باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

ژیمناستیک و هر آنچه باید در مورد این ورزش بدانید

ژیمناستیک و هر آنچه باید در مورد این ورزش بدانید

در این مقاله مطالعه می‌کنید

ژیمناستیک از هزاران سال قبل، به عنوان نوعی ورزش و تمرین وجود داشته است. این ورزش پیش از اینکه توسط آلمانی ها بازسازی شود، در یونان آغاز شده بود و به همین دلیل قوانین متعدد و پیشینه ای غنی دارد. ژیمناستیک به عنوان یک ورزش شامل تمریناتی می شود که نیازمند قدرت، انعطاف بدنی، تعادل و کنترل می باشد. از تمرینات ژیمناستیک می توان به دویدن، پرش، چرخش، حفظ تعادل، غلت زدن و پشتک زدن اشاره کرد.

در ژیمناستیک زنان، 4 گروه حرکت وجود دارد: تمرین روی زمین، میله تعادل (چوب موازنه)، خرک و میله های ناهموار. در ژیمناستیک مردان 6 گروه فعالیت شامل این موارد می شوند: تمرین روی زمین، خرک، حلقه، خرک حلقه، میله پارالل (موازی) و میله مرتفع (نوار افقی یا نوار بالا).

ورزش ژیمناستیک

ژیمناستیک چیست؟

ژیمناستیک ورزشی است که توان بدنی، استقامت، انعطاف بدنی و چابکی ورزشکار را به چالش می کشد. ورزشکاران، تکنیک های ورزشی مثل پرش، چرخش و پشتک را در انواع مراسم های مختلف به معرض نمایش درآورده تا توانایی های فردی خود را نشان دهند. در حال حاضر 3 نوع ژیمناستیک به طور گسترده وجود دارد: ژیمناستیک ریتمیک، هنری و ترامبولین.

تیم های ژیمناستیک در سطح المپیک از 6 ورزشکار تشکیل شده، که به این افراد ژیمناست گفته می شود. با وجود اینکه اجرای ورزش ژیمناستیک معمولاً به صورت انفرادی می باشد، اما ژیمناست ها برای مقام های انفرادی و تیمی با هم رقابت می کنند. اینگونه از رقابت ها با نام «رویارویی» شناخته می شود.

اصول ژیمناستیک

3 شاخه ی اصلی برای ژیمناستیک وجود دارد (هنری، ریتمیک و ترامبولین) که هر کدام از این شاخه ها شامل انواع مراسم مخصوص به خود می شوند. از آنجایی که تعداد مراسم های خاص این ورزش بسیار بالا است، معیارهای گوناگون و اساس کلی متفاوتی، برای آن ها در نظر گرفته شده است.

البته، برخی از این اصول در تمامی انواع ژیمناستیک مشترک است. در طی رقابت های ژیمناستیک، یک ژیمناست باید در یک بازه ی زمانی محدود، روتینی (حرکت) را اجرا کند که پیش از شروع رقابت ها آن را برنامه ریزی کرده و چندین بار اجرای آن را تمرین کرده است.

اصول ژیمناستیک

هر یک از روتین های اجرا شده توسط یک هیئت داوری نمره دهی می شوند و ژیمناست ها باید برای کسب بالاترین امتیاز با هم رقابت کنند. تمامی ژیمناست ها با نمره ی اولیه ی ثابت، کار خود را آغاز کرده و سپس با توجه به کیفیت اجرا، توانایی ژیمناست و میزان دشواری روتین، نمره های منفی از آن ها کسر می شود.

با وجود اینکه در گذشته تمام روتین ها در مقیاس 10 نمره دهی می شد، در حال حاضر رقابت های ژیمناستیک حرفه ای برای روتین های دشوارتر و قوی تر، نمره های بالاتری را نیز در نظر می گیرد.

اجرای یک حرکت یا روتین دشوار، امتیاز بیشتری برای ژیمناست خواهد داشت و ضعف در اجرای حرکت یا روتین، به منزله ی کسر امتیاز توسط داوران خواهد بود. تمامی رقابت های ژیمناستیک با توجه به گروه سنی، جنسیت و سطح مهارت به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می شوند تا مسابقات برگزار شده، تنگاتنگ و جوانمردانه باشند.

