باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

کلاس های ژیمناستیک آکروباتیک

ژیمناستیک آکروباتیک و حرکات شگفت انگیز آن

در این مقاله مطالعه می‌کنید

آکروبات یک رشته ژیمناستیک است که شامل همکاری ژیمناست ها با یکدیگر برای ارائه حرکاتی پویا، تعادلی و یا ترکیبی است که نیازمند مهارت های آکروباتیک، پشتک زنی و رقص است. این حرکات همگی با موسیقی هماهنگ بوده و بر روی زمین باشگاه انجام می شوند.

حرکت سبد ژیمناستیک

ژیمناست پایینی (مبنا) طبق روال، ژیمناست بالا تر و با جثه کوچک تر را حمایت، بلند و پرتاب می کند تا او حرکات ژیمناستیک آکروباتیک پیچیده را انجام دهد. این همکاری در سطح مسابقات بر مبنای عملکرد آن ها و میزان دشوار بودن حرکات قضاوت می شود. علاوه بر آن، جنبه هنری نیز تا سطوح مشخصی ارزیابی می شود.

ژیمناستیک آکروباتیک چیست؟

ژیمناستیک آکروباتیک رشته ای است که حرکات رقص و هوازی ( ایروبیک ) را با عناصر ژیمناستیک و تناسب اندام ترکیب کرده است. این رشته شامل حرکاتی دائما پویا و شدید می باشد که نیازمند انعطاف پذیری، قدرت، هماهنگی و انجام حرکات انفرادی یا گروهی است که باید با ضرباهنگ هماهنگ باشند.

اکروژیم یا ژیمناستیک آکروباتیک یکی از رشته های ژیمناستیک میباشد که به صورت ۲ و ۳ نفره در دنیا انجام می شود. رکن اصلی آن بالانس و ایجاد تعادل و لیفت در حرکات قدرتی بین افراد است.

ژیمناستیک آکروباتیک

این رشته در ایران فعلا فقط توسط آقایان انجام میشود و دارای لیگ قهرمانی میباشد.

خلاصه ای از تاریخچه ی ژیمناستیک آکروباتیک

منشأ ژیمناستیک آکروباتیک به یونان کهن بر می گردد. ژیمناستیک آکروباتیک مدرن در جمهوری شوروی در سال 1930 ظهور پیدا کرد و در سال 1970 در آمریکا با آکروبات هایی در باشگاه  muscle beach در کالیفرنیا آغاز شد. اولین سازمان ملی، فدراسیون آکروباتیک ورزشی آمریکا (USSAF) در سال 1975 تأسیس شد و در سال 1990 به هیئت آکروباتیک ورزشی آمریکا (USSA) تغییر نام پیدا کرد.

هیئت آکروباتیک آمریکا در سال 2002 با ژیمناستیک آمریکا ادغام شده و تبدیل به پنجمین رشته شد و ارتباط بین ژیمناستیک آکروباتیک و ژیمناستیک همچنان تا به امروز در حال رشد است. آمریکا اولین کشوری بود که در سال 1974 این ورزش را در مسکو فقط به صورت ژیمناستیک زمینی به نمایش گذاشت. از آن زمان شرکت در مسابقات جهانی رو به افزایش بوده است. آمریکا اولین مدال طلای قهرمانی جهان خود را در Reisa آلمان در سال 2002 به دست آورد.

ژیمناستیک آکروباتیک

مهارت های یک ژیمناست آکروباتیک

این مورد به موقعیت ژیمناست در همکاری بستگی دارد. به طور کلی، قدرت، چالاکی، انعطاف پذیری و تعادل همگی مهارت هایی بسیار با ارزشی در این رشته هستند. از آنجایی که قدرت و تعادل برای سطوح بالا تر مورد نیاز است، موارد زیر را تصور کنید. یک کودک را از ناحیه کمر بلند کنید.

حالا او را بالای سر خود ببرید تا دست هایتان کاملا مستقیم شده و بدن او عمود بر بدن شما قرار گیرد. با حفظ این موقعیت، بر روی تکیه گاه 5 سانتی متری یک صندلی نه چندان محکم آشپزخانه بالا رفته و به آرامی یک پای خود را به عقب بکشید تا به طور کامل تعادل خود را بر پای دیگر حفظ کنید.

ژیمناستیک آکروباتیک کودکان

در صورتی که کودک کمتر از 40 کیلو گرم وزن دارد، از فردی دیگر یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا یک توپ بولینگ 14 کیلویی را به جای کودک به دست شما دهد تا حس کامل وزنی را درک کنید که باید تحمل شود. هنوز کودک را با سر به زمین ننداخته اید؟

شاید این مقاله هم برای شما جالب باشد:

انواع حرکات ژیمناستیک آکروباتیک

در ژیمناستیک آکروباتیک روتین های حرکتی مختلفی وجود دارد که به رقابت گذاشته می شوند.

حرکات تعادلی

حرکات تعادلی متشکل از مهارت های حرکات ایستایی و دسته جمعی تعادلی (پیرامید) می باشند. در مسابقات، گروههایی با تمام سطوح، حرکات تعادلی را انجام می دهند.

حرکات ترکیبی

حرکات ترکیبی متشکل از ترکیب عناصر پویا و ایستای تعادلی هستند. تنها گروههای سطح 8 ملی و بالاتر و سطح بین المللی 18-12 و 19-13 می توانند روتین های حرکتی ترکیبی را در مسابقات انجام می دهند.

حرکات پویا

حرکات پویا شامل انواع مهارت های پریدن، پشتک زدن و چرخش هاست.گروهها در تمام سطوح، مجموعه ای از حرکات پویا را در مسابقات به نمایش می گذارند.

حرکات ژیمناستیک آکروباتیک

مزایا و معایب ژیمناستیک آکروباتیک

ژیمناستیک آکروباتیک به پنج روش انجام می شود:

مزایا و معایب ژیمناستیک آکروباتیک

یکی از بزرگ ترین مزایای آکروباتیک از کار کردن به صورت همکاری بدست می آید. همکاری که ژیمناست ها با همکاران خود می سازند برخی از ماندگار ترین و مفید ترین دوستی ها را به وجود می آورد. ژیمناست ها اعتماد کردن و تکیه بر فردی دیگر را یاد گرفته و به طرزی غیر عادی حامی یکدیگر هستند.

فیلم ژیمناستیک آکروباتیک

 در مواردی نیز که شخصیت های ژیمناست ها می تواند نا سازگار باشد، باز هم یک مهارت مهم در زندگی می آموزند. آن مهارت، توانایی همکاری جهت بدست آوردن هدفی مشترک با افرادی است که شاید همیشه نتوان با آن ها کنار آمد.

در بسیاری از همکاری ها، افرادی که در ردیف پایین تر حرکات آکروباتیک قرار می گیرند اغلب از فردی که در بالا قرار می گیرد چندین سال بزرگ تر هستند. این پویایی مزیت ساخت یک الگوی درونی برای ژیمناست های جوان تر و مزیت پرورش رهبری و مهارت شکیبایی را در میان ژیمناست های بزرگ تر دارا می باشد.

یکی از چالش برانگیز ترین جنبه های ژیمناستیک آکروباتیک انجام حرکات به صورت همکاری است.

این چالش برانگیز بودن در ابتدا از دشواری هایی منشا می گیرد که در هنگام غایب بودن، آسیب دیدن و یا منصرف شدن فرد دیگر از ورزش به وجود می آید. با اینکه هیچ محدودیتی در تمرینات انفرادی وجود ندارد، این حقیقت باقی می ماند که ژیمناستیک آکروباتیک یک ورزش بر پایه همکاری بوده و بدون داشتن یک شریک تمرینی پیشرفت کردن می تواند دشوار باشد.

علاوه بر آن، همکاری ها مورد قضاوت قرار گرفته و به عنوان یک گروه ارزیابی می شوند که می تواند به اعمال شدن یک فشار خارجی شدید بر فرد منتهی شود. این افراد نه تنها در قبال کار خود مسئولیت دارند بلکه امکان دارد در صورت برآورده نشدن انتظارات توسط همکاران، در قبال آن ها نیز احساس مسئولیت کنند.

تفاوت بین رقص آکروباتیک و ژیمناستیک

این سوالی است که از ما بسیار پرسیده می شود. با اینکه هر دوی این موارد سری مهارت های مشابهی را در بر می گیرند اما در نحوه تمرین، اجرای مفاد تمرینی و ظاهر کلی حرکات با یکدیگر بسیار متفاوت هستند.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی