باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

ورزش برای کودکان خجالتی

چه ورزشی برای کودکان خجالتی مناسب است؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

ممکن است ورزش برای کودکان خجالتی، اندکی دشوار باشد به همین خاطر، ورزش های تیمی می توانند مزایای متعددی را برای کودکان به ارمغان آورده و فرصت دوست یابی، کار تیمی، حل مساله و دیگر مهارت ها را در اختیار آن ها قرار می دهند. با این حال، این ورزش ها برای همه مناسب نبوده و بسیاری از کودکان مخصوصا افراد درون گرا یا خجالتی تمایلی به آن ها ندارند.

هنگامی که والدین از عدم تمایل کودک به ورزش های گروهی مطلع می شوند، معمولا بحث و درگیری های طولانی بین آن ها شکل می گیرد. با این که انجام فعالیت فوق برنامه می تواند بسیار مفید باشد، اما تجربه های اجتماعی و گروهی می توانند برای افراد درونگرا مخصوصا کودکان، از نظر ذهنی خسته کننده و استرس زا باشند. در این موارد، والدین می توانند ورزش هایی را انتخاب کنند که ضمن توسعه مهارت های حرکتی کودک، به انرژی ذهنی و آرامش او آسیب نرساند.

ورزش کودکان خجالتی

انواع ورزش برای کودکان خجالتی

هنر های رزمی

همه چیز در مورد کاراته این ورزش ها به دسته های مختلفی همچون کشتی، دفاع شخصی، مبارزه تن به تن و مبارزه با سلاح تقسیم می شوند. رشته های رزمی بسیاری از این دسته تمرینات استفاده کرده و کودک با مشاهده چند مورد از آن ها می تواند نوع مورد علاقه خود را انتخاب کند. جودو، تای چی، کاراته، کیک بوکس، کشتی، تکواندو و جو جیتسو از انواع رشته های رزمی به شمار می روند. کودکان با کسب مهارت در این هنر ها علاوه بر مهارت دفاع از خود، انضباط شخصی را نیز می آموزند.

ژیمناستیک

محبوب ترین ژیمناستیک، نوع نمایشی آن است که شامل تمرینات زمینی، تعادلی، میله های غیر همگون، حلقه ها و میله های موازی می شوند. ژیمناستیک ریتمیک، نوع دیگری از این ورزش است که ترکیبی از رقص و ژیمناستیک به شمار می آید. این ورزش، ویژگی هایی همچون قدرت، انعطاف پذیری، تعادل و عملکرد های ادراکی را ارتقا می دهد.

گلف

گلف یک ورزش بی نظیر است که علاوه بر کاهش استرس، سبب تحریک فعالیت مغز نیز می شود. احتمال آسیب دیدن در این ورزش برخلاف ورزش های دیگر پایین است و والدین از سلامت کودک خود اطمینان خواهند داشت.

بازی گلف در کودکان

اسکیت بر روی یخ

اسکیت سرعتی، نوعی از این ورزش است که کودکان می توانند آن را آموزش بینند. اسکیت نمایشی، نوع دیگری است که مواردی همچون اسکیت تک نفره، دو نفره و هماهنگ را در خود جای داده است. ورزش اسکیت علاوه بر تقویت دستگاه قلبی عروقی، مهارت هایی همچون تعادل، انعطاف پذیری و استقامت را نیز بهبود می بخشد. اسکیت روی یخ، ورزشی عالی برای تقویت عضلات پا نیز به شمار می آید.

اسکیت برد

این ورزش تک نفره سبک های مختلفی از جمله سبک آزاد، خیابانی، آفرود و غیره دارد. بهبود تناسب کلی بدن، استقامت، دقت و تحمل درد، از جمله ویژگی های به دست آمده در این ورزش هستند.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری ورزشی فوق العاده برای افزایش قدرت، هماهنگی و انعطاف پذیری است. مقاومتی، کوهستانی و بدلکاری از جمله انواع این ورزش هستند.

کمان گیری

با این که به نظر می رسد کمان گیری ورزشی نه چندان فعال باشد اما مزایایی همچون افزایش تعادل، هماهنگی و تمرکز ذهنی را به همراه دارد. همچنین، ورزشکاران این رشته در هنگام رقابت ها تمرینات مختلفی همچون 5 کیلومتر پیاده روی روزانه خواهند داشت.

کمان گیری در کودکان

رقص

بسیاری از افراد بر این باورند که رقص در دسته ورزش ها جای نمی گیرد. با این حال، این ورزش بسیاری از مزایای مشابه را به افراد ارائه می دهد. رقص ویژگی هایی همچون اعتماد به نفس، تعادل، استقامت و قدرت را در افراد افزایش می دهد. رقص انواع مختلفی داشته که از جمله آن ها می توان به باله، جاز، مدرن، هیپ هاپ، لاتین و غیره اشاره کرد.

ورزش شنا و غواصی

هر دوی این ورزش ها برای کودکان درونگرا مفید هستند. شنا کردن، قدرت، استقامت و تناسب قلبی عروقی را بهبود بخشیده و غواصی سبب افزایش چابکی، قدرت نیم تنه بالایی و تمرکز ذهنی می شود.

دویدن

با این که ورزش دویدن ساده به نظر می رسد اما انواع مختلفی دارد. ماراتن، کوهستانی، مسابقه ای، دو و میدانی، جاده ای و غیره از جمله انواع دویدن هستند. دویدن علاوه بر بهبود فوق العاده دستگاه قلبی عروقی، با افزایش تحمل و کاهش استرس فرد، یک عامل قوی در مقابله با افسردگی به شمار می رود.

اسکی

استقامت، قدرت و تعادل، ویژگی هایی هستند که در انواع مختلف اسکی افزایش می یابند. تنها عیب این ورزش، نیاز به نزدیکی با مواردی همچون آب، برف یا تپه است.

کوه نوردی

کودکانی که بالا رفتن از درختان را دوست دارند، می توانند در ورزش کوه نوردی بدرخشند. با این که این ورزش ممکن است اندکی ترسناک به نظر آید، اما انواع کم خطر تری نیز همچون صخره نوردی و سورتمه سواری دارد. این ورزش برای سلامت قلبی عروقی، تقویت عضلات و بهبود تمرکز ذهنی بی نظیر است.

اسکیت این لاین

این ورزش ابتدا از طریق هاکی شناخته شده و بعد به یک ورزش جدا گانه تبدیل شد. اسکیت این لاین یا اسکیت با کفش چرخ دار، برخلاف دویدن بر مفاصل فشار وارد نکرده اما همان مزایای قلبی عروقی را به فرد هدیه می دهد.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی