باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

تمرینات چابکی برای کودکان

در چه سنی چابکی افزایش می یابد؟ | انواع تمرین چابکی

در این مقاله مطالعه می‌کنید

چابکی، به مهارت تفکر و واکنش سریع در موقعیت های در حال تغییر گفته می شود. کسب این مهارت، در دنیای مدرن و پر سرعت امروز بسیار مفید است. بازی ها و تمرینات چابکی در افزایش قدرت، سرعت، تعادل و کنترل بدن به کودکان کمک می کنند.

در چه سنی چابکی افزایش می یابد؟

داده های مقطعی نشان می دهد که عملکرد چابکی به طور طبیعی با افزایش سن، بیشتر می شود، اما از کودکی تا اوایل نوجوانی و به خصوص در اواسط نوجوانی افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

دویدن کودکان

انواع تمرینات چابکی برای کودکان

در این مطلب، 6 فعالیت ورزشی جهت افزایش چابکی کودکان بیان شده است که می توان آن ها را همراه با خانواده در محیط داخل یا بیرون از خانه انجام داد. یکی از مزایای مهم بازی های یاد شده این است که کودک در حین بازی متوجه فعالیت ورزشی متوسط تا شدید خود نشده و احساس خستگی نمی کند.

حرکت زیگزاگی

چند عدد مخروط، اسباب بازی یا هر وسیله مشابه دیگری را با فاصله یکسان از یکدیگر در یک راستا قرار داده و از کودک بخواهید تا به صورت زیگزاگی با بیشترین سرعت، در میان آن ها حرکت کند. فاصله موانع هر چه کمتر باشد، میزان دشواری تمرین بیشتر خواهد بود.

در کودکان خردسال، به دلیل تعادل و پایداری کمتر، بهتر است فاصله بین موانع را مقداری افزایش داد. با استفاده از یک زمان سنج، پیشرفت کودک را اندازه گیری کرده و او را به رقابت با آخرین رکورد خود تشویق کنید. حرکت با توپ از میان این موانع، تمرین را چالش برانگیز تر خواهد کرد.

بازی لی لی

لی لی، یکی از بازی های شیرین دوران کودکی است که امروزه کمتر استفاده می شود. با استفاده از یک تکه گچ، چندین مربع به شکل یک نردبان بر روی زمین کشیده و از کودکان بخواهید تا با یک پای خود از خانه ای به خانه دیگر بپرند. جهت افزایش دشواری تمرین می توان با هر پرش، پای مورد استفاده را تغییر داد. کودکان پس از مدتی بازی کردن، قوانین جدیدی را بسته به علاقه خود به این بازی اضافه خواهند کرد.

بازی لی لی

پرش در حلقه

از جمله تمرینات چابکی برای کودکان، پرش حلقه است. در این تمرین با استفاده از گچ، چندین حلقه با رنگ های مختلف در کنار هم بر روی زمین کشیده و از کودکان بخواهید تا با شنیدن رنگ حلقه، همه در آن قرار گیرند. آخرین نفری که وارد حلقه شود باید چندین حرکت شنا انجام داده یا چند دقیقه طناب زنی کند.

دوز ورزشی

این بازی را می توان به عنوان یک نرمش یا یک ورزش کامل در نظر گرفته و آن را به روش های مختلفی انجام داد. در ابتدا، یک جدول دوز بر روی زمین کشیده، کودکان را به دو گروه تقسیم کرده و آن ها را چندین متر از جدول فاصله دهید. سپس چندین توپ، مهره یا هر وسیله رنگی دیگر را به اعضای تیم ها بدهید.

از کودکان بخواهید تا به نوبت به سمت جدول دویده، مهره را بر یکی از خانه های جدول قرار داده و به محل اولیه باز گردند. اولین تیمی که موفق به تکمیل جدول شود، برنده خواهد بود. این بازی علاوه بر توانایی جسمانی، قدرت تفکر کودکان را نیز به کار گرفته و آن ها را از این نظر تقویت می کند.

ورزش کودکان

پرش از مانع

در این بازی کودکان به گروه های دو نفره تقسیم شده و به هر گروه یک میله پلاستیکی داده می شود. سپس، کودک اول آن را نزدیک به زمین قرار داده و بسته به سرعت مورد نظر خود به چپ و راست حرکت می دهد. کودک دیگر باید این سرعت را تشخیص داده و هر بار با پریدن از روی میله از باختن جلوگیری کند.

بازی حلقه و حمله

این تمرین، یک بازی چند نفره است که حداقل به 3 عدد شرکت کننده نیاز دارد. 2 شرکت کننده یا بیشتر، رو به روی هم ایستاده، دست های یکدیگر را گرفته و یک حلقه را تشکیل می دهند. سپس، یک شال، پارچه یا هر وسیله مشابهی در جیب پشتی یکی از این افراد قرار داده شده و فرد خارج از حلقه، سعی می کند آن را بردارد.

بازیکنانی که در حلقه قرار دارند با چرخش خود باید مانع از برداشته شدن پارچه شوند. افراد درون حلقه در حین بازی، حق رها کردن دست های یکدیگر را نخواهند داشت. این فعالیت، یک کار تیمی بوده که علاوه بر شادی و نشاط، توانایی مهمی را به نام چابکی به کودکان هدیه می دهد.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی