باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

در این مقاله مطالعه می‌کنید

اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات رشدی-عصبی ست که حدود 8.8% کودکان و جوانان زیر سن 17 سال به آن دچار می شوند. ویژگی این شرایط اغلب بی توجهی، تکانشگری و بیش فعالی می باشد. با اینکه این علائم اغلب یا یکدیگر اتفاق می افتند، اما تمام کودکان همه ی آنها را با هم نشان نمی دهند. اکثر مواقع، این اختلال می تواند منجر به چالش هایی مانند عزت نفس پایین، عملکرد آموزشی ضعیف و مشکلات معاشرتی شود. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی به شرکت در ورزش علاقمند هستند که این علاقه می تواند به کاهش برخی از این مشکلات کمک کند. در ادامه به بررسی ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال می پردازیم.

گرچه، شما ممکن است بخواهید بدانید که کدام ورزش ها برای این کودکان مناسب تر هستند و چگونه می توانید مورد مناسب برای کودک خود را انتخاب کنید. بیش فعالی با نقص توجه،  اختلالی است که تأثیرات متفاوتی روی کودکان دارد، یعنی مداخله یا درمانی که ممکن است برای یک کودک مفید باشد، ممکن است برای کودک دیگر تأثیری نداشته باشد. همین موضوع برای ورزش نیز صدق می کند، یعنی گاهی کودکی ممکن است در انجام ورزش خاصی برتری داشته باشد، اما کودک دیگر در انجام آن ورزش مشکلاتی را تجربه کند.

مقایسه ی ورزش های تیمی با ورزش های فردی

برخی از کودکان بیش فعال، ورزش هایی را امتحان می کنند که نیاز به توجه فردی دارند. در این ورزش ها مربی توجه بیشتری به آنها اختصاص می دهد و به آنها کمک می کند روی یک وظیفه خاص تمرکز کنند. از میان ورزش های انفرادی می توان به کشتی، دو میدانی، تنیس، شنا و هنرهای رزمی اشاره کرد.

 اما اگر کودک شما به ورزش های تیمی علاقمند است، شما باید او را برای انجام چنین کاری تشویق کنید. ورزش های تیمی، روی بسیاری از مهارت های اجتماعی کار می کنند که برای برخی از کودکان بیش فعال، چالش برانگیز هستند. محققان دریافته اند که ورزش های تیمی می توانند برخی از نقص های مهارت های اجتماعی در برخی از کودکان بیش فعال را بهبود بخشند.

ورزش هایی برای کودکان بیش فعال

ورزش هایی که می توانند برای کودکان بیش فعال مفید باشند

  • هنرهای رزمی (مانند تکواندو، کاراته)
  • شنا
  • تنیس
  • کشتی
  • ژیمناستیک
  • فوتبال
  • اسب سواری
  • دو میدانی
  • دوی صحرانوردی
  • بسکتبال
  • والیبال
  • هاکی

این ورزش ها شامل توجه فردی بیشتری از جانب مربی می باشند که به حفظ توجه کودک کمک بیشتری می کند. ورزش هایی مانند فوتبال و بیسبال کمتر ایده آل هستند، زیرا معمولاً به تعامل زیادی بین بازیکنان نیاز دارد و اغلب در طول بازی به تمام تیم توجه می شود.

بهترین فعالیت ها برای کودکان مبتلا به بیش فعالی

ورزش می تواند با افزایش سطوح پایه ی دوپامین و نوراپی نفرین در مغز، به کنترل علائم اختلال نقص توجه کمک کند. بنابراین ثبت نام کودک در یک ورزش فوق برنامه، یک ایده ی عالی است و به خصوصیات منحصربه فرد کودک بستگی دارد. از این فرصت استفاده کنید تا ببینید کدام فعالیت برای کودک شما مناسب تر است و توانایی های او را تقویت می کند.

انتخاب بهترین مربی برای کودکان بیش فعال

بیش فعالی و ورزش: مربی خوب بسیار مهم است.

به هنگام انتخاب یک ورزش به یاد داشته باشید که مربی می تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. اکثر مربیان، اطلاعات کمی در مورد بیش فعالی دارند، بنابراین بسیار مهم است که به عنوان یک والد، مشکل کودک خود را با مربی در میان بگذارید. ورزش باید به کودک شما اجازه دهد که روابط بین فردی خود را تقویت کند و روی اعتماد به نفس خود در خارج از کلاس کار کند و به استرس و اضطراب او اضافه نکند.

بهترین ورزش ها برای کودکان مبتلا به بیش فعالی

۱. شنا

کودکان بیش فعال می توانند با آموزش و راهنمایی به برتری برسند و یک تیم شنا می تواند آنها را به این هدف برساند. شناگران، زمان فردی ارزشمندی را با مربی خود می گذرانند و هنوز هم می توانند از مزایای اجتماعی شرکت در یک تیم بهره مند شوند. کودک شما با بهبود قدرت شنای خود می تواند روی رشد فردی خود تمرکز کند بدون اینکه با دیگر اعضای تیم مقایسه ی مستقیم شود. شنا با حفظ تمرکز و انضباط از سنین پایین می تواند به کنترل علائم بیش فعالی کمک کند.

۲. هنرهای رزمی

خودکنترلی، نظم و احترام، فقط چند مورد از مهارت هایی هستند که در کلاس های هنرهای رزمی روی آنها تأکید می شود. کودکان از طریق دستورالعمل های مرحله به مرحله به هر مهارت جدید هنرهای رزمی تسلط پیدا می کنند و فرصت کمی برای حواس پرتی باقی می ماند. یکی از مزایای شگفت انگیز هنرهای رزمی، استفاده از آدابی مانند تعظیم به مربی ست که می تواند به کودک مبتلا به بیش فعالی آموزش دهد که قوانین را بپذیرد، توسعه دهد و از آنها در دیگر مراحل زندگی خود استفاده کند.

هنرهای رزمی برای کودکان بیش فعال

۳.تنیس

تنیس یک ورزش ایده آل برای کودک فرد گرایی است که سعی دارد با رقابت با خودش به یک مهارت جدید تسلط پیدا کند. تنیس دونفره به کار تیمی هماهنگ و تعامل نیاز دارد و همچنین یک ورزش سریع و فعال است که تمرکزکودکان را حفظ می کند. علاوه بر این، ضربه زدن به توپ تنیس می تواند یک راه عالی برای کودک شما باشد تا هر گونه ناراحتی یا خشمی را که از یک روز چالش برانگیز در مدرسه احساس می کند، تخلیه کند.

۴.ژیمناستیک

تحقیقات نشان می دهند فعالیت هایی مانند ژیمناستیک که نیاز به توجه نزدیک به حرکات بدن دارند می توانند به کودک بیش فعال کمک کنند که تمرکز خود را بهبود بخشد. تجهیزات و حرکات ژیمناستیک بسیار شبیه به حرکاتی هستند که در بازی درمانی استفاده می شوند و با تقویت قدرت هسته ی بدن، تعادل و آگاهی عضلانی می توانند به کنترل اختلال پردازش حسی کودک کمک کنند.

۵. کشتی

اگر کودک شما خشم کنترل نشده یا انرژی بی اندازه ای دارد، کشتی می تواند یک روش سرگرم کننده و ایمن برای هدایت این احساسات به موضوعی مثبت باشد. تشک کشتی می تواند برای کودک بیش فعال یک بهشت امن باشد و تنها جایی ست که می تواند دیگران را به زمین بزند بدون اینکه به دردسر بیفتد.

۶.فوتبال

عضویت در تیم فوتبال می تواند در بین کودکان احساس رفاقت ایجاد کند و  به طور ویژه به کودکان مبتلا به بیش فعالی کمک کند تا روی مهارت های اجتماعی خود کار کنند. اگر کودک شما از نظر رشدی یا احساسی تأخیر دارد، او را در یک تیم فوتبال با کودکانی کوچکتر ثبت نام کنید که سطح رشد مشابهی با او دارند. شما همچنین متوجه می شوید که فعالیت مداوم در بازی های فوتبال برای حفظ دامنه توجه کوتاه بسیار مناسب است.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی