باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

بازی مخصوص کودکان ۱۲ تا ۱۸ ماه

بازی مخصوص کودکان ۱۲ تا ۱۸ ماه

در این مقاله مطالعه می‌کنید

بازی کردن برای کودکان امری ضروری است و برای رسیدن به نقطه ی عطف حسی، ارتباطی، تغذیه ای و حرکتی به آنها کمک می کند. در مطلب زیر به معرفی بازی های مناسب کودکان ۱۲ تا ۱۸ ماه خواهیم پرداخت.

انواع بازی های مناسب کودکان

هفته ی 53

ارتباط کلامی: با نام بردن مواردی که کودک به آن ها اشاره می کند و پرسیدن سوال در مورد آن ها، به تقویت و رشد زبان کودک کمک خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر کودک به یک اسباب بازی اشاره می کند، بپرسید: «آیا این اسباب بازی را دوست داری؟» این کار به او یاد می دهد که حرکات و حالت های بدنی، معنا دارند.

بازی با قاشق: با کودک تمرین کنید که بتواند به طور مستقل با قاشق غذا بخورد. اشکالی ندارد اگر کودک غذا را روی صورت و دست هایش بریزد. ظروفی پلاستیکی به اندازه ی کودک خود روی سینی قرار دهید تا کودک راحت تر بتواند خوردن غذا را تمرین کند. به کودک کمک کنید که در حین نحوه ی استفاده از قاشق، مزه ها و بافت های جدید را نیز امتحان نماید.

بازی با قاشق

هفته ی 54

بادکنک بازی: یک بادکنک باد کنید و بگذارید کودک در خانه دنبال آن بدود. نوزاد ممکن است بتواند بشیند و در صورت پرتاب مستقیم بادکنک به سمت او، آن را بگیرد. همیشه در کنار کودک بمانید تا در صورت ترکیدن بادکنک تنها نباشد. این بازی به او کمک می کند تا هم زمان با تمرین تعادل، بتواند حرکات مورد نیاز برای دریافت و پرتاب را هماهنگ کند.

پیشنهاد اسباب بازی: زمانی که کودک ایستاده است، به او اسباب بازی بدهید تا مجبور شود بدون استفاده از دست هایش، تعادل خود را حفظ کند. این بازی به تعادل و هماهنگی کودک کمک می کند.

بازی با اسفنج: اسفنج را نیز به بازی های درون حمام کودک اضافه کنید. این اسفنج ها در شکل ها، اندازه ها و رنگ های مختلف وجود دارند. بگذارید کودک شما اسفنج را فشار دهد و خیس کند. این کار به تقویت دست های او کمک خواهد کرد.

هفته ی 55

لیوان بزرگ بچه: برای آموزش نوشیدن از لیوان، ابتدا از لیوان های بزرگ با دهانه ی گشاد استفاده کنید. در این راه باید صبوری زیادی به خرج دهید و محض اطمینان، از لیوان های نشکن استفاده نمایید که کودک با خیال راحت بتواند تمرین کند. این تمرین به کودک کمک می کند تا با مرحله های مهم خوردن و نوشیدن مواجه شود.

کیف مامان: یک کیف دستی را با وسایلی شبیه به چیزهایی که همیشه همراه دارید پر کنید؛ از جمله موبایل اسباب بازی، آینه، کلیدهای مصنوعی و کیف پولی حاوی عکس هایی از خانواده و دوستان. به کودک توجه کنید که چگونه وسایل را از کیف بیرون می آورد و نقش شما را بازی می کند. این کار به تقویت مهارت های حرکتی ظریف و بازی وانمود کردن کودک کمک خواهد کرد.

بازی کودکان

هفته ی 56

دستورهای ساده: کودک با سرعت زیادی در حال یادگیری است. به جای استفاده از کلمات نامفهوم یا کودکانه، خیلی عادی و ساده با او صحبت کنید. او باید دستورهای ساده مانند «توپ را قل بده» یا «نه، به آن دست نزن» را متوجه شود. دستورهای ساده و عادی، مهارت های ارتباطی کودک را پرورش می دهند.

جایگذاری اشکال هندسی: از اسباب بازی جایگذاری اشکال برای صحبت کردن درباره ی نحوه ی فشار دادن شکل ‌ها به داخل سوراخ ‌ها و خالی کردن آن ها از ظرف استفاده کنید. کودک به واسطه ی تعامل با شما و شنیدن کلماتی که به زبان می آورید، بهتر یاد می گیرد. این بازی به رشد مهارت های ارتباطی کودک کمک می کند.

هفته ی 57

راه رفتن و حمل کردن: هنگامی که کودک اعتماد به نفس بیشتری برای راه رفتن پیدا می کند، او را تشویق به حمل اشیا از یک مکان به مکان دیگر کنید. این کار به کودک کمک می کند تا با استفاده از مهارت های حرکتی و هماهنگی که برای فعالیت های روزمره به آن ها نیاز دارد، تمرین کند.

بازیکن فوتبال: کودک را ترغیب کنید که توپی را روی زمین شوت کند. کم کم توپ را به سمت کودک قل بدهید تا بتواند در حین حرکت به آن ضربه بزند. این بازی به رشد تعادل و همچنین مهارت های حرکتی کودک کمک می کند.

فوتبال بازی کردن کودکان

هفته ی 58

کفش خریدن: اگر کودک در حال راه رفتن است، احتمالاً وقت خرید کفش برای او است. ایستادن و راه رفتن با پای برهنه در خانه نیز برای کودک اهمیت دارد، منتها برای پیاده روی خارج از خانه یا مکان هایی که ممکن است به پای کودک آسیب برساند، پوشیدن کفش ضروری است. پوشیدن کفش باعث می شود کودک با خیال راحت و بدون آسیبی بتواند گشت و گذار کند.

اسباب بازی کشیدنی و هل دادنی: سعی کنید در این سن با این نوع اسباب بازی ها بازی کنید. ماشین‌ ها و کامیون ‌های اسباب‌ بازی که سر می‌ خورند، موارد مناسبی برای بازی کردن کودک و کشیدن آن ها روی زمین هستند. صدای موتور و بوق ایجاد کنید: قان، قااان! کودک را به انجام همین کار تشویق کنید. این بازی به کودک کمک می کند تعادل و هماهنگی راه رفتن را بهبود ببخشد.

سطل بازی: این سن خوبی برای تشویق کودک به تمرین معنی «داخل» و «خارج» است. از کودک خود بخواهید که اسباب بازی ها را در یک سطل قرار دهد و سپس دوباره آن ها را بیرون بیاورد. این تمرین به کودک کمک می کند مهارت های ارتباطی را توسعه دهد و یاد بگیرد چگونه اشیای کوچک را در دستان خود نگه دارد.

هفته ی 59

ستاره ی رقص: چند ترانه ی کودکانه و جالب با لحن دستوری بگذارید و حین عمل کردن به دستورات ترانه، با کودک خود برقصید. این به کودک کمک می کند تا مهارت های شنیداری خود را در حین کار بر روی حرکات رقص توسعه دهد.

رنگ آمیزی با ماست یا پودینگ: به جای استفاده از رنگ معمولی، آن را با پودینگ یا ماست عوض کنید. اجازه دهید کودک نوپایتان با این غذاها روی یک بشقاب کاغذی نقاشی بکشد. در این صورت دیگر نگران این نخواهید بود که دستان خود را در دهانش بگذارد. این بازی به کودک کمک می کند تا مهارت های حرکتی ظریف و حس لامسه ی خود را شکل دهد.

رنگ آمیزی با ماست یا پودینگ

هفته ی 60

کتاب عکس: از اعضای خانواده که کودک هر روز آن ها را می بیند عکس بگیرید و آن ها را در یک آلبوم کوچک قرار دهید و در ساک کودک خود نگه دارید. هر زمان که وقت آزاد داشتید، کتاب را با کودک مرور کنید. به هر عکس اشاره کرده و نام اعضای خانواده را بگویید. این کار به کودک کمک می کند تا مهارت های زبانی خود را پیدا کند.

کابینت کنجکاوی: در یک کابینت را باز نگه دارید تا کودک در زمانی که شما در آشپزخانه هستید به جست و جوی آن بپردازد. وسایل کوچک و بی خطری مانند قاشق، فنجان و نعلبکی های چوبی را داخل آن بگذارید. این امر به کودک کمک می کند کنجکاوی خود را افزایش دهد و محیط اطراف خود را کشف کند تا در مورد اشیای روزمره اطلاعات بیشتری کسب نماید.

برج سازی: مدام به کودک اسباب بازی هایی که می توانند روی هم قرار بگیرند (مانند بلوک و لیوان) بدهید. کودک از بازی با اسباب بازی هایی با اندازه های مختلف و درست کردن یک برج بلند لذت خواهد برد. این بازی به او کمک می کند تا مهارت های استدلال فضایی را با یادگیری این که اسباب بازی های با اندازه های مختلف چگونه می توانند در کنار هم قرار بگیرند، تقویت کند.

هفته ی 61

جشنواره ی موسیقی: به کودک اجازه دهید با ضربه زدن روی قاشق چوبی و جعبه ی مقوایی، موسیقی بسازد و از صدای آن لذت ببرد. سعی کنید خودتان نیز ریتم ساده ای بزنید و از کودک بخواهید که از شما تقلید نماید. این بازی به کودک یاد می دهد که چگونه با دیگران تعامل کند.

بازی بویایی: کودک را حین آشپزی در آشپزخانه نگه دارید تا انواع جدیدی از بوها را تجربه کند. کمی غذا، لوسیون کودک یا یک گل را در یک ظرف کوچک قرار دهید و اجازه دهید کودک آن را بو کند. این کار به تقویت حس بویایی کودک کمک می کند.

هفته ی 62

بچه می بیند و انجام می دهد: رو به روی کودک بشینید و بگویید: «هر کاری انجام می دهم، انجام بده!» یک چهره ی بامزه بسازید، زبان خود را بیرون بیاورید. هنگامی کار شما را تقلید می کند برایش دست بزنید. از اعضای مختلف بدنتان برای ادا درآوردن استفاده کنید. این بازی به کودک نشان می دهد که ارتباط بین دو نفر می تواند به عقب و جلو (در جهت مخالف هم) پیش برود.

لیوان در حمام: از برخی وسایل منزل برای سرگرم کننده تر کردن زمان حمام استفاده کنید. یک لیوان در تشت کودک بگذارید و به او یاد دهید که چگونه آن را پر و خالی کند. این کار به رشد مهارت های حرکتی کودک و تجربه ساختارهای جدید کمک می کند.

هفته ی 63

دالی بازی: بگذارید کودک صورت خود را در یک پتو پنهان کند و به او اجازه دهید برای کشف بزرگ خود، پتو را از روی شما بکشد. دالی کردن به رشد حافظه و ارتباطات کودک کمک می کند.

موتورسواری: اجازه دهید کودک اسباب‌ بازی ‌هایی را امتحان کند که وقتی روی آن ‌ها می ‌نشیند بتواند به جلو و عقب حرکت کند. این بازی عضلات مرکزی و ساق پای کودک را تقویت می کند و استقلال آن ها را افزایش می دهد.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی