باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

اسکیت روی یخ

آموزش اسکیت روی یخ

در این مقاله مطالعه می‌کنید

آیا آموزش پاتیناژ در تهران و شهرهای دیگر انجام می شود؟ اگر شرایط لازم برای ایجاد اسکیت روی یخ محیا شود، با توجه به هیجانی که در آن وجود دارد، به راحتی در لیست ورزش های مورد علاقه شما قرار می گیرد. مهم ترین نکته در مورد پاتیناژ این است که شما می‌ توانید در هر سنی که باشید، آن را یاد بگیرید. اسکیت روی یخ ورزش هوازی است که باعث تقویت تعادل، هماهنگی و به مرور زمان سبب تقویت عضلات پا، افزایش انعطاف پذیری مفاصل و استقامت می ‌شود. این ورزش علاوه بر اینکه برای سلامتی مفید است، بسیار هیجان انگیز است. اسکیت روی یخ نیازمند لباس سبک و مناسب است تا اسکیت باز بتواند به راحتی حرکات دلخواه خود را انجام دهد.

پیست اسکی

استفاده از کلاه ایمنی در اسکیت

این ورزش نیازی به استفاده از کلاه ایمنی ندارد اما چنانچه شخص از افتادن می‌ ترسد، می ‌تواند با پوشیدن کلاه یا اسنوبوردینگ، بیشتر از خود مراقبت کند. چنانچه در سطح مبتدی قرار دارید و مایل به یادگیری اسکیت روی یخ هستید، می‌ توانید از پیست های عمومی اسکیت روی یخ، استفاده کنید. اما در صورتی که به دنبال یک کار حرفه ای تر هستید، باید به مجموعه های ورزشی مراجعه نمایید.

آموزش اسکیت روی یخ در تهران

 در ادامه آموزش اسکیت روی یخ در تهران را با تمام مراحل برای شما توضیح خواهیم داد.

1- اطمینان از درست بودن لباس و بندهای اسکیت

شما می‌ توانید یک جفت اسکیت روی یخ از پیست ورزشی، کرایه کنید اما پیشاپیش باید از عملکرد صحیح آن و درست بودنشان اطمینان حاصل نمایید. برای این کار می‌ توانید از افرادی که در پیست کار می ‌کنند، کمک بگیرید. همچنین می توانید با مشتری مربی خود یک جفت اسکیت بخرید.

اسکیت نمایشی روی یخ

2- رفتن به سمت ورودی پیست

فضای داخلی بسیاری از پیست ها به وسیله کف ‌پوش های نرم پوشیده شده است که می‌ توانید بدون هیچ خطر بر روی آن‌ ها راه بروید. کف ‌پوش نیز از تیغه اسکیت در برابر آسیب محافظت می‌ کند. چنانچه اسکیت روی یخ متعلق به خودتان است، در هنگام پوشیدن و قبل از پا گذاشتن روی سطح صیقلی، برای محافظت از تیغه از محافظ اسکیت استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای راه رفتن روی یخ باید محافظ اسکیت را خارج نمود. برای محافظت از اسکیت نباید از آن بر روی سطوح چوبی و سیمانی استفاده کرد.

3- افتادن و برخاستن را تمرین کنید.

    • زانوهای خود را خم کرده و در حالت چمباتمه بنشینید.
    • خود را به کناره ها انداختن و خم شدن به سمت جلو در هنگام سقوط
    • دست ها را روی زانو گذاشتن
    • برگشتن روی دست ‌ها و زانوها
    • یک پا را گرفتن و بین دست ها قرار دادن و سپس پای دیگر را گرفتن و قرار دادن بین پاها
    • خود را به سمت بالا کشیدن و ایستادن

4- حرکت به سمت جلو

پس از تسلط پیدا کردن بر افتادن و بلند شدن، زمان حرکت به سمت جلو با اسکیت روی یخ است.

  • ابتدا در محل قدم بزنید.
  • سپس قدم بزنید و حرکت کنید.
  • اکنون گام های کوتاه برداشته و وانمود کنید سوار اسکوتر شده اید.
  • بعد با هردو پا قدم های متناوب برداشته و بر روی هر دو پا استراحت کنید.
  • سعی کنید دور پیست اسکی کنید.

     

5-استفاده از ریل ها

برخی از اسکیت بازها از گام برداشتن بر روی سطح لیز می ‌ترسند و برخی دیگر نیز هیجان زده می ‌شوند. لذا تا زمانی که به بودن روی پیست عادت کنید از ریل که در برخی پیست ها وجود دارد، استفاده نمایید.

6- از ریل ها فاصله بگیرید.

اکنون با اندکی جرئت می‌ توانید از ریل ها فاصله بگیرید. زانوها را کمی خم کنید و اجازه ندهید دستانتان در اطراف تاب بخورد.

اسکی روی یخ

7- توقف را یاد بگیرید.

پاها را از هم جدا کرده و با استفاده از سطح صاف تیغه و با عقب آوردن پاشنه ها توقف کنید. در ادامه مقاله انواع توقف را به شما آموزش می دهیم.

8- سر خوردن روی هر دو پا را تمرین کنید.

روی پیست گام بردارید و سپس استراحت کنید. فاصله های کوتاه را روی هر دو پا به سمت جلو سر بخورید.

9- پایین آمدن از سراشیبی

در پایین آمدن از سراشیبی، تنه را تا جایی که امکان دارد به زمین نزدیک کرده و دست و کمر را در یک سطح قرار می‌ دهیم. این حرکت برای گرم کردن زانو ها بسیار مفید است. ابتدا پایین آمدن را از ایستادن شروع کنید و پس از اینکه توانستید روی هر دو پا سر بخورید، این کار را حین حرکت انجام دهید.

10- از اسکیت روی یخ لذت ببرید.

فراموش نکنید اسکیت روی یخ بسیار هیجان انگیز است، پس زمانی که در پیست هستید، از آن لذت ببرید. بخندید و شاد باشید و زمانی که بر قوانین تسلط پیدا کردید، به راحتی حرکات را انجام دهید یا سعی کنید بچرخید، به سمت عقب اسکی کنید و یا روی یک پا، سر بخورید.

توقف در اسکیت روی یخ به چه صورت است؟

پس از اینکه یاد گرفتید چطور روی یخ گام بردارید، وقت آن است که نحوه ایستادن را بیاموزید. زمانی که یک گل بزنید، یا  خط پایان عبور کنید، یا به سادگی به مسیر خود ادامه دهید، قدم بعدی شما بی شک توقف است. آیا با توقف در اسکیت روی یخ مشکل دارید؟ سه اصل را به یاد داشته باشید: سر بخورید، خم شوید و بلغزید.

تمرین مقدماتی توقف

توقف نتیجه فشار ملایمی است که باعث می شود تیغه های اسکیت شما لایه رویی یخ را بتراشند. ابتدا جوری که رویتان سمت دیوار باشد کنار تخته ها بایستید، زانوهای خود را خم کرده و تیغه کفش خود را به سمت بیرون بکشید تا یک لایه برف کنار پاهایتان تراشیده شود. وقتی توانستید این کار را به خوبی انجام دهید، دفعه بعد با گذاشتن یک دست روی دیوار مجددا همین کار را امتحان کنید، سپس قبل از خم شدن و سر خوردن، مقداری حرکت به آن اضافه نمایید. فشار را افزایش دهید تا سریعتر بایستید.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی ورزشکاران در اسکیت نمایشی

توقف برف روب (Snowplow Stop)

توقف برف روب آسانترین نوع توقف برای یک فرد ماهر است. با کمی سرعت، در حالت سر خوردن به اندازه دو بار پا زدن اسکیت بزنید. زانوهای خود را خم کنید. به لبه های داخلی تیغه اسکیت خود فشار آورده و پاشنه های پا را کمی به سمت بیرون متمایل نمایید. با این کار ابتدا به نحوی تمرکز کرده و سپس کاملا متوقف می شوید.

توقف برف روب

توقف T شکل

خبر خوب اینکه توقف T دقیقا همانی ست که به نظر می رسد. قسمت میانی یکی از پاهای خود را بر پاشنه ی پای دیگر قرار دهید تا یک T برعکس تشکیل شود. وقتی پای عقبی شما، تکیه گاه ایستادنتان شود، شانه هایتان به سمت مقابل خواهند بود. همانطور که سر خوردنتان متوقف می شود، به آرامی یخ را با تیغه اسکیت خود بتراشید. این کار را با حرکت به جلو روی یک پا شروع کنید. سپس به ارامی پای آزاد خود را به عقب برده و در پشت دیگری قرار دهید تا شکل T ایجاد شود. به نرمی فشار وزن خود را بر پای پشتی وارد نمایید تا زمانی که کاملا از حرکت بایستید.

توقف T شکل

توقف هاکی

قبل از اینکه امتیاز گرفتن را بیاموزید، باید اسکیت کردن بلد باشید. و هنگامی که اسکیت کردن را یاد بگیرید، می آموزید که چگونه توقف کنید. نکته جالب اینکه توقف هاکی از کناره تیغه هر دو پا استفاده می کند و دو برابر توقف های دیگر ، به اطراف برف پخش می کند. ابتدا دو توقف برف روب و T را یاد بگیرید. سپس به اندازه دو بار پا زدن با اسکیت سر بخورید، زانوهایتان را خم کنید، پشتتان صاف و چانه رو به بالا باشد.

 پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و به حالت متقاطع نسبت به یکدیگر قرار دهید. لگن، زانو ها و اسکیت خود را 90 درجه بچرخانید. بدن خود را بچرخانید تا سر و شانه هایتان در جهت مناسب قرار بگیرند. هنگامی که حرکت رو به جلو را متوقف می کنید از هر دو پای خود برای تراشیدن یخ کمک بگیرید.

توقف هاکی

باشگاه ورزشی ژیمناستیک ریتمیک و اسکیت نمایشی اسپین

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی