باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

آبلیمو و عسل برای فشار خون

آیا آبلیمو و عسل برای فشار خون مفید است؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

نوشیدن شربت لیمو و عسل در صبح، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. عسل و لیمو، هر دو دارای خواص درمانی مقوی ای هستند که در صورت ترکیب، یک معجون بسیار عالی برای سلامتی می سازند.

آماده کردن این نوشیدنی بسیار ساده است و به راحتی می توان آن را سر کشید. در واقع، بیشتر افراد پس از گذشت چند روز از شروع مصرف این نوشیدنی انرژی ‌زا علاقه ی بسیاری به آن پیدا می کنند.

بهتر است که این ترکیب را بلافاصله پس از تهیه ی آن و ترجیحاً با معده ی خالی بنوشید تا از تمام فواید آن بهره مند شوید. آن را دوباره گرم نکنید؛ چرا که حرارت دادن این شهد نیمه هضم شده ممکن است آنزیم های زنبور عسل و دیگر مواد مفید در آن را از بین ببرد. زیرا این موارد، عسل را به یک شیرین کننده ی طبیعی منحصر به فرد تبدیل می کنند. 

دلایل استفاده از شربت لیمو و عسل

در مطلب زیر به معرفی ۱۰ دلیل مناسب برای شروع روز با این شربت مقوی می پردازیم.

دلایل استفاده از شربت لیمو و عسل

سالم و کم کالری است

تقریباً همه ی افراد برای شروع روز خود به یک نوشیدنی صبحگاهی نیاز دارند. این نوشیدن ممکن است برای برخی قهوه و برای برخی دیگر چای یا آب پرتقال باشد. پس از ساعت‌های طولانی گرسنگی در طول شب، بدن (به ‌ویژه مغز)، برای شروع کار خود به تقویت انرژی نیاز دارد.

کافئین محرکی است که بر مراکز لذت مغز اثر می گذارد و به طور موقت به مغز قدرت می بخشد. قهوه، اسیدیته را افزایش می دهد و باعث اختلالات گوارشی می شود. همچنین ضربان قلب، فشار خون و سطح گلوکز خون را نیز بالا می برد.

شربت آبلیمو و عسل نوشیدنی ساده ای است که مقدار مناسبی کالری از قندهای طبیعی موجود در عسل را به همراه مجموعه ای از آنزیم ها، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی تأمین می کند. این موارد در مقادیر نسبتاً کمی در این شربت وجود دارند، اما جذب خوبی در معده ی خالی خواهند داشت.

این نوشیدنی حداکثر ۲۰ تا ۲۵ کالری دارد که بیشتر آن از عسل (۱ قاشق غذاخوری = ۷ گرم شکر) و فقط ۱ کالری از آب لیمو به دست می آید. مزه ی آن نه خیلی ترش است نه خیلی شیرین و تنها تغییر دلپذیری به آب گرم ساده می دهد که برای اکثر ما نوشیدن ساده ی آن دشوارتر است.

به هضم غذا کمک می کند

یکی از اولین مزایای قابل توجه نوشیدن آبلیمو و عسل تقویت گوارش است. این نوشیدنی تولید اسید معده و ترشح صفرا را افزایش می دهد. این موارد، تجزیه ی مواد غذایی و جذب مواد مغذی را تسهیل می کنند.

مواد هضم نشده ی باقی مانده در دستگاه گوارش اغلب به دلیل کار باکتری های روده که سعی در هضم آنها دارند، باعث نفخ می شوند. دفع سریع تر آنها از بدن نیز در حفظ سلامت دستگاه گوارش اهمیت بسیاری دارد.

به هضم غذا کمک می کند

ادرارآور است (مانند دیورتیک ها)

دیورتیک ها موادی هستند که تولید ادرار را افزایش می دهند. پزشکان اغلب دیورتیک ها را برای درمان فشار خون بالا و ادم ناشی از مقدار زیاد آب در بدن تجویز می کنند.

واکنش التهابی بدن به آسیب ها، منجر به تجمع مایع در بافت ها می شود. تورم پاها و ادم صورت علائم معمول این احتباس آب هستند. آب اضافی به قلب فشار وارد می کند و فشار خون را افزایش می دهد. شربت آبلیمو-عسل می تواند به از بین بردن مایعات اضافی و کاهش ادم و فشار خون بالا کمک کند.

بدن را سم زدایی می کند

مواد سمی متعددی از طریق مواد غذایی آلوده به آفت کش ها و کودهای شیمیایی وارد بدن می شوند. آلاینده های محیطی نیز از طریق پوست و مجاری تنفسی جذب می شوند. آنها در بافت ها، به ویژه در کبد و کلیه ها تجمع کرده و در عملکرد صحیح آنها اختلال ایجاد می کنند.

ترکیب آب لیمو و عسل یک عامل سم زدایی ملایم و در عین حال قدرتمند است. همچنین یک نوشیدنی مقوی برای کبد است و عملکرد آن را در خنثی کردن سموم بهبود می بخشد. اثر دیورتیک آن نیز به دفع سموم از طریق ادرار کمک می کند.

ترکیب آبلیمو و عسل، چربی را آب می کند

اثرات کاهش وزن آبلیمو و عسل توسط بسیاری از تحقیقات ثابت شده است. آب لیمو ترشحات بدن را افزایش می دهد و حرکت خون و لنف را بهبود می بخشد. این امر به علاوه ی اثر دیورتیک این شربت، سموم انباشته شده در بدن را از بین می برد. لازم به ذکر است که تجمع سموم یکی از دلایل اصلی چاقی است.

بدن ما با به دام انداختن این مواد در بافت چربی، آن ها را از گردش خون خارج می کند. نوشیدنی گرم لیمو عسل متابولیسم را نیز افزایش می دهد. نوشیدن یک لیوان از آن با معده ی خالی، بدن را از همان ابتدای روز در حالت چربی سوزی قرار می دهد.

آب شدن چربی

پوست را از آکنه پاک می کند

مصرف شربت آبلیمو و عسل در صبح زود یکی از بهترین کارهایی است که می توان برای کنترل آکنه انجام داد. ممکن است در عرض ۲ تا ۳ هفته پس از شروع مصرف این نوشیدنی، پوست شفاف تر شود. بعضی افراد با استفاده از آب لیمو بر روی صورت آکنه ی خود را کنترل می کنند، اما این کار برای همه مناسب نیست. علی رغم این مزایا، استفاده ی مستقیم از آب لیمو روی صورت ممکن است پوست حساس را تحریک کرده یا بسوزاند.

ایمنی بدن را افزایش می دهد

اثر تعدیل کننده سیستم ایمنی در نوشیدنی آبلیمو عسل می تواند از بدن در برابر عفونت های فصلی و آلرژی محافظت کند. در صورت مصرف روزانه ی این نوشیدنی، بروز سرماخوردگی و آنفولانزا به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

عفونت های گلو را درمان می کند

مصرف نوشیدنی گرم آبلیمو و عسل هنگام گلودرد، باعث تسکین فوری آن می شود اما این اثر سطحی یا موقتی نیست؛ نوشیدن آبلیمو عسل ممکن است به کاهش بار باکتریایی در ناحیه ی آلوده کمک کند. همچنین می تواند التهاب و درد همراه با آن را نیز کاهش دهد.

سرفه و گرفتگی قفسه سینه را تسکین می دهد

قرص های گلودرد ساخته شده از لیمو و عسل و نوشیدنی های آماده ی آن عموماً برای تسکین سرفه توصیه می شوند، اما هیچکدام از آن ها با آبلیمو – عسل تازه آماده شده قابل مقایسه نیستند. عسل در علم آیورودا همواره برای درمان تمام مشکلات مربوط به خلط بیش از حد در بدن استفاده می شود. این ماده دارای خاصیت کاهش تولید مخاط و خشک کردن مجاری تنفسی است.

سرفه و گرفتگی قفسه سینه

یبوست را برطرف می کند

مصرف منظم آبلیمو عسل گرم در صبح باعث تقویت نظم روده می شود. این اثر مفید نه تنها از آب گرمی که به حرکت محتویات معده کمک می کند، بلکه از خاصیت آب لیمو برای سبک کردن ترشحات بدن – از جمله ترشح مخاط از دیواره ی روده – ناشی می شود. این امر باعث می شود که عمل دفع بدون زحمت پیش برود. دفع منظم نیز به کاهش نفخ و باد شکم همراه یبوست کمک می کند.


باشگاه ورزشی اسپین

جدید ترین مقالات ما