باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

بهترین سبک فرزند پروری سالم

سبک فرزند پروری سالم چیست؟

در این مقاله مطالعه می‌کنید

کلید داشتن فرزندان خوب، داشتن یک سبک فرزند پروری سالم است. با این وجود، همه ی ما می دانیم که فرزند پروری یکی از چالش برانگیزترین کار هاست. وظیفه ی اصلی شما به عنوان یک پدر و مادر این است که نیاز های فرزندانتان را برآورده کنید و به فرزند خود کمک کنید که روی پای خودش بأیستد، تا در آینده به فردی موفق تبدیل گردد. دانستن شرح وظایف شما بسیار آسان به نظر می رسد، اما انجام آن در سال های طولانی بسیار دشوار است.

برای انجام درست ترین کار فشار زیادی روی شماست؛ به خصوص اگر راه درست و غلط انجام آن را نمی دانید. فرقی نمی کند که شما چه روشی برای تربیت فرزندان خود دارید؛ اما چند اصول کلی وجود دارد که شما با رعایت آن می توانید والدین خوبی برای فرزندانتان باشید. ما در این مقاله به برخی از اصول فرزند پروری موفق و سالم پرداخته ایم.

4 سبک فرزند پروری

1- فرزند پروری مستبدانه

  • در این نوع سبک، شما معتقد هستید که فرزند شما فقط باید ببیند و گوش کند. به عبارت دیگر، شما اطاعت بی چون و چرای فرزند خود را می خواهید و آنها حق اظهار نظر ندارند.
  • بیش از هر چیزی به قوانینی که خودتان در خانه وضع کرده اید فکر می کنید و بر این باورید که فرزندانتان باید این قوانین را در اولویت خود قرار دهند.
  • احساسات فرزندانتان را نادیده می گیرید.

اگر هر یک از مواردی که به آن اشاره کردیم در شما صدق می کند، ممکن است شما یک والدین مستبد باشید. والدین مستبد معتقدند که کودکان باید تمام قوانین را بدون استثنا رعایت کنند.

فرزند پروری مستبد

2- فرزند پروری مقتدرانه

  • در این سبک، شما برای ایجاد و حفظ یک رابطه ی مثبت با فرزندانتان تلاش زیادی می کنید.
  • تلاش می‌ کنید به زبانی که برای کودک قابل فهم باشد قواعد و قوانین خود را توضیح دهید.
  • شما برای تربیت کودکان خود قوانینی وضع می ‌نمایید و عواقب و تنبیه هایی نیز در نظر می گیرید؛ اما همیشه به احساسات فرزندانتان احترام می گذارید.

اگر این موارد برای شما آشناست، به احتمال زیاد شما یک والدین مقتدر هستید. سبک فرزند پروری مقتدرانه از نظر روانشناسان سالم‌ ترین روش برای پرورش فرزندان است. والدین مقتدر قواعدی دارند و از تنبیه نیز استفاده می کنند؛ اما همیشه نظرات و احساسات فرزندان خود را نیز در نظر می گیرند. آنها به احساسات و افکار فرزندان خود احترام می گذارند و در برخی موارد آنها را تأیید می کنند؛ اما در عین حال به آنها توضیح می دهند که بزرگسالان در نهایت حرف آخر را می زنند.

سبک فرزند پروری موفق

3- فرزند پروری سهل گیرانه

آیا هیچ یک از موارد زیر شباهتی با شما دارد؟

  • شما قوانینی وضع می کنید، اما به نحوه اجرای آنها توجه چندانی ندارید.
  • به ندرت عواقب یا تنبیه شکستن قوانین را انجام می دهید.
  • شما فکر می کنید هر چه کمتر در زندگی فرزند خود دخالت کنید، آنها به شیوه بهتری می ‌توانند کارهای خود را پیش ببرند.

اگر این موارد برای شما آشناست، شما یک والدین سهل گیر هستید. والدین سهل گیر معمولاً تنها زمانی در کارهای فرزندانشان دخالت می‌ کنند که مشکلی جدی رخ داده باشد.

4- فرزند پروری طرد گرایانه

  • از فرزندانتان در مورد مدرسه یا تکالیف آنها سؤالی نمی پرسید.
  • شما به ندرت می دانید که فرزندتان کجاست یا با چه کسی است.
  • زمان زیادی با فرزند خود نمی گذرانید.

اگر ویژگی های ذکر شده را دارید، احتمالاً برای پرورش فرزندان خود سبک طرد گرایانه را پیش گرفته اید. این والدین معمولاً از کارهایی که فرزندانشان انجام می دهند اطلاع خاصی ندارند و قوانین و محدودیت های کمی در خانواده وجود دارد. کودکان این والدین ممکن است راهنمایی، تربیت و توجه کافی از جانب والدین خود دریافت نکنند.

چگونه سبک فرزند پروری سالم و موفقی داشته باشیم؟

برای فرزند خود حضور داشته باشید

هر چقدر هم که سرتان شلوغ است و کار سختی دارید، مطمئن شوید که به میزان کافی برای فرزندانتان وقت می گذارید. بسیاری از والدین برای تأمین مالی و رفاه فرزندانشان بیش از حد تلاش می کنند. با وجود اینکه نیت این والدین خیر است، اما باید بدانید که مهم ترین چیز حضور والدین در کنار فرزندان است. هر چقدر که حضور شما در زندگی فرزندتان پررنگ تر باشد و با او بیشتر تعامل داشته باشید، پیوند بین شما و فرزندتان تقویت می شود و او می فهمد که می تواند به شما تکیه کند.

از استقلال فرزند خود حمایت کنید

طبیعی است که شما می خواهید فرزندتان درست ترین تصمیمات را در زندگی بگیرد. اما از اینکه همیشه به جای او تصمیم بگیرید و دائماً در تصمیمات او دخالت کنید به شدت بپرهیزید. این کار باعث می شود که فرزندتان حتی در بزرگسالی بیش از حد به شما وابسته شود. به آنها اجازه دهید که خودشان تصمیم بگیرند. تصمیمات درست و غلط باعث می شوند تا آنها از اشتباهات خود درست گرفته و تجربه کسب کنند. همین امر باعث افزایش اعتماد به نفس و اعتماد فرزندتان نسبت به شما و دیگران خواهد شد.

الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید

بودن یک الگوی خوب برای فرزندان، یکی از اساسی ترین روش های فرزند پروری درست است. کودکان با تقلید از بزرگسالان چیزهای زیادی یاد می گیرند. چه بخواهید چه نخواهید، شما اولین الگوی فرزندتان هستید. آنها چشم به شما می دوزند و عادت های شما را تکرار می کنند. مطالعات نشان داده است که این رفتار کودکان از یک سالگی آغاز می شود. بنابراین، اگر شما اخلاق خوبی داشته باشید و یک الگوی خوب برای کودک باشید، فرزندتان خود به خود آن اخلاق را یاد می گیرد.

الگو بودن برای کودک

یک محیط مثبت در خانه ایجاد کنید

کودکان به شدت از محیط خود تأثیر می گیرند. بنابراین، اگر در محیطی مملو از مثبت اندیشی و انرژی مثبت بزرگ شوند، به احتمال زیاد در آینده نیز به بزرگسالانی شاد و متعادل تبدیل خواهند شد. محیط خوب همچنین به فرزندانتان کمک می کند که افکار خود را راحت تر بیان کنند و شما آسان تر بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. از سوی دیگر، اگر آنها در محیطی منفی بزرگ شوند، در آینده به بزرگسالانی تبدیل می شوند که از هیچ چیز راضی نیستند.

منعطف باشید

یکی از اصول فرزند پروری، انعطاف پذیری است. شما باید بتوانید خود را به درستی با شرایط وفق دهید. همانطور که پیش از این گفتیم، هیچ روش ثابت شده ی کلی برای تربیت فرزند شما وجود ندارد. بخواهید یا نخواهید فرزندان شما بزرگ می شوند و ممکن است روش تربیتی که در کودکی روی آنها جواب می داد، با بزرگ تر شدن آنها کارساز نباشد. علاوه بر این، روش تربیتی یک فرزند ممکن است با فرزند دیگر کاملاً متفاوت باشد. بنابراین، اگر یکی از روش های تربیتی شما شکست خورد، روش دیگری را امتحان کنید.

باید ها و نباید ها را توضیح دهید

شما باید قوانین و دستورالعمل های مشخصی برای تربیت فرزندانتان داشته باشید و مطمئن شوید که فرزندانتان به خوبی آنها را می فهمند و درک می کنند. در غیر این صورت فرزندانتان برای اجتناب از تنبیه، به راحتی کاری را که می خواهید انجام می دهند. شما باید قوانین و مرز ها را برای فرزندانتان توضیح دهید و پیامد هایی که ممکن است با عبور این مرز ها برایشان ایجاد شود را شرح دهید. با درک قوانین و نتایج آنها، فرزندانتان در طول زندگی نیز به آن پایبند می مانند. زمانی که فرزندانتان بزرگ تر شدند، حتی می توانید در تنظیم قوانین با آنها مشورت کنید.

عشق خود را ابراز کنید

شما هرگز نمی توانید بیش از حد نسبت به فرزند خود ابراز احساسات کنید. اما این بدان معنا نیست که فرزند خود را سرخورده کنید. به سادگی به آنها بگویید که چقدر دوستشان دارید. به راحتی با آنها وقت بگذرانید و به دغدغه ی آنها گوش دهید. این امر به آنها کمک می کند تا رابطه ی سالم تری با شما داشته باشند و دوست داشتن را یاد بگیرد. عشق ورزیدن و ابراز احساسات تأثیر مثبتی روی آینده ی فرزند شما دارد.

ابزار عشق به فرزند

با آنها خوش بگذرانید

تفریح بخش جدایی ناپذیر یک فرزند پروری خوب است. اگر در سفر به شما و فرندانتان بد بگذرد، شما عملاً وقت خود را تلف کرده اید. با فرزندانتان خاطره بسازید، موفقیت های او را جشن بگیرید و هر چند وقت یک بار آنها را لوس کنید. حتی زمانی که اوقات سختی را سپری می کنید، یاد بگیرید که از تجربه ای که به دست می آورید لذت ببرید. زیرا در نهایت، رابطه ی شما با فرزندانتان از همه چیز مهم تر است.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی