بهترین تمرینات آمادگی جسمانی برای کودکان و نوجوانان

تمرینات آمادگی جسمانی برای کودکان به همراه تغذیه کافی و سالم عوامل مهمی هستند که برای رشد و سلامت کودکان و نوجوانان نیاز هستند.

اگر می خواهید که کودک شما عادت های سالمی در زندگی آینده خود داشته باشد باید این عادات را از اوایل کودکی در آن ها پرورش دهید. تمرینات آمادگی جسمانی در هر سنی برای بدن مفید است و فواید زیر را دارد:

  • قلب و ریه های فرد سالم تر باقی می ماند
  • افزایش انعطاف بدنی
  • ساختن استخوان های محکم تر
  • وزن بدنی متناسب
  • کاهش خطر بسیاری از بیماری ها
  • بهتر شدن وضعیت روانی و افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود فعالیت ها در مدرسه

عادت به بی تحرکی معمولا در افرادی مشاهده میشود که فعالیت بدنی خیلی کمی دارند و روزانه ساعات زیادی را پای کامپیوتر بازی های ویدئویی و یا میز مطالعه مشغول هستند. بهتر است کودکان و جوانان وقت کمتری را در این گونه فعالیت ها مشغول باشند و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند.

تمرینات ورزشی برای نوجوانان

تشویق کودکان به نرمش و تمرین

بهتر است بدانید فرزند شما اول از همه درباره عادات زندگی از خود شما می آموزد. انجام دادن فعالیت های منظم فیزیکی مخصوصا اگر همراه با جمع خانواده باشد میتواند یکی از مشوق های خوب برای کودکان باشد.

بهتر است ورزشی را انتخاب کنید که برای سن و وضعیت بدنی کودک شما مناسب است.

بهتر است برای کودک خود طوری برنامه ریزی کنید که زمان کافی برای انجام تمرینات آمادگی جسمانی و سایر فعالیت های روزانه خود داشته باشد.

فعالیت های فیزیکی سرگرم کننده و مهیج را برای کودک خود تدارک ببینید.

بعضی از نوجوانان با افزایش سن به دنبال حس استقلال هستند و دوست دارد کار های مورد علاقه خود را انجام دهند. میتوانید در این زمینه آن ها را تشویق کنید که برای پیاده روی و یا دوچرخه سواری همراه دوستان خود به بیرون بروند.

راهکارهایی برای ورزش بیشتر کودکان

بهتر است زمانی که کودک در پای صفحه های دیجیتال مانند تلویزیون کامپیوتر و یا تبلت ها و گوشی های هوشمند سپری میکند محدود باشد. اگر کودک شما کمتر از ۵ سال سن دارد بهتر است روزانه بیش از یک ساعت در این فضا ها وقت سپری نکند.

انجام ورزش های تیمی تفریحی مانند بسکتبال و فوتبال به تنهایی نمیتواند بدن کودک شما را ورزیده کند بهتر است کودک خود زا تشویق کنید که هر روزه فعالیت ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری را انجام دهد.

  • اگر کودک خود را با اتومبیل به مدرسه میرسانید بهتر است به جای آن از پیاده روی دوتایی با کودک خود لذت ببرید.
  • کودک خود را تشویق کنید به جای استفاده از آسانسور از پله ها استفاده کند.
  • در کار های روزمره خانه کودک خود را مشارکت دهید
  • در حین انجام این فعالیت ها نکات ایمنی را رعایت کنید. کودکانی که دوچرخه یا اسکیت سواری میکنند باید از محافظ های دست و پا و کلاه ایمنی استفاده کنند.
  • و در نهایت سعی کنید خودتان الگوی خوبی برای کودک خود باشید.

بهترین ورزش ها برای کودکان ۵ ساله

برنامه آمادگی جسمانی برای کودکان

فعالیت های روزانه یک کودک شامل بازی، مسابقات ورزشی، بازی های کودکانه، جابجایی تا مدرسه، و تربیت بدنی میباشد.

تشویق کودکان به ورزش

تمرینات آمادگی جسمانی شدید باعث میشود کودک تعریق و تنفش سریع زیادی را تجربه کند به گونه ای که از شدت تنفس های سریع تنها چند کلمه ای میتواند صحبت کند. این دسته از فعالیت ها شامل مواردی هم چون دویدن و شنا کردن برای زمان های طولانی میشود.

تمرینات آمادگی جسمانی متوسط شامل فعالیت هایی است که هم چنان تعریق شدید و تنفس سریع را باعث میشوند اما کودک قادر به صحبت کردن هم زمان با فعالیت خود میباشد مانند دوچرخه سواری.

فعالیت هایی که باعث افزایش استحکام و مقاومت استخوان ها و عضله ها میشوند شامل فعالیت هایی مانند طناب زنی، دویدن و یا ورزش هایی مانند تنیس و بسکتبال میباشند.

چه مقدار در هر روز برخی از کار هایی که میتوان انجام داد
نوزادان ( ۰ تا ۱۲ ماهه) باید در طول روز مرتبا در حال فعالیت باشند.

حداقل ۳۰ بار در روز باید دست و پا بزنند

تمرینات آمادگی جسمانی کودک از همان روز تولد شروع شده و بیشتر میشود که میتواند شامل خزیدن روی شکم چهار و دست پا و یا حتی تکان دادن دست ها باشد.
کودک نوپا( ۱ تا ۲ سالگی)

 

کودک قبل از مدرسه ( ۳ تا ۴ سالگی)

روزانه حداقل ۱۸۰ دقیقه فعالیت ورزشی

 

کودکتان قبل از مدرسه باید روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی سخت داشته باشند

تمرینات آمادگی جسمانی این سن نیاز است که شاد و مهیج باشند

کودکان در این سن معمولا قوانین را درک نمیکنند و برای بازی هایی که قوانین زیادی دارند آماده نیستند.

کودکان در این سن میتوانند فعالیت هایی مانند شنا و دویدن را به طور مرتب داشته باشند.

کودکان ( ۵ تا ۹ سالگی) تمرینات آمادگی جسمانی متوسط هر روز به مدت ۶۰ دقیقه

تمرینات آمادگی جسمانی سنگین سه روز در هفته

تمرینات آمادگی جسمانی کششی سه روز در هفته

ورزش هایی که شامل مراحل گرم کردن سرد کردن و حرکات کششی و استقامتی میشوند.

بهتر است برای مدرسه رفتن و وقت گذرانی با دوستان از راه رفتن و یا دوچرخه سواری استفاده شود.

کودکان ( ۱۰ تا ۱۲ سالگی) تمرینات آمادگی جسمانی متوسط هر روز به مدت ۶۰ دقیقه

تمرینات آمادگی جسمانی سنگین سه روز در هفته

تمرینات آمادگی جسمانی کششی سه روز در هفته

در این سن بلوغ کودکان شروع میشود و میتوانند فعالیت هایی را که باعث افزایش توان عضلات و استخوان ها میشود را با سختی هر چه بیشتر انجام دهند.

بهتر است در این سن تمرکز بچه ها بر مهارت های ورزشی باشد تا بتوانند یک رشته ورزشی را برای آینده خود انتخاب کنند.

نوجوانان ( ۱۳ تا ۱۷ سالگی) تمرینات آمادگی جسمانی متوسط هر روز به مدت ۶۰ دقیقه

تمرینات آمادگی جسمانی سنگین سه روز در هفته

تمرینات آمادگی جسمانی کششی سه روز در هفته

در این سن نوجوانان میتوانند جمع های دوستانه ورزشی داشته باشند و فعالیت های ورزشی خود را ادامه دهند.

 

ورزش های گروهی برای کودکان

ورزش های لازم برای کودکان بیمار

تمرینات آمادگی جسمانی معمول روزانه برای تمام کودکان و نوجوانان لازم است. متاسفانه گاهی اوقات کودکان به علت بیماری های زمینه ای مزمن به اندازه ای که لازم است فعالیت بدنی انجام نمی دهند.

در صورتی که بیشتر کودکانی که بیماری های مزمن دارند میتوانند فعالیت متوسط بدنی که باعث تعریق و اندکی تنفس سریع شود را انجام دهند. قبل از این که کودک شما هر گونه تمرینات آمادگی جسمانی را انجام دهد باید ابتدا با پزشک کودک خود درباره این مساله صحبت کنید.

