باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

چگونه باله را شروع کنیم؟

چگونه باله را شروع کنیم؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

اگر از شروع  آموزش باله می ترسید، بدانید که تنها نیستید! امتحان کردن چیز های جدید واقعاً استرس زاست؛ اما بالأخره هر کسی باید از یک جایی شروع کند. خبر خوب اینجاست که در طی این مسیر، مربیانی کنار شما هستند که به کمک آن ها می توانید اصول اولیه ی باله را با خیال راحت یاد بگیرید.

یادگیری باله یک سفر طولانی و بی انتهاست. بنابراین همیشه جای پیشرفت وجود دارد. وقتی باله را شروع می کنید، هیچ ایرادی ندارد که کند پیش بروید. راه افتادن بخش مهمی از فرآیند یادگیری باله است، بنابراین شما در ابتدای کار، بهتر است پایه ی خود را قوی کنید تا بعد ها سریع تر پیش بروید.

آموزش باله

چرا باله یاد می گیریم؟

یادگیری باله رقص و ورزشی فوق العاده برای کودکان و بزرگسالان است، تا هم بدنی سالم و رقصی زیبا داشته باشند و هم نظم و انضباط شخصی و کنترل بدن خود را بیاموزند. هر کسی فارغ از سایز، وضعیت بدن، سن و … می تواند از رقص باله لذت ببرد.

حتی اگر تاکنون هرگز پا به باشگاه رقص نگذاشته اید، این درس ها به شما کمک می کنند تا به عنوان فردی که از صفر شروع می کند، دنیای زیبای باله را کشف کنید. شما در این مقاله با تمام چیز هایی که یک مبتدی باید بداند -از جمله اولین قدم ها و حرکات پایه- آشنا می شوید.

نحوه ی شروع آموزش باله

اولین قدم برای شروع آموزش باله انتخاب یک مدرسه ی باله ی معتبر است. اینکه مدرسه ای که انتخاب می کنید برنامه ی درسی مناسب با اهداف شما را داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف شما از یادگیری باله هر چه باشد، از رقصیدن حرفه ای گرفته تا تناسب اندام، تفریح یا پیشرفت در زندگی، باید باشگاه رقصی متناسب با هدفتان انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که اهداف یک رقاص ممکن است در طول زمان تغییر کند. به عنوان مثال، کودک پیش دبستانی شما ممکن است آمادگی شروع رقص بالا را نداشته باشد؛ اما برای شروع کلاس های حرکتی خردسالان بسیار اشتیاق دارد.

همین کلاس ها می توانند پیش زمینه ای برای رقص باله باشند؛ یا اینکه رقاص مبتدی شما ممکن است هنوز برای کلاس های پوینت آماده نباشد، اما یادگیری پوزیشن ها و انعطاف پذیری در سطح ۱ و ۲ برایش جذاب باشد؛ یا یک رقاص بزرگسال ممکن است برای سلامتی و تناسب اندام به رقص باله علاقه پیدا کند و پس از مدتی از تمام این مراحل و اهداف عبور کرده و صرفاً عاشق رقص باله شود.

نحوه ی شروع آموزش باله

نکته ای که باید در انتخاب مدرسه ی باله در نظر بگیرید، این است که هر مدرسه ی باله برنامه ی درسی خاص خود را دارد و ممکن است در دوره های مختلف، مهارت های متفاوتی را آموزش دهد. اگر یک رقاص مدرسه ی رقص خود را عوض کند، ممکن است آموزش او دچار اختلال شود.

اما گاهی اوقات شما مجبور می شوید نقل مکان کنید و به مدرسه ی رقص نزدیک به خانه جدیدتان بروید. در بهترین حالت بهتر است آموزش رقص را از یک مدرسه رقص آغاز کرده و در همانجا مراحل رشد و تکامل خود را طی کنید تا این شکاف های آموزشی رخ ندهد.

آیا برای انجام باله حتماً باید منعطف باشم؟

اصلاً! باله چیزی فراتر از ۱۸۰ زدن و بالا بردن پاها روی سرتان است! اگرچه انعطاف پذیری یکی از جنبه های مهم باله است، اما امری حیاتی نیست! شما به عنوان یک رقاص بعد از مدتی نقاط ضعف و قوت خود را پیدا می کنید. انعطاف پذیری همیشه پس از مدتی ارتقاء می یابد؛ اما برای شروع باله یا تبدیل شدن به یک رقاص خوب، نیاز نیست همان اول خودتان را تا کنید!

همانطور که شما تکنیک های باله را یکی پس از دیگری فرا می گیرید، انعطاف پذیری شما هم به طور طبیعی روز به روز افزایش می یابد. زیرا به مرور زمان یاد می گیرید که چگونه حرکات و تمرینات کششی را تمرین کنید.

کودک من باید از چه سنی باله را شروع کند؟

کلاس های باله ی زیادی برای کودکان و خردسالان وجود دارد. در حقیقت شما می توانید کودکان خود از از دو تا سه سالگی هم به کلاس باله بفرستید. با توجه به اینکه کلاس های مقدماتی باله ای که برای این گروه سنی برگزار می شوند غالباً سرگرم کننده و تفریحی هستند، انتظار نمی رود که کودک سریعاً باله را یاد بگیرد. معمولاً حضور والدین در کلاس های کودکان و خردسالان بسیار تأثیر گذار است.

بسیاری از کلاس های باله برای کودکان ۳ سال به بالا برگزار می شوند؛ اما برخی از مدارس باله، کلاس هایی را به کودکان زیر سه سال نیز اختصاص می دهند. سن شروع کلاس باله به کودک شما بستگی دارد. برای دوره های مقدماتی ساده بهتر است کلاس هایی را در نظر بگیرید که به جای تمرینات سخت و طاقت فرسا، حرکت های تفریحی و سرگرم کننده باله را آموزش دهد.

کلاس های باله ای که بیشتر روی تکنیک تمرکز دارند (تا تفریح و سرگرمی) معمولاً برای کودکان بزرگ‌ تر و بالغ تر مناسب هستند. کودک شما باید مهارت های گوش کردن، توجه، تمرین و درک انتقاد ملایم را داشته باشد. این مهارت ها معمولاً در کودکان سه چهار ساله دیده نمی شود؛ البته بعضی از کودکان استثنا دارند.

کلاس های باله

 به عنوان مثال، کودکی که باله را دوست دارد ممکن است عاشق مربی اش شود و برای جلب توجه او بیشترین تلاش خود را بکند. این کودکان معمولاً اگر تحسین و عشقشان با توانایی هایشان هماهنگ باشد، در آینده رقاص های بسیار موفقی می شوند.

آموزش مقدماتی باله

در کلاس های مبتدی باله، رقاص ها تمرینات و مراحل اولیه ی باله را فرا می گیرند و حرکات ساده را به صورت آهسته انجام می دهند. با گذشت زمان، رقاص ها اعتماد به نفس انجام تکنیک ها را بدست می آورند، اصول حرکت را یاد می گیرند، رفتار ورزشی حرفه ای را تمرین کرده و رقص می آموزند.

رقصنده ها جلسات باله ی خود را با یک میله آغاز می کنند. این میله معمولاً به عنوان تکیه گاه برای انجام تمرینات در هر سمت بدن استفاده می شود. رقاصان ابتدا میله را با یک دست خود نگه می دارند و روی پای مخالف خود کار می کنند، سپس می چرخند و با دست دیگر میله را نگه داشته و تمرینات را با پای دیگر خود انجام می دهند.

شما چه رقاص مبتدی باشید، چه رقاص حرفه ای، باید باله را با تمرین روی میله آغاز کنید. تمرین با میله شما را برای کلاس های مرحله ی بعدی آماده می کند. این کار به شما کمک می کند تا پوزیشن درست ایستادن را یاد بگیرید، عضلات پا و مرکز بدن را تقویت کنید و چرخش، تعادل و مهارت های کنترل وزن را بهبود ببخشید. تمرینات میله باعث می شود تا تکنیک های باله را عمیق تر و بهتر یاد بگیرید و مشکلات خود را اصلاح کنید.

حرکات میله پایه شامل موارد زیر می شوند:

  • حرکت پلی یا خم کردن زانو (Plie)
  • حرکت تندو (Tendu)
  • حرکت Battement degage
  • حرکت Ron de jambe

آیا آمادگی کافی برای شروع رقص باله را دارم؟

باله فقط برای افراد حرفه ای و خاص نیست؛ هر کسی می تواند از این رقص لذت ببرد. اگر آماده ی شروع باله هستید، با مدرسه ی باله ما تماس گرفته یا به صورت آنلاین ثبت نام کنید. ما می توانیم متناسب با سن، قابلیت ها و اهداف شما، بهترین کلاس باله را پیشنهاد کنیم. بنابراین بهتر است همین امروز با ما تماس بگیرید.

گزینه های زیادی برای افراد مبتدی وجود دارد که می توانید با توجه به موقعیت مکانیتان آن ها را سبک سنگین کنید. ابتدا با بررسی کلاس های باله ی شهر خود آغاز کنید. اگر بزرگسال هستید ممکن است کلاس های خصوصی باله برای بزرگسالان، در شهر شما وجود داشته باشد.

توجه به سلامتی و ایمنی از اولین نکات تمرین رقص باله است. بنابراین اگر تنها تمرین می کنید، با دقت به صحبت ها و توصیه های مربی آنلاین یا ویدئوی آموزشی خود گوش دهید. صبور باشید و آهسته و پیوسته پیش بروید. نکات ایمنی را در حین تمرین رعایت کنید و مهم تر از همه، لذت ببرید!

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی