آموزش حرکت چرخ و فلک در ژیمناستیک

آیا شما یا فرزندتان برای انجام حرکت چرخ و فلک مشکل دارید؟ آیا نمیدانید که چگونه آن را بدون اینکه بیافتید به طور موثر تمرین کنید؟

حرکت چرخ و فلک یک مهارت اساسی ژیمناستیک است که مسلماً تسلط به آن نیاز به مهارت و عزم راسخ دارد.

حرکت چرخ و فلک

آموزش حرکت چرخ و فلک
  • چرخ و فلک یکی از حرکات ژیمناستیک است؛
  • این حرکت یک مهارت وارونه است، که به طور کلی پس از حرکت بالانس آموزش داده می شود.
  • بر روی زمین و میله قابل اجرا است.
  • حرکت چرخ و فلک تنوع نیز دارد که دروازه ورود به سطح بالاتری در ژیمناستیک می باشد. این حرکت را می توان بر روی پشتک، میله و زمین انجام داد.

تمام چرخ و فلک ها ریتم پا پا، دست دست و پا پا را دنبال می کنند، اما ممکن است در جهت و قرارگیری دست تفاوت هایی داشته باشند. برای تداوم در ژیمناستیک باید پای جلو برای حرکت چرخ و فلک همان پای جلو برای بالانس باشد.

این بدان معنا نیست که ورزشکاران نباید با هر دو پا تمرین کنند چراکه یک چالش ذهنی بسیار خوب است. اما ژیمناستیک ورزشی است که به عادات و تکرار متکی است و تسلط بر یک پا باعث افزایش مهارت و جلوگیری از سردرگمی می شود.

تکنیک چرخ و فلک

تمام چرخ و فلک ها باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • تا حد ممکن بلند باشند
  • اندام ها صاف و عضلات سفت باشند.
  • دست ها از یکدیگر باز باشند.
  • چرخش سریع باشد.
  • و تا آنجا که ممکن است بدن صاف و در یک راستا باشد.

ژیمناستیک کارها به صورت پیوسته تمرینات را برای کسب مهارت انجام می دهند و تمام تغییرات را باید بیاموزند.

در نهایت حرکت چرخ و فلک باید بر روی یک خط مستقیم یا میله اجرا شود، اما یک شکل نیم دایره ای برای شروع مناسب است.

تمام نمودارها چرخ و فلک با پای چپ را نشان می دهد و فلش جهت حرکت را نشان می دهد.

شاید این مقاله هم برایتان جالب باشد:

انواع حرکت چرخ و فلک

چرخ و فلک های جانبی

1- چرخ و فلک ستاره ای

این نوع، اولین حرکت چرخ و فلکی است که به یک ورزشکار آموزش داده می شود.

این چرخ و فلک با چرخش پهلو به پهلو (محور چرخش ساژیتال) انجام می شود. این حرکت یکی از معدود مهارت های ژیمناستیک است که از این چرخش استفاده می کند (سایر مهارت های برجسته (قابل توجه) از کنار انجام می شود).

حرکت دایره ای آن به”چرخ آلمانی” تشبیه شده است.

  • ورزشکار به شکل ستاره قرار می گیرد.
  • ابتدا دست اول ورزشکار به زمین می رسد و سریعا دست دوم وی نیز به زمین می رسد.
  • ورزشکار به طور خلاصه یک بالانس ستاره ای را انجام می دهد.
  • ورزشکار با فشار دادن دست ها و چرخاندن پاها بر روی زمین می چرخد.
حرکات چرخ و فلک
2. چرخ و فلک سرعتی

چرخ و فلک های سریع یا سرعتی برای اتصال و ادامه چرخ و فلک به یکدیگر مفید می باشند.

جهت پاها در آن ها مختلف است. چرخش پاها برای کمک به چرخش مداوم و جلوگیری از این است که ورزشکار مجبور نشود پایش را بلند کند و دوباره آن را پایین بگذارد.

حرکات چرخ و فلک2

چرخ و فلک های رو به جلو

دو نوع چرخ و فلک رو به جلو وجود دارد:

  • شروع از جلو، پایان ستاره ای؛
  • شروع از جلو، (نصف چرخش چرخ و فلک)، پایان از جلو. این چرخ و فلک میله ای و بهترین نوع چرخ و فلک در ژیمناستیک است.
1. شروع از جلو، پایان ستاره ای

شروع آن مانند بالانس به نظر می رسد، اما پیچش 1/4 دیرهنگام آن را تبدیل به چرخ و فلک می کند. همچنین معمولاً حرکت دستها در جهت عقربه های ساعت می باشد .

این حالت به ورزشکار کمک می کنند تا بدن خود را بچرخاند.

حرکات چرخ و فلک3
2. حرکت چرخ و فلک میله ای – شروع از جلو، (نصف چرخش چرخ و فلک)، پایان از جلو

شروع این حرکت نیز همانند حرکت قبلی است. اما پایان آن متفاوت است و ورزشکار 1/4 چرخش اضافی می کند تا مخالف سمت شروع آن را به پایان برساند.

در حقیقت چرخ و فلک میله ای دارای یک چرخش نصفه است و این چرخش باید توسط قسمت بالانس چرخ و فلک انجام شود.

همچنین حفظ تعادل در بالانس هنگام استفاده از این روش بسیار راحت تر است.

حرکات چرخ و فلک4
با چرخ و فلک کودکانه شروع کنید

شما می توانید حرکت چرخ و فلک را در یک روز یاد بگیرید، اما ابتدا باید از حرکت چرخ و فلک کودکانه شروع کنید و سپس به تقویت مهارت آن بپردازید. در چرخ و فلک کودکانه، باید پاها به اطراف برده شود. در حالی که در چرخ و فلک اصلی پاها به صورت عمودی بالای سر می چرخند. با تمرین، بهتر و بهتر خواهید شد و قادر خواهید بود چرخ و فلک صحیح را انجام دهید. یکی از کلیدهای یادگیری صحیح حرکت چرخ و فلک، تمرین است.

چگونه چرخ و فلک را می توان مرحله به مرحله انجام داد

در اینجا دستورالعمل های گام به گام برای یادگیری چرخ و فلک آورده شده است.

1. با لانجی شروع کنید.

برای شروع لانجی، پای غالب خود را جلوتر قرار دهید و آن را کمی خم کنید. پای عقب شما باید صاف باشد. بازوها باید مستقیماً بالای سر، نزدیک گوش ها قرار داشته باشند.

حرکات چرخ و فلک5
2. دستان خود را بر روی زمین قرار دهید.
حرکات چرخ و فلک6

دستان خود را روی زمین قرار دهید و آن ها را 90 درجه بچرخانید.

3. پاهای خود را از روی سر خود بچرخانید.

پاهای خود را یکی یکی از روی سر خود به صورت لگد بچرخانید. پایی که اول لگد می زند باید اول پایین بیاید.

حرکات چرخ و فلک7

پاهای خود را یکی یکی از روی سر خود به صورت لگد بچرخانید. پایی که اول لگد می زند باید اول پایین بیاید.

4. با لانجی پایین بیایید.
حرکات چرخ و فلک8

با یک لانجی به سمت مخالف شروع پایین بیایید. بازوها باید بالای سر نزدیک گوش باشند. پای جلوی شما باید کمی خم شود و پای عقب صاف باشد.

هنگام شروع فقط سعی کنید پاهایتان را در کنار بدن خود بچرخانید. سپس، هنگامی که مهارت شما در چرخ و فلک بهبود پیدا کرد، می توانید پاهای خود را بالای سر خود بچرخانید.

برای ژیمناستیک کارهای جوان یادگیری با ابزار یا کمک آسان تر است.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

 شماره تماس شعبه : 09129171854

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سایر موضوعات

محبوب ترین مقالات اسپین کلاب

Group 180

باشگاه ورزشی ژیمناستیک و باله اسپین

شما می توانید اسپین را در اینستاگرام با آی دی ESPINCLUB@ دنبال کنید

Group 180

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

وارد حساب کاربری خود شوید

یا ورود با

تأیید نام‌نویسی به شما ایمیل خواهد شد.

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام

تماس با ما