تاثیر ورزش بر آناتومی بدن کودکان

زمانی که ورزش می کنید، تمام سیستم های بدن شما، به فعالیت عضلات پاسخ می دهند. زیرا بدن باید انرژی لازم را برای این عضلات تأمین کند. بنابراین، زمانی که کودکان به صورت منظم ورزش می کنند، با تکرار حرکات ورزشی پاسخ دهی سیستم های بدن آنها بهتر شده و این سیستم ها کارآمدتر و سازگارتر می شوند.

یکی دیگر از تاثیرهای مفید ورزش بر بدن، ارتقاء تعادل و هماهنگی بدن می باشد. این امر به ویژه زمانی که کودک بزرگ می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا با افزایش تعادل و هماهنگی بدن، شما می توانید از افتادن و آسیب دیدگی هایی که منجر به شکستگی استخوان ها می شود پیشگیری کنید. در ادامه مطلب، تاثیر ورزش بر بدن کودکان را توضیح خواهیم داد.

تاثیر ورزش بر بدن کودکان

ورزش برای کودکان به معنای بازی و فعالیت بدنی است. کودکان در زنگ ورزش مدرسه، زنگ تفریح، کلاس رقص یا تمرین فوتبال در کوچه، دوچرخه سواری، یا زمانی که گرگم به هوا بازی می کنند در حال ورزش هستند. هر کسی می تواند از مزایای ورزش منظم بهره مند شود. مزایایی که کودکان فعال و پر انرژی تجربه خواهند کرد عبارتند از:

علاوه بر تمام این مزایای سلامتی، کودکانی که ورزش منظم انجام می دهند خواب بهتری دارند. آنها همچنین می توانند چالش های جسمی و روحی را بهتر مدیریت کنند و در زمان کم، بهتر تصمیم بگیرند. (از دویدن برای رسیدن به اتوبوس مدرسه گرفته تا درس خواندن برای امتحان!)

تاثیر ورزش بر کودکان

تاثیر ورزش بر ذهن کودکان

شرکت منظم در ورزش های تیمی و یا تمرین های فردی، حدود 3 بار در هفته و به مدت 6 هفته، منجر به عادت کردن سیستم های بدن و پاسخگویی سریع تر به انجام فعالیت های بدن می شود. شما می توانید بعد از چند وقت تأثیر این موضوع را روی کیفیت اجرای ورزش هایی که انجام می دهید و همچنین، سلامت عمومی و فعالیت های روزانه ی خود به وضوح مشاهده کنید.

سلامت عضلانی، استخوانی و روانی کودکان با فعالیت های جسمانی، افزایش پیدا می کند. برای رشد کردن و قدرتمند شدن ماهیچه های کودک، این عضلات باید به صورت مداوم مورد استفاده ی قرار بگیرند.

رشد استخوانی کودک تا اواخر نوجوانی ادامه دارد. قدرت استخوان ها زمانی افزایش می یابد که استخوان ها تحت فشار اضافه قرار گرفته و بر خلاف جهت جاذبه کار کنند. این فعالیت ها همچنین می توانند به ساخت عضله کمک کنند.

اثرات طولانی مدت ورزش روی سیستم های بدن

فعالیت های ورزشی به کودکان کمک می کند تا روحیه ای شاداب تر داشته باشند. فعالیت جسمانی برای سلامت عمومی مفید است. انجام این فعالیت ها در کودکان برای داشتن بدنی قوی (رشد عضلانی و استخوانی بهتر) نقشی اساسی دارد. پمپاژ خون بیشتر در بدن نیز، می تواند باعث روحیه گرفتن و سلامت روانی ورزشکار شود.

از فرصت هایی که طبیعت پیش روی شما قرار داده است استفاده کنید! دست کودک خود را گرفته و در محیط باز قدم بزنید. فعالیت های جسمی نه تنها برای جسم شما فواید متعددی دارند، بلکه به رشد بهتر کودک شما نیز کمک می کنند.

قبلا مقاله ای در مورد تاثیر ورزش بر روان کودکان نوشته ایم: ورزش چطور اضطراب و استرس کودکان را کاهش می دهد؟

تاثیر ورزش بر رشد کودکان

ورزش روی استخوان ها نیز -درست مثل عضلات- تأثیر گذاشته و به داشتن استخوان های سالم و قوی کمک می کند. ورزش از دو طریق این کار را انجام می دهد:

کودکان دچار مشکلات سلامتی استخوان مثل پوکی استخوان، باید هر روز حداقل 30 دقیقه را به ورزش های با وزنه اختصاص دهند. بگذارید کودک شما تا جایی که می تواند (اما باعث ناراحتی او نمی شود) ورزش کند.

تاثیر ورزش بر آناتومی بدن کودکان

تاثیر ورزش در لاغر شدن کودک

فعالیت های جسمانی به ساختن توده های عضلانی بدون چربی کمک می کند. این عضلات سبب پشتیبانی بهتر از مفاصل کودک و بهبود متابولیسم بدن او می شود. این موضوع همچنین از خطر ابتلا به دیابت کم می کند. با وجود اینکه به طور کلی چربی بدن در سنین پایین ارتباط چندانی با سطح سلامتی ندارد، اما چربی های شکمی می تواند سبب برخی از مشکلات قلبی-عروقی یا سایر مشکلات سلامتی شود. انواع ورزش ها در کنار انتخاب یک رژیم غذایی مناسب، می تواند از حجم چربی های مضر شکمی کم کند.

شاید این مقاله هم برای شما مفید باشد:

چگونه فرزند خود را به ورزش کردن تشویق کنید؟

برخی از کودکان به طور غریزی به انجام فعالیت های جسمانی و ورزش علاقه دارند. اما برخی دیگر از کودکان برای انجام چنین فعالیت هایی، نیاز به انگیزه دارند. طبق نظر یگ پزشک:  باید با هر کودک با توجه به خلق و خوی به خصوص او رفتار کنید. به این معنا که باید فعالیت ورزشی به گونه ای انتخاب شود که کودک با انجام آن سرگرم شود. اگر به کودکان خود اهمیت می دهید، راه های متعددی برای تشویق کودک به فعالیت بیشتر وجود دارد.

به گفته مربی ورزشی کودکان: ورزش باید سرشار از حرکات لذت بخش باشد، یعنی کودک باید از انجام فعالیت های ورزشی خود لذت برده و احساس اجباری بودن این فعالیت ها به کودک القا نشود. مهم ترین مسأله این است که بفهمید کودک از چه فعالیتی لذت می برد، تا کودک شما قبل از شروع تمرینات روزانه برای ورزش مربوطه شوق و ذوق داشته باشد.

چند ایده برای تشویق کودک به فعالیت های جسمانی

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

 شماره تماس شعبه : 09129171854

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سایر موضوعات

محبوب ترین مقالات اسپین کلاب

Group 180

باشگاه ورزشی ژیمناستیک و باله اسپین

شما می توانید اسپین را در اینستاگرام با آی دی ESPINCLUB@ دنبال کنید

Group 180

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

تأیید نام‌نویسی به شما ایمیل خواهد شد.

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

تماس با ما