وعده های غذایی تابستانی برای بچه ها (وعده ناهار، عصرانه، نوشیدنی)

تغذیه سالم در ماه های گرم تابستان از اهمیت زیادی برخوردار است. مدرسه ها تعطیل می شود و کودکان مانند سابق وعده های غذایی منظم و سر وقت ندارند. با وجود اینکه تابستان فصل بازی و سرگمی است، اما رعایت عادات غذایی مناسب نیز دشوار می شود. متخصص تغذیه در این باره می گوید: «در طول تابستان خانواده ها مدت زمان بیشتری را در خانه سپری می کنند، یا به دورهمی، پیک نیک و مسافرت می روند و یا کودکان خود را به کلاس های مختلف می فرستند.

این امر می تواند باعث محدودیت مصرف وعده های سالم برای کودکان شود.» در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید تا راه هایی برای انتخاب وعده های غذایی تابستانی برای بچه ها را پیش روی شما بگذاریم.

تغذیه سالم در ماه های گرم تابستان

۵ نکته برای وعده های غذایی تابستانی برای بچه ها

۱. غذاهای تازه مصرف کنید. برای سریع حاضر کردن یک وعده ی غذایی، ممکن است ذهن شما فقط به سمت غذاهای آماده و فست فود ها برود؛ اما غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی نمک، قند و چربی اضافه هستند. تابستان بهترین زمان برای مصرف میوه ها و سبزیجات تازه است!

۲. فقط گزینه های سالم را در خانه نگه دارید. اگر شیرینی ها و اسنک ها را در کابینت خود انبار کرده اید، بدانید که احتمالاً میوه ها و سبزیجات خود را باید دور بریزید! کابینت خود را از غذاهای سالمی مثل کنسرو تن ماهی، غلات صبحانه و سس سیب بدون شکر پر کنید. برای داشتن میان وعده ای سریع و آسان، میوه ها و سبزیجات را خرد کرده و در یخچال بگذارید. پنیر، تخم مرغ آب پز و گوشت پخته شده را نیز در دسترس قرار دهید.

۳. وعده های غذایی متعادل با انواع مواد مغذی داشته باشید. برای کودکان خود غذاهای مختلفی تهیه کنید و مطمئن شوید که رژیم غذایی کودک شما تمام مواد مغذی اصلی مثل میوه ها، سبزیجات، غلات، پروتئین و لبنیات را در بر می گیرد.

به گفته پزشک: «تمرکز خود را روی غذاهای غنی از مواد مغذی که ویتامین ها و مواد معدنی را برای رشد کودک شما فراهم می کند بگذارید.» سعی کنید هدفتان قرار دادن پروتئین های سالم (گیاهی و حیوانی) در هر وعده غذایی و میان وعده باشد.

وعده های غذایی تابستانی برای بچه ها

۴. از فصل کباب بهترین استفاده را بکنید! تابستان زمان بسیار خوبی برای کباب کردن (گریل کردن) سبزیجات و گوشت بدون چربی است. شما می توانید آخر هفته ها کباب درست کنید و باقی آن را کنار بگذارید تا در طول هفته از این غذا لذت ببرید.

۵. جایگزین سالم تری برای هوس های کودکانتان پیدا کنید. به عنوان مثال شما می توانید به جای چیپس سیب زمینی، از سیب زمینی پخته شده یا سیب ترد و چیپسی استفاده کنید. یا بستی های پر چرب را با ماست یخ زده عوض کنید. همچنین شما در قدم اول باید غذاهای حاوی قند و چربی های بالا را با غذاهایی با قند چربی کمتر جایگزین کنید.

اجازه دهید که کودکانتان در تهیه غذا به شما کمک کنند

در طول تابستان زمانی را برای آماده کردن وعده غذایی به همراه کودکان خود اختصاص دهید. همکاری کودکان فواید زیادی دارد، مانند:

  • فرزند شما مهارت هایی مانند کار کردن با وسایل و ظروف آشپزخانه را یاد می گیرد.
  • فرزند شما با تمرین و تکرار می تواند به استقلال دست پیدا کند و بعد از مدتی خودش غذاهای مورد علاقه اش را درست کند. این امر اعتماد به نفس کودک شما را بالا می برد.
  • فرزند شما در مورد غذاهای سالم و فواید آنها چیزهای زیادی یاد می گیرد.
تهیه غذا با کودک

ایده هایی برای وعده ی ناهار سالم کودکان در فصل تابستان

در مراحل انتخاب غذا و خرید مواد اولیه از کودکان خود نظر بخواهید.

اسموتی کیک هویج: هویج خرد شده، شیر بادام، زنجبیل، بادام زمینی، ماست منجمد وانیل و بادام درختی را در مخلوط کن بریزید. مخلوط به دست آمده را در کنار بیسکوییت غلات کامل برای خانواده ی خود سرو کنید.

پی بی و جی کلاسیک (PB & J): این غذای سالم یکی از پرطرفدار ترین مزه ها برای کودکان محسوب می شود. کره ی بادام زمینی (یا کره های مشابه، مثل کره ی بادام درختی) و مربا را روی یک نان جوی کامل آماده کرده و در کنار موز، بچه هویج (نوعی هویج کوچک) یا سایر میوه ها و سبزیجات مورد علاقه ی فرزند خود سرو کنید. سعی کنید مربایی را تهیه کنید که دارای افزودنی های اضافه ی قند و شکر نباشد.

رول خیارشور: چند ورق از کالباس مورد علاقه ی کودک خود (مثل کالباس گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت بوقلمون یا قارچ) را دور یک خیارشور کامل پیچیده و در کنار چیپس سیب (سیب ورقه ای شده) برای فرزندان خود سرو کنید.

ساندویچ سالاد تن ماهی: به سالاد تن ماهی خود کرفس اضافه کنید تا سالاد شما حالتی ترد و جذاب به خود بگیرد؛ یا به عنوان مثال کمی سبزی در ساندویچ خود قرار دهید تا وعده ای مغذی تر داشته باشید. ساندویچ سالاد تن ماهی را با نان غلات کامل درست کرده و در کنار انگور یا پرتقال میل کنید.

وافل گریل شده با پنیر: به جای گریل ساده ی نان و پنیر، از گریل وافل و پنیر استفاده کنید. می توانید به این گریل خوش طعم خود، کمی سبزیجات مغذی مثل اسفناج نیز اضافه کنید. کودک شما اصلاً متوجه وجود سبزی نخواهد شد!

وافل گریل شده

چهار سالاد تابستانه ی مورد علاقه ی کودکان

زمانی که به غذا های مورد علاقه ی کودکان فکر می کنید، شاید باورتان نشود که سالاد هم می تواند بین این غذاها نماینده هایی داشته باشد! اما در گرمای تابستان، یک سالاد خوب می تواند هر کسی را سرحال کند. چند نمونه از سالاد های خلاقانه برای لذت و سلامت فرزند شما:

سالاد خرد شده: مقادیری از کاهوی رومی خورد شده، ذرت شیرین، خیار نگینی، آووکادو نگینی، بیکن پخته و مرغ نگینی پخته را در ظرف مخلوط کنید. برای سس روی سالاد سعی کنید در هنگام خرید، تنها موارد بدون قند و شکر یا موارد دارای کمترین مقدار قند را تهیه کنید. اما بهترین سس سالاد، سسی است که خودتان درست کرده باشید.

سالاد های تاکو: لوبیا سیاه یا لوبیا چیتی، ذرت شیرین، سیب زمینی پخته، گوجه نگینی شده، آووکادو نگینی، پنیر رنده شده، خامه، کاهو خورد شده و گوشت قرمز یا گوشت مرغ را در ظرف با هم مخلوط کنید. برای سس این سالاد می توانید سس سالسا یا سس گوکامول را در نظر داشته باشید.

اگر سس گوکامول آماده نداشتید، می توانید به راحتی آن را در خانه آماده کنید. کافیست آووکادوی له شده را با پیاز قرمز تمیز خرد شده، پودر سیر، آب لیمو ترش و گشنیز ترکیب کنید و در کنار خانواده از غذا بیشترین لذت را ببرید.

سالاد پاستا: پاستا را با مرغ نگینی، سوسیس شور سالامی نگینی، لوبیا، زیتون خورد شده، گوجه نگینی، خیار نگینی، کاهوی رومی نگینی، پنیر بز، پنیر موزارلا خورد شده و تخم مرغ آپز مخلوط کنید. در صورت تمایل می توانید از سس های ایتالیایی برای این سالاد استفاده کنید.

سالاد میوه: ساده ترین سالاد مورد علاقه ی کودکان سالاد میوه است. کافی است میوه های مورد علاقه ی خانواده یا میوه های موجود در خانه را خرد کرده و کمی نمک یا آب لیمو به آن اضافه کنید.

سالاد میوه

ایده هایی برای میان وعده ی سالم کودکان در فصل تابستان

کودکان عاشق خوردن اسنک یا میان وعده های کوچک هستند. اما نباید از اهمیت سلامت این میان وعده ها غافل شوید. همچنین باید یک محدودیت برای میان وعده های روزانه قائل شده و وعده های اصلی غذایی را سر جای خود حفظ کنید. این امر در تعطیلات تابستانی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به نمونه هایی از میان وعده سالم برای کودکان در فصل تابستان اشاره می کنیم:

کباب میوه و پنیر: میوه های مورد علاقه ی خود را خرد کرده و با اضافه کردن پنیر مورد علاقه کودک، یک کباب میوه و پنیر لذیذ را آماده کنید.

مخلوط کره ی بادام زمینی و ماست: کره ی بادام زمینی طبیعی را با ماست وانیل یونانی ترکیب کرده و در کنار یکی از میوه های مورد علاقه ی کودک خود (مثل توت فرنگی) سرو کنید.

هندوانه چوبی: هندوانه را بدون پوست به حالت مثلثی قاچ زده و روی یک چوب نازک قرار دهید تا مثل یک آبنبات چوبی شود. می توانید این میان وعده جذاب را در کنار کمی آجیل سرو کنید.

ساندویچ گیاهی: پنیر خامه ای را در کنار برش های نازک از گیاهان خوراکی رنگارنگ مثل فلفل دلمه ای سبز، زرد و قرمز ساندویچ کنید. می توانید از گیاهان رنگارنگ دیگری مثل ذرت، آووکادو، نخود فرنگی و کدو نیز استفاده کنید تا میان وعده ی شما مثل یک رنگین کمان برای فرزندتان جذاب به نظر برسد.

ماست وانیل یونانی همراه با انواع توت: شما می توانید به این ترکیب خوشمزه، آجیل (مثل بادام درختی یا بادام هندی) و گرانولای کم شیرین هم اضافه کنید تا میان وعده ی شما حالتی ترد داشته باشد.

اهمیت مصرف کافی آب و مایعات در تابستان

با افزایش دما در تابستان، اهمیت مصرف مایعات -مخصوصاً در محیط های باز- بیشتر از همیشه خواهد بود. این کار به پیشگیری از مشکلات رایج کودکان در هوای گرم (مثل کم آبی بدن و گرما زدگی) کمک می کند.

به گفته ی پزشک: «ممکن است گرسنگی و تشنگی کودکان با یکدیگر اشتباه گرفته شود. علائم گرسنگی و تشنگی کودک مشابه هم بوده و شامل مواردی مثل خستگی، سردرد، بی حالی و تغییرات خلق و خو می شود.»

چند نکته برای کمک به مصرف آب کافی کودکان:

  • نوشیدن صبحگاهی آب بلافاصله بعد از بیدار شدن کودک
  • انتخاب آب پیش از سایر نوشیدنی ها
  • بالا بردن مصرف آب کل خانواده
  • مصرف غذا های حاوی مقادیر زیاد آب

برای تعیین برنامه غذایی کودک حتما به شخصی که پزشک متخصص در این زمینه هست، مراجعه کنید. برای استعلام پزشک مورد نظر می توانید اینجا را کلیک کنید.

پزشکی که phd تغذیه است، بهتر از هر کسی می تواند برای کودک شما و نیازهای اساسی او، برنامه تغذیه مناسب را تعیین کند.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

 شماره تماس شعبه : 09129171854

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سایر موضوعات

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما بزودی از طریق  ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل برای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

محبوب ترین مقالات اسپین کلاب

Group 180

باشگاه ورزشی ژیمناستیک و باله اسپین

شما می توانید اسپین را در اینستاگرام با آی دی ESPINCLUB@ دنبال کنید

Group 180

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

تأیید نام‌نویسی به شما ایمیل خواهد شد.

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید.

پرسش از دکتر