکت کنندگان کلاس، تجربه ی یک آسیب مرتبط با کیکبوکسینگ را گزارش کردند. دلایل این آسیب ها مختلف بود.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

  خیابان ولیعصر | بالاتر از زعفرانیه | خیابان یکتا | نبش فهمیده

 شماره تماس شعبه : ۲۲۷۵۹۶۸۱

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

[hamyar_faq]

محبوب ترین مقالات اسپین کلاب

Group 180

متن سربرگ خود را وارد کنید

شما می توانید اسپین را در اینستاگرام با آی دی ESPINCLUB@ دنبال کنید

Group 180

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

تأیید نام‌نویسی به شما ایمیل خواهد شد.

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

تماس با ما