مزایای ژیمناستیک

7 مورد از بهترین مزایای ژیمناستیک برای بدن و ذهن ورزشکار:

  • افزایش انعطاف پذیری: زمانی که تمرینات ژیمناستیک را انجام می دهید، انعطاف پذیری ماهیچه های بدن شما به مرور زمان افزایش می یابد.
  • ارتقاء سلامت استخوان
  • افزایش قدرت بدنی
  • کمک به پیشگیری از بیماری ها
  • ارتقاء انضباط فردی
  • بهبود هماهنگی اعضای بدن
  • افزایش تمرکز
مزایای ژیمناستیک

برخی از مهارت های پایه ژیمناستیک چیست؟

ژیمناستیک به عنوان یک ورزش در قالب مراسم های متفاوتی اجرا می شود، اما برخی از مهارت های پایه برای تمامی گونه های این ورزش ثابت است. یک ژیمناست باید روی تعادل، وضعیت بدن و حرکت های اجرایی تسلط کامل داشته باشد تا روتین های مورد نظر خود را با کمترین کسر امتیاز انجام دهد. در صورت عدم تسلط روی این مهارت های پایه، یک ژیمناست نمی تواند در هیچ رقابتی موفق شود.

در کنار این مهارت ها، برخی از حرکات پایه وجود دارند که ژیمناست ها باید در ابتدای شروع تمرین ژیمناستیک، روی آن مسلط شوند. از ساده ترین این حرکت ها که آینده ی ژیمناست را تحت تأثیر قرار می دهد می توان به چرخ و فلک، پشتک رو به جلو و عقب، پل، هند استند (ایستادن روی دست) و پل از عقب اشاره کرد. با وجود اینکه تمامی این مهارت ها را می توانید به تنهایی یاد بگیرید؛ اما داشتن یک مربی و راهنما در زمان فرآیند آموختن، مسیر شما را کوتاه تر و ایمن تر خواهد کرد.

فیلم تمرین حرکات ژیمناستیک کودکان

مهم ترین حرکت های ژیمناستیک بانوان چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، برخی از مهم ترین حرکات ژیمناستیک همان حرکات پایه این ورزش هستند. زیرا این حرکت ها اساس بسیاری از حرکات پیچیده تر می باشند. اهمیت این حرکت ها با توجه به نوع رقابت ژیمناستیک متفاوت است. در ادامه به برخی از حرکاتی که در بیشتر انواع رقابت های ژیمناستیک مهم می باشند اشاره خواهیم کرد:

  • با وجود اینکه هند استند یکی از اولین حرکت های پایه ژیمناستیک محسوب می شود، اما این حرکت یکی از ستون های اصلی مهارت های ژیمناستیک است. تمرین هند استند به شما کمک می کند تا حفظ تعادل و وضعیت بدنی را آموخته و از این حرکت در اجرای مهارت های پیچیده تر استفاده کنید.
حرکت هند استند
  • با انجام حرکت های اسپلیت (180 زدن) علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد، میزان انعطاف پذیری بدن شما نیز افزایش می یابد.
  • مهارت کست در ژیمناستیک برای مسابقات مربوط به میله ضروری بوده و با تسلط به آن می توانید حرکات پیچیده تر را فرا بگیرید. برای اجرای کست باید زمانی که روی میله قرار دارید، بدن خود را در حالت پلانک متعادل کنید.
  • نیم پشتک و نیم پشتک از عقب برای تسلط به روتین های خرک، حرکات زمینی و میله، مهارتی اساسی محسوب می شوند. شما با تسلط به این موارد، حرکات خاص روتین های پیچیده تر را به خوبی انجام خواهید داد.

به عنوان یک تازه کار در ژیمناستیک باید چکار کنیم؟

از آنجایی که شرکت در رقابت های ژیمناستیک نیازمند داشتن سطح بالایی از مهارت و انعطاف بدنی می باشد، بیشتر ژیمناست ها از سنین بسیار پایین تمرینات خود را آغاز می کنند. اگر می خواهید در سنین پایین ژیمناستیک را شروع کنید، باید یک باشگاه ژیمناستیک در اطراف محل زندگی خود پیدا کنید. شما با ثبت نام در این باشگاه ها علاوه بر تمرین حرکات ژیمناستیک، می توانید عضو تیم شوید و بعدها در رقابت ها شرکت کنید.

برای سنین بالاتر گزینه های کمتری برای شروع ژیمناستیک وجود دارد؛ اما برخی از باشگاه ها در تمام رده های سنی کلاس ژیمناستیک سطح مبتدی را برگزار می کنند. همچنین، چندین گزینه ی آموزش ژیمناستیک آنلاین مهارت ها و حرکات ژیمناستیک در اینترنت وجود دارد؛ اما برای تمرین از این طریق حتماً یک تشک نرم ژیمناستیک تهیه کنید. تمام افراد مبتدی باید روی تسلط بر مهارت های پایه تمرکز کنند.

انواع مدل های ورزش ژیمناستیک کدامند؟

ورزش ژیمناستیک برخلاف تصور بقیه ورزش ترکیبی پیچیده است که شامل قدرت بدنی ، انعطاف پذیری ، قدرت ، چابکی ، هماهنگی ، تعادل و کنترل است. از بین رشته های مختلف ، ژیمناستیک هنری شناخته شده ترین است اما سایر اشکال ژیمناستیک از جمله ژیمناستیک ایروبیک نیز محبوبیت گسترده ای پیدا کرده اند.

۱. ژیمناستیک هنری : این نوع از شناخته ترین مدل می باشد که مناسب مردان و زنان است. این ورزش عمدتا شامل استفاده از دستگاه های مختلف ژیمناستیک و همچنین استفاده از زمین برای تمرینات مختلف است.

۲. ژیمناستیک ریتمیک : ژیمناستیک ریتمیک عبارت است از اجرای انواع حرکات ژیمناستیک و تمرینات رقص همراه با موسیقی، با یا بدون دستگاه های مختلف ژیمناستیک. فقط زنان در این ورزش رقابت می کنند که عناصر باله و ژیمناستیک را در اجرای پنج روتین جداگانه با استفاده از یکی از این پنج دستگاه ترکیب می کند: توپ، روبان، حلقه، چماق و طناب. همچنین روتین های گروهی متشکل از دو تا شش ژیمناستیک وجود دارد که حداکثر با دو دستگاه به انتخاب خود اجرا می کنند.

۳. ژیمناستیک ایروبیک : ژیمناستیک ایروبیک که به عنوان ایروبیک ورزشی نیز شناخته می شود، شامل اجرای برنامه های روتین توسط افراد، جفت ها، سه نفره یا گروه های حداکثر شش نفره است. این روتین ها معمولا بر قدرت، انعطاف پذیری و تناسب اندام هوازی تأکید دارند تا مهارت های آکروباتیک یا تعادل. روال‌هایی که معمولاً 60 تا 90 ثانیه طول می‌کشند و بدون استفاده از دستگاه‌های دیگر در طبقات انجام می‌شوند.

فیلم آموزش حرکت پل و ۱۸۰ درجه ژیمناستیک کودکان

تجهیزات ژیمناستیک

8 مورد تجهیزات ژیمناستیک در بین تمام انواع ژیمناستیک زنان و مردان وجود دارد. زنان با استفاده از 4 مورد و مردان روی 6 مورد از این تجهیزات با هم رقابت می کنند. هر یک از این موارد شامل قطعات مخصوص به خود می باشد که به گونه ای متفاوت، توانایی های ژیمناست را به چالش می کشد. برای مثال میله ی مرتفع و خرک، هر کدام یک دسته از مهارت های به خصوص خود را می طلبند. در ادامه یک لیست از تمام تجهیزات ژیمناستیک گرد هم آورده شده است:

  • میله های ناهموار (Uneven Bars)؛ برای زنان
  • چوب موازنه (Balance Beam)؛ برای زنان
  • زمین یا کف (Floor)؛ برای مردان و زنان
  • خرک (Vault)؛ برای مردان و زنان
  • میله های پارالل (Parallel Bars)؛ برای مردان
  • خرک حلقه (Pommel Horse)؛ برای مردان
  • نوار افقی یا نوار بالا (Horizontal Bar)؛ برای مردان
  • رینگ یا دار حلقه (Rings) برای مردان

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی