باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

ورزش های مناسب برای کودکان 5 ساله

مناسب ترین ورزش برای کودکان 5 ساله

در این مقاله مطالعه می‌کنید
وقتی که کودکان به سن 4 تا 5 سالگی می رسند، مهارت های بدنی آن ها نظیر دویدن، پریدن، ضربه زدن و پرتاب اجسام و توپ تا حد زیادی بهبود می یابند و به درجه مطلوبی می رسند. حالا زمان آن رسیده که کودکان، این مهارت های فیزیکی خودشان را بهبود بخشیده تا بتوانند حرکاتی پیچیده تر را نیز فرا گیرند.

شما به عنوان والدین باید از علاقه کودک خود برای فعال بودن و تحرک نهایت بهره را ببرید. داشتن اعتماد و تکیه بر توانایی آنان می تواند اعتماد به نفس و قدرت درونی خوبی را برایشان به وجود آورد. همچنین فعالیت و روی فرم بودن می تواند ریسک بروز بیماری و مشکلات در آینده را نیز برای کودکان ما کاهش دهد.

تمرینات ورزشی برای کودکان پیش دبستانی

دستور العمل ها و برنامه های جامع و معتبر پیرامون فعالیت بدنی و ورزش کودکان پیش دبستانی پیشنهاد می کنند که حتما هر روز:

  • آن ها حداقل 60 دقیقه فعالیت فیزیکی ساختار بندی شده را زیر نظر بزرگسالان داشته باشند.
  • آن ها حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی بدون ساختار خاص (بازی آزاد و بی قاعده) را داشته باشند.
  • به غیر از زمان هایی که خواب هستند نباید بیش از 1 ساعت غیر فعال بمانند.

ژیمناستیک کودکان دختر

دانستن این نکته که کودکان پیش دبستانی چه فعالیت هایی را می توانند به خوبی انجام دهند بسیار مهم است. آن ها باید فعالیت های سرگرم کننده و چالش برانگیزی را که به بهبود مهارت هایشان کمک می کنند تجربه نمایند و فعالیت گروهی را نیز در کنار افراد دیگر تمرین کنند اما این فعالیت ها نباید فراتر از توان فعلی آن ها باشد.

کودکان در این سن جهیدن، جا گذاشتن و پریدن به سمت جلو را آموزش می بینند و خیلی دوست دارند که مهارت ایستادن خود بر روی یک پا (به مدت 5 ثانیه یا بیشتر)، گرفتن توپ و معلق بودن (شیرجه زدن به شکل معلق) را به رخ بقیه افراد به خصوص بزرگسالان بکشند.

همچنین ممکن است کودکان پیش دبستانی بتوانند از شنا کردن، پیاده روی، رقص و دوچرخه یا سه چرخه سواری به کمک کمک چرخ ها نیز لذت ببرند.

باشگاه دخترانه بچه گانه

ورزش و فعالیت بدنی، سلامت جسمانی کودکان را بهبود می بخشد. به همین دلیل والدین برای فعال بودن و ورزش کودکان خود به دنبال باشگاهی خوب با مربی های مجرب هستند.

مجموعه اسپین، با بیش از 15 سال سابقه درخشان و آموزش بیش از 100.000 هنرجو برگزارکننده کلاس‌های تخصصی باله کلاسیک و مدرن و ژیناستیک تخصصی و ریتمیک ویژه بزرگسالان و خردسالان مطابق با آخرین متدهای آموزشی مؤسسه رویال آکادمی انگلستان فعالیت میکند. که این روزاها به دلیل شرایط کرونا کلاس های آنلاین در این مجموعه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است .

ویژگی ورزش های مناسب کودکان

بسیاری از والدین به دنبال ورزش های سازمان دهی شده خاصی هستند تا کودکان پیش دبستانی خود را فعال نگه دارند. اما کودکانی که در رده سنی 4 تا 5 سال هستند هنوز موارد پایه نظیر پرتاب کردن، گرفتن اجسام و رعایت نوبت را به خوبی فرا نگرفته اند.

حتی ساده ترین قوانین می توانند برای فهم آنان سخت باشند، گاهی اوقات نیز برخی از والدین می بینند که کودکشان در حین یک مسابقه در جهتی مخالف حرکت می کند!

همچنین زود شروع کردن مسابقات و ورزش های جدی می تواند برای کودکان آزاردهنده بوده و اشتیاق آن ها برای شرکت در مسابقات در آینده را بکاهد.

ورزش های مناسب برای کودکان 5 ساله

پس اگر قصد دارید کودک پیش دبستانی خود را در تیم های فوتبال یا ورزش های دیگر ثبت نام کنید، حواستان باشد بر روی لیگ مبتدی و خاصی تمرکز کنید که مختص حرکات و آموزش های پایه باشد نه رقابت های تیمی و فردی.

فراموش نکنید که فرقی نمی کند فعالیت بدنی یا ورزشی که انتخاب می کنید هر چه که باشد مهم این است که برای کودک جذاب و سرگرم کننده باشد. اگر می بینید در ورزش کودکان شما، به او خوش نمی گذرد از او دلیلش را بپرسید و سعی در حل مشکل یا پیدا کردن یک فعالیت سرگرم کننده کنید.

ورزش مناسب برای کودکان 4 ساله

کودکان (3 تا 4 سال)  باید حداقل 180 دقیقه (3 ساعت) از روز را، صرف انجام انواع فعالیت های بدنی، از جمله بازی های فعال و در فضای باز کنند. در نتیجه هرچی بیشتر باشد بهتر است. اگر از این 180 دقیقه حداقل 60 دقیقه شامل فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​تا شدید باشد، موثرتر خواهد بود.

1. یوگا و حرکات کششی 

حرکات یوگا می تواند یک روش سرگرم کننده و ساده برای ورزش کودکان باشد. چند حالت ساده و سرگرم کننده برای بچه ها که می توانند آنها را امتحان کنند عبارتند از: درخت نما، ژست کودک و کودک شاد.

وقتی کارتان تمام شد، با انجام چند حرکت کششی ساده ، عضلات را قوی و سالم نگه دارید. دنباله کششی و خنک شدن نیز می تواند به بچه ها در حالت آرامش بیشتری بعد از تمرین کمک کند و از آسیب ها جلوگیری کند. حرکات کششی شامل کشش پهلو، کشش همسترینگ، انگشتان دست تا پا، حلقه های بازو، بازوها به آسمان، کشش ساق پا و کشش دونده است.

2. لی لی بازی 

لی لی می تواند یک شکل سرگرم کننده از فعالیت هوازی باشد که همچنین می تواند مهارت هایی مانند تعادل و هماهنگی را به چالش بکشد.

3. پریدن

با این تمرینات آسان آن پاها را از زمین بلند کرده و بردارید. پرش باعث تقویت عضلات، تناسب قلب و عروق و استقامت می شود. جهش های سرگرم کننده برای ورزش کودکان عبارتند از: 

♒️ پرش تاک: در هنگام پریدن زانوها را خم کرده و پاشنه پا را بلند کنید.

♒️ پای متقاطع: مستقیم به بالا بپرید، سپس یک پا را از پای دیگر عبور دهید. در پرش بعدی، پا را عوض کرده و ادامه دهید.

♒️ پرش مانع: از روی یک مانع تظاهر کننده، پهلو به پهلو یا جلو به عقب بپرید.

ترفندهای ورزش خانوادگی برای کودکان

پیاده روی، بازی کردن، دویدن در حیاط پشتی و یا استفاده از لوازم و امکانات زمین بازی در پارک محلی می تواند برای تمامی اعضای خانواده جذاب باشد.

از جمله ورزش کودکان و دیگر فعالیت هایی که می توان همراه با هم و به صورت گروهی با بچه های پیش دبستانی انجام داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام بازی های معروف و سنتی نظیر لی لی یا بالا بلندی و همراه کردن آن با پریدن، جهش و راه رفتن به عقب
  • شوت کردن توپ های بازی
  • انجام بازی رقص مجسمه یا موارد دیگر
  • وانمود به این که مجسمه هستیم برای تمرین تعادل

عکس حرکات ژیمناستیک دختران

کودکان حتی زمانی که باید در داخل خانه بمانند نیز می توانند فعالیت و حرکت داشته باشند. یک مکان بازی امن و مناسب در خانه را مخص کرده و سعی کنید بازی های فعالی را در آن انجام دهید:

♒️ گشتن به دنبال گنج: گنج یا جایزه هایی را در اطراف خانه مخفی کنید و سر نخ هایی در اختیار کودکان خود قرار دهید تا آن ها را پیدا کنند.

♒️ موانع مختلف: به کمک صندلی ها، جعبه و اسباب بازی های مختلف، موانعی را ایجاد کنید که کودک از روی آن ها رد شود، به دورش بچرخد و یا از زیرش رد شود.

♒️ بازی های همراه با توپ نرم: از توپ های فوم دار و نرم برای بازی های نظیر بسکتبال، بولینگ، فوتبال یا پرتاپ و گرفتن در خانه استفاده کنید. حتی می توانید از بالن ها برای والیبال یا گرفتن و پرت کردن استفاده کنید.

دپارتمان سلامت و سرویس های انسانی پیشنهاد می کند که کودکان در سنین 3 تا 5 سالگی در طول روز به خوبی فعال باشند تا بدین ترتیب رشد و نمو آن ها بهبود یابد. بزرگسالانی که برای کودکان خود اهمیت زیادی قائل هستند می توانند آن ها را به شرکت در فعالیت ها و بازی های فعالی که حاوی حرکات و جنب و جوش هستند سوق دهند.

ورزش های مختلف می توانند مهارت های فیزیکی متعددی در کودکان را بهبود بخشید و بازیکن قوی تر و بهتری را برای آینده آماده کنند. همچنین می تواند هر ورزش کودکان را معرض موقعیت ها و افراد خاصی قرار دهد. علاوه بر این، کودکان بسیاری از مشکل سوختن پوست و صدمات مربوط به حرکات تکراری مربوط به یک ورزش خاص رنج می برند.

ورزش کودکان پیش دبستانی

لیست ورزش های مناسب کودکان 5 ساله

بهترین ورزش برای کودکان ۵ ساله چه ورزشی است؟ در این قسمت مناسبترین ورزش مناسب کودکان 5 ساله را آماده کرده ایم که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

1- فوتبال: این ورزش تیمی می تواند به کودک شما مقاومت و استفاده مناسب از پا ها را یاد بدهد؛ این که چگونه تغییر مسیر دهند، خیلی سریع واکنش نشان دهند و تعادل خود را به کمک این ناحیه حفظ کنند.

2- بیس بال، سافت بال و تی بال: طبیعت آرام تر این بازی ها به کودکان تمرکز و توجه کردن را آموزش می دهند. کودکان با این بازی ها نحوه استفاده همزمان از چشم ها و دستان را فرا می گیرند.

3- بسکتبال: یک بازی با سرعت بالا که برای کودکان جهت یادگیری کنترل بدن با دفاع و حمله بسیار عالی است.

4- اسکی: این ورزش تک نفره می تواند کودکان را در نگاه کردن به آینده و برنامه های پیش روی خود کمک کند.

5- شنا کردن: مسابقات شنا که در آن ها معمولا برنده ها به خاطر حتی یک ثانیه سریعتر بودن تشویق می شوند به کودک شما می آموزند که چگونه تنفس خود را کنترل کند و به جزئیات دقت کافی داشته باشد.

6- گلف: با این که ورزش گلف معمولا مورد پسند بزرگسالان است، به کودکان نیز در درک عمق و استراتژی کمک می کند.

7- تنیس: سریع فکر کردن تکنیک مناسب به همراه تقویت قدرت دست ها و دقت آن ها از جمله مزایای ورزش تنیس است که نمی توان از آن ها غافل بود.

8- والیبال: این بازی برای این که به کودکان همکاری تیمی و ارتباط را یاد دهیم عالی است.

9- لاکراس: اگر انقدر خوش شانس هستید که در اطراف خود لیگ لاکراس جوانان دارید، این ورزش می تواند قدرت جدید خوب و جا خالی دادن مناسب را به کودکان بیاموزد.

10- ژیمناستیک: این ورزش المپیک تعادل، قدرت و نترس بودن را به کودک می آموزد.

11- رزمی: ورزش هایی نظیر کاراته یا تکواندو تمرکز، احترام و هماهنگی را به کودک یاد می دهند.

12- فیگور اسکیتینگ: هر دو جنسیت می توانند در این ورزش استقامت و خوش فرمی را یاد بگیرند.

برای شرکت در کلاس های اسکیت بر روی لینک زیر کلیک کنید

  👈🏻 ثبت نام در کلاس اسکیت نمایشی 👉🏻

13- هاکی: این بازی سنگین و پر جنب و جوش سریع فکر کردن، قدرت تصمیم گیری و جان فشانی برای تیم را به کودک می آموزد.

14- تیر اندازی با کمان: این فعالیت آرام و کند، هدف گیری، صبر و کنترل کردن را تقویت می کند.

15- دوچرخه سواری: کودک شما می تواند نکات امنیتی جاده و مقاومت را بر روی دوچرخه خود بیاموزد.

16- فوتبال آمریکایی: این بازی همکاری تیمی را در کودکان تقویت می کند.

17- مسابقات دویدن: این ورزش هزینه زیادی برای شروع نمی خواهد و مهارت بالایی نیز نیاز ندارد. اما استقامت و تلاش برای رسیدن به هدف را در کودکان تقویت می کند.

18- کشتی: کودکان استفاده از نقاط ضعف رقیبان را یاد می گیرند و استراتژی های دفاع از خود نیز بخشی از این رشته است.

19: رقص: کودکان شما در حفظ کردن ترتیب کار ها بهتر می شوند و برای هر کس می توان ژانر مناسب رقص را پیدا کرد.

20- چیرلیدینگ (نوعی رقص درون مدرسه ای برای دختران): کودکان را در اجتماعی شدن، مثبت بودن و اشتیاق داشتن تقویت می کند.

ورزش مناسب دختر بچه ها و پسر بچه ها در خانه

فعالیت های ورزشی سرگرم کننده ای برای کودکان وجود دارند که می توان در فضای بسته آنها را انجام داد. زمان هایی که فرصت ندارید کودکانتان را برای فعالیت های بدنی بیرون ببرید و یا شرایط آب و هوایی مساعد این کار نیست، ورزش هایی که در فضای بسته انجام می شوند، بهترین گزینه برای کودکان هستند. در ادامه چند ایده برای فعالیت های بدنی در خانه را مطرح کرده ایم:

فوتبال بادکنکی

فوتبال ورزشی است که کودکان علاقه زیادی به آن دارند. اما احتمالا نمی خواهید در اتاق نشیمن خود این ورزش پر جنب و جوش را انجام دهید. به همین دلیل می توانید آن را به ورزشی مناسب خانه تبدیل کنید. به راحتی یک بادکنک را در وسط یک میز مستطیل شکل دراز قرار دهید و از هر تیم بخواهید که این توپ را با فوت کردن به سمت دروازه طرف مقابل ببرد. این بازی باعث خنده و شادی بسیاری می شود.

هولا هوپ (Hula Hoop)

برخلاف آنچه اغلب افراد فکر میکنند که Hula Hoops یک فعالیت انفرادی است، شما می توانید به راحتی آن را به عنوان یک بازی تیمی مفرح در فضای بسته انجام دهید. سرگرم کننده ترین فعالیت تیمی با استفاده از هولا هوپ مسابقه دادن است: از دو کودک بخواهید حلقه های هولاهوپ را بچرخانند و سپس سعی کنند به طور همزمان حرکت کنند، می توانند تا خط پایان بدوند، برقصند یا بی قاعده حرکت کنند. هر کسی که زودتر به خط پایان برسد، برنده است.

هولا هوپ (Hula Hoop) در خانه

ورزش های فومی

 ورزش های فومی برای داخل خانه مناسب هستند، زیرا بیشتر اشیا فومی نمی توانند اشیا شکستنی را بشکنند! می توانید یک توپ بسکتبال فومی، توپ فوتبال فومی یا حتی تفنگ NERF فومی برای کودکتان تهیه کنید. البته توصیه می کنیم وقتی به کودک اجازه می دهید در داخل خانه با اسباب بازی های فومی بازی کند، برای این کار قوانینی بگذارید.

حرکات ورزشی برای کودکان پیش دبستانی در فضای باز

فعالیت های ورزشی مختلفی وجود دارد که برای خارج از منزل بسیار مناسب هستند. این فعالیت ها برای کودکان مزایای مختلف جسمی و اجتماعی به همراه دارد. از مزایای جسمی ورزش کودکان در فضای باز مانند فوتبال، اسکیت بورد، پیاده روی و دوچرخه سواری می توان به عضله سازی، افزایش انعطاف پذیری، بهبود تعادل و هماهنگی، کاهش وزن و افزایش استقامت عمومی اشاره کرد.

فواید اجتماعی ورزش های فضای باز بسیار واضح است. ورزش کردن در فضای باز با سایر بچه ها می تواند رشد اجتماعی عمومی را بهبود بخشد. بچه ها به طور طبیعی یاد می گیرند که با یکدیگر تعامل داشته باشند اما با ورزش به عنوان اصلی ترین عرصه فعالیت اجتماعی این یادگیری بهتر شکل می گیرد. علاوه بر این، ورزش تعامل اجتماعی جنبه های دیگر شخصیتی مانند رهبری، عزت نفس و کار تیمی عمومی را از طریق ساخت خود بازی های ورزشی بهبود می بخشد.

حرکات ورزشی برای کودکان پیش دبستانی

اهمیت بازی و ورزش کودکان

حالا که لیست بلند بالایی از ورزش ها و فعالیت های مناسب کودکان ارائه داده ایم، می خواهیم درمورد اهمیت ورزش کودکان صحبت کنیم. ورزش کردن علاوه بر جنبه تفریحی که دارد، دارای جنبه های بسیار مهمی از نظر رشد و کامل نیز هست. شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد دور هم جمع شدن بچه ها برای انجام یک کار یا بازی، برای رشد آنها مفید است. اگر این کار، یک فعالیت ورزشی باشد، میتوان آن را به یک ورزش فعال و سالم تبدیل کرد، زیرا باعث می شود بچه ها در خارج از منزل فعالیت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

البته شرکت کردنِ تنها در این فعالیت ها کافی نیست – به محض اینکه کودکتان در فعالیت ورزشی یا تمرینی که شرکت می کند استعداد پیدا کند، به سادگی می تواند در آن پیشرفت نماید. موفقیت در یک رشته ورزشی، خطر ابتلا به مشکلات رفتاری را کاهش و احتمال سازگاری سالم کودک را برای آینده افزایش می دهد.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی