باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

مزایای چای گیاهی برای کودکان

مزایای چای گیاهی برای کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید

مزایای چای گیاهی برای کودکان چیست؟ آیا چای برای کودکان ضرری هم دارد؟ در حالی که برخی انواع چای برای کودکان مفید هستند، باید از مصرف برخی دیگر اجتناب کرد. در هنگام نوشیدن چای، والدین باید از نوع و مقدار چای مصرفی کودک آگاه باشند. 

در رابطه با چای گیاهی چه می دانید؟

چای گیاهی یا چایی که از گیاهان دارویی و میوه ها تشکیل شده معمولا حاوی کافئین نیست. بابونه، میوه ها، نعناع و دیگر طعم دهنده ها از جمله دیگر عناصر موجود در این چای ها هستند. در کودکان بالای 2 سال، چای گیاهی در مقایسه با نوشیدنی های قندی می تواند یک گزینه سالم بوده و به مدیریت علائم بیماری های خفیفی همچون سرما خوردگی، حساسیت یا بیماری حرکت کمک کند. چای گیاهی هرگز نباید به کودکان زیر 6 ماه داده شود زیرا حاوی باکتری های مضری است که می توانند سبب بروز واکنش حساسیتی شوند.

چای نعناع برای کودکان

البته، کودکان بالای 2 سال می توانند از نوشیدن این چای لذت ببرند. برخی چای های گیاهی را می توان جهت کمک به مدیریت علائم بیماری های خفیف در کودکان مصرف کرد. در صورت تردید در ایمنی نوشیدن چای گیاهی توسط کودک خود، بهتر است این موضوع را با پزشک در میان گذاشت. چای مخصوص کودکان باید مدت زمان کمتری دم کشیده و سرد تر از حالت معمول نوشیده شود.

انواع پیشنهادی چای برای کودکان

چای نعناع

این چای گیاهی به رفع ناراحتی معده، حالت تهوع، گلو درد، سرفه و بیماری حرکت کمک می کند. چای نعنا در رفع گرفتگی بینی در هنگام سرما خوردگی ها و حساسیت ها نیز مفید است.

چای زنجبیل

زنجبیل در رفع نفخ شکم، حالت تهوع و مشکلات گوارشی بزرگسالان و کودکان نقش دارد.

چای بابونه

چای بابونه یک نوشیدنی آرامش بخش است که در رفتن به خواب، رفع اضطراب خفیف و استراحت کردن به کودکان کمک می کند و از مزایای چای گیاهی برای کودکان محسوب می شود. بابونه به خانواده گیاهان کاسنی واریان تعلق داشته و در صورت حساسیت کودک به این دسته، باید از مصرف آن خودداری کرد. گیاه بابونه با خانواده گل های داوودی نیز واکنش داده و در هنگام مصرف بابونه باید به این نکته نیز توجه داشت.

چای میوه ای برای کودکان

چای میوه ای

طعم هایی همچون توت فرنگی، زغال اخته یا هلو می توانند برای کودکان خردسال دلنشین باشند. نوشیدن این چای ها با دمای مناسب بسیار مفید بوده و می تواند جایگزین فوق العاده ای برای نوشابه، آب میوه یا دیگر نوشیدنی های قندی باشد. چای میوه ها را می توان به صورت گرم و سرد نوشی

چای کافئین دار چگونه است؟

برخی انواع چای همچون چای سیاه و سبز، دارای مقداری کافئین هستند. کافئین، یک ماده محرک است که فرد با مصرف آن، افزایش انرژی را تجربه می کند. این ماده تاثیر یکسانی بر کودکان و افراد بالغ دارد. با این که مقدار اندک کافئین می تواند سبب هوشیاری بیشتر شود، مقادیر بیشتر، برخی عوارض جانبی را به همراه خواهد داشت. از آن جایی که کودکان دارای بدن کوچک تری نیز هستند، مقادیر اندک کافئین نیز می تواند تاثیر نامناسبی بر آن ها داشته باشد.

مصرف بیش از حد کافئین می تواند عوارضی همچون موارد زیر را به دنبال داشته باشد:

  • تحریک پذیری و عصبی شدن
  • درد معده و استفراغ کردن
  • سردرد
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در خواب
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
مصرف بیش از حد کافئین

کافئین یک ماده ادرار آور بوده و به همین دلیل می تواند کم آبی بدن را نیز سبب شود. مصرف کافئین به طور کلی برای کودکان زیر 12 سال مناسب نیست. متخصصان بیان می کنند که نوشیدن چای حاوی کافئین نیز در این بازه سنی، باید با احتیاط انجام شود.

آیا کودکان می توانند هر چای گیاهی را بنوشند؟

منشا گیاهی چای های یاد شده دلیلی بر ایمنی مصرف آن ها در کودکان نمی شود. در بسیاری از موارد، هیچ شواهد علمی جهت تایید ایمنی درمان های گیاهی برای کودکان وجود ندارد. در صورت تردید یا تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره مصرف یک گیاه دارویی یا چای گیاهی، بهتر است با پزشک مشورت کرد.

آیا کودکان می توانند چای بنوشند؟

در صورت ابتلای کودک به هر گونه بیماری یا مشکل سلامتی، باید قبل از مصرف چای با پزشک او مشورت کرد. قبل از مصرف چای، والدین باید محتویات آن را بررسی کرده و از عدم وجود کافئین اطمینان یابند. با این که چای گیاهی می تواند یک نوشیدنی سالم و تسکین بخش برای کودکان باشد، شیرخواران هرگز نباید آن را مصرف کنند.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی