باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

استفاده از گوشی همراه برای بچه ها

در چه سنی بچه ها گوشی همراه داشته باشند؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

دادن گوشی به کودکان در صورتی که سنشان مناسب استفاده از آن باشد، می تواند از سو استفاده آن ها از این وسیله، جلوگیری کند. استفاده از گوشی همراه برای بچه ها از چه سنی شروع می شود؟ این موضوع، شایع ترین نگرانی اکثر والدین در عصر حاضر است. داشتن تلفن همراه در این روزها، به یک ضرورت تبدیل شده است.

گوشی های تلفن همراه کاربردهای زیادی از جمله قابلیت برقراری تماس تلفنی، ساعت زنگ دار، قابلیت های یک کامپیوتر کوچک و همینطور صفحه نمایش، برای تماشای فیلم را دارند و کودکان نیز طرز استفاده از آن ها را می دانند بدون اینکه روش کار با گوشی به آن ها آموزش داده شده باشد.

دادن گوشی به کودکان

 علاوه بر این، تلفن های همراه، امکان دسترسی نامحدود به کارتون ها، شبکه های اجتماعی و بازی های ویدیویی را برای کودکان فراهم می کند. اما اصلا مهم نیست که آن ها چقدر به استفاده از گوشی مسلط هستند و میزان تسلط آن ها به این معنا نیست که آن ها می توانند گوشی داشته باشند.

این مقاله درباره مزایا و معایب داشتن تلفن همراه برای کودکان صحبت می کند، بنابراین پس از خواندن این مقاله شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا فرزندتان آماده داشتن گوشی است یا خیر.

کودکان از چه سنی باید گوشی داشته باشند؟

هیچ دستورالعمل و قانون خاصی برای اینکه یک کودک باید از چه زمانی گوشی هوشمند داشته باشد، وجود ندارد، زیرا این مسئله، یک تصمیم کاملا خانوادگی است. یکی از سازمان های تحقیقاتی اشاره می کند که بهترین سن برای دادن گوشی به کودکان، ۱۲ الی ۱۴ سال است.

با این حال، تصمیم نهایی برای دادن گوشی به کودکان قبل از این بازه سنی یا بعد از آن، بر عهده والدین است و به میزان مسئولیت پذیری کودکان، خود کنترلی آن ها و همینطور به سطح بلوغ کودک بستگی دارد. اگر شرایطی به وجود آمد که مجبور شدید قبل از ۱۲ سالگی به کودک خود گوشی بدهید، سعی کنید حتی الامکان یک گوشی ساده که قابلیت اتصال به اینترنت ندارد به او بدهید، یا اینکه از قفل کودک برای برنامه های غیر ضروری کودکتان، استفاده کنید.

به گفته روانشناس بالینی، والدین قبل از اینکه برای دادن گوشی به فرزند خود برنامه ریزی کنند، ابتدا هوشیاری اجتماعی و میزان درک کودکشان از فناوری را جدا از سن او، بررسی کنند.

دادن گوشی به فرزند خود

کودکان براساس سنشان، چگونه باید از تلفن همراه استفاده کنند؟

در دنیای امروز که با فناوری پیشرفته موبایل احاطه شده است، نمی توان کودکان را از صفحات درخشان گوشی های تلفن، دور نگه داشت. با این وجود می توان برنامه ها و فعالیت های روی گوشی های تلفن همراه و همینطور زمان استفاده از گوشی را کنترل کرد. راهنمای سن زیر می تواند به شما در کنترل کردن زمان استفاده از تلفن همراه برای فرزندتان، کمک کند.

دو سال به پایین:

در این سن نباید به کودکان گوشی تلفن داد. ممکن است گهگاهی برای برقراری ارتباط و تماس ویدیویی با سایر اعضای خانواده و دوستان، استفاده کنید. به کودکان بالای ۱۸ ماه، می توانید با استفاده از تلفن همراه و با نظارت کامل خودتان، چند فیلم آموزشی نشان دهید.

دو تا پنج سال:

در این سن ممکن است کودکان متوجه جنبه سرگرمی تلفن همراه شوند و از آن به عنوان پلتفرمی برای سرگرمی استفاده کنند. در این شرایط، استفاده از تلفن همراه را برای کودکتان ، تحت نظارت خودتان محدود کنید.

سنین شش تا دوازده سالگی:

در این محدوده سنی، کودکتان ممکن است متوجه پلتفرم های مختلف اینترنت شود. در این سن، به هیچ وجه به کودکتان اجازه دسترسی به شبکه های اجتماعی را ندهید زیرا مهارت های اساسی کودک هنوز در حال رشد هستند و متاسفانه کودک در این سن قادر نیست با تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی مقابله کند. در این شرایط، می توانید به کودکتان اجازه دهید که به پلتفرم ها و فعالیت های دیگری همچون تماشای فیلم های آموزشی، دسترسی داشته باشد.

با همه این ها، باید بر روی فعالیت هایی که کودکتان در گوشی تلفن همراه خود انجام می دهد، نظارت داشته باشید و محدودیت هایی برای استفاده و تماشای گوشی در نظر بگیرید و روی تمام برنامه هایی که استفاده می کند، نظارت و کنترل شدید داشته باشید.

نظارت و کنترل بر کودکان

دوازده سال به بالا:

 در اکثر کودکان در این سن، قشر جلوی مغزشان توسعه یافته است که این بخش مسئول مهارت های تصمیم گیری درست است. از این رو، در این سن براساس سطح بلوغ و رشد کودکتان، بهتر است نظارت کمتری به نسبت قبل بر روی تلفن همراه او (با امکان دسترسی محدود به اینترنت)، داشته باشید. با این حال، باید با دقت بر استفاده از شبکه های اجتماعی توسط کودکتان، نظارت داشته باشید.

علی رغم ارتباطاتی که شبکه های مجازی ایجاد می کنند، ممکن است این برنامه ها، کودک شما را در مقابل آزار و اذیت های مجازی، آسیب پذیر کند.

فواید تلفن همراه برای کودکان چیست؟

استفاده از گوشی همراه برای بچه ها، ممکن است مزایایی نیز برای فرزندتان داشته باشد.

ابزار ایمنی:

  این روزها اکثر تلفن های همراه مجهز به ردیاب مکان هستند. این مساله برای بسیاری از والدین، مهم و آرامبخش است و شاید بتوان گفت یکی از دلایلی است که والدین را ترغیب می کند تا برای فرزندشان، گوشی تلفن بخرند. این مساله در واقع به نفع کودک شما است و باعث می شود کودکتان بتواند از آزادی خود لذت ببرد بدون اینکه احساس خطر کند. همچنین در مواقع اضطراری، کودکتان می تواند با شما تماس بگیرد.

راهنمای فناوری:

 آینده همه چیز در گرو پیشرفت فناوری است. استفاده از گوشی های تلفن، آن هم به صورت نظارت شده و بهینه، به کودکتان کمک می کند تا با جدیدترین فناوری های روز دنیا، همگام شود و مهارت های جدید بیاموزد.

استفاده از گوشی های تلفن

کمک آموزشی:

 دسترسی نامحدود به اطلاعات موجود در اینترنت، شامل مزایای دسترسی به منابع آموزشی نیز می شود. با دسترسی به بسیاری از پلتفرم های آموزش آنلاین، فرزند شما می تواند تمامی سوالات آموزشی خود را از یک شخص متخصص و معلم، بپرسد. همچنین فرزندتان می تواند تنها در چند دقیقه، پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا کند.

کمک های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی، مزیت های دیگری نیز دارند، از جمله این که می توانند مکانی ایده آل فراهم کنند تا کودک شما بتواند با دوستان و اعضای خانواده، در ارتباط باشد. شما می توانید از برنامه هایی برای نظارت والدین بر روی تلفن فرزند خود استفاده کنید تا به این ترتیب مطمئن شوید که فرزند شما در حین دوست یابی و توسعه دوستان خود، طعمه آزار و اذیت های مجازی نمی شود و همچنین مهارت های اجتماعی خود را افزایش می دهد.

نشانه مسئولیت:

 گوشی تلفن، یک سرمایه به حساب می آید و از این رو فرزند شما باید از آن درست استفاده کند. از آن جایی که ممکن است آن ها تلفن همراه را یک دارایی ارزشمند به حساب آورند، شما می توانید از این فرصت برای آموزش مسئولیت پذیری برای کودکتان، استفاده کنید.

معایب داشتن گوشی تلفن همراه برای کودکان چیست؟

استفاده از تلفن همراه علاوه بر داشتن مزایا، معایبی نیز دارد. استفاده زیاد از تلفن همراه توسط کودکان ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

تغییر در رشد مغز:

استفاده زیاد از تلفن همراه، ممکن است منجر به نازک شدن زودتر از موعد قشر جلوی مغز شود. این مساله، در نهایت می تواند باعث کاهش مهارت های اجتماعی و شناختی در فرزند شما شود و همینطور می تواند بر سلامت روان آن ها تاثیر بگذارد و منجر به اضطراب و افسردگی شود. مطالعات نشان داده اند که پرتوهای منتشر شده از تلفن های همراه، می تواند منجر به ایجاد تومورهای مغزی شود.

نکته مهم

 برای به حداقل رساندن میزان جذب پرتوها و همینطور در معرض تشعشعات ساطع شده از تلفن همراه قرار نگرفتن، بهتر است به کودکان خود آموزش دهید که از برقراری تماس در حالتی که سیگنال ضعیف است خودداری کنند. همینطور بهتر است در صورت امکان  پیامک ارسال کنند، همچنین برای برقراری تماس و انجام مکالمه، از هدفون استفاده کنند یا تلفن همراه خود را روی حالت بلندگو قرار دهند.

کاهش مهارت های اجتماعی:

به طور قطع وقتی که کودک شما زمان بیشتری را صرف تلفن همراه می کند، ممکن است زمان کمتری را با دوستان و خانواده خود بگذراند. همچنین ممکن است فرزند شما به همین دلیل، در فعالیت های فوق برنامه در مدرسه شرکت نکند و به جای آن وقت خود را با تلفن همراه صرف کند. این مساله باعث می شود که بر مهارت های تفکر اجتماعی و همینطور انتقادی فرزند شما، تاثیر بگذارد.

تجسس و کاوش در دارک وب (وب تاریک):

روی دیگری از اینترنت شامل دنیای وب تاریک است. وقتی شما به فرزندتان زمان نامحدودی برای دسترسی به گوشی تلفن همراه می دهید، به این معنی است که به آن ها، امکان دسترسی به بخش تاریک اینترنت را که مملو از محتواهای نامناسب است را می دهید. علاوه بر این ها، قرار گرفتن در معرض همچین محتوایی ممکن است به عنوان مانعی سر راه رشد شخصیت فرزند شما باشد.

اعتیاد به گوشی تلفن:

دوپامین، یک هورمون پاداش دهنده درون بدن است که پس از انجام فعالیت های مورد علاقه تان، در بدن ترشح می شود. گوشی های تلفن همراه در واقع می توانند به عنوان منبعی آسان، برای ترشح هورمون دوپامین باشند. ترشح فوری هورمون ممکن است باعث شود که فرزندتان برای دریافت پاداش فوری، به استفاده از گوشی معتاد شود. اعتیاد به فناوری، ممکن است باعث شود که شما در فعالیت های بدنی شرکت نکنید و همچنین این ابزارها، باعث گسترش سبک زندگی بی تحرک می شوند.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی