باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

روش های بهبود انعطاف پذیری در کودکان

روش های بهبود انعطاف پذیری در کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید

افزایش انعطاف پذیری در کودکان سبب بهبود وضعیت سلامت و رشد مناسب مفاصل آن ها می شود. افراد با داشتن یک رژیم غذایی سالم در کنار تمرینات مناسب می توانند هر چه بیشتر از مزایای انعطاف پذیری بهره مند شوند.انعطاف پذیری یک ویژگی درونی در بدن کودکان است که در صورت ورزش نکردن، با گذشت زمان از دست می رود. ورزش کردن، چابکی حرکات را افزایش داده، به رشد و توسعه مناسب مفاصل و عضلات کمک کرده و از بروز مشکلات جسمانی در آینده جلوگیری می کند. در ادامه به بررسی بازی برای انعطاف پذیری کودکان می پردازیم.

انعطاف پذیری مفاصل

به بیان دیگر، انعطاف پذیری به عنوان توانایی کشیدگی مفاصل تا بیشترین حد ممکن و توانایی سازگاری عضلات با بیشترین فشار تفسیر می شود. انسان ها از همان ابتدای تولد دارای انعطاف پذیری فوق العاده ای هستند که باید در دوران جوانی و بزرگسالی نیز آن را حفظ کرده و پرورش دهند. تمرینات انعطاف پذیری به افراد کمک می کنند تا از سبک زندگی بی تحرک و بیماری هایی دوری کنند که در اثر کم تحرکی و تغذیه ناکافی به وجود می آیند.

حفظ و پرورش انعطاف پذیری از دوران کودکی، کیفیت بالاتری از زندگی را در آینده برای فرد تضمین خواهد کرد. از آن جایی که ورزش نکردن سبب از دست رفتن انعطاف پذیری می شود، محققان داشتن ورزش روزانه را به کودکان بسیار توصیه می کنند. البته، والدین باید در زمینه ورزش کودکان، از به کار بردن فشار و اجبار پرهیز کرده و بدین وسیله کودکان را از خود و ورزش کردن متنفر نکنند.

تمرینات انعطاف پذیری کدامند؟

تمرینات انعطاف پذیری فعالیت هایی هستند که توانایی مفصلرا برای حفظ حرکات لازم برای انجام وظایف روزانه و فعالیت بدنی بهبود می بخشند. نمونه هایی از فعالیت های انعطاف پذیری عبارتنداز :

کشش

یوگا

پیلاتس

مزایای فعالیت های قدرتی و انعطاف پذیری چیست؟

فعالیت های تقویت کننده عضلات به حفظ توانایی انچام کارهای روزمره کمک می کند و سرعت تحلیل استخوان و عضله مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد. تمرینات انعطاف پذیری می تواند به کاهش احتمال افتادن شما نیز کمک کند. این تمرینات می تواند وضعیت انعطاف پذیری بدنی شما را بهبود بخشد ، درد را کاهش دهد و خطر آسیب را نیز کمتر کند.

عوامل موثر بر انعطاف پذیری کودکان

یکی از عوامل کاهش انعطاف پذیری در کودکان، زمان طولانی نشستن جلوی تلویزیون و کنسول های بازی است. از دست رفتن این ویژگی در کودکان به معنای احتمال بالای ابتلا به مشکلات جسمانی در آینده است. درد عضلانی، شکستگی، پارگی و موارد دیگر از جمله این مشکلات به شمار می آیند.

مهم ترین اقدام در اجتناب از این موارد، فعالیت فیزیکی مداوم و البته همراه با نشاط است. ورزش کردن باید به عنوان یک فعالیت ضروری و مهم در زندگی گنجانده شود. جهت پیشگیری از خستگی و کسب نتایج بیشتر، بهتر است در کودکان این فعالیت با بازی همراه باشد.

عوامل موثر بر انعطاف پذیری کودکان

روش های بهبود انعطاف پذیری در کودکان

یوگا

والدین و معلم ها باید کودکان را جهت یادگیری تمرینات کششی تشویق کرده تا بدین روش چالاکی و انعطاف پذیری خود را حفظ کنند. این تمرینات شامل موارد متعددی از جمله بازی ها، ورزش ها و فعالیت های هنری می شوند. در این فعالیت ها بر آرامش، تمرکز و تعادل تمرین می شود. یوگا به کودکان کمک می کند تا عضلات خود را بهتر توسعه داده و انعطاف پذیری مفاصل را به حداکثر برسانند.

علاوه بر آن، نحوه مناسب نشستن یا ایستادن، بهبود تنفس، قرار گیری مناسب اندام های داخلی و بهبود گردش خون از دیگر مزایای این ورزش به شمار می آیند. این ورزش جسمی و ذهنی، همچنین بر بهبود عزت نفس، توجه، تمرکز، حواس پنج گانه و کاهش استرس نیز موثر است.

جودو، یک هنر رزمی محبوب برای کودکان

جودو ورزشی بسیار لذت بخش برای کودکان است. این ورزش، علاوه بر بهبود توانایی های ذهنی و جسمی، ارزش های مهمی همچون نظم، همکاری و احترام را نیز به کودکان می آموزد. بهبود مهارت های حرکتی، قدرت، هماهنگی، سرعت، انعطاف پذیری و تعادل از دیگر مزایای جودو به شمار می روند. کودکان با کمک این ورزش یاد می گیرند تا بدن خود را کنترل کرده و به صورت تاکتیکی فکر کنند.

جودو، یک هنر رزمی محبوب برای کودکان

رقص، مهارتی ایده آل

رقص یک مهارت ایده آل برای یادگیری بوده و به بهبود انعطاف پذیری در کودکان کمک می کند. این ورزش قدرت، تعادل و استقامت را به طور همزمان تقویت می کند. ریتم و هماهنگی عضلات و استخوان ها از دیگر مزایای به دست آمده در هنر رقص است.

اهمیت تمرینات کششی

تمرین کششی کلید افزایش انعطاف پذیری در کودکان است. این کشش ها باید پس از نرمش و گرم کردن انجام شوند تا عضلات از افزایش حجم مناسبی برخوردار باشند. این گرم کردن می تواند به سادگی یک پیاده روی باشد. مهم ترین نکته در انجام این تمرینات حفظ نشاط و سرگرمی است تا کودکان خسته نشده و تمرینات را به طور نامناسب انجام ندهند.

تمرینات کششی مفید

تمرین کششی اول: بر روی شکم خود دراز کشیده و با فشردن کف دست ها بر زمین، نیم تنه بالایی را بالا ببرید. همچنین بسته به توان، می توان در این حالت پاهای خود را جمع کرده و به سمت سر آورد.

تمرین کششی دوم: این تمرین به صورت دو نفره انجام می شود. رو به روی هم نشسته، دست های یکدیگر را گرفته و تا بیشترین حد امکان به سمت خود بکشید.

تمرین کششی سوم: بر روی زمین نشسته و کف دست ها را بر زمین قرار دهید. سپس، سعی کنید تا با فشار دادن بر کف دست ها، بدن خود را از سطح زمین فاصله دهید.

بازی برای انعطاف پذیری کودکان

تعادل و هماهنگی دو مورد از مهم ترین مهارت های حرکتی درشت در رشد جسمانی کودک هستند.  این اجازه می دهد تا کودکان در ورزش و فعالیت های بدنی شرکت کنند ، خطر آسیب دیدگی را کاهش می دهد و توانایی آنها را برای انجام کارهای روزمره بهبود می بخشد. در زیر چند بازی برای انعطاف پذیری کودکان را با شما بازگو می کنیم.

۱. گرفتن توپ 

این فعالیت هماهنگی دست و چشم را توسعه می دهد و همچنین تمرکز را بهبود می بخشد. با نخی که توپ پلاستیکی را به فنجان وصل می کند ، دانش آموزان باید هدفشان پرتاب کردن و گرفتن توب در فنجان باشد. زمانی که آنها از این فعالیت جذاب لذت می برند زمان خواهد گذشت.

۲. بولینگ

بولینگ به شما نیاز دارد که بدن خود را در دامنه وسیعی از حرکات حرکت دهید و تعادل ، هماهنگی ، انعطاف پذیری و هماهنگی دست و چشم را ارتقا دهید.این بازی حتی تمرکز را بهبود می بخشد، زیرا تمرکز شما بر روی زمین زدن همه پین ها یا زدن یک ضربه بولینگ است.

۳. راه رفتن خرچنگ

راه رفتن خرچنگ یک فعالیت ساده و قابل انجام در هر مکانی است که مهارت های حرکتی درشت مهمی مانند هماهنگی دو طرفه ، ثبات مرکزی و قدرت را تمرین می کند. برای انجام این حرکت از کودکان خود بخواهید که روی زمین بنشیند ، پاها در مقابل آنها و بازوها در پشت آنها با انگشتان رو به جلو. سپس باسن خود را از روی زمین بلند می کنند و با حرکت دادن دست ها و پاهای متناوب شروع به راه رفتن به جلو می کنند. این فعالیت آسان تناسب اندام است که با سرگرمی پنهان شده است.

باشگاه ورزشی اسپین

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی