باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

رقصیدن بهتر است یا دویدن

در این مقاله مطالعه می‌کنید

همه ما می خواهیم از بدن و ذهن خود مراقبت کنیم و یکی از بهترین راه های انجام این کار شرکت در ورزشی منظم است. هم رقصیدن و هم دویدن دارای طیف گسترده ای از فواید سلامت شناخته شده هستند، بنابراین تصمیم گیری بین این دو می تواند واقعاً سخت باشد.

اگر نمی‌دانید کدام یک را انتخاب کنید، ناامید نشوید! ما قصد داریم موارد مختلفی را که باید هنگام انتخاب بین این دو در نظر بگیریم مرور کنیم. البته، مواردی که برای شما مهم هستند، بسته به آنچه که می‌خواهید از تناسب اندام به دست آورید، متفاوت خواهند بود.

رقصیدن بهتر است یا دویدن

هم رقصیدن و هم دویدن برای شما عالی هستند. هیچ شکی در آن نیست! انجام هر یک از این ورزش ها برای بدن و ذهن شما معجزه می کند. هر دو کالری مشابهی می سوزانند، اما اگر به جای دویدن به شکلی آهسته، سریع می دوید، می توانید کالری بیشتر بسوزانید، و اگر سبک های رقص با شدت بالاتر را نسبت به سبک های کندتر انتخاب کنید، باز هم کالری بیشتری خواهید سوزاند.

رقصیدن، گروه های عضلانی بیشتری را هدف قرار می دهد، بنابراین قدرت عضلانی شما در سرتاسر بدن بیشتر از دویدن، که عمدتاً قسمت پایین تنه را هدف قرار می دهد، بهبود می یابد. هر دو نوع ورزش برای سلامت روان شما مفید هستند، اما رقص دارای ویژگی های منحصر به فردی است که می تواند آن را مفیدتر از دویدن جلوه دهد. هر دو می توانند سرگرم کننده باشند، اما رقص این پتانسیل را دارد که برای افراد بیشتری از دویدن سرگرم کننده تر باشد. بنابراین، اگر برای تصمیم گیری بین دویدن و رقص، تاس می اندازید ، رقص می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

میزان کالری مصرف شده در رقص و دویدن

اگر هدف شما کاهش وزن و سوزاندن مقداری چربی است، هم رقصیدن و هم دویدن می توانند انتخاب های خوبی باشند! هر دوی آنها به خاطر سوزاندن کالری زیادT شناخته شده اند. اما بیایید نگاهی دقیق‌تر به این بیندازیم که آیا یکی از آنها در صدر قرار می‌گیرد یا خیر.

به سختی می توان به پاسخ دقیقی در مورد تعداد کالری هایی که هنگام رقصیدن یا دویدن می سوزانید، دست یافت؛ زیرا به عوامل مختلفی مانند قد، وزن و سن شما بستگی دارد. نوع رقصی که انجام می دهید و همچنین سرعتی که می دوید نیز می تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

به طور متوسط، شما می توانید انتظار داشته باشید که در هر ساعت دویدن به شکل آهسته، حدود ۳۵۰-۴۰۰ کالری و در هر ساعت دویدن به شکل سریع، ۵۰۰-۵۵۰ کالری بسوزانید. این مقدار قابل توجهی از کالری است؛ حتی باعث می شود که دویدن، راه خوبی برای افزایش کاهش وزن شما باشد.

حالا بیایید نگاهی به مجموعه ای از سبک های رقص بیندازیم، تا ببینیم چگونه آنها با تعداد کالری سوزانده شده در ساعت اندازه گیری می شوند:

  • باله: ۳۶۰ تا۴۵۰ کالری
  • زومبا: ۳۰۰ تا ۵۵۰
  • سوینگ: ۵۵۰ تا۶۰۰
  • سالسا: ۴۰۰
  • بریک دنس: ۴۰۰ تا ۶۵۰
  • هیپ هاپ: ۳۷۰ تا۶۱۰
  • رقص دونفره رسمی: ۱۵۰ تا۲۲۰ 

 

بیشتر سبک‌های رقص می‌توانند به شما کمک کنند، کالری بیشتری نسبت به دویدن بسوزانید، و برخی از سبک‌ها (به ویژه آنهایی که شامل حرکات سریع و یا سخت هستند) حتی می‌توانند کالری بیشتری نسبت به دویدن بسوزانند. نکته مهم دیگری که باید به خاطر بسپارید، این است که رقصیدن برای یک ساعت بسیار آسان تر از دویدن است، بنابراین احتمال اینکه به جای دویدن، با رقصیدن به آن هدف برسید، بیشتر است.

میزان عضله سازی در کدام بیشتر است؟

ممکن است هدف شما کاهش وزن نباشد، اما ممکن است به دنبال تناسب اندامی قوی تر و خوش فرم تر باشید. باز هم، رقصیدن و دویدن هر دو به شدت عضلات شما به کار می گیرند.، اما بیایید ببینیم کدام یک تأثیر بیشتری بر بدن شما خواهد داشت.

✅ گروه های عضلانی مورد هدف دویدن:

  • گلوتئال ها
  • چهار سر ران
  • ماهیچه های مرکزی
  • شکم
  • همسترینگ
  • ساق پا
  • ران

✅ گروه های عضلانی مورد هدف رقص:

  • چهار سر ران
  • همسترینگ
  • عضلات ران
  • گلوتئال ها
  • ساق پا
  • پا
  • پشت
  • ماهیچه های مرکزی
  • بازوها (برای برخی از انواع رقص بیشتر از سایرین)

بنابراین هر دو نوع، تناسب اندام تمام ماهیچه های پایین تنه شما را هدف قرار می دهند، اما رقص به احتمال زیاد بالاتنه شما را نیز هدف قرار می دهد. رقصیدن، همچنین قسمت مرکزی، پشت و شکم شما را بیشتر از دویدن هدف قرار می دهد؛ زیرا با استفاده از آن گروه های عضلانی حرکات بزرگ تری انجام خواهید داد. این بدان معناست که شما می توانید با رقصیدن راحت تر از دویدن، قوی تر شوید و در سراسر بدن عضله بسازید.

 

جنبه ی سلامت روانی

ورزش فقط بدن شما را تقویت نمی کند. همچنین می تواند برای سلامت روان شما معجزه ها کند. یکی از دلایل اصلی این امر، این است که ورزش های هوازی (ورزشی که ضربان قلب شما را افزایش می دهد)، مانند رقصیدن و دویدن، بدن شما را تحریک می کند تا گروهی از “هورمون های شادی” ترشح کند.

این شامل اندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است و می تواند اثری مشابه مورفین داشته باشد و همچنین دوپامین که خلق و خوی شما را تقویت می کند. ورزش همچنین باعث کاهش ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول می شود. ورزش منظم می تواند خطر اضطراب و افسردگی شما را کاهش دهد و می تواند شما را شادتر کند.

هم رقصیدن و هم دویدن دارای ویژگی دیگری هستند که می توانند تاثیر مثبتی بر سلامت روان شما داشته باشند. دویدن معمولاً در فضای باز انجام می شود و بیرون از طبیعت بودن می تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد و شادی شما را افزایش دهد. رقص، معمولاً در داخل خانه انجام می شود، بنابراین شما این اثر را دریافت نمی کنید.

از سوی دیگر، دویدن معمولاً ورزشی انفرادی است (مگر اینکه به یک باشگاه دویدن بپیوندید) در حالی که رقص ورزشی اجتماعی است. تعامل اجتماعی برای حفظ سلامت روان شما بسیار مهم است. رقص، همچنین دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از سایر انواع ورزش متمایز می کند.

یادگیری یک برنامه روتین و اجرای آن می تواند به تقویت توانایی های شناختی شما کمک کند و همچنین می تواند به شما حس موفقیت آمیز قدرتمندی بدهد که می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

ترکیب رقص با موسیقی، همچنین یک ویژگی اضافی به توانایی رقص برای بهبود سلامت روان شما می دهد. موسیقی به تنهایی می تواند به بهبود خلق و خوی شما و افزایش آرامش کمک کند، اما وقتی با حرکت به سمت موسیقی همراه شود، این اثر تقویت می شود.

میزان ایجاد آسیب در کدام بیشتر است؟

هر تمرینی که در آن شرکت می‌کنید، می‌تواند به شما آسیب برساند. این فقط نتیجه استفاده از بدن به روشی پویا است. اما اگر برای شما مهم است که خطر آسیب دیدگی خود را کاهش دهید، آنگاه باید نوع ورزشی را انتخاب کنید که آسیب کمتری به شما وارد کند.

احتمالاً شنیده اید که دویدن به زانوهای شما آسیب می زند، اما در واقع کمی پیچیده تر از آن است. دویدن به خودی خود به زانوهای شما آسیب نمی رساند. به هر حال، دویدن کاری بوده که انسان ها برای انجام آن تکامل یافته اند. اما عوامل خطرناکی در رابطه با دویدن وجود دارد که می‌تواند به زانوهای شما آسیب برساند، مانند فرم ضعیف، کوتاه‌تر بودن پایی از پای دیگر (اغلب بدون اینکه متوجه شوید!)، استفاده از کفش‌های دویدن نامناسب و دویدن روی چیزی سخت.

زانوهای شما بیشترین نیرو را هنگام دویدن می گیرند و این یک حرکت تکراری است، بنابراین اگر هر یک از این عوامل خطرناک وجود داشته باشد، آن نیرو ممکن است به شما زانو درد و یا آسیب وارد کند. از جهاتی، رقصیدن برعکس دویدن است. به جای انجام یک حرکت تکراری، شما حرکات بسیار متنوعی را انجام می دهید. بنابراین شما در معرض آسیب ناشی از وارد شدن نیرو به یک مفصل نیستید.

با این حال، هنوز خطراتی وجود دارد و این معمولاً از افتادن یا کشیدن عضله ناشی می شود. اما، باز هم، همین امر در مورد هر تمرینی که شامل حرکت زیاد شما ‌شود، صدق می‌کند و می‌توانید از دویدن نیز این نوع آسیب‌ها را دریافت کنید.

یکی از مزیت های بزرگ رقص این است که می تواند به کاهش خطر آسیب به طور کلی کمک کند، حتی زمانی که از محیط رقص خارج شده اید. رقص، ماهیچه های مرکزی شما را تقویت می کند و تعادل، هماهنگی و انعطاف پذیری شما را بهبود می بخشد. مجموع همه این موارد به این معنی است که کمتر احتمال دارد به خود آسیب برسانید.

اهمیت ثبات در انجام هر کدام

اگر میخواهید نتایج تناسب اندامتان را ببینید، باید ثبات خود را در آن حفظ کنید. انجام منظم و مداوم ورزش همیشه بیشترین سود را به شما می دهد. یکی از بهترین راه ها برای اینکه مطمئن شوید، ثبات خود را حفظ کرده اید، این است که تمرین را به چیزی تبدیل کنید که واقعا از ته دل می خواهید آن را انجام دهید، نه طوری که از تمرین زده شوید.

یک ورزش می تواند بهترین فواید را برای بدن و ذهن شما داشته باشد، اما اگر حاضر به انجام آن نباشید، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

اینکه آیا یک ورزش برای شما سرگرم کننده است یا نه، بستگی به ترجیحات شخصی شما دارد، اما وقتی صحبت از رقصیدن یا دویدن می شود، همیشه افرادی هستند که یکی را بر دیگری ترجیح می دهند. جامعه بزرگی از دوندگان مشتاق وجود دارد که حس لذت را از حضور در یک باشگاه دو یا دویدن در مسیرهای مختلف دریافت می‌کنند. فرصت بیرون رفتن از خانه و گذراندن وقت در طبیعت نیز برای بسیاری از دوندگان جذابیت زیادی دارد.

با این حال، مسلماً رقص این پتانسیل را دارد که برای بخش بزرگتری از جمعیت جذاب باشد. نه تنها اثرات تقویت خلق و خوی ورزش را دریافت می‌کنید، بلکه می‌توانید با دوستانی که در طول مسیر پیدا کرده‌اید، برقصید و با موسیقی سرگرم شوید. حتی ممکن است این شانس را داشته باشید که در یک اجرا شرکت کنید، یا ممکن است وقتی در شهری هستید از نشان دادن حرکات خود لذت ببرید.

جدید ترین مقالات ما