در صورت لزوم ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که قبل از شروع ورزش به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا تناسب قلبی ریوی را برای کودک شما فراهم کند.

هر چه ازین جلسات درمانی بگذرد و آمادگی کودک شما بیشتر شود انجام ورزش های مختلف برایشان راحت تر خواهد بود.

کودکان و نوجوانانی که بیماری مزمن دارند میتوانند از ورزش های انعطافی، وزنه زدن های سبک و ورزش های کاردیو مانند دویدن بهره ببرند.

هم چنین آن ها میتوانند ورزش هایی فشرده که انرژی زیادی لازم دارند مانند پرش از مانع را نیز انجام دهند.

در ادامه به تعدادی از راهکار های موجود برای برخی از بیماری های مزمن اشاره میکنیم:

آرتریت ایدیوپاتیک جوانان

بیماری است که باعث ایجاد درد و تورم در مفاصل میشود.

کودکان و نوجوانانی که آرتریت آن ها خیلی حاد نیست میتوانند به راحتی بدون بدتر شدن علائم بیماری ورزش کنند. بهتر است این افراد ورزش های کششی و استقامتی را انجام دهند.

ورزش های آبی مانند شنا از آن جا که فشار کمتری به مفاصل ایجاد میکند میتواند برای این بیماران بسیار مفید باشد.

تمرینات فشرده مانند دویدن باعث تقویت عضلات میشود. اگر آرتریت بیمار در وضعیت ثابت باشد بیمار میتواند این دسته از ورزش ها را نیز انجام دهد هر چند باید قبل از شروع این ورزش ها با پزشک مشورت کرد.

ورزش برای کودکان بیمار

هموفیلی

یک نقص ژنتیکی است که در آن خون در بدن بیمار به خوبی لخته نمی شود.

کودکانی که به هموفیلی مبتلا هستند باید قبل از شروع هر گونه ورزشی و حتی برخی از فعالیت ها مانند فعالیت هنری نیز با پزشک مشورت کند.

ورزش کردن در این افراد باعث تقویت عضلات و محکم تر شدن مفاصل میشود که این امر دوره های خون ریزی را در این افراد یه تاخیر می اندازد.

دوچرخه سواری دویدن و شنا از ورزش هایی هستند که برای کودکان هموفیلی بسیار مناسب اند.

بهتر است نکاتی را درباره بیماری کودک خود در قالب چند یادداشت به مربی و یا معلم ورزش کودک خود بدهید تا از آسیب و خون ریزی در کودک شما جلوگیری شود.

آسم

بیماری است که باعث اختلال در تنفس فرد میشود.

کودکانی که آسم دارند تا وقتی که علائم آن ها تحت کنترل باشند محدودیتی در انجام تمرینات آمادگی جسمانی ندارند.

تمرینات آمادگی جسمانی به بیماران کمک میکند تا عضلات تنفسی خود را قوی تر کنند.

فعالیت هایی مانند شنا کمتر از فعالیت هایی که تنفس زیاد لازم دارند مثل دویدن میتواند برای کودکان آسمی مشکل ایجاد کند.

بهتر است درباره علائم حملات آسمی در کودک خود اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید در صورت شروع حمله آسمی در کودک اقدامات لازم را شروع کنید.

فیبروز سیستیک

یک بیماری ژنتیکی که باعث میشود بافت مخاطی افراد ضخیم و چسبنده شود که این مساله باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم تنفس و گوارش فرد میشود.

کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک تا وقتی که علائم آن ها تحت کنترل باشد میتوانند هر نوع تمرین آمادگی جسمانی انجام دهند هر چند باید قبل از شروع هر گونه ورزشی با پزشک کودک خود مشورت کنید.

ورزش هایی که باعث افزایش ضربان قلب و افزایش ظرفیت ریه ها شود مانند شنا کوهنوردی و پیاده روی های طولانی در این افراد بسیار مناسب است.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

🚗  خیابان ولیعصر | بالاتر از زعفرانیه | خیابان یکتا | نبش فهمیده

☎️ شماره تماس شعبه : ۲۲۷۵۹۶۸۱

۰

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما بزودی از طریق  ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل برای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
پرسش از دکتر