باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

آشنایی با اسم حرکات ژیمناستیک با تصاویر

معرفی کامل تمامی حرکات ژیمناستیک همراه با تصاویر و توضیحات

در این مقاله مطالعه می‌کنید

حرکات ژیمناستیک، با تنوع و پیچیدگی‌های خاص خود، یکی از جذاب‌ترین و تکنیکی‌ترین بخش‌های ورزش ژیمناستیک به شمار می‌روند. این حرکات، که به دقت و تمرینات مداوم نیاز دارند، پایه و اساس هر تمرین ژیمناستیک را تشکیل می‌دهند و به ورزشکاران این امکان را می‌دهند که توانایی‌های فیزیکی و حرکتی خود را به حداکثر برسانند.

در دنیای ورزش ژیمناستیک، هر حرکت به طور خاص طراحی شده است تا مهارت‌های مختلفی از جمله تعادل، قدرت، انعطاف‌پذیری و هماهنگی را بهبود بخشد. از حرکات پایه‌ای مانند حرکت‌های معلق و پیچیده گرفته تا تکنیک‌های پیشرفته در میله‌های افقی هر یک از این حرکات نقش مهمی در توسعه توانایی‌های بدنی و فنی ورزشکاران ایفا می‌کند.

در این مقاله، به بررسی انواع مختلف حرکات ژیمناستیک، ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک خواهیم پرداخت. هدف این است که با شناخت بهتر این حرکات و تمرینات، به علاقه‌مندان به ژیمناستیک کمک کنیم تا بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق و تمرین مداوم، به موفقیت‌های بیشتری در این ورزش دست یابند و از لذت و چالش‌های آن بهره‌مند شوند. ضمنا بسیاری از ویدیوها در اواسط مقاله هست لطفا ویدیو مورد نظر خود را پیدا کنید.

برای مشاوره و ثبت نام کلاس ژیمناستیک با ما در ارتباط باشید

درصورت تماس اعلام کنید از طرف سایت اسپین تماس گرفته اید

ویدیو کوتاه از حرکات ژیمناستیک

اسکلبکا

حرکت اسکلبکا (سکِلِبْکَا) یکی از حرکات پیشرفته در ژیمناستیک هنری است که نیاز به مهارت، قدرت و هماهنگی بالا دارد. این حرکت معمولاً بر روی میله‌های افقی یا دار اجرا می‌شود و به عنوان یکی از حرکات پیچیده و چشمگیر در این رشته شناخته می‌شود.

ورزشکار با گرفتن میله‌های افقی یا دار در حالت آویزان شروع می‌کند. معمولاً این حرکت از یک تاب‌خوردن ابتدایی آغاز می‌شود که به ورزشکار امکان می‌دهد تا از حالت آویزان به وضعیت آماده برای اجرای اسکلبکا وارد شود.

پس از رها کردن از میله، ورزش کار باید در هوا چرخش انجام دهد و سپس دوباره با دقت به میله برگردد. این مرحله نیازمند دقت بالا در هماهنگی حرکت و تنظیم موقعیت بدن است تا فرود به طور صحیح و بدون آسیب انجام شود.

چرخش شکم جلو روی پارالل

حرکت چرخش شکم جلو روی پارالل (که به آن “فلاپ برای شکم جلو” یا “فلاپ شکم به جلو” نیز گفته می‌شود) یکی از حرکات پیچیده و تکنیکی در ژیمناستیک هنری است که بر روی پارالل‌ها انجام می‌شود. این حرکت به دلیل نیاز به قدرت بدنی، کنترل و هماهنگی بالا، از حرکات پیشرفته و چشمگیر در این رشته محسوب می‌شود. ورزشکار با قرار گرفتن در حالت آویزان و صاف از میله‌های پارالل، حرکت را آغاز می‌کند. دست‌ها باید به طور محکم میله‌ها را گرفته و بدن باید در حالت کشیده و عمود بر میله‌ها قرار گیرد.

در هنگام چرخش، ورزشکار باید به دقت و با استفاده از قدرت بدنی و هماهنگی، بدن را به سمت جلو بچرخاند. این چرخش شامل حرکت از حالت آویزان به وضعیت نهایی چرخش است که در آن بدن به حالت تقریبی افقی و موازی با میله‌ها قرار می‌گیرد. پس از اجرای چرخش، ورزشکار باید با دقت و هماهنگی، بدن را به حالت اولیه و مستقیم بر روی پارالل‌ها برگرداند و در نهایت حرکت را با فرود صحیح و کنترل شده به پایان برساند. در این مرحله، ثبات و تعادل بدن بسیار مهم است تا حرکت به طور صحیح اجرا شود.

پشتک چرخان

حرکت پشتک چرخان، یکی از حرکات پیشرفته و چشمگیر در ژیمناستیک است که نیاز به تکنیک، هماهنگی و قدرت بدنی بالا دارد. این حرکت معمولاً در تمرینات و مسابقات ژیمناستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از حرکات پرچالش شناخته می‌شود.

ورزشکار با قرار گرفتن در وضعیت ایستاده یا از یک پرش ابتدایی، حرکت را آغاز می‌کند. در این مرحله، ورزشکار باید بدن خود را آماده کند تا به طور مؤثر و با کنترل به مرحله بعدی حرکت وارد شود. ورزشکار با استفاده از قدرت پاها و بخش مرکزی بدن، شروع به خم کردن زانوها و پرش به سمت بالا می‌کند. بدن باید به طور هماهنگ و با استفاده از نیروی پرش به حالت معلق درآید. در این مرحله، پشتک به معنای چرخش کامل بدن به سمت عقب انجام می‌شود.

پس از پایان چرخش، ورزشکار باید به دقت و با کنترل مناسب به سمت پایین بیافتد و فرود صحیحی انجام دهد. فرود باید به آرامی و با حفظ تعادل انجام شود تا حرکت به درستی و بدون آسیب‌دیدگی به پایان برسد.

بالانس صلیبی

حرکت بالانس صلیبی یکی از حرکات پیشرفته و تاثیرگذار در ژیمناستیک است که به عنوان یک تکنیک بر روی میله‌های افقی و دارهای پارالل اجرا می‌شود. این حرکت به دلیل نیاز به قدرت، تعادل و تکنیک بالا، از جمله حرکات پیچیده و چشمگیر در این رشته به شمار می‌رود. در این حرکت ورزشکار با قرار گرفتن در وضعیت آویزان از میله‌های افقی یا دارها شروع می‌کند. در این حالت، دست‌ها باید به طور محکم میله‌ها را بگیرند و بدن به طور عمود از میله‌ها آویزان باشد.

در حرکت بالانس صلیبی، بدن باید در وضعیت افقی کامل و موازی با زمین قرار گیرد، به طوری که پاها به صورت کشیده و صاف در کنار بدن باقی بمانند. این وضعیت شبیه به یک صلیب است که به دلیل نیاز به قدرت و ثبات عضلانی، اجرای آن بسیار چالش‌برانگیز است. در نهایت ورزشکار باید توانایی بالایی برای حفظ تعادل در وضعیت صلیبی داشته باشد و در نهایت با استفاده از قدرت و کنترل بدن، به آرامی و بدون ایجاد تکان‌های ناخواسته به حالت آویزان اولیه بازگردد. این بخش از حرکت نیاز به تمرکز و کنترل دقیق دارد تا حرکت به درستی و بدون آسیب‌دیدگی به پایان برسد.

پاباز (split)

حالتی که یک پا به سمت جلو و دیگری به سمت عقب باز شود و تشکیل زاویه ۱۸۰ بدهند.

نیم وارو

حرکتی است که در آن پرواز با استفاده از یک یا دو پا شروع می شود سپس پرش به عقب انجام می شود و روی پاها فرود می آید. این حرکت هم چنین سالتو از پشت نامیده می شود.

آمانار (Amanar)

به دو و نیم دور پرش از خرک یورچنکو گفته می شود. یورچنکو حرکتی از خانوده خرک است که در آن پرش ها با نیم پشتک پیچ روی پیش تخته شروع می شود و با نیم وارو (زمینی) از روی تخته روی میز خرک ادامه پیدا می کند و قبل از فرود آمدن روی تشک به همراه سالتو (وارو) دو و نیم دور چرخش اجرا می کند. آمانار- یکی از سخت ترین پرش های خرک در ژیمناستیک تخصصی بانوان به نام ژیمناستی اهل رمانی با نام سیمونا آمانار نام گذاری شد.

عرب (Arabesque)

یک نمایش با پا که در آن پای دیگر پشت بدن قرار می گیرد. بقیه بدن از قسمت اتصال مفصل ران به لگن (باسن) پایین می آید تا منحنی ظریفی را ایجاد کند. انجام مهارت در عرب نیاز به کنترل زیادی دارد.

آموزش حرکت پول اور پارالل

از مهارت های ژیمناستیک و واژگان تخصصی آن چه می دانید؟ در ادامه به بررسی دقیق و کامل ۱۰۱ واژه ای که در یادگیری رشته ژیمناستیک تخصصی، قطعا به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد، با جزئیات کامل پرداخته شده است.

جهش قیچی

حرکت جهش قیچی یکی از حرکات جذاب و پیچیده در ژیمناستیک است که به دلیل نیاز به تکنیک و هماهنگی بالا، از حرکات پرچالش این رشته محسوب می‌شود. این حرکت معمولاً در تمرینات و مسابقات ژیمناستیک انجام می‌شود و به عنوان یکی از حرکات زیبای ژیمناستیک شناخته می‌شود. ورزشکار با قرار گرفتن در وضعیت ایستاده یا از یک پرش ابتدایی، حرکت را آغاز می‌کند. معمولاً این حرکت با یک حرکت جهشی از زمین یا روی یک سطح دیگر شروع می‌شود.

زمانی که بدن در هوا قرار دارد، ورزشکار باید پاها را به صورت قیچی حرکت دهد. این به معنای باز کردن یک پا به سمت جلو و کشیدن پای دیگر به سمت عقب است. این حرکت باید به طور هماهنگ و با کنترل دقیق انجام شود تا وضعیت قیچی به طور صحیح حفظ شود. پس از اتمام حرکت قیچی، ورزشکار باید با دقت و کنترل مناسب به سمت پایین فرود بیافتد. فرود باید به آرامی و با حفظ تعادل انجام شود تا حرکت به طور صحیح و بدون آسیب‌دیدگی به پایان برسد.

جهش قیچی
جهش قیچی

در ادامه متنی به نقل از وبسایت Gymnast Gem برای شما کاربران ارائه داده ایم:

“Rhythmic Gymnastics, often described as a balletic symphony of the Olympics, gracefully vaulted onto the Olympic stage as a comparatively recent addition. It debuted at the 1984 Los Angeles Olympic Games, marking a significant milestone in the sport’s history.

The journey to Olympic recognition was both a testament to the sport’s growing popularity and a reflection of its unique blend of athleticism, art, and performance. Rhythmic Gymnastics distinguishes itself by combining elements of ballet, gymnastics, and dance, all while gymnasts manipulate various apparatus – ribbons, hoops, balls, clubs, and ropes – in routines that are as demanding physically as they are beautiful.

ترجمه:

ژیمناستیک ریتمیک، که اغلب به عنوان سمفونی باله بازی های المپیک توصیف می شود، به زیبایی به عنوان یک افزوده نسبتاً جدید به صحنه المپیک کشیده شد. این اولین بار در بازی های المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس، نقطه عطف مهمی در تاریخ این ورزش بود.

سفر به رسمیت شناختن المپیک هم گواهی بر محبوبیت فزاینده این ورزش و هم بازتابی از ترکیب منحصر به فرد آن از ورزش، هنر و عملکرد بود. ژیمناستیک ریتمیک خود را با ترکیب عناصر باله، ژیمناستیک و رقص متمایز می کند، همه اینها در حالی است که ژیمناستیک ها دستگاه های مختلف – روبان، حلقه، توپ، چماق و طناب – را در روال هایی دستکاری می کنند که به همان اندازه که از نظر فیزیکی سخت و زیبا هستند.”

حرکت هوایی

مانوری که در آن ژیمناست یک چرخش کامل در هوا را بدون تماس ابزار با دستان خود انجام می دهد. یک (حرکت) چرخ و فلک بدون استفاده دستان چرخ و فلک بدون دست و یک بالانس پل (پل برگردان) بدون استفاده دستان بالانس پل بدون دست نامیده می شود.

ویدیو آموزش گام به گام چرخ و فلک در ژیمناستیک:

نیم وارو (زمینی)

حرکتی است که در آن پرواز با یک یا دو پا شروع می شود و روی دستان پشتک زده می شود و از (قدرت) شانه ها برای فرود روی زمین استفاده می شود. این حرکت هم چنین با نام های flic-flac یا flip-flop شناخته می شود.

پرتاب به عقب (back toss)

در حرکت پارالل مردان هنگامی که (ژیمیناست) از حالت بالانس به عقب تاب می خورد سپس میله را کمی رها می کند تا دوباره به حالت بالانس برسد.

بلاک (Block)

فشار زیاد به شانه ها (بالا انداختن شانه) که در آن، ارتفاع / فاصله که ژیمناست می تواند داشته باشد را بیشتر می کند. این حرکت بیشتر در خرک صورت  می گیرد.

بارانی

حرکتی است که در آن پشتک با نیم پیچ همراه می شود.

بیلز (Biles)

در حرکات روی زمین زنان دیده می شود، دو سالتو عقب بعد از نیم چرخش در حالتی که بدن صاف یا قوس دار است. به نام ژیمناست آمریکایی سیمونه بیلز نام نهاده شده است. در حال حاضر تنها ژیمناستی که این حرکت را انجام می دهد خود اوست.

چرخش شکم بدون حرکت اضافی (Clear Hip Circle)

حرکتی در بخش پارالل زمان (میله های ناهمسطح) و پارالل با ارتفاع بالا مردان که چرخش های شکم ژیمناست به سمت عقب حول میله بدون تماس با میله انجام می شود و ژیمناست حرکت خود را با بالانس به اتمام می رساند. این حرکت اغلب با نام ویمیک (بارفیکس) شناخته می شود.

کوئروو (Cuervo)

حرکت خرک که شامل نیم دور سالتو به پشت در فاز دوم مبارزه است. به نام ژیمناست کوبایی جورج کوئروو است.

دیامیدوف

این حرکت در پارالل دیده می شود، یک تاب رو به جلو با چرخشش ۳۶۰ درجه روی یک باز و در ادامه برگشت به حالت بالانس است. به نام ژیمناست اهل شوروی سابق سرگی دیامیدوف نام نهاده شده است.

جفت

هر ساالتو رو به عقب دوگانه (دوبل) به همراه چرخش است.

اجرای صلیب بر روی دار حلقه

حالتی دایره مانند که بازوها کاملا به اطراف بدن کشیده شده و بدن به صورت عمودی نگه داشته می شود.

چرخش دور میله (Eagle giant)

یک  حرکت دور میله که در آن  دستان۳۶۰ درجه در جهت داخل می چرخند و شانه ها قبل از باقی بدن از بالای میله عبور می کنند.

full-in

سالتو دوبل با چرخش کامل حین انجام سالتو است

full-out

سالتو دوبل با چرخش کامل حین دومین سالتو است.

گینر (Gainer)

سالتو عقب که در آن ژیمناست با یک پا از روی زمین بلند می شود.

جاینت (Giant)

چرخش ۳۶۰ درجه حول میله با بدنی کاملا صاف که می توانددر بخش پارالل زنان، پارالل مردان، حلقه  هم انجام شود.

هیلی (Healy)

یک حرکت چرخش کامل به دنبال بالانس که در آن یکی از دستان رها شده و دیگری نقش پشتیبانی را بازی می کند. در پارالل زنان با عنوان دیامیدوف معکوس شناخته می شود.

جاینت معکوس (inverted giant)

حرکت جاینت رو به جلو با دستانی که ۱۸۰ درجه ه طرف داخل می چرخند و مپ دست اولین بخش بدن است که در آن صفحه عمودی را قطع می کند. سپس بدن در حالت بالانس قرار می گیرد تا باقی بدن به دنبال مچ دست بالا آید.


Jaeger

این حرکت در پارالل مردان دیده می شود و از حالت جاینت جلو شروع و به پشتک جلو تبدیل می شود و سپس در همان طرف میله که رها شده بود دوباره گرفته می شود.

Jam

این حرکت در پارالل مردان یا پارالل زنان دیده می شود حرکتی است که در آن حالت بدن کشیده و پاها مستقیما میان دستان است و رو به عقب انجام می شود تا زمانی که بدن کشش داشته باشد و دست ها ۱۸۰ درجه رو به بیرون بچرخند این حرکت ادامه دارد.

کاساماتسو

حرکتی از خانواده پرش ها است که با یک چهارم چرخش در پرش شروع می شود و یک فشار به دست با چرخش کامل قبل از فرود آمدن انجام می شود. تمایز آن با حرکت سوکوهارا دشوار است.

اسکلبکا (kip)

حرکتی از موقعیت پایین میله به بالای آن که در پارالل زنان و مردان دیده می شود.

Kip-cast

روشی معمول برای قرار گرفتن در حالت بالانس در پارالل زنان و مردان است که با نام «قرار گرفتن در بالانس» شناخته می شود.

فلیر (Flair)

یکی از سه حرکت پایه ای در خرک حلقه است. ترکیبی از نوسان در پا و حلقه است هر فلیر شامل دو مهتاب و یک حلقه است که به هنگام اجرای سریع پیچیده به نظر می رسد.


Magyars

یک حرکت جابجایی در خرک حلقه است. دو Magyars روی وسایل دیده شده است. اولین آن حرکت رو به عقب در طول خرک در حالی که پاها دایره ای هستند. دومین حالت آن یک دایره در پاها و هم زمان با آن چرخش کامل بدن است. این حرکت به نام زولتان ماگیار نامیده شده است.

Maltese

حالتی است که در آن بدن به موازات  زمین و مستقیم نگه داشته می شود. در حرکات حلقه، پارالل مردان و حرکات زمینی دیده می شود.

پرچم (Planche)

یک حرکت قدرتی است که دستان ژیمناست پایه ای برای پشتیبانی است و بدن صاف قرار می گیرد و به موازات زمین قرار می گیرد. این حرکت در میله، زمین و حلقه انجام می شود.

سالتو (salto)

یک حرکت وارو یا پشتک که ژیمناست حول محور لگن خود می چرخد.

حرکت سالتو در ژیمناستیک

حرکت تعادلی (scale)

به تعادل روی یک پا در حالی که پای دیگر به سمت عقب، اطراف یا جلو باز شده است گفته می شود و بالت تنه اندکی پایین آمده است.

قیچی (scissors)

یک حرکت آکروباتیک است که بدن به اندازه ۳۶۰ درجه می چرخد در حالی که پاشنه بالای سر قرار دارد. این حرکت را می توان به عنوان حرکت ورودی به دستگاه، خروجی از دستگاه یا حین اجرای حرکت انجام داد. اغلب به عنوان سالتو شناخته می شود.

اشتالدر (Stalder)

چرخش کامل به دور میله بدون تماس بدون تماس پاها با آن. در وسایل پارالل زنان و مردان دیده می شود.

سوکوهارا

حرکتی در خانواده پرش از خرک است که با یک چهارم چرخش شروع می شود و به حالت دست جمع قبل از فرود حرکت سالتو عقب انجام می شود.

هم چنین، یک حرکت تمام چرخش دوبل به هنگام برگشت به زمین انجام می شود و به هنگام رها کردن پارالل پشتک دوبل انجام می شود. به نام ژیمناست ژاپنی نام گذاری شده است.

حرکت اشتالدر

اصطلاحات ژیمناستیک

دامنه

ارتفاع و سطح اجرای یک حرکت (وارو، فاصله یا زاویه بدن) است. هر اندازه که بزرگ تر و بالاتر باشد دامنه بهتر و در نتیجه امتیاز بیشتر دریافت خواهد شد.

چرخش پا

یک حرکت معمول در خرک حلقهاست که در آن ژیمناست پاهای خود کنار یکدیگر قرار می دهد و آن ها را به شکل یک دایره کامل حول خرک به نوسان در می آورد سپس با استفاده از دستان خود روی خرک حرکت می کند. این حرکت را می توان روی دیگر وسایل انجام داد.

پرش (jump)

یک حرکت ذاتی در ژیمناستیک است که روی زمین یا میله انجام می شود  و پرش با استفاده از هر دو پا صورت می‌ گیرد.

مهارت های اینبار (Inbar)

در میله های افقی و پارالل زنان مهارتی است که در آن بدن خم می شود و تا نزدیکی میله می آید.

چرخش از داخل (inward turn)

چرخش در چهت دست یا پای پشتیبان که با عنوان چرخش معکوس هم شناخته می شود.

بالا رفتن از وسیله (Mount)

حرکتی پایه ای است که در آن ژیمناست برنامه خود را شروع می کند و در بسیاری از وسیله بالا می رود. در حرکات روی زمین اولین حرکت روی زمین با عنوان Mount شناخته می شود.

نیم پشتک

یک حرکت پیوندی که ژیمناست با دو پای خود بر می خیزد، به جلو پرش می کند و با قرار دادن وزن خود روی بازوها وفشار از شانه ها به جلو (یا عقب) پشتک می زند و روی پاهای خود فرود می آید.

half-in, half-out

دو پشتک به عقب با نیم چرخ در پشتک اول و نیم چرخ در پشتک دوم

Pivot

چرخش روی قسمت بالایی کف پا

موقعیت پایک (pike position)

موقعیتی است که پاها صاف قرار می گیرند ولی به بخش بالا تنه نزدیک تر می شوند لذا بخش بالا و پایین بدن به شبیه حرف L می شود. حرکتی که در این موقعیت انجام می شود بسیار دشوار تر از حرکتی است که در موقعیت تاک (Tuke) صورت می گیرد.

چرخ سریع (Pirouette)

یک چرخش روی پا حول محور طولی بدن در حرکات رقص است.

مهارت قدرتی ایستا

هر حرکتی که نشان دهنده قدرت است و برای ۳ ثانیه مکث داشته باشد. به عنوان مثال پرچم، Manna و صلیب این گونه هستند.

Stick

نداشتن گام به هنگام فرود. بنابراین هیچ گونه کسیر امتیاز ناشی از فرود وجود نخوهد داشت.

حالت صاف

حالتی است که در آن بدن صاف یا کشیده به سمت بیرون  قرار می گیرد. انجام حرکات اصلی (ذاتی) ژیمناستیک تخصصی در این حالت جز دشوار ترین حرکات است.

جمع (Tuck)

موقعیتی که زانوها و مفاصل متصل به باسن خم می شوند و به سینه می چسبانند. هنگامی که بدن در این موقعیت قرار گیرد راحت تر می چرخد.

Turn

چرخش حول محور بدن روی یک یا دو پا

حرکت turn  در ژیمناستیک

Twist

حرکتی در آکروباتیک که در آن ژیمناست حول محور طولی می چرخد.

بالانس پل- پل برگردان (Walkover)

حرکتی است که در آن ژیمناست در حالی که روی هوا با پاهای خود «راه می رود»  از حالت ایستاده با استفاده از  بالانس به حالت ایستاده می رود.

بالانس استقامتی (Press handstand) یا استقرار روی دست ها در ژیمناستیک

یک حرکت پایه قدرتی استکه در آن ژیمناست به آرامی پاها را رو به عقب می آوردتا در حالت بالانس قرار گیرد و دستان نقش پشتیبانی را دارند.

گرفتن (grasping)

به گرفتن دوباره وسیله بعد از رها کردن آن برای انجام حرکت گفته می شود.

رها کردن وسیله (release)

به فعالیت ترک کردن میله برای اجرای یک حرکت قبل از گرفتن آن گقته می شود. رها کردن های مختلفی داریم معمول ترین آن ها چرخش و شیرجه است.

قوانین و اصول ژیمناستیک

مقررات امتیاز دهی

ضوابطی در رقابت های بین المللی که طی آن داوران به کار ژیمناست امتیاز می دهند. نحوه امتیازدهی توسط فدراسیون جهانی ژیمناستیک (FIG) به صورت جداگانه در بخش بانوان و آقایان حداقل هر ۴ سال یک بار بروزرسانی می شود.

هنر رقص

حرکتی است کاملا روی زمین یا میله تعادل با تمامی ملزومات مورد نباز ( عناصر آکروباتیک یا رقص، جرخش ۱۸۰، پرش و...).

حلقه

چرخش کامل با پاها و کمک دستان. یکی از سه حرکت پایه ای تاب در خرک حلقه است.

ترکیب (composition)

ساختار حرکات ژیمناستیک تخصصی بانوان (مثلا، چگونگی از عناصر استفاده شود تا یک حرکت کامل انجام شود).  که معادل آن در بخش آقایان «ساخت» (construction) است.

امتیاز حرکت ترکیبی

به ژیمناست هایی که در حرکت خود ترکیبی از حرکات را به نمایش می گذارند ده ها امتیاز تشویقی داده می شود. این مهارت ها باید بدون وقفه انجام شود.

امتیاز سختی حرکت (D-score)

میزان سختی کلی که ژیمنسات در حرکت خود دارد. برای پرش، امتیاز سختی براساس نوع پرش او داده می شود. در پرش آمانار ۳ الی ۶ امتیاز به سختی داده می شود. این امتیاز برای تمامی ژیمناست ها بر اساس نظر داوران داده می شود.

امتیاز منفی

امتیازهای منفی که به دلیل خطاهای ژیمناست داده می شود.بیشتر امتیازها برای خطاها از قبل تعیین شده اند به عنوان مثال کسر یک امتیاز برای افتادن از وسیله.

حرکات اصلی (Element)

حرکتی که نحوه اجرا و امتیازدهی آن از قبل مشخص شده است.

اجرا (Execution)

عملکرد یک برنامه حرکت، فرم، استایل و تکنیک ژیمناست  که برای تکمیل اجرای خود از آن ها استفاده می کند. زانوی خم، انگشت پا ضعیف و... همگی نمونه هایی از اجرای ضعیف هستند.

امتیاز اجرا (E-score)

هر حرکت با بیشترین مقدار امتیاز اجرا یعنی ۱۰ شروع می شود و با داشتن خطاهایی مانند گام برداشتن یا تکان خوردن بعد فرود حین اجرا ژیمناست از آن امتیاز کسر می گردد.

حرکت routine

عملکرد توالی مهارت های ژیمناست که تحت عنوان روتین (routine) شناخته می شود.

کسر امتیاز خنثی

به هرگونه کسر امتیازی که در بخش های E-score و D-score قرار نداشته باشد و آخر از امتیاز کلی او کم می شود. برای مثال خارج از محدوده یک کسر امتیاز خنثی است.

امتیاز کلی

مجموع امتیازات D-score و E-score را امتیاز کلی می نامند.

وسایل ژیمناستیک

گریپ (Grip)

محافظ های چرمی دست حین انجام حرکت برای محافظت در برابر اصطکاک است.

دیگر وسایل ژیمناستیک عبارتند از:

در ادامه به نقل از وبسایت Gymnast Gem نکات مهمی را برای شما کاربران مطرح کرده ایم:

” Gymnasts must demonstrate mastery over their apparatus, incorporating it into their routines in a way that appears effortless yet requires years of dedicated practice. The combination of balletic grace and athletic rigor culminates in performances that are visually stunning and technically sophisticated, showcasing the gymnasts’ ability to convey emotion and tell stories through their movements.

ترجمه:

ژیمناست‌ها باید بر دستگاه خود تسلط داشته باشند و آن را در برنامه‌های روزمره خود بگنجانند، به گونه‌ای که به نظر بی‌دردسر می‌آید، اما نیازمند سال‌ها تمرین اختصاصی است. ترکیبی از ظرافت باله و سختگیری ورزشی در اجراهایی به اوج می رسد که از نظر بصری خیره کننده و از نظر فنی پیچیده هستند و توانایی ژیمناست ها را در انتقال احساسات و داستان گویی از طریق حرکات خود به نمایش می گذارند.”

آیا آماده‌اید تا مهارت‌های خود را به اوج برسانید؟ با ثبت‌نام در دوره‌های تخصصی باشگاه اسپین، شما به عضویت یکی از برترین باشگاه‌های آموزشی کشور درمی‌آیید. در باشگاه اسپین، ما با بهره‌گیری از اساتید مجرب و دوره‌های متنوع و کاربردی، به شما کمک می‌کنیم تا به اهداف حرفه‌ای و شخصی خود برسید. منتظر چه هستید؟ همین حالا به باشگاه اسپین بپیوندید و اولین گام را به سوی موفقیت بردارید. فرصت را از دست ندهید؛ آینده‌ای روشن‌تر و پر از فرصت‌های بی‌نظیر در انتظار شماست!

برای مشاوره و ثبت نام کلاس ژیمناستیک با ما در ارتباط باشید

درصورت تماس اعلام کنید از طرف سایت اسپین تماس گرفته اید

نتیجه گیری

اجرای موفق این حرکت مستلزم آمادگی جسمانی بالا، تمرکز و تکنیک‌های دقیق است که ورزشکاران را به چالش می‌کشد. با استفاده از تکنیک‌های صحیح و تمرین مستمر، ورزشکاران می‌توانند این حرکت را به طور مؤثر و با زیبایی اجرا کنند. در نهایت، این حرکت‌ها به عنوان یک حرکت برجسته در ژیمناستیک، نه تنها توانایی‌های فنی ورزشکار را نشان می‌دهد، بلکه زیبایی و پیچیدگی این رشته را نیز به خوبی نمایان می‌سازد.

جدید ترین مقالات